بازدید 6312

ضرورت مدیریت مصرف برق از زبان یک استاد دانشگاه

یک کارشناس انرژی برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع در ماه‌های گرم امسال را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: نیاز است تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، اداری، تجاری و دیگر بخش‌ها در این رابطه همکاری و مشارکت جدی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹ 17 June 2022

ضرورت مدیریت مصرف برق از زبان یک استاد دانشگاه

به گزارش «تابناک»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حسن مرادی" استاد دانشگاه تهران در رابطه با ضرورت مصرف بهینه برق در فصل تابستان گفت: تمام کشورهای توسعه یافته مصرف برق را در کشورشان مدیریت می‌کنند و اینگونه نیست که هر میزان تقاضا افزایش یابد، تولید برق یارانه‌ای نیز به همان میزان افزایش پیدا کند.

این کارشناس انرژی افزود: اگر مدیریت صحیحی در زمینه کاهش مصرف برق اعمال و برنامه‌های مدیریت بار مصرف که وزارت نیرو دنبال می‌کند، اجرایی شود در تابستان سال جاری با مشکل برقی رو به رو نخواهیم شد.

مرادی ادامه داد: موضوع تغییر ساعت فصلی که در ابتدای سال جاری با مخالفت مجلس اجرایی نشد، می‌توانست نقش بسیار مثبتی در کاهش مصرف برق داشته باشد و خوشبختانه هیئت دولت با تصویب ساعت جدید کاری برای کارکنان دولت، بخشی از این مشکل را حل کرد.

عضو باشگاه اقتصاد انرژی ایران اضافه کرد: اینکه کارمندان دولتی صبح زود و زودتر از دیگر بخش‌های اقتصادی به محل کار خود مراجعه کنند، اتفاق بسیار خوبی است و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق در کاهش ترافیک نیز نقش موثری خواهد داشت.

مرادی همچنین با اشاره به مصرف بی‌رویه برق در ادارات افزود: جدا از بحث تغییر ساعت باید برای مصرف بی‌رویه برق در ادارات هم فکری اساسی شود، به طور مثال در بسیاری از ادارات دولتی شاهد هستیم اتاق‌های کاری علی‌رغم اینکه دارای پنجره هستند، با پرده ضخیم پوشانده شده و برای روشنایی از لامپ استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با مدیریت بار مصرف برق صنایع نیز خاطرنشان کرد: تصمیم وزارت نیرو برای کاهش برق صنایع در فصل گرم سال را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما کاهش برق صنایع تنها کافی نیست و مشترکان برق خانگی نیز باید برای عبور از دوران اوج مصرف برق همکاری لازم را داشته باشند.

مرادی گفت: واقعیت این است که در بخش کشاورزی اساساً آبیاری در ساعات گرم روز به لحاظ علمی درست نیست و صاحبنظران این حوزه توصیه می‌کنند برای بالا بردن راندمان تولید باید آبیاری در ساعات خنک‌تر مانند شب و یا اوایل صبح انجام شود و اینکه وزارت نیرو تصمیم گرفته است تا با کمک کشاورزان اقدام به خاموش کردن چاه‌های کشاورزی به مدت 5 ساعت کند، تصمیم درستی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود و در  رابطه با برنامه وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق از محل اعطای مشوق به کشاورزان نیز گفت: خاموش کردن چاه‌های کشاورزی برای چند ساعت آن هم در ساعات اوج گرما که به لحاظ تبخیر زیاد، آبیاری چندان اثرگذار هم نیست، تأثیر چندانی بر کاهش بهره‌وری محصولات کشاورزی ندارد و کشاورزان می‌توانند با تقسیم بندی صحیح از دیگر ساعات موجود بهترین استفاده را برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی