بازدید 2617

اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر کاهش مصرف گاز

طرح اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف گاز به میزان ۱۵ درصد در زمستان سال جاری، سبب ایجاد شکاف بین کشور‌های عضو آن شده است.
کد خبر: ۱۱۳۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸ 23 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از شبکه تلویزیونی سی جی تی ان، کشور‌های اتحادیه اروپا درباره کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز دچار اختلاف هستند.

مجری سی جی تی ان گفت: پیشنهاد اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف گاز به میزان ۱۵ درصد در زمستان سال جاری سبب ایجاد شکاف بین کشور‌های عضو آن شده است. اتحادیه اروپا این طرح را اوایل هفته به دنبال کاهش منابع گاز ارائه کرد. برخی از کشور‌ها و از جمله اسپانیا و پرتغال با این طرح مخالفت کرده اند.

«جولیا چاپمن» خبرنگار سی جی تی ان در بروکسل درباره این که چرا برخی از کشور‌ها با این طرح مخالفت کرده اند؟ گفت: کشور‌های مختلف با دلایل مختلف با این طرح مخالفت کرده اند. برای مثال لهستان می‌گوید نیازی به کاهش مصرف گاز خود ندارد، زیرا از زمان آغاز جنگ اوکراین در اوایل سال جاری مقادیر زیادی گاز طبیعی ذخیره کرده است و میزان ذخایر گاز آن به ۹۵ درصد ظرفیت خود رسیده است.

خبرنگار سی جی تی ان در ادامه گفت: برخی از کشورها، مانند اسپانیا و پرتغال که از روسیه گاز وارد نمی‌کنند و گاز خود را از منابع دیگر تامین می‌کنند می‌گویند که نمی‌خواهند این کاهش قابل توجه را همانند کشور‌هایی که از روسیه گاز وارد می‌کنند، انجام دهند. برای مثال جمهوری ایرلند که به شبکه گازی اروپا ملحق نشده هم اعلام کرده است که میزان گاز مصرفی خود را کاهش نمی‌دهد. مجارستان هم اعلام کرده است که می‌خواهد مقادیر بیشتری گاز از روسیه وارد کند. هرگونه اجماع در بین کشور‌های اروپایی برای کاهش مصرف گاز مشکل به نظر می‌رسد. انتظار می‌رفت که در آستانه رای گیری هفته آینده در این رابطه اقداماتی انجام شود. قرار است که وزرای انرژی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در اینجا در بروکسل گردهم آیند و در این رابطه رای گیری کنند. اما قطعا به نظر می‌رسد که اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.
خبرنگار سی جی تی ان در پاسخ به سوال مجری این شبکه مبنی بر این که این موضوع تا چه اندازه به منزله محکی درباره یکپارچگی اتحادیه اروپا است؟ پاسخ داد: این قطعا به منزله محکی برای اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا این تصمیمات را در پاسخ به اقدامات روسیه در اوکراین انجام می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که روسیه از انرژی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کنند. البته روسیه این موضوع را رد می‌کند. تصویب این پیشنهاد بسیار دشوار به نظر می‌رسد. البته شاید اصلاحیه‌ای درباره این پیشنهاد ارائه شود. اما این موضوعی الزام آور نیست.

وی در پایان همچنین گفت: اگر وضعیت اضطراری شود اتحادیه اروپا این موضوع را اجباری خواهد کرد. در هفته‌های اخیر رهبران اروپایی بر اتحاد این اتحادیه تاکید کرده اند؛ اما همچنین گفته اند که اگر روسیه گاز خود را به روی اتحادیه اروپا قطع کند آنگاه تبعات زیادی برای تمامی کشور‌ها وجود خواهد داشت. برخی کشور‌ها به فوریت تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند البته اتحادیه اروپا اقتصادی یکپارچه دارد که این اقدام می‌تواند زنجیره تامین کالا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست