بازدید 11150
۱

چه اتفاقاتی در چهلمین جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد؟

این دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 10 فیلم کوتاه داستانی و 10 فیلم مستند در حالی از فردا آغاز می‌شود که با توجه به غیبت شماری از مدعیان، تردیدهایی نسبت به کیفیت این دوره از جشنواره وجود دارد؛ هرچند انتظار می‌رود از میان چهره‌های تازه وارد سینما شاهد کشف کارگردانان بااستعدادی باشیم که این عرصه صحنه درخشش‌شان باشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰ 30 January 2022

چه اتفاقاتی در چهلمین جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد؟چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 10 فیلم کوتاه داستانی و 10 فیلم مستند در حالی از فردا آغاز می‌شود که با توجه به غیبت شماری از مدعیان، تردیدهایی نسبت به کیفیت این دوره از جشنواره وجود دارد؛ هرچند انتظار می‌رود از میان چهره‌های تازه وارد سینما شاهد کشف کارگردانان بااستعدادی باشیم که این عرصه صحنه درخشش‌شان باشد.

به گزارش «تابناک»؛ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با دبیری مسعود نقاش زاده از خبرنگاران سابق نشریه سوره در حالی از فردا برپا می‌شود که کاخ جشنواره بار دیگر به برج میلاد بازگشته است. مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور این بار در کاخ جشنواره در دو سانس نمایش فیلم‌ها را خواهد که سانس ظهر به عنوان زمان نه چندان مطلوب برای مطبوعات و سانس عصر برای مهمانان در نظر گرفته شده است؛ هرچند مشخص نشده این مهمانان پرتعداد جشنواره دقیقاً چه گروه‌هایی را با چه نسبت جمعیتی شامل می‌شوند.

برنامه اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینمای مردمی را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

چه اتفاقاتی در چهلمین جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد؟

چه فیلم‌هایی در بخش مسابقه اصلی اکران می‌شوند؟

همچون دوره پیشین 22 فیلم بلند داستانی برای بخش مسابقه اصلی (سودای سیمرغ) انتخاب شده‌اند که در این میان رضا میرکریمی و مسعود کیمیایی به عنوان چهره‌های پیشکسوت در این دوره حضور دارند و عمده چهره‌های حاضر جوان‌هایی هستند که در میان آنها، شمار آقازاده‌هایی که به عنوان تهیه کننده یا کارگردان حضور دارند، قابل توجه است.

جزئیات کامل فیلم‌ها را از اینجا می‌تونید ببینید

  • خائن‌کشی- کارگردان: مسعود کیمیایی- تهیه‌کننده: علی اوجی
  • ۲۸۸۸- کارگردان: کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری به تهیه‌کنندگی کیوان علیمحمدی
  • بدون قرار قبلی- کارگردان: بهروز شعیبی، تهیه‌کننده: محمود بابایی
  • برف آخر- کارگردان: امیرحسین عسگری، تهیه‌کننده: حسن مصطفوی
  • بی‌رویا- کارگردان: آرین وزیردفتری، تهیه‌کننده: سعید سعدی و هومن سیدی
  • بی‌مادر- کارگردان: سیدمرتضی فاطمی، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح
  • بیرو- کارگردان: مرتضی‌علی عباس‌میرزایی- تهیه‌کننده: مجید برزگر
  • درب – کارگردان: سید هادی محقق – تهیه‌کننده: سیدرضا محقق
  • دسته دختران – کارگردان: منیر قیدی – تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری
  • شادروان – کارگردان: حسین نمازی- تهیه‌کننده: عباس نادران
  • شب طلایی – کارگردان: یوسف حاتمی‌کیا- تهیه‌کننده:ابراهیم حاتمی‌کیا
  • شهرک – کارگردان: علی حضرتی – تهیه‌کننده: علی سرتیپی
  • صورت فلکی- کارگردان: حسین دارابی – تهیه‌کننده:محمدرضا شفاه
  • ضد – کارگردان: امیرعباس ربیعی – تهیه‌کننده: محمدرضا شفیعی
  • علف‌زار – کارگردان: کاظم دانشی – تهیه‌کننده: بهرام رادان
  • لایه‌های دروغ – کارگردان: رامین سهراب – تهیه‌کننده: محسن صرافی، رامین سهراب
  • ماهان- کارگردان: حمید شاه‌حاتمی – تهیه‌کننده: علی شاه‌حاتمی
  • ملاقات خصوصی – کارگردان: امید شمس – تهیه‌کننده: امیر بنان
  • موقعیت مهدی (باکری) – کارگردان: هادی حجازی‌فر – تهیه‌کننده: حبیب الله والی‌نژاد
  • نگهبان شب – کارگردان: رضا میرکریمی – تهیه‌کننده: رضا میرکریمی
  • نمو – کارگردان: داوود بیدل- تهیه‌کننده: سید یاسر جعفری
  • مرد بازنده – کارگردان: محمدحسین مهدویان – تهیه‌کننده: امیر بنان، کامران حجازی

 

چه فیلم‌هایی در بخش فیلم کوتاه نمایش داده می‌شوند؟

«آهو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «مهسا رضوی»، «ارفاق» به کارگردانی «رضا نجاتی» و تهیه‌کنندگی «سولماز وزیر‌زاده»، «تابوت» به کارگردانی «اکبرزارع» و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر تبریز، اکبرزارع»، «گذشته» به کارگردانی «حمید محمدی» و تهیه‌کنندگی «حمید محمدی و دفترمرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»، «گوزن» به کارگردانی «هادی بابایی‌فر» و تهیه‌کنندگی «هادی بابایی‌فر و محمود غفاری»، «لئو» به‌کارگردانی «محمدمعین روح‌الامینی» و تهیه‌کنندگی «محمدمعین روح‌الامینی و انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر کاشان)»، «ماجان» به کارگردانی «فردین انصاری» و تهیه‌کنندگی «انجمن سینمای جوانان، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)»، «هاجرو» به کارگردانی «افشین اخلاقی‌فیض آثار» و تهیه‌کنندگی «افشین اخلاقی‌فیض آثار و انجمن سینمای جوانان»، «هرگز، گاهی، شاید» به کارگردانی «شادی کرم‌رودی» و تهیه‌کنندگی «آرین وزیردفتری»، «ویار» به کارگردانی «حورا طباطبائی» و تهیه‌کنندگی «حورا طباطبائی و انجمن سینمای جوانان» در بخش فیلم کوتاه به رقابت می‌پردازند.

 

چه فیلم‌هایی در بخش مستند نمایش داده می‌شوند؟

فیلم‌های «آن مرد با اتوبوس آمد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «نیما مهدیان»، «احتضار» به کارگردانی «حجت طاهری» و تهیه‌کنندگی «حجت طاهری، عبدالخالق طاهری»، «تفنگ برادرم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «کامران جاهدی»، «دبستان پارسی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «حسن نقاشی»، «سرباز شماره صفر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «محمد سلیمی‌راد»، «مشق امشب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «اشکان نجاتی، مهران نعمت‌الهی»، «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «محسن اسلام‌زاده»، «یکی از رویا‌های من» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «محسن هادی» در بخش مستند جشنواره حضور دارند.

 

چه کسانی داوری می‌کنند؟

چه اتفاقاتی در چهلمین جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد؟

در بخش سودای سیمرغ «مسعود جعفری‌جوزانی» (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، «مجید انتظامی» (آهنگساز)، «شهاب حسینی» (بازیگر و تهیه‌کننده)، «محمدعلی باشه‌آهنگر» (نویسنده و کارگردان)، «محمد داوودی» (مدیر فیلمبرداری)، «مهدی سجاده‌چی» (فیلمنامه‌نویس) و «پژمان لشکری‌پور» (از عوامل فیلم‌ها) به داوری می‌پردازند.

علاوه بر این «احمدرضا معتمدی» (کارگردان، نویسنده، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه)، «دانش اقباشاوی» (نویسنده و کارگردان) و «حامد جعفری» (تهیه‌کننده) به عنوان اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

همچنین «احمد ضابطی‌جهرمی» (نویسنده و استاد دانشگاه)، «محمد تهامی‌نژاد» (پژوهشگر)، «محمدعلی فارسی» (مستندساز و تهیه‌کننده سینمای مستند)، «مرتضی شعبانی» (مستندساز) و «محمدرضا عباسیان» (مستندساز و تهیه‌کننده سینما) به عنوان اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر فعالیت می‌کنند.

 

فیلم‌های جشنواره در کدام سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود؟

نمایش فیلم‌ها به شکل گسترده که برخلاف قواعد همه جشنواره‌های معتبر دنیا است و عطش تماشاگر را برای تماشای فیلم‌ها از بین می‌برد و بسیاری از فیلم‌ها را در اصطلاح «می‌سوزاند»، در این دوره نیز ادامه دارد. در همین راستا مدیر امور سینماهای جشنواره با بیان اینکه 30 سینما در تهران و شهرستان‌ها میزبان جشنواره هستند، اظهار کرد که 62 سالن با 14896 صندلی، ظرفیت نهایی سینماها برای برگزاری جشنواره چهلم هستند.

اسامی سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر بر اساس حروف الفبا به ترتیب زیر است:

۱- آزادی، ۵ سالن، ۲- آستارا، یک سالن، ۳- ارگ تجریش، ۲ سالن، ۴- استقلال، یک سالن، ۵- ایران مال، ۶ سالن، ۶- بهمن، یک سالن، ۷- تماشا، یک سالن، ٨- تیراژه، ۲ سالن، ۹- جوان، یک سالن، ۱۰- راگا، یک سالن، ۱۱- زندگی، ۲ سالن، ۱۲- شکوفه، یک سالن، ۱۳- شمیران سنتر، ۲ سالن، ۱۴- صبا مال، ۲ سالن، ۱۵- فرهنگ، ۲ سالن، ۱۶- کورش، ۶ سالن، ۱۷- کیان، یک سالن، ۱۸- گالریا، ۲ سالن، ۱۹- لوتوس مال، ۲ سالن ،۲۰- ماندانا، یک سالن، ۲۱- معین مال، ۲ سال، ۲۲- مگامال، ۴ سالن، ۲۳- ملت، ۴ سالن، ۲۴- موزه سینما، یک سالن، ۲۵- نارسیس، ۲ سالن، ۲۶- هدیش مال، ۲ سالن، ۲۷- هروی سنتر، ۲ سالن، ۲۸- فجر (اسلامشهر)، یک سالن، ۲۹- نسیم (نسیم شهر)، یک سالن، ۳۰- هنر (پیشوا)، یک سالن؛ مجموعاً: ۶۲ سالن.

برنامه اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینمای مردمی را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

اگر هدف از این اقدام، ایجاد فرصت برای تماشای فیلم‌ها توسط بخش وسیعی از مردم است که این تعداد صندلی، فقط سهم قشر محدودی از مردم می‌شود و باید فیلم‌ها در همه سالن‌های سینما به شکل گسترده اکران شود اما اگر هدف برپایی یک جشنواره استاندارد و آبرومند است، انتظار می‌رفت در این دوره شاهد بازنگری در این سنت غلط و غیرحرفه‌ای می‌بودیم. اتفاق قابل قبول در این بخش، امکان اخذ رای در بخش سودای سیمرغ در سالن‌های سینمای شهرستان‌ها همچون تهران است که انتخاب را دقیق‌تر می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لطفا فیلم خط نجات رو هم بزارین تو جشنواره و مجری این دوره آقای رشیدپور باشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل