بازدید 7569

مسئولیت حقوقی رفع معضل گرد و غبار کشور متوجه کیست؟

مطابق مواد متعدد قانون اساسی خاصه اصل پنجاهم قانون اساسی «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ شود. از این‏ روی، فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»
کد خبر: ۱۱۱۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۳ 09 April 2022

گرد و غبار، این داستان تکراری و ‌مهمان ناخوانده فصل بهار و تابستان تهران، دوباره این روز‌ها ضمن آلوده کردن آب و جابجایی خاک، صیقل دادن سطوح بیابانی و شکل گیری سنگ فرش‌های بیابانی، از نظر گیاه پزشکی بر فتوسنتز گیاهان به ویژه گیاهانی که برگ‌های کرکدار دارند، آثار مخربی داشته و باعث جلوگیری از نفوذ و تابش اشعه خورشید و تاثیر بر میزان سطح برداشت در اراضی کشاورزی و باغات شده است.

یه گزارش «تابناک» پدیده گردوغبار آثار فراوانی داشته که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

یک) تاثیر گرد و غبار بر گیاهان: متاسفانه تقارن و تشدید آن با بهار، فصل زاد و ولد دار و درخت و گیاهان و حیوانات در طبیعت بر شیوع و گسترش آفات و امراض در بخش کشاورزی و محصولات کشت شده، خصوصا در باغات در زمان گل دهی و باردهی درختان را موجب خواهد شد.

دوم) تاثیر گرد و غبار بر آب:متاسفانه در محیط آبی، چون نواحی جنوبی ایران موجب کاهش مرجان‌های دریایی و در نتیجه کاهش تنوع زیستی در محیط‌های آبی سواحل ایران خواهد شد.

سوم) تاثیر گرد و غبار بر جانداران: در جوامع "حیوانی" موجب مشکلات تنفسی و مرگ و میر آن‌ها میشود و در نهایت خسارات عمده به بخش کشاورزی، باغات و دامپروری وارد می‌کند و مهم‌تر از همه‌ی این موارد تاثیر گرد و غبار بر سلامتی" انسان" است.

بیش‌ترین اثراتی که گرد و غبار بر سلامتی انسان می‌گذارد در سیستم تنفسی، مخاط بینی و چشم است؛ ایجاد بیماری‌های روانی، افسردگی، اضطراب از اثرات دیگر پدیده‌ی گرد و غبار بر سلامتی انسانی است. حق برخورداری از هوای پاک وآب سالم و نهایتا حق بر حیات در زمره حقوف مورد تاکید در نسل‌های متعدد حقوق بشری و قانون اساسی است.

این مهم تحت عنوان محیط زیست سالم در کلیه قوانین اساسی و حقوقی و ‌کیفری و امثالهم بارها بیان شده است، اما این حقوق مهم و تکالیف بعضا نادیده و یا اینکه از طرف مسئولان دولتی و غیر دولتی به خوبی رعایت نمی‌شود و با بررسی امور اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی عموم مردم مبرهن است که سلامت جامعه با اعمال و افعال دولت روز به روز دستخوش تغییرات عمده، لیکن مفید فایده در زمینه کاهش گردوغبار نشده است.

مطابق مواد متعدد قانون اساسی خاصه اصل پنجاهم قانون اساسی "در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ روی، فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است."

به دلالت این اصل مترقی زیست محیطی، دولت در راستای حاکمیت بر اجتماع از دو قسم حقوق و تکالیف برخوردار است. استفاده از آب سالم و هوای پاک و محیط زیست قابل زندگی، یکی از حقوق اساسی و بنیادین بشر است و ادامه زندگی و داشتن حق حیات در صورت بی توجهی به این حقوق با مانع روبرو می شود. بی توجهی به این آلوده کننده مستمر و مدام، طبیعت جاندار و بی جان و زندگی آحاد بشر را به نابودی خواهد کشاند. خسارات وارده بر محیط زیست و طبیعت در دو بعد بحران‌های طبیعی و بحران‌های محصول دست بشر قرار می‌گیرد. قانون گذار تمام ابعاد زندگی اجتماعی اشخاص را نمی‌تواند پوشش دهد؛ به همین دلیل، ریزگرد‌ها که اوج آن‌ها مربوط به چند سال اخیر بوده شدت بیشتری در حقوق تحقق یافته است و به دلیل نبود مبنای قانونی درست، اجبارا باید در حوزه مسئولیت مدنی و کیفری مسببان و مقصران آن با در نظر گرفتن اصول حقوق اسلام که مقتبس از قرآن و روایات است نسبت به تعیین قلمروی مسئولیت مدنی اقدام کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم اقدامات مفیدی که از سوی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و طرفداران محیط زیست در حوزه مسائل محیط زیستی انجام گرفته، به نظر هنوز نیت مصوبان قانون اساسی در تدوین اصل پنجاهم کامل محقق نشده است و علل ریشه‌ای این عوامل را می توان در بی انگیزگی، عدم تخصص، موازی کاری و اختلاط وظایف سازمان های عمومی با یکدیگر و عدم امکان دخالت سازمان های مردم نهاد در فعالیت های سازمان های عمومی و ناتوانی دولتمردان در رفع و حل اساسی مشکل گرد و غبار و کانون‌های آن در سطح داخلی و بین الملل با دولت‌های دخیل در منطقه خاورمیانه دانست.

انشاءالله با تصویب قوانین زیست محیطی متناسب با مقتضیات روز، افزایش سطح آگاهی محیط زیستی شهروندان، جذب نیرو‌های متخصص و با انگیزه در سازمان های عمومی و تقویت وحمایت هر چه بیشتر از سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست به عنوان نهاد‌های ناظر بر سازمان‌های عمومی مذاکره با دولت‌های عربی منطقه، می توان محیط زیست کشور را از گزند تهدیدات محیط زیستی رها ساخت و با برنامه مداوم و مستمر از شر این بلیه انسان ساز جلوگیری کرد.

دکتر حمیدرضا آقابابائیان وکیل پایه یک دادگستری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۶
مسئولیت حقوقی رفع معضل گرد و کشور غبار متوجه کیست؟ دشمن
مسوولیت حقوقی آن مستقیما به دولتها و کشورهایی بر می گردد که موجب بی ثباتی اقتصادی و خشک شدن تالابها و نابودی کشاورزی در سه کشور ایران، عراق و عربستان شدند. سدسازی های غیر اصولی در ایران و ترکیه و حرص برای جمع کردن آب در بالا دست از ترس کمبود آب و بارندگی باعث خشک شدن پایین دست و برخاستن گرد و غبار و خشکی هوای بالا دست می شود. در نتیجه همان بارانی هم که قرار بود ببارد نخواهد بارید. البته تکنولوژی دستکاری جوی که متاسفانه در اختیار افراد ناشایست قرار گرفته است نیز بی تاثیر نیست. یکی از اهرمهای فشار در مذاکرات برجام همین تکنولوژی و اجازه بارش باران است.
در ایران وقتی پای حرف شعار و لفاظی پیش میاد "همه"متولی"همه امور هستند ، اما پای عمل که پیش میاد نه که می لنگند ، جفت پاهاشون قطعه!
در حال حاضر مسئولیت گرد و غبار در سطح کشور با چه کسی یا نهادی است که باید اقدامات لازم را انجام دهد؟
امروز صبح(شنبه) هوای تهران بسیار آلوده هست(قطعا بسیاری از شهرهای دیگر کشور هم همین شرایط و چه بسا شرایط بدتری داشته باشند) و نیازی به تجهیزات سنجش هم نبست با چشم هم می شود شرایط را متوجه شد بخصوص اینکه در بعضی مناطق فواصل چند صد متری را هم بسختی می توان دید. آیا دستگاه های مسئول صرفا باید بیانیه و هشدار بدهند؟ یا نیاز به اقدامات عملی است؟ ظرف چند سال گذشته چند تالاب خشک شده را احیاء کردیم؟ چقدر از اکوسیستم های آبی و تالاب های و دریاچه های داخلی کشور حفاظت کردیم؟ چقدر درخت کاری کردیم؟ چقدر مدیریت اراضی داشتیم؟ چقدر با کشورهای همسایه در خصوص کنترل پدیده ریزگردها تعامل داشتیم؟ چقدر برنامه های مدیریتی مختص هر شهر توسط شهرداری ها برای مقابله با این شرایط تنظیم شده است؟ گذشته به کنار برنامه فعلی مدیران چیست؟ استاندار تهران دیشب اعلام کرد همه مراکز حتی مدارس فعال هستند و ما از مردم می خواهیم در محیط باز فعالیت نکنند!!! آقایان مشکلات محیط زیستی با خواهش و تمنا حل نمی شود، برنامه تان چیست؟
حالا هی بزنین محیط زیست رو نابود کنید... جنگل های زاگرس و شمال رو به غارت ببرید...
دیروز شاخص آلودگی هوا میانگین بین 400-500 بود ولی الان برای دیروز را 195 ثبت کرده اند ، وقتی همه چیز دروغ و امار سازی می باشد توقع اصلاح امور امکان ندارد. کافیست خودتان سرچ کنید
بعهده ترکیه است ! اما چون انرژی هسته ای می خواهیم و دستمون زیر سنگ ترکیه است مماشات می کنیم !
"گردو غبار این داستان تکراری و‌مهمان ناخوانده فصل بهار و تابستان تهران"؟؟!!!(فقط تهران)؟!!چرا هروقت به تهران میرسد موضوع مهم می شود؟
بعد از ۵۸ سال زندگی در خوزستان در نتیجه بی کفایتی مدیران نالایق و بیکاری مطلق مجبور به مهاجرت به تهران شدم تا اینجا زندگی کنیم . تهران هم در حال تبدیل شدن به اهواز است .
مهاجرت تنها راه است.
مقصد بعدی تانزانیا یا اتیوپی فکر کنم بهتر از اینجاست
راهکار مسئولان برای آلودگی اینه هر کسی با آب پاش جلوی در و مغازشو خیس بکنه ....بنده خدا دیگه محیط زیستی نمونده ازش حرف میزنید
مسئولیت اصلی گردو غبار اخیر 29 فروردین 1401 با دولت ترکیه است. متاسفانه سران کشورها چه عراق و چه ایران هیچوقت نمیکخواهند خود را با چالش مواجه سازند تا مبادا بحران گریبان پست و مسند ایشان نشود.
سد سازی ترکیه در مناطق کرد نشین ترکیه بدون رعایت حق آبه مسلم کشور عراق و در رودخانه های دجله وفرات عامل اصلی ریزگردهای منطقه است.
بدیهی است در عصر اطلاعات ، فارغ از درستی ویانادرستی نظر بنده ، به زودی مسئول اصلی گردو غبار کشورهای منطقه مشخص و با چالش جدی مواجه خواهد شد. همچنین مسئول اصلی تدابیر مناسب برای مقابله با گردو غبار نیز مشخص خواهد شد. البته این موضوع در قانون مشخص گردیده است اما با بازی میز دوستان در عصر اطلاعات پاس کاری مسئولیت زیاد به طول نخواهد انجامید.
متاسفانه دراستان یزد ماسال های ساله که باپدیده گردوخاک دست وپنجه نرم می کنیم
علت اصلی اون هم احدات بی رویه کارخانجات دریزدومخصوصا کاخانجات کاشی وبه ویژه فولاد می باشد که دردشت اردکان یزد مجوزاحداث داده شده است . این کارخانجات نه تنها آب های زیرزمینی این پهن دشت که تاحدود 40 سال پیش باعث سبزی وخرمی شهرستان های میبد اردکان واشکذربودبلعیده اند بلکه آب انتقالی ازاستان اصفهان نیز به یغمابرده وباعث خشکی باتلاق گاوخونی که درهمسایگی شهرستان اردکان قرارداردشده اند همین عوامل دست به دست هم داده وباعث گرمی بیش ازحداین پهن دشت ونهایتاگرمای طاقت فرسادرفصول یهارومخصوصا تابستان شده است. وهم چنین محیط زیست راازبین برده وعامل فرونشست زمین که هرگزقابل جبران نخواهدبود.
همه اینهارامدیون بی تدبیری مدیران ومسئولینی هستیم که درادوارمختلف درراس کاربوده اند
مسیولیتم در ایران!!!
مردم
حفاظت از محیط زیست؟ مثل پتروشیمی میانکاله؟
صدر در صد با مسئولین ما نیست
مگه بقیه گند کاریها رو کسی قبول مسئولیت میکنه که اینو بکنن؟؟؟؟؟؟
موضوع به این مهمی که. سلامت همگانی را مورد تهدید جدی قرار داده است باضافه انباشت روزافزون ضایعات پتروشیمی و غیره در محیط زیست و کاهش شدید ذخایر
آب های زیرزمینی ،، نیازمند یک تصمیم عاجل در سطح ملی دارد و ورود رهبری را طلب میکند.
مسئولیت حقوقی رفع معضل گرد و خاک کشور با کیست؟ کاملا واضحه که این مسئولیت اساسا متوجه باد و باران است که کوتاهی کرده و خودشان را پنهان کرده اند! به نظر اینجانب بایستی باد و باران را دستگیر و به سزای اعمالشان رساند!!!ضمنا به این نکته مهم هم باید اشاره کرد که دلیل این گرد و خاک و آلودگی هوا چیزی نیست غیر از بی حجابی و بیرون بودن تار موی خانمها و حضور بانوان در ورزشگاهها!!به حرف معاندین هم گوش ندهید که رانت و فساد و اختلاس و این پدیده های غیر مهم می توانند برکت را از کشور ببرند!!!
مقصر این گردو غبار مردم هستند و بایستی با بدترین نحو با این مردم برخورد کرد
هر روز یک سری رو به صورت رندوم از میان مردم انتخاب کرد و در نمایشی حماسی به شدیترین نحو تنبه و برخورد بشه باهاشون
ببینم تا یک هقته دیگه کسی گردو غبار می بینه
مسئولیت مملکت کلا با کیه ؟؟؟
40سال مملکت ویران شد و مردم نان ندارند بخورند کسی تا حالا مسئولیت انرا نپذیرفت انوقت شما دنبال مسئول رفع گرد و غبار میگردی ؟ نگرد پیدا نمیکنی خیلی هم پیگیر شدی به راحتی جواب میدهند مسئولیت اش با مردم است بگردن مردم میندازند مثل خیلی از مشکلات دیگر . ( مسئولیت حقوقی رفع معضل گرد و غبار کشور متوجه کیست؟)
ریشه قضیه کمی پیچ داره... ترکیه روی سرچشمه های دجله و فرات بیشتر از بیست تا سد بسته و توی دوسه سال گذشته آبگیری کرده و همین باعث شده که منطقه بین النهرین عراق تبدیل بشه به انبار خاکهای نرم وسبک که با هر بادی هجوم میبرن به سمت غرب یعنی ایران. حالا هم ترکیه تا حد زیادی حق داره ، هم عراق مقصر نیست و هم ایران زیر فشاره...
پیدا کنید راه حل را
بی حجابی
هان ن ن ن ن ن این سوال خوبیه اینجاست که امام جمعه اصفهان و مشهد و کرج و .... باید جنم خودشون رو نشون بدهند. بالاخره اینها در همه موارد متخصص هستند. این که دیگه چیز مهمی نیست براشون سه سوته حلش میکنند
با عمه میرزا آقاخان نوری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی