بازدید 4983
۱

کاهش مصرف لبنیات در دهک‌های پردرآمد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: میزان مصرف محصولات لبنی در خانوارهای پردرآمد نیز در حد فاصل سال‌های 95 تا 99 روند کاهشی به خود گرفته است.
کد خبر: ۱۱۰۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶ 24 February 2022

کاهش مصرف لبنیات در دهک‌های پردرآمد

محمدرضا بنی‌طبا در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به کاهش مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی، گفت: مطابق با آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره میزان مصرف لبنیات در حد فاصل سال‌های 95 تا 99 نسبت مصرف محصولات لبنی در خانواده‌های شهری و روستایی کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال 95 یک خانوار شهری پردرآمد 5 برابر یک خانوار کم درآمد لبنیات مصرف می‌کرد این در حالیست که این میزان مصرف در سال 99 به 3.7 رسیده است. این سخن به این معناست که در این سال‌ها 1.3 برابر کاهش مصرف لبنیات در خانوارهای پردرآمد شهری داشتیم.

بنی‌طبا با بیان اینکه میزان مصرف لبنیات در خانوارهای روستایی نیز سیر نزولی پیدا کرده است، گفت: این نسبت در مناطق روستایی از 8.5 برابر در سال 95 به 6.2 برابر کاهش یافته است و خانوارهای روستایی پردرآمد نیز نسبت به دهک یک روستایی 2.3 برابر کاهش مصرف داشته‌اند. در حالیکه جامعه روستایی جزو تولیدکنندگان محصولات لبنی محسوب می‌شوند اما کاهش مصرف در بین آنها نیز ملموس‌ شده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه این آمارها نشان از شکست سیاست‌های حمایتی نظام سیاست گذاری در حوزه سرانه مصرف لبنیات دارد، گفت: از میانه دهه 70 به این سو دولت برای افزایش مصرف لبنیات در کشور سرمایه‌گذاری کرده بود اما امروز همه دستاوردهای آن مقطع به نوعی در معرض نابودی قرار گرفته است. زمان آن رسیده که در سیاست‌های حوزه مصرف محصولات لبنی به‌عنوان محصولات سلامت محور تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد. به نظر من سیاست‌های مقطعی و گذرا نمی‌تواند راه‌حل مشکلات ایجاد شده باشد و سیاست‌ها در نهایت باید به افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه تولید در کشور هدایت شوند.

وی با اشاره به احیای مجدد طرح شیر مدارس، گفت: شیر مدارس در همه استان‌های کشور باید اجرا شود و به بهانه شیوع کرونا و تعطیلی مدارس نباید مانع دادن این شیر به دانش آموزان شوند. می‌توان سهمیه شیر استریل را به مدارس بدهید و هر هفته خانواده‌ها سهمیه خود را از مدارس تحویل بگیرند. نباید سلامت یک نسل را خطر انداخته شود و هزینه درمان را در سال‌های آتی به خانوارها تحمیل کنیم.

به گفته بنی طبا، دادن شیر مدارس به دانش‌آموزان دختر باید به یک الزام تبدیل شود چرا که از هر 3 زن ایرانی یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.

وی با انتقاد از نحوه اجرای سیاست شیر مدارس، گفت: آموزش و پرورش شیر مدرسه را به مناقصه می‌گذارد بدون اینکه شاخص‌های کیفی را در قیمت تمام شده لحاظ کند. مشخص است که کیفیت شیر توزیعی در مدارس پایین می‌آید و بچه‌ها آن را نمی‌خورند و دور می‌اندازند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به قراردادن کالای لبنی در سبد خانوارهای محروم، گفت: لازم است یارانه‌ها از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره و به خانوارهای کم درآمد منتقل شود آن هم نه به‌صورت پول نقد که منجر به رشد پایه پولی و افزایش تورم شود بلکه بن کارت‌های الکترونیکی خرید کالا به خانوارهای کم درآمد تعلق بگیرد تا آنها اقدام به خرید محصولات لبنی و سایر اقلام ضروری سبد خانوار با قیمت مناسب کنند.

وی در پایان بیان کرد: عرضه مستقیم محصولات لبنی راهکار دیگری برای افزایش مصرف لبنیات است، اگر دولت شرایطی را فراهم کند که کارخانه‌های تولیدکننده بتوانند اقدام به عرضه مستقیم کنند می‌توان با 20 تا 30 درصد کاهش قیمت؛ لبنیات را به‌دست مصرف‌کننده نهایی رساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ما سه ماه است نتوانستم خدا شاهد است شیر یا ماست بگیرم مگر میشود با درآمد کارگری روز مزد که یک روز هست چند روز نیست انجورچیزها را خرید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست