بازدید 45306

تغییر ساعت رسمی صرفه‌جویی به همراه دارد

سخنگوی صنعت برق با اشاره به صرفه‌جویی بین ۱ تا ۲ درصدی برق طبق محاسابت علمی گفت: در سال آینده اگر مثل هر ساله تغییر ساعت رخ ندهد منجر به افزایش مصرف و مشکلاتی برای تأمین برق خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 01 March 2022
تغییر ساعت رسمی صرفه‌جویی به همراه دارد

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور از مجلس شورای اسلامی به گوش رسید. استدلال آن‌ها نیز این بود که این طرح تأثیر بر مصرف برق کشور ندارد و بر ساعت بیولوژیک انسان اختلال ایجاد می‌کند.

در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در مورد تغییر ساعت رسمی کشور تاکنون پژوهش‌ها و تحقیقات متعددی از جانب صنعت برق، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز علمی منتشر شده و به نوعی در همه آن‌ها اذعان شده که در صورت تغییر ساعت رسمی کشور، دو تأثیر مهم اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اولاً بر پیک مصرف تأثیر خواهد داشت که ما عمدتاً پیک مصرفمان در شب اتفاق می‌افتد و تأثیر دوم آن بر مصرف انرژی است.

رجبی مشهدی ادامه داد: در هر کدام از پژوهش‌های مذکور، درصد صرفه‌جویی بسته به نوع محاسبه و سال‌های مختلف متفاوت است ولی می‌توان ادعا کرد که حدود ۲ درصد در اوج مصرف و ۱ درصد در مصرف انرژی تأثیر دارد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه میزان تأثیر تغییر ساعت بر مصرف برق در هر سالی متفاوت است و آمار و مقالات علمی آن در دسترس است، افزود: در حال حاضر نیز حدود نیمی از کشورهای جهان ساعت خود را تغییر می‌دهند، حتی برخی دوبار در سال انجام می‌دهند و برخی بیش از یک ساعت انجام می‌دهند تا بیشتر از نور طبیعی روز استفاده شود. این کار از دیرباز نیز سابقه داشته و زمانی که برقی در کار نبوده، به منظور صرفه‌جویی در مصرف شمع ساعت خود را تغییر می‌دادند.

وی تصریح کرد: یک جنبه دیگر این کار این است که در مناطق گرمسیر ساعت کار یک ساعت زودتر شروع می‌شود و یک ساعت و نیم زودتر خاتمه می‌یابد. بنابراین اگر مثل هر سال اصلاح ساعت صورت بگیرد، این به معنای دو ساعت صرفه‌جویی است؛ گویی که ساعت کاری را بین ۵ تا ۱۲ آورده‌ایم.

رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه کاهش بار سرمایشی ادارات میزان قابل توجهی صرفه‌جویی را رقم می‌رند، افزود: افزون بر این نکته در سال ۱۴۰۰ ما با خشکسالی و تأمین برق و ناترازی شبکه نیز مواجه بودیم و در سال آینده اگر مثل هر ساله تغییر ساعت رخ ندهد منجر به افزایش مصرف و مشکلاتی برای تأمین برق خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۵۹
درود

نه تنها تاثیر مثبتی نداره که ضرر هم داره.
اثرات منفی روحی و روانی که بروی تن و روان میذاره خیلی بیشتر از سودش هست و راندمان کاری رو بسیار پایین میاره.
این برنامه شاید مثبت باشه برای کشورهایی که در عرضهای جغرافیایی بالا قرار دارند نه ایران.
با سلام.
بنده از کارکنان شاغل در صنعت برق هستم. جای تعجب بسیار دارد که سخنگوی صنعت برق کشور هنوز نمی‌داند که پیک مصرف برق در ماههای گرم سال یعنی از ایتدای خرداد تا اواخر شهریور در ساعات بعد از ظهر است و نه شب. در سالهای اخیر معمولا اوج مصرف بین ساعت 15 تا 19 اتفاق می افتاد نه در طول شب.
اولا بخش زیادی از اصناف کار روزانه را با شروع روز آغاز می‌کنند و عمدتا اداره ها و دستگاههای دولتی هستند که با ساعت رسمی کار خود را آغاز می‌کنند. بجای اینکه همه جامعه را درگیر موضوع تغییر ساعت و استرس ها و ناهماهنگی های آن کنیم می‌توانیم ساعات کار اداره ها را تغییر بدهیم مثلا بجای اینکه اداره از ساعت 8 تا 14 دایر باشد در نیمه دوم از ساعت 7 تا 13 اداره باز باشد و این می تواند در استانها مختلف و بر اساس زمان طلوع و غروب خورشید متفاوت باشد.
متاسفم که چنین مدیرانی داریم! اولا شما که از پول بدتون نمیاد اگه مصرف زیاد بشه؛ ثانیا استخراج بیت کوین فلسفه صرفه جویی برق را به کلی از بین برده؛ ثالثا کسانیکه زیاد مصرف میکنن توجهی به ساعت و زمان و مکان ندارن و هرجور دلشون بخواد مصرف میکنن و ... حالا فقط میماند اینکه زندگی میلیونها نفر را با تغییر ساعت مختل کنید بخاطر هیچی!
هیچ صرفه جویی در کار نیست . تغییر ساعت فقط فضای روحی مردم را به هم میزند و هیچ نفغی برای مردم و دولت ندارد .
خواهشاً ساعت رو تغییر ندید اصلا فایده نداره
به فکر مردم نباشید کارهای منسوخ شده غرب را پیاده کنید مردم کیلویی چند بی خیال به کارهای خودتان برسید
برای اینها سلامتی ادما از مصرف برق بی ارزش تره
یادمون که نرفته وقتی دوره ی احمدی نژاد هم قصد داشتند ساعت را تغییر ندهند همین به ظاهر صرفه جویی ها را بهانه می کردند! اوایل درست بود ولی بعد از یکی دوماه که فاصله های صبح تا شب تغییر کرد فهمیدند که چه اشتباهی کرده اند و دوباره ساعت را تغییر دادند! اینقدر مردم مشکلات حل نشده دارند ولی آقایان به فکر تغییر ساعت و ایجاد محدودیت برای اینترنت هستند !
از قدیم گفتن سحر خیز باش تا کامروا گردی حالا اگر ساعت تغییر نکنه لنگ ظهر توی هوای گرم ملت به کدوم کارشون برسن من موافق تغییر ساعت تابستانه هستم
چرا متکی به آمارنمی شویم وکشور را بر اساس فرضیات و ذهنیات اداره میکنیم
بجای تغییر ساعت زمان کارکرد کارمندان وکا رگران وکلا اداره ها و نهادها رو تغییر دهید... بعدش از مردم نظر سنجی کنید خواسته مردم را مد نظر داشته باشید..
این آقا و همکارانش بجای تغییر ساعت یک ساعت زودتر سرکاربروند وهمه ارگانها و سازمانها و نهادها .... ساعت رو تغییر ندهید
اگر ساعت تغییر نکنه اگر اسم خیابان ها تغییر نکنه کمی به آرامش میرسیم
تغییر ساعت هرگز ... هیچ خوب نیست کل سیستم بدن رو بهم میریزه ... ساعت کار رو برا اداره ها زودتر شروع کنید مثل خیلی ازکشورها
آمارهایی که دارند ایشان ارائه می دهند اکثرا اشتباه هستش. هم‌چنین ایشان فقط از زاویه دید خودشان به این موضوع نکاه می کنند و به اشکالات فراوانی که تغییر ساعات برای بدن بوجود می آورد اصلا توجهی ندارند!!
جناب آقای مهندس

مصرف برق مجانی که نیست شما دعوت به صرفه جویی می کنید
خب پول می دهم برق مصرف می کنم
اگر در تولید برق کمبود است با این همه سودی که از فروش برق شرکت برق دارد باید نیروگاه بسازد و زیرساخت خود را با توجه به نیاز توسعه دهد
به خدا خسته شدیم برای1 درصد و یا 2 درصد با زندگی و ارامش خدادادی مردم باری می کنید
تغییر ساعت در اکثر کشورها منسوخ شده تازه به دوران رسیدها بیشتر مطالعه و تحقیق کنند
آقا تورو سر جدتون انقد با تغییر ساعت مارو اذیت نکنید
صرفه جویی رو کجای دلم بذارم
شما عوض نکنید ما به اندازه مصرف میکنیم
ماه رمضونه پدرمون درمیاد مغرب دیر میشه
اخه ااین همه برق به عراق میدید ندید تاکم نیارید با روح روان مردم بازی میشه چرا اصلا نگران مردم نیستیداین رو منسوخ کنید واسه همیشه راحت بشیم تورو به قرآن قسم هرسال خاموشی داریم چرا الکی درو غ میگی بس کنید دیگه روانی شدیم با این قدیم وجدید
یه طوری حرف میزنی انگارهر سال هیچ خاموشی نداشتیم بس کن واسه 80ملییون شما تصمیم نگیر وزیر محترم باید منسوخ بشه واسه همیشه
ساعت کار راتغییر دهید، چرا با اعصاب مردم بازی می کنید!!؟ ؟
همیشه در محاسبات تان ابزار و ادوات و غیره را ملاک قرار داده اید. هیچگاه روح و روان مردم را در الویت قرار نداده اید و مثلاً از نظر علمی مورد بررسی قرار داده اید. کشورهایی که پیشتاز و بنیان این تغییر ساعت را گذاشته اند دیگر آن را اجرا نمی‌کنند. شما چرا به اسم صرفه جویی کاسهْ داغ‌تر از آش شده اید.
در صورت تغییر ساعت رسمی مثل سال‌های گذشته حداقل از اول فروردین شروع میشه خیلی مسخره است. تمام
سال ۸۴ دولت احمدی نژاد دوسال وقت سرمایه زیادی صرف لغو قانون عقب جلو بردن ساعت ها کرد ولی جمع بندی این شد این کار مفید است چرا بعضی ها دوست وقت سرمایه مملکت صرف موضوعاتی کنند که قبلا نتیجه گیری شده
تغییر ساعت در ژاپن و کره و اتحادیه اروپا دیگه انجام نمیشه و فایده ندارد اون یک تا دو درصد هم دردی دوا نمیکنه بجای تغییر ساعت باید ساعت کار شروع ادارات را یکساعت زودتر اعلام کنند
شما فقط حرف مصرف و صرفه جویی برق رو میزنید پس کارمندانی که میتوانند ساعت ۷ از خانه بیرون بیایین بروند سرکارشان باید ساعت ۶ یا ۵ و نیم از خانه درآمده بروند سرکار یا اگر راه دورتر باشد حتی زودتر بیدار شوند این هم مصرف انرژی را بیشتر میکند و راندمان و کم خابی کارمندان با توجه به اینکه کشور ما در نیمه دومسال شبها خیلی کوتاه یعنی کم خوابی و عصبی و مشکلات بیولوژیکی تغییر ساعت. به جای تغییر ساعت میتوانید بگویید یک ساعت اداره جات زودتر بیاییند سر کارشان و یک ساعت زودتر تعطیل شود
سلام
بجای تغییر ساعت، ساعت شروع کار را تغییر دهید
آقا خجالت بکشید، ۲۰ ساله، هر سال با اعصاب مردم بازی می‌کنید که ساعت تغییر بکند یا نکند، با کار کارشناسی یه تصمیم بگیرید و خلاص، نا سلامتی ادعای اداره جهان تان هم گوش فلک را کر کرده
از مجلسی که با ۱۸ در صد آرا تشکیل شده باشد چه انتظاری میتوان داشت ؟!!!
باسلام
چندین سال است که این تغییرساعت درکشورمان انجام شده، اگر صرفه جویی بوده که حال و روز برق کشورمان این چنین نبوده، چندین سال قطعی برق داشتیم. پس این تغییرساعت هیچ اثری روی برق ندارد. فقط اختلال در زندگی مردم ایجاد کرده. و روح و روانمان رو بهم ریخته. اکثرمردم با تغییر ساعت در اول هر شش ماه مخالف هستن.
واله موقعی که ساعت سر جاش بود هم آرامش بود هم سلامت جسم فقط ۶ ماه اول بدو بدو میکنیم نمی فهمیم داریم چیکار میکنیم !
کل دنیا فهمیدن این کار اشتباه است مدیران ما همچنان تاکید به این تغییر دارند
تغییر ساعت ۱٪ باعث صرفه جویی می‌شود؟ این چه جوکی است وقتی هدر رفت برق در شبکه توزیع ۴۰٪ است.
بجای تغییر ساعت رسمی ساعت کاری ادارات را تغییر دهید چه ربطی به مروم عادی دارد
این حرف درقرن حاضربی اساس میباشدچراکه کشورهای جهان اول و دوم این طرح استعماری راردکردن ولی نمی‌دونم چرااین حکومت میخوادمردم رادنیاطلب کنداین طرح از انگلیس صادرشدکه حال دیگه خودانگلیس همه دیگه اجراش نمیکند ساعت تغییرنکندبه نفع مردم به ضرردولت ....هرجورحساب کنیدمردم ساعت شروع کاراداریشان ۹صبح چرادولت خودش بامردم هماهنگ نکندچرامردم بایدبادولت هماهنگ بشونددولت بایددرخدمت مردم باشد؟
ما این جریان تغییر ساعت رو از اروپا به ارث بردیم اونا با تحقیقات شان اذعان کردند که بار منفی تاثیرات روحی روانی بیشتر از اهدافشان هست واز همه مهمتر با تکنولوژی های جدیدی که در عرصه لوازم برقی پدید آمده دیگر نیازی به تغییر ساعت نیست واین مردم هستند که ساعت کاری خودشان را با بلندی و کوتاهی روز تغییر میدهند و پارلمان اروپا برای همیشه تغییر ساعت رو حذف کرد الان ما نمی دونیم این آقا تحقیقات دقیقشان رو از کجا آوردند ما که اعصابمون خورده هر سال بخدا
خدایا این هم مدیر برق است
به این آقا یاد بدهید ساعت کار را دستکاری نکنید
تایم شروع کار را یک یا دو ساعت زودتر آغاز کنید
دنیا به این نتیجه رسیده که این تغییر پوچ و بی حاصل است و هیچ تاثیری در مصرف برق یا صرفه جویی حاصل از آن نداشته است. آنگاه این آقایان هنوز اندر خم یک کوچه اند و برای تامین منافع برخی، این قبیل اظهار نظرات بی پایه را مطرح کرده و تداوم می بخشند. نرود میخ آهنین بر سنگ.
تغییر ساعت از نظر اسلام هم خوب است. زیرا اسلام تاکید دارد که شبها زودتر خوابید و صبحها هم زودتر از خواب بیدار شد. جلو کشیدن ساعت سبب می شود شبها زودتر بخوابیم و صبح ها هم زودتر بیدار شویم.
تغیر ساعت فقط برا کارمندان. خوبه که یکساعت زودتر میرن خونه
جلو کشیدن ساعت ؛ فقط نوعی خود فریبی روانی است ، که عملا تاثیری در مصرف انرژی ، بخصوص برق ندارد ! برای نمونه مشاغل آزاد ، که در طول سال ساعت 9 صبح شروع بکار کرده و 22 تعطیل میکنند ، با جلو کشیدن ساعت ؛ 10 صبح آمده و 23 میروند ، یعنی یک ساعت بیشتر در شب فعال هستند و کارمندان که بجای 8 صبح ، در واقع 7 صبح شروع بکار میکنند نیز ، عملا صبحها یک ساعت بیشتر از برق استفاده میکنند !!
آخه مگه این نماینده ها درک میکنن این چیزا رو. چجوری بای باید به اینا فهموند
جغرافیای ما طوری نسیت که در نیمه شرقی و نیمه غربی توازن مصرف باشد. بنابراین تغییر ساعت اثری در مصرف پیک بار ندارد.
تغییر ساعت جز اثر نا مطلوب روانی بر بیوریتم انسانها هیچ اثر مثبتی ندارد. کشورهایی هم که تغییر ساعت میدادند رویه خود را عدض کرده اند.
جناب مشهدی تغییرساعت با روح وروان میلیونها انسان سرکاردارد بهترست جلو نرود
ادارات خودشان ساعت کار تأیین کنند....و تغییر ساعت نباشد
یک درصد صرفه جویی در مصرف برق ارزش این رو نداره که برنامه زندکی و سلامت ۸۰ ملیون جمعیت رو مختل کرد .
در عمل ثابت شد که همه مردم به زحمت می افتند دیرغذا میخورند تا دیروقت بیدارند و نه تنها صرفه جویی نمیشه بلکه مصرف بالاتر میره واز همه مهمتر باعث میشه همه عصبی تر شوند
اینکار واقعا مزخرف هستش توی اون مدت یعنی 6ماهه اول اصلا ارامش واسایش نداریم واز کمبود خواب روزها عصبی وپرخاشگر میشیم
ساعت تغییرنکندبهتراست.
آقای دانشمند!
سلام لطفا اطلاع رسانی شود تغییر ساعت متعلق به دوران قرون وسطی است لطفا قرون وسطایی عمل نکنید که موجب افزایش سلب و آسایش و رفاه ملت شوید؟!!!
لطفا وخواهشا در ساعت رسمی کشور کاری نداشته باشید بگذارید همینجوری ثابت بماند بابا با یک ساعت اصافه تر مگه چقدر در مصرف برق یا چیزی دیگه صرفه جویی میشه اینحوری ققط کلافگی وسر درگمی برای مردم ایحاد میشود دایم میخواد بگی ساغت جدید یا ساعت قدیم خواهشا بگذارید ساعت سر جای خودش ثابت بماند فکری به حال گرانی کنید که صرفه جویی در پول مردم شود کار د
آقا ساعت را تغییر ندهید اما ساعت کار را تغییر بدید
اینجوری هم اینور راضی میشه هم اونور
با تغییر ساعت مخالفم با کمی صرفه جوییجبران میشود چونکه هر ساعتی اداره برویم روشنایی نیاز است درعوض مردم سردر گم نیستند
اصلا هم صرفه جویی به همراه ندارد

طرح منسوخ شده ومسخره
متاسفانه سخنگوی اداره برق از روی نتایج تحقیقات سخن نگفته وجان انسانهایی را که براثر تغییر ساعات بیولوژیکی دچار فوت و مشکلات قلبی وامراض دیگر میشوند که هزینه ی هنگفتی برای وزارت بهداشت ودرمان وارزبری فراوانی دارد با افزایش مصرف یک درصدی مقایسه می کند که واقعا جای تعجب دارد جان میلیون انسان به خطر بیافتد در ثانی وقتی ساعت تغییر کند همان انرژی که صبح مصرف میشود شبانگاهی بیشتر از ان مصرف میشود وپیک مصرف را بالا میبرد ولی با عدم تغییر ساعت حداقل ارامش روحی وروانی وسلامتی جسمانی به جامعه برگشت داده میشود
سلام تغییر ساعت چرته - ساعت کار ادارات یک ساعت زودتر شروع شود مثلا شش ونیم و یک ساعت و نیم زودتر خاتمه یابد.
سلام پزشک هستم بررسیهای علمی متعدد اثرات زیان آور تغییر ساعت خواب که سبب تغییر ریتم سیرکادین می شود رااثبات نموده که ازجمله این عوارض افزایش افسردگی سرطانها وبیماریهای قلبی است طببعا سلامتی مردم بریک درصد افزایش مصرف برق که این هم قطعیت نداردارجح است
کی آخه ساعت 5 صبح کار میکنه که روز و شبش مهم بشه اون وقت؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی