بازدید 20078

چرا سفر ابراهیم رئیسی به قطر مهم است؟/ مقصد سفر بعدی رئیس جمهور کدام کشور منطقه است؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز دوشنبه در سفری از پیش برنامه ریزی شده به قطر سفر کرد و در بدو ورود با استقبال گرم شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر مواجه شد؛ سفری که توجهات منطقه‌ای و بین المللی زیادی را به خود جلب کرد. در همین رابطه، یک منبع آگاه در گفتگو با تابناک عنوان کرد: سفر ابراهیم رئیسی به قطر خلاصه نخواهد شد و رئیس جمهور به زودی در راس هیاتی عازم عمان خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷ 21 February 2022

چرا سفر ابراهیم رئیسی به قطر مهم است؟/ مقصد بعدی رئیس جمهور کدام کشور منطقه است؟

بین الملل تابناک: سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز دوشنبه در سفری از پیش برنامه ریزی شده به قطر سفر کرد و در بدو ورود با استقبال گرم شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر مواجه شد؛ سفری که توجهات منطقه‌ای و بین المللی زیادی را به خود جلب کرد. در همین رابطه، یک منبع آگاه در گفتگو با تابناک عنوان کرد: سفر ابراهیم رئیسی به قطر خلاصه نخواهد شد و رئیس جمهور به زودی در راس هیاتی عازم عمان خواهد شد.

رئیس جمهور روز سه شنبه در جریان دومین روز سفر خود به دوحه قطر در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهد کرد. اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز حدود ۱۵ سال قبل با پیشنهاد ایران و با همکاری تهران، دوحه و مسکو ( دسامبر ۲۰۰۸) تاسیس شد. در ۱۵ سال گذشته ایران در دو دور در سطح سران در این اجلاس شرکت کرده است. در یک دوره معاون اول رئیس جمهور شرکت داشته و بقیه را معاون اقتصاد و یا وزیر نفت به نمایندگی از ایران در آن شرکت داشته است.

براساس برنامه ریزی انجام شده در حاشیه این اجلاس رئیس جمهور با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در آن دیدار و رایزنی خواهد کرد. گفته شده در این اجلاس کشورهای الجزایر، ونزوئلا، نیجریه، موزامبیک، آذربایجان و... در سطح رئیس جمهور شرکت خواهند کرد و عراق نیز در سطح رئیس جمهور یا نخست وزیر در این اجلاس حضور خواهد داشت.

رئیس جمهور همچنین در جریان سفر به قطر، علاوه بر دیدارهای اشاره شده، نشستی نیز با ایرانیان مقیم قطر و همچنین تجار ایرانی و قطری خواهد داشت. گفته می شود در این سفر رسمی، احتمالا تفاهم نامه هایی بین دو کشور در حوزه های مختلف منعقد شود.

بر اساس اطلاعات منتشره وزیران امور خارجه، نفت، انرژی، راه و همچنین رئیس سازمان توسعه و تجارت، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

چرا سفر ابراهیم رئیسی به قطر مهم است؟/ مقصد بعدی رئیس جمهور کدام کشور منطقه است؟

سفر رئیس جمهور به قطر در حالی صورت می گیرد که آخرین بار در ده سال پیش، محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰ به دعوت امیر قطر برای شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به این کشور رفت و ضمن شرکت در این نشست با مقامات قطری نیز دیدار و رایزنی کرد.

مناسبات میان دوحه و تهران به ویژه بعد از آغاز بحران خلیج فارس در جریان محاصره قطر توسط عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷، شکل تازه‌تری به خود گرفت. در این دوره درواقع جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناجی قطر نقش‌آفرینی کرد. درواقع محاصره طولانی‌مدت قطر، نه تنها نتوانست رفتار‌های دوحه را مطابق خواست ریاض اصلاح کند، بلکه روابط ایران و قطر را برای آینده قابل پیش‌بینی تقویت کرد.

همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسیريال رئیس‌جمهور ایران به قطر، روزنامه «الشرق» این کشور، در گزارشی به تاریخ و روند روابط دوجانبه تهران-دوحه پرداخت.

در ابتدای این گزارش آمده است: روابط دولت قطر با جمهوری اسلامی ایران از مناسبات تاریخی نشأت گرفته و روابط خونی، فرهنگی، دینی و سیاسی آن‌ها را تقویت کرده است. در سال‌های اخیر روابط تهران-دوحه شاهد پیشرفتی ملموس در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بخش‌های انرژی و همکاری‌های مرزی بوده است. این نتیجه توجه مقامات دو کشور است که به گسترش روابط دوجانبه و توسعه آن اهتمام دارند و تلاش می‌کنند تا همکاری‌ها را به بالاترین سطوح ارتقا دهند.

در ادامه گزارش الشرق آمده است: رئیس‌جمهور ایران در اولین سفر منطقه‌ای خود، امروز در رأس هیاتی بلندپایه به کشور قطر سفر کرد؛ وزرای امورخارجه و نفت نیز در این هیأت وی را همراهی می‌کنند. این سفر پاسخ مثبت مقامات ایران به دعوت «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بوده و رئیس‌جمهور ایران قرار است تا در ششمین نشست کشورهای صادرکننده گاز که فردا در دوحه برگزار می شود، شرکت کند.

اهداف سفر به قطر

سید ابراهیم رئیسی، صبح امروز پیش از عزیمت به قطر، در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر دو روزه‌اش به قطر گفت: این سفر به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و با دو هدف انجام می‌گیرد؛ هدف اول توسعه روابط دوجانبه با کشور دوست، برادر و همسایه قطر و هدف دوم شرکت در مجمع کشورهای تولید و صادرکننده گاز در جهان است که این چندمین نشستی است که به میزبانی قطر برگزار می‌شود.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: ما در فعال شدن دیپلماسی همسایگی به ویژه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، این سفر را گامی در جهت فعال شدن ارتباطات بین این کشورها و استفاده از ظرفیت‌های آنها در جهت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی به ویژه با کشور قطر که میدان مشترک گازی داریم می‌دانیم.

رییس‌جمهور با اشاره به میدان مشترک گازی کشورمان با قطر گفت: همکاری‌های ما در حوزه انرژی هم قابل توجه است؛ حوزه اقتصاد و انرژی نیز از بخش‌هایی است که برای ارتقای همکاری‌ها در آن می‌توان گام‌های اساسی در این سفر برداشت.

آیت‌الله رئیسی موضوع مهم دوم را همکاری ایران با مجمع کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز خواند و افزود: تشکیل این مجمع با ابتکار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و ما از مؤسسان آن هستیم.

وی تصریح کرد: ایران در میان سه کشور مهم صادرکننده گاز در جهان قرار دارد و کشورهای ایران، قطر و روسیه از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز هستند.

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: همکاری در این مجمع عمومی و مذاکراتی که در این رابطه می‌توانیم داشته باشیم می‌تواند گام بسیار مهمی برای همکاری بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باشد.

آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد: در این سفر علاوه بر دیدارهای دوجانبه و شرکت در اجلاس گازی، دیدارهایی با کشورهای شرکت‌کننده در این مجمع داشته باشیم که این دیدارها هم در حد خود قابل توجه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که در این سفر، برای ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس گام‌های قابل توجهی برداشته می‌شود.

میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲، میزبانی از گروه های مقاومت فلسطینی، حضور دفتر سیاسی طالبان در قطر و انجام مذاکرات بین آمریکا و طالبان در دوحه، تلاش برای تبادل پیام بین ایران و آمریکا و... همه نشان می دهد که این کشور به دنبال نقش آفرینی جدی در عرصه سیاست خارجی منطقه ای و بین المللی است؛ چنانکه احتمالا به دنبال این است که نقش پیشین عمان را در منطقه ایفا کند.

برگزاری جام جهانی فوتبال در سال جاری در قطر فرصت خوبی است تا ایران بتواند از این فرصت برای گسترش گردشگری خود استفاده کرده و سهمی از بازار ایجاد شده در این زمینه را از آن خود کند. چنانکه در همین راستا، پیشنهادهایی از سوی مقامات ایرانی به مقامات قطری برای استفاده از پتانسیل جزایر کیش و قشم داده شده است و همچنین دو کشور در تلاش هستند که در این مدت تعداد خطوط پروازی بین دو کشور را نیز گسترش دهند.

از طرف دیگر، گویا رئیسی در دیدار با مقامات قطری درباره پرونده میدان گازی مشترک در پارس جنوبی گفت‌وگو‌هایی داشته باشد. فاز یازدهم این میدان که مرزی‌ترین فاز ما با قطر است، حدود ده سال است که توسعه مطلوب پیدا نکرده و به گفته کارشناسان، عدم‌النفع توسعه آن در این سال‌ها، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در همین زمینه پیش‌بینی می‌شود این مساله در سفر رئیس جمهور به دوحه مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت رسیدن به یک توافق مشترک، امکان بهره‌برداری از فاز یازدهم به نفع هر دو طرف فراهم گردد.

بنابراین، سفر آیت‌الله رئیسی به قطر و شرکت در اجلاس اپک گازی، فرصت خوبی است که تهران مواضع و دیدگاه‌های خود را در عرصه بین‌الملل بیان کرده و و زمینه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو این اجلاس فراهم نماید.

«اوپک گازی» مجمع کشورهای صادرکننده گاز است که ایران و روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو در آن عضویت دارند و ایران به عنوان دومین کشور دارنده گاز، یکی از اعضای مهم آن محسوب می‌شود.

امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات ایران و قطر

مقامات جمهوری اسلامی ایران و قطر در حضور رئیس جمهور کشورمان و امیر قطر، ۱۴ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در جریان سفر آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به قطر، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون، ورزش، حمل و نقل، برق، استاندارد، فرهنگی و آموزشی بین دو کشور به امضا رسید.

مقصد بعدی سفر ابراهیم رئیسی؛ عمان

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با تابناک اعلام کرد که رئیس جمهور کشورمان به زودی و پس از سفر به قطر، عازم عمان خواهد شد.

وی افزود: آیت الله رئیسی در ادامه تلاش های ایران برای توسعه روابط با کشورهای منطقه و پیشبرد سیاست همسایگی عازم عمان خواهد شد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۶
با سلام . اختلاف روسیه با اروپا بر سر اوکراین یک نعمت خدا دادی برای ایران است که تبدیل به تامین کننده گاز طبیعی اروپا گردد . و باز ایران مانند گذشته در بین جهانیان از ارزش و اعتبار بیشتری برخودار شود .و این باعث می شود ارزهای بسیار نصیب ایران شود و امتیاز بیشتری از اروپا برای بازسازی صنایع و حضور در بازهای چهانی بدست اورد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
البته اگر گازی باشد که بتوان ان را صادر کرد. مصرف گسترده گاز در ایران صادرات را با مشکل روبرو کرده است
نهار هم دادن؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
متاسفانه همه چیزو مسخره میگیریم...
نگویید آیت الله
آیت‌الله قداست داره، سواد بالا لازم داره، تقوای بالا و....
اگر توانست به یک کشور غربی در اروپا و یا آمریکای شمالی برود، همه منتظر آقای رییسی هستند
قطر چی. اره سفر ریاست محترم جمهور به اونجا مهم باشه
اقتصاد داره صنعنت داره
فقط نفت و گاز داره و پول که اونو ما بیشتر داریم
رابطه خوبی هم با کشورهای عربی نداره
پیشنهاد میشود اول کویت بعد عمان و بعد عربستان باشد.
آمریکا
بسیار عالی
دوستی باکشورهای ثروتمند همسایه میتواندبرایمان بسیار
مفیدباشدوباعث بهبودوضع اقتصادی ماگردد بخصوص
کشورهای همکیشی چون قطر، امارات ، بحرین ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، عربستان ودیگرانیکه ازماوضع بهتری دارند وطمعی هم به آب وخاکمان ندارند براساس ؛
همنشین توازتوبه باید تاتوراعقل ودین بیافزاید
بنظرمیآیددولت اخیراراده درنزدیکی بیشترباااین قبیل کشورها
دارداگرواقعاًجدی گرفته شودمیتواندبرای ماوطرف مقابل بسیار
مفید باشدیادش بخیر یکی دودهه پیش که هرچه کشورفقیر
وعقب مانده دردنیابوددوستانمان شده بودندوبقول رئیس جمهور
وقت زنبیل های خودرادرنوبت گذاشته بودندماهم چراغی که بخانه روابودرانذرمسجدمیکردیم
مذاکره دولت روحانی و دیپلماسی عالی دکتر ظریف با پنج کشور اول دنیا درباره برجام و برای و با رفع انهمه خطرات از کشور را خود باختگی دولت روحانی در برابر غرب میدانستند و میدانند در حالیکه الان می بینید غرب چطور با پوتین با ان قدرت نظامی رفتار میکند و ارزش کار ظریف را نادیده میگیرند!!!! اما این سفرها و امضا توافقنامه های معلوم الحال را مهم و فتح الفتوح !!!
اهیمت دارد چون اونجا بهش یک ناهار چرب و چیلی دادن
این دفعه واقعا شانس اوردیم که به شیخ حمد نگفته شما نهار خوردید،شاید این را می داند که عربها ی خلیج سیرهستند و قشری از مردم ما گرسنه که حتی نمی توانند مایحتاج زندگیشان را تامین کنند.
نهار چی بود ؟ قرمه سبزی بود یا ماهی کبابی ؟
اقای رئیسی وقتی پات به اندازه گلیمت دراز میکنی
ببین چقدر راحتی!!!
مقاصد سفر آقای ریسی بسیار خوب میباشد...از نظر دیپلماسی بسیار عقلانی عمل کردن...سفر بعد از ده سال.....
با این سفرها میخواد جلب توجه کنه و حواس تندروها رو از حواشی امتیاز دادن ها و عفب نشینی های متوالی از شروط اولیه برای احیای برجام پرت کنه، لغو همه ی تحریم‌ها، دادن خسارت و راستی آزمایی و بعدش برگشت ایران به تعهدات برجامی، فعلا که خبرها میگه اول زندانی رو ما آزاد میکنیم بعد پولامون تو کره آزاد میشن بعد غنی سازی بالای 5 درصد متوقف میشه بعدش تحریم‌های نفتی کم میشن، خبری از تضمین هم نیست داریم التماس میکنیم فلانی و فلانی بیانیه سیاسی بدن
به این میگن سفر رسمی و با احترام متقابل نه سفر به روسیه مغرور مستکبر
دستاورد رئیسی دراین سفر یک پیراهن تیم ملی بود که قرار هست روی عبا بپوشد ورزش کند ودرروز مسابقه جهانی بعنوان لیدر تیم قطر وارد استادیوم شود شیپور بردست دودودود قطرررررررررررررررررررررررررررر بگوید
خواهیم دید که هیچ نتیجه ای نداشت کمی صبر کنید
قطر یک کشور عربی است و مجبور است در همان محور بماند
نقشه را نگاه کنید
همین استهزاء کردن رییس جمهور مشخصه که هیچ دستاوردی تو این سفرهای نمایشی نیست جز(تشریفات) و مانور رای آوری
نگویید آیت الله
آیت‌الله قداست داره، سواد بالا لازم داره، تقوای بالا و
حالا یک آیت الله خاکی پیدا شد آنقدر سر به سرش نگذارید خدا را خوش نمی آید.
چون در قطر بر عکس مسکو نهار دادن
دستاوردهای جناب ظریف روبفرمایید،شایدماهم متوجه بشیم،بنده نه طرفداراصلاح طلبهاهستم نه اصولگرایان ولی انصاف چیزخوبیه.
اگر چراغ سبز غرب نبود ، قطر از رئیسی دعوت نمی کرد !
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی