بازدید 16938
۳

مقایسه میان تصویر تلسکوپ‌های جیمز وب و اسپیتزر

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا چنان چه در تصویر مهندسی پیشین که میدان دید کامل این رصدخانه را نشان می‌داد دیده‌ایم، در هر چهار ابزار علمی‌اش تراز شده است. اکنون نگاهی نزدیک‌تر به همان تصویر می‌اندازیم، با تمرکز بر سردترین دستگاه آن: "دستگاه فروسرخ-میانی" (میری، MIRI).
کد خبر: ۱۱۱۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ 10 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از آخرین خبر، تصویر آزمایشی میری (در طول موج ۷.۷ میکرون) بخشی از ابر ماژلانی بزرگ را نشان می‌دهد. این کهکشان ماهواره‌ایِ کوچکِ راه شیری میدان ستاره‌ایِ انبوهی را برای آزمودن کارکرد جیمز وب فراهم کرد.

اینجا، نمای نزدیکی از میریِ جیمز وب را با تصویری پیشین از همین هدف مقایسه می‌کنیم که در تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا با آرایه‌ی دوربین فروسرخ خود (در طول موج ۸ میکرون) گرفته بود. تلسکوپ بازنشسته‌ی اسپیتزر یکی از رصدخانه‌های بزرگ ناسا و نخستین رصدخانه‌ای بود که تصویرهایی با واگشود (وضوح) بالا در طول موج‌های فروسرخ نزدیک و میانی از کیهان گرفت.

جیمز وب با آینه‌ی اصلیِ بسیار بزرگ‌تر و آشکارسازهای بهبود یافته‌اش، به ما اجازه خواهد داد تا آسمانِ فروسرخ را با پاکیزگی بهبود یافته ببینیم و اکتشاف‌ها و یافته‌هایی از آن هم بزرگ‌تر داشته باشیم.

برای نمونه، تصویر میریِ جیمز وب گازهای میان‌ستاره‌ای را با جزییاتی بی‌سابقه نشان می‌دهد. اینجا می‌توانید پرتوهای گسیلیده از "هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای" (پی‌ای‌اچ‌ها) یا مولکول‌هایی از کربن و هیدروژن که نقشی مهم در تراز گرمایی و شیمیاییِ گازهای میان‌ستاره‌ای بازی می‌کنند را ببینید. زمانی که جیمز وب برای آغاز رصدهای علمی‌اش آماده شد، پژوهش‌هایی از این دست با دستگاه میری به اخترشناسان کمک خواهد کرد تا بینشی تازه به تولد ستارگان و سامانه‌های پیش‌سیاره‌ای به دست بیاورند.

در این میان، گروه جیمز وب فرایند راه‌اندازی و آزمایش دستگاه‌های این تلسکوپ را برای آغاز رصدهای علمی‌اش در این تابستان آغازیده‌اند. دیروز کارشناسان جیمز وب در یک دورسخنی (تله‌کنفرانس)، پیش‌نمایشی را از کارهای آماده‌سازی دستگاه‌ها در دو ماه آینده انجام دادند.

توضیح عکس اول:همسنجی میان دو تصویر فروسرخ. سمت چپ: اسپایتزر- سمت راست: جیمز وب.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
اپيلاسيون تو مشهد ممنوع شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
نمی دونستی امام جمعه مشهد به همه علوم و فنون عالم هستند و این علوم فضایی برای ایشان حل شده است و چندین بار ناسا به ایشان نامه نوشته و درخواست همکاری کرده
ترجمه خوبی انجام نشده..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست