بازدید 19771

رای «دیوان عدالت اداری» چه اثری بر حکم «شهردار تهران» خواهد داشت؟

هفته گذشته هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر ابطال مکاتبه «رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اموری و استخدامی» درباره استعلام شهردار تهران را منتشر کرد. پس از این حکم برخی اعلام داشتند که حکم دیوان در واقع حکم ابطال شهردار شدن علیرضا زاکانی است در حالیکه در واقع این حکم اثر دیگری بر نحوه انتصاب زاکانی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴ 27 February 2022

هفته گذشته هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر ابطال مکاتبه «رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اموری و استخدامی» درباره استعلام شهردار تهران را منتشر کرد. پس از این حکم برخی اعلام داشتند که حکم دیوان در واقع حکم ابطال شهردار شدن علیرضا زاکانی است در حالیکه در واقع این حکم اثر دیگری بر نحوه انتصاب زاکانی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک» دیوان عدالت اداری اعلام کرد: در پرونده مذکور، شاکی خواستار ابطال نامه شماره ۲۹۱۴۸ مورخ ۷/۶/۱۴۰۰ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور شده است و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز به موجب رأی شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۳۰۶۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ و فارغ از ماهیت نامه مذکور، با استناد به حکم ماده ۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی، صدور نامه مورد شکایت را به دلیل عدم صلاحیت رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور برای تعیین سمتهای هم سطح در مدیریتهای پایه، میانی و ارشد و معادل سازی سابقه مدیریت در بخش خصوصی برای تصدی سمت شهردار، خارج از حدود اختیار وی دانسته و آن را ابطال کرده است. بنابراین رای مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری اساسا ارتباطی به ابطال حکم شهردار تهران ندارد.

به زبان ساده‌تر دیوان عدالت تاکید کرده که فارغ از ماهیت نامه، صدور نامه توسط رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور را خارج از صلاحیت وی دانسته و آن را ابطال کرده است و رای مذکور حکم شهردار تهران را ابطال نکرده است اما در واقع یکی از مهمترین نامه هایی که برای انتصاب زاکانی مستند قرار گرفت ابطال کرده است.

محمد صالح مفتاح که به عنوان شاکی این پرونده را به جریان انداخته است پس از انتشار این رای در توییتر واکنش نشان داد و نوشت: دیوان عدالت اداری بیانیه داده است و گفته است ابطال نامه ارتباطی با ابطال حکم شهردار ندارد. البته غلط نگفته است. اما این موضع جانبدارانه است. چرا که مستند و مستمسک وزارت کشور و شورای شهر در پرونده این نامه بوده است.

انتظار این است دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه بتواند به عنوان ملجا و پناه مردم در برابر دست‌اندازی‌ها به قانون، محکم و بی‌طرف بماند و پیش از رسیدگی به پرونده، درباره آن بیانیه ندهد.

وقتی علیرضا زاکانی کاندیدای شهرداری تهران بود، یک مانع مهم قانونی وجود داشت و آن، عدم تطابق قانونی مدرک تحصیلی وی با شهرداری بود.با این حال آن زمان حامیان زاکانی، نامه ای از "سازمان امور اداری و استخدامی" آوردند و به استناد آن، انتصاب زاکانی به شهرداری تهران را فاقد هر گونه ایراد قانونی دانستند.اینک دیوان عدالت اداری که بالاترین مرجع قانونی و قضایی کشور در این زمینه است، با بررسی قوانین رأی داده که آن نامه باطل بوده است. از این رو، اصلی ترین مستند قانونی شهرداری زاکانی، غیر قانونی اعلام شده است.

 

 

رای هیئت عمومی «دیوان عدالت اداری» چه اثری بر انتصاب «شهردار تهران» خواهد داشت؟

 

 

رای هیئت عمومی «دیوان عدالت اداری» چه اثری بر انتصاب «شهردار تهران» خواهد داشت؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
هیچ تاثیری ندارد. فساد اداری و مالی بیداد میگند و ایشان شهردار میماند
قانون و اجرای سختگیرانه ش مال مردم عادیه، گردن کلفتای مملکت زورشون از قانون بیشتره، مگه دیوان عدالت اداری رای به ابطال فوق العاده معلمان تمام وقت رو نداد؟ چرا چون مدعی بود اضافه کار باید خارج از ساعت اداری باشه در صورتی که معلم 6 ساعت اضافه رو تو مدرسه درس میداد. کلی ساعات درسی رو زمین موند و نیروهایی آموزش ندیده رفتن درس میدن
بی خیال بابا ! با ضرب و زور و خلاف قاعده شهردار شده ، دیگه مگه میشه ورش داشت؟
بابا بذارین این بیچاره که به خاطر رئیسی،جاده صاف کن شد،چند روزی شهردار باشه،چه ایرادی داره؟؟
یعنی عملاً گفته با استعلام خلاف قانون، ایشان شهردار شدند، حالا ببینیم قانون برای همه یکسان است یا خیر
لطفا گزارشی مبنی بر زورگویی شهرداری با برپایی تابلوهای پارک هوشمند در خیابانهای مرکز شهر تهران تهیه کنید ، پس هزینه عوارض چیست ، آیا آرامش ملت و خدمات رسانی دولت معنی خودش رو از دست داده
هیچی. به قولی دوستی، مگه قانونی اومده که قانونی بره :))
هیچ اثری نخواهد داشت.
سلام این چه وضعش دیوان عدالت اداری به زمین قول نامه جواز نمیدن اقای زمانیفکری کن
بستگی دارد که قوه محترم قضاییه چقدر برای احکام ارزش قایل باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی