بازدید 18225

آلودگی بی سابقه هوا در مناطق وسیعی از ایران در پی ورود گرد و غبار غلیظ/ عبور آلودگی هوای در مناطق از تهران از وضعیت «خطرناک»/ صدور هشدارهای سطح نارنجی و زرد برای فردا

گرد و غبار غلیظی که تقریبا نیمی از کشورمان را در بر گرفته و به عنوان نمونه در پایتخت پرجمعیت کشورمان، وضعیتی را پدید آورده که شاید تصور رقم خوردن آن هم ترسناک به نظر می‌رسید؛ رسیدن شاخص آلودگی هوا به عدد ۴۸۵ که معنای آن، وضعیت «خطرناک» است. عددی بسیار بزرگ که برای درک بزرگی آن، بد نیست بدانیم که محدوده خطرناک یعنی وقتی شاخص عددی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ باشد!
کد خبر: ۱۱۱۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ 08 April 2022

تابناک اجتماعی

پیش از ظهر امروز مناطق وسیعی از کشورمان در وضعیتی قرار گرفت که بسیاری را شوکه کرد؛ وضعیتی که پیش بینی شده بود، اما فراتر از پیش بینی‌ها بروز کرده تا جایی که سازمان هواشناسی کشور را مجاب به صدور هشداری جدید نموده است.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که کمبود بارش‌ها در نیمه ابتدایی سال آبی ۱۴۰۰/۱۴۰۱، یعنی پاییز و زمستان گذشته نگرانی‌های بسیاری را موجب شده و خشکسالی‌های اخیر کشورمان و آسیب‌هایی که به دنبال داشته، موجی از اضطراب و تشویش را به بسیاری از ایرانیان تزریق کرده و دورنمایی تیره و تار پیش رویمان قرار داده است، در ساعات اخیر یک اتفاق بی سابقه در مناطقی وسیع از کشورمان رقم خورده که گویی نقطه شروع بحرانی وسیع است.

آلودگی بی سابقه هوا در مناطق وسیعی از ایران در پی ورود گرد و غبار غلیظ/ هشدار نارنجی سطح ۳ و ۴ هواشناسی برای فرداصحبت درباره گرد و غبار غلیظی که تقریبا نیمی از کشورمان را در بر گرفته و به عنوان نمونه در پایتخت پرجمعیت کشورمان، وضعیتی را پدید آورده که شاید تصور رقم خوردن آن هم ترسناک به نظر می‌رسید؛ رسیدن شاخص آلودگی هوا به عدد ۴۸۵ که معنای آن، وضعیت «خطرناک» است. عددی بسیار بزرگ که برای درک بزرگی آن، بد نیست بدانیم که محدوده خطرناک یعنی وقتی شاخص عددی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ باشد!
 
ابعاد این بحران زمانی بهتر مشخص می‌شود که بدانیم با قرار گرفتن شاخص در محدوده بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰، وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» است و اگر عدد شاخص در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ باشد، وضعیت هوا برای عموم مردم «ناسالم» ارزیابی می‌شود؛ اعدادی که شاخص امروز فاصله‌ای بسیار وسیع با آن‌ها دارد و اگر کمی افزایش پیدا کند، دیگر در ایندکس توصیف وضعیت آلودگی هوا، عبارتی برای آن پیش بینی نشده است!
 
آلودگی بی سابقه هوا در مناطق وسیعی از ایران در پی ورود گرد و غبار غلیظ/ هشدار نارنجی سطح ۳ و ۴ هواشناسی برای فردا
 
نکته قابل تامل در این میان آنجاست که بدانیم شاخص آلودگی هوا، میانگین شاخص‌های محاسبه شده در ایستگاه مختلف سنجش در گوشه و کنار شهرهاست و بدین ترتیب وقتی اعلام می‌شود که شاخص فعلی آلودگی هوا ۴۸۵ است، به این معناست که در برخی ایستگاه‌های سنجش که در مناطق آلوده‌تر (مثل مرکز شهر) قرار دارند، شاخص عددی فراتر از ۵۰۰ شده و در بعضی ایستگاه‌های سنجش که در مناطق کمتر آلوده قرار دارند (مثل مراکز دورتر از نقاط ترافیکی و حومه شهر)، عددی کوچکتر به ثبت رسیده که میانگین این اعداد، ۴۸۵ اعلام شده است.


اما ریشه این رویداد چیست؟


این سوالی است که برای پاسخگویی به آن باید به سازمان هواشناسی کشور مراجعه کرد تا دریافت که این آلودگی بی سابقه ناشی از گرد و غباری است که «بخشی از آن منشأ خارجی دارد که از سوریه و عمدتا عراق وارد کشور می‌شود و بخشی هم منشا داخلی دارد و به دلیل خشکسالی‌های اخیر و خیزش خاک از زمین‌های اطراف شهر‌هاست، اما اینکه این آلودگی چند درصد منشأ داخلی دارد و چند درصد منشأ خارجی قابل تفکیک و تشخیص نیست.»

این را صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید و تاکید می‌کند که «این توده گرد و غبار بخش وسیعی از کشور را در برگرفته است، اما انتظار داریم که این گرد و خاک تا فردا در نوار غربی کشور وجود داشته و در باقی نقاط با کاهش نسبی همراه باشد.» شرایطی که تا برقرار است، باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کرد.
 
این نگرانی به قدری جدی است که وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ضمن هشدار نسبت به آلودگی هوا شدید در نقاطی از کشور که دچار طوفان و گرد و غبار شده‌اند و توصیه به افراد، به ویژه بیماران ریوی، قلبی و عروقی و همچنین سالمندان و کودکان برای ماندن در منزل، با توجه به تداوم این شرایط جوی تا فردا در مناطقی از جمله تهران، خوزستان و... درخواست کند که مدارس این مناطق فردا (۲۰ فروردین) به صورت غیرحضوری و مجازی فعال باشند.
 

بحرانی فراتر از پیش‌بینی‌های علمی

 
در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. این هشدار برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
اما آیا بروز چنین وضعیتی پیش‌بینی ناپذیر بود؟ پاسخ این سوال بر خلاف تصور بسیاری از آنهایی که از بروز این وضعیت شوک زده شدند، منفی است؛ به این معنی که می‌شد بحرانی شدن اوضاع را پیش بینی کرد و این گونه هم شده بود تا جایی که از چند روز قبل سازمان هواشناسی کشورمان با صدور اطلاعیه هایی در این خصوص هشدار داده بود؛ هشدارهایی که ظاهرا وضعیت فعلی ورای آنهاست تا جایی که شاهد صدور هشدارهای جدید از طرف این سازمان برای فردا هستیم.
 
بر اساس آخرین هشدار سازمان هواشناسی کشور -که هشدار سطح نارنجی است-، فردا (۲۰ فروردین) در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان شاهد توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید موقت خواهیم بود که انتقال گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال از جمله تبعات آن خواهد بود و برای کاهش‌های ناشی از آن، افزون بر تدابیر مراقبتی و توصیه به مردم، می‌بایست تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک هم اتحاذ شود.

این در حالی است که پیشتر در 17 فروردین هم هشدار سطح نارنجی دیگری توسط سازمان هواشناسی کشور منتشر شده که هنوز پابرجاست و بر اساس آن، فردا (20 فروردین) انتظار تشدید فعالیت بارشی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و حتی در مناطق مستعد ریزش تگرگ، بارش تگرک در در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و همچنین شمال آذربایجان غربی می‌رود. وضعیتی که همزمان با آن، شاهد فعالیت سامانه‌های متفاوتی در مناطقی دیگر از کشورمان خواهیم بود که در اطلاعیه به آن اشاره شده است.
 
آلودگی بی سابقه هوا در مناطق وسیعی از ایران در پی ورود گرد و غبار غلیظ/ عبور آلودگی هوای در مناطق از تهران از وضعیت «خطرناک»/ به هشدار نارنجی سطح ۳ و ۴ هواشناسی برای فردا
 
بر اساس این اطلاعیه، افزون بر وضعیت مورد اشاره در شمال غربی کشور که می‌تواند طغیان رودها و مسیل ها را به همراه داشته باشد و حتی به برخورد صاعقه به زمین در نقاطی منجر شده و افزون بر آن، تبعاتی مانند لغزندگی جاده‌ها و مشکلات پیرو آن را به دنبال داشته باشد، امروز وزش باد شدید و افزایش غلظت گرد و غبار در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، تهران، قم، البرز، سمنان، مرکزی، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان رضوی تداوم خواهد داشت.
 

سوای این ها، بر اساس هشدار سطح زرد که دیروز (۱۹ فروردین) منتشر شده، رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و در نقاط مستعد، بارش تگرگ برای شنبه (۲۰ فروردین) در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و برای یکشنبه (۲۱ فروردین) در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش بینی شده است.

در ادامه این هشدار تاکید شده که برای فردا (۲۰ فروردین) توسعه گرد و خاک و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک در استان‌های تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، لرستان، مرکزی، همدان، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی انتظار می‌رود. وضعیتی که هنوز منجر به اتخاذ تصمیمی ویژه از طرف مسئولان نشده است؛ هرچند دور از انتظار نیست که به اتخاذ تدابیری مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و حتی فراتر از آن در برخی شهر‌های کشورمان از جمله تهران منجر شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
تقصی دولت غربگدا روحانی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
حداقل دولت فخیمه رییسی می تونست با تعطیل کردن مدارس در تهران، نشون بده جون بچه ها براش مهمه.
کل نوار غربی کشور هر ماه حداقل یک بار درگیر گرد و غبار میشه اما کسی توجه نمیکنه مگر ان گرد و غبار به تهران برسه. ما مردم غرب کشور از این بی توجهیی مسئولین خسته شدیم شما ها هیچ ارزشی برای مردم غرب کشور غایل نیستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
مسئولین دارن صبح تا شب دعا میکنن تا هرچه سریع تر مشکل حل بشه
بنده ی خدا ااین مساله مربوط به گرمایش جهانیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
تهران تقریبا هر روز به خاطر دود خودروها این وضعیت را داره
وضعیت شبیه منطقه جنگی فیلمهای سینمایی شده .
هدیه برادران سوری و عراقی به ما. حداقل پول هایی که انجا خرج می کنید صرف بیابان زدایی بکنید تا اینطور شامل الطاف ایشان نباشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
این هدیه ترکیه اردوغان به سوریه، عراق و ایران است. وقتی سرچشمه های دجله و فرات رو مسدود کردند، انتظار دارید که بیابان تشکیل نشه؟ در آینده نزدیک وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
هدیه برادر اردوغان، به سوری ها و عراقی ها چه ربطی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
واقعا که بی عقلی . بیابانهای بسیار
وسیع رو چیکارکنن
با این طرز اداره کشور می خواهید انقلاب را صادر کنید؟ عجب!
مونده بود خاک بر سرمان بشه ...!!!!

اونم از کشورهای دیگه.
شنیدید میگن خاک عالم بر سرت ؟

شد حکایت مردم ایران !!!!
از بس گفتیم مرگ بر این مرگ بر اون.
از بس انرژی منفی دادیم.
از بس همه رو بد دونستیم خودمون رو خوب.
از بس نفرین همه کردیم.

آخر و عاقبتش هم خاک بر سرمون شده.
به نظرم دیگه هر چی از سر شکم سیری شعار دادیم و به این کشور و اون کشور کمک کردیم یا با این و اون دشمنی کردیم بسه...

باید بنشینیم یک فکر اساسی به حال کشورمون و مشکلات زیست محیطی و معیشتی بکنیم و کار دیگه ای هم نکنیم.
۵۰ کارخانه تصفیه آب اسمزمعکوس بر روی خلیج فارس و دریای عمان تاسیس کنیم وقتی آب این تاسیسات را به کشور انتقال بدهیم فضای سبز ایجاد میشود و گرد و خاک کم میشود.بجای دعواهای کودکانه که باعث خوشحالی کشورهای غربی و شرقی میشود بیایین به این سرزمین چند هزار ساله و اینده بچه هایمان فکر کنیم.ازخواب گران بیداربشویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
داداش منشا این گرد و غبار در عراق و سوریه است که دلیل اون هم خشکسالی در این کشورها به دلیل سد سازی ترکیه روی سرچشمه های دجله و فراته. باید آب رو ببری سوریه و عراق تا توی ایران گرد و غبار نیاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
از عراق میاد
به جای سوریه و فلسطین فکری به حال هموطنان خودمون و بهبود کیفیت و شاخص های زندگی آنها بکنید. بابا خسته شدیم از این وضع. نذارین آن قدر شوری آش زیاد بشه که آش با دیگش ملق بشه تو هوا!
نماز وحشت بخوانیم.
دوسال مدارس تعطیل بود ، حالا سر تعطیلی فردا چقدر جر و بحث میکنن. انگار تو مدارس چه خبره
برای گرفتن اخبار آلودگی هوا آدرس
Tehran airnow
رو جستجو کنید.
مسپولین هیچ مسپولین نگاه
آیا در منزل هوا تمیزتره؟
نه اقا اگه در زمان روحانی آن را به بی عرضگی دولت روحانی و سازمان محیط زیست نسبت میدادید الان هم مربوط به بی عرضگی دولت و سازمان محیط زیسته لااقل دولت قبل چندهزار هکتار درخت کاشت این دولت چکار داره می کنه ! رابطه این دوات با عراق که گلستونه چرا عراق را مجبور به مالج پاشی نمی کنه ؟!
چهل سال عزیزان داخلی زحمت خشک کردن کشور رو کشیدن حالا هم باید دست پخت عمو اردوغان رو بچشیم/
این دولت هم دیگه شورش و درآورده ذره ای واسه جون مردم ارزش قائل نیستن. تعطیل کنین بابا تهران 500 رفته شاخص آلودگی
وقتی تو کشور های دیگر جنگ راه می افته اون کشورهای درگیر جنگ توان مقابله با ریزگرد ندارند و دودش تو چشم ما مردم میره حالا هی میدان میدان بکنید
الان بیش از ۳۰ سال است مردم خوزستان و ایلام با هوای آلوده زندگی می کنند چند بار اعتراض کردند اما گوش شنوایی نیست وقتی به پایتخت برسد صدای تان می شود خدا شکر به خانه های شما رسید چرا بفکر مردم خوزستان و سایر استان های مرزی نیستید تا کی تبعیض. شاید این خشم الله است شاید هشدار خداوند است بفکر چاره باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
بله ، متاسفانه با اين تبعيض ها كارى كردن كه ما الان خوشحال بشيم كه گرد و خاكها به اونجا رسيده، بلكه اقدامى بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
چکار کنن حمله کنند ترکیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
کل کشور یک طرف تهران یک طرف.
تازه این اولشه، هیچ اراده ای نه از مسئولین عراقی دیده میشه نه ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
شما زحمت بکشید رودخانه های بطرف عراق رو نبیندید و سد سازی نکنید که کل آب رو مال خودتان کنید و چیزی بطرف عراق نره خیلی لطف می کنید تا این مشکل نسبتا حل بشه چون اب رود دجله رو به حد اقل رسوندید .
ضمنا به دوست جون جونیتون ترکیه واردوغان خائن اش بگید اینهمه سدسازی نکن روی رودهای دجله وفرات . عراق و سوریه رو بیابون کردید ...
گزارش ناسا میگفت ایران تا ۳۰ سال دیگر قابل سکونت نیست
تهران شهری آلوده ،زلزله خیز ،پر ترافیک ،گران و ... است و شاید سرمایه گذاری بیشتر روی این شهر پول هدر دادن باشد و باید به فکر جابجایی پایتخت بود و ساخت و ساز در برخی شهرها توسط برخی نهادها و سازمانها نشان از قطعی بودن این جابجایی دارد
شما به ۴۸۵ میگی خطرناک؟ آیا اگه بمیریم از این هوا مسئولیتش با کیه؟
تعطیل کنید این خراب شده رو!!
خراب بشه این عراق که فقط باعث دردسره...........البته بی کفایتی وبی لیاقتی وبیسوادی وبی عرضه گی مسئولان خودمان هم هست..........
میگم چرا نماز باران دیگه جواب نمیده؟ ایا نماز اشتباهیه یا نماز خوناش اشتباهی خوندن یا کلا همش اشتباهیه یا اینکه ما اشتباهی گرفتیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
چقدر تبلیغات می‌کردند که نماز باران خواندیم. باران که نیومد هیچی، گرد و خاک هم آمد!
همش کارهای تبلیغاتی و الکی....
ی نفر ، ی آخوند ، ی روحانی جرااااات نننننننداره توی این طوفان شن بگه ، ملت دعا و استغفار کنید
از ترس اینکه تمسخر بشن و ی عده خودباخته نگن مگه تو کشورهای پر آب و کفار !!! دعا میکنن و .... و ازین اراحیف صد من تقلید و کورکورانه
ننننننترسید ، ی کم عبادی باشین
همششششش سیاسی شدین
ما تو غرب کشور از سال 70 هشدار میدهیم که طوفان گرد وغبار که از عراق وارد میشود مارا خفه میکند .و گفتیم که یکروزی به پایتخت خواهد رسید . وامروز همان روز است که سی سال پیش خیلی ها هشدارش را داده بودند . گویا از زمان شاه مناطقی را مالچ پاشی میکردند که گرد و خاک بلند نشه . ودر سالهای اخیر سرگرم سیر کردن شکم افغان ها و دیگر گرسنگان جهان شدیم و مردم و کشور خودرا فراموش کردیم
اون زمان که ترکیه پشت سرهم روی دجله وفرات سدمیساخت همه کارشناس ها هشداردادنداما مسئولین بی عرضه هیچ اقدام وهیچ شکایتی نکردندتا کاربه اینجا رسید.
تهران تعطبل که بشه همشون راه میفتند میرن شمال. خونه نمیشینن
متاسفانه استانداری ها علی الخصوص استانداری تهران در زمینه تصمیمات آلودگی هوا بسیار کند ونسنجیده و بد عمل میکنند . با این هوای وحشتناک تهران آیا نباید مدارس و دانشگاهها و ادارات دولتی تا اطلاع ثانوی تعطیل میشد ؟؟؟؟؟؟؟ وزیر محترم کشور لطفا پاسخگو باشند .
استانداری تهران لطفا پاسخگو باشید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار