بازدید 3958

کاهش ۶۱ درصدی دبی رودخانه‌های کرمانشاه

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از وضعیت نامناسب منابع آبی استان به دلیل تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 31 January 2022

به گزارش «تابناک»، والی عنایتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌هایی که در کرمانشاه با آن مواجهیم، اظهار کرد: در سال آبی جاری با کاهش بارندگی در سطح استان مواجهیم، بگونه‌ای که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون تنها ۱۵۹ میلی‌متر بارندگی در سطح استان داشتیم که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ۱۸۵ میلی‌متر بارندگی ۱۴ درصد و نسبت به دوره بلندمدت با ۲۳۱ میلی‌متر بارندگی ۳۱ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری را باید به کم بارشی‌های سال قبل از آن هم اضافه کنیم که تقریبا از اسفندماه به بعد بارش خاصی در سطح استان نداشتیم.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از پیامدهای این کاهش بارندگی‌ها یاد کرد و ادامه داد: کاهش شدید آبدهی سراب‌ها و چشمه‌های استان از مهمترین این پیامدها است که بسیاری از آنها دچار خشکی شده اند.

عنایتی با اعلام اینکه نزدیک به ۱۰ هزار چشمه و سراب در استان داریم، گفت: بررسی وضعیت چشمه‌ها و سراب‌های منتخب نشان می‌دهد که آبدهی متوسط چشمه‌ها و سراب‌ها نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۵۴ درصد کمتر شده است.

وی از کاهش آب رودخانه‌های استان هم یاد کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به دوره مشابه بلندمدت نیز ۶۱ درصد کاهش داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی دیگر از پیامدهای خشکسالی‌های اخیر افت سطح آب‌های زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: اگر نسبت به دوره بلندمدت در نظر بگیریم، دشت کرمانشاه - میان دربند بیشترین کاهش سطح آب زیرزمینی را نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ ساله به میزان ۲۸۴ میلیون مترمکعب داشته است.

عنایتی اضافه کرد: در درجه بعدی دشت ماهیدشت با کاهش ۲۱۹ میلیون مترمکعبی نسبت به بلندمدت کسری قابل توجهی داشته است.

وی یادآور شد: اگر نسبت به سال آبی گذشته هم مقایسه کنیم دشت کرمانشاه - میان دربند با کاهش ۹۶ میلیون مترمکعبی بیشترین افت سطح آب زیرزمینی را داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز جبران کم بارشی‌ها را نشان نمی‌دهد، تاکید کرد: آنطور که پیش‌بینی شده بارش‌های استان از نیمه بهمن تا نیمه اسفند کمتر از نرمال، از نیمه اسفند تا نیمه فروردین سال آینده و از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت به اندازه نرمال خواهد بود.

عنایتی معتقد است، مجموع این موارد بیانگر وضعیت نامناسب منابع آبی و خشکسالی در کرمانشاه است و تنها راهکار برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی مصرف در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت است و می‌طلبد که متولیان امر برنامه ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست