بازدید 6331

چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشورگفت: اطلاعات و داده‌های ما از خانه‌های خالی قابل اتکا نیست.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳ 11 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد مسیحی - معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: به اجرای قانون " مالیات بر خانه‌های خالی" مصمم هستیم، اما اطلاعات ما قابل اتکا نیست.

وی افزود: شناسایی هویت ملک و مالک بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است. ۱۲ هزار واحد مسکن خالی به ما ارائه شده است، اما تکلیف زیاد روشن نیست؛ چون ملک باید بیشتر از ۱۲۰ روز خالی باشد تا خانه خالی به حساب بیاید. داده‌ها از خانه‌های خالی ایراد دارد و باید دوباره بازشناسی شود.

محمد مسیحی گفت: بر اساس داده‌های موثق ما می‌توانیم بر سه هزار خانه خالی مالیات ببندیم در حالی که میزان خانه‌های خالی خیلی بیشتر از این میزان است.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: لازمه گرفتن مالیات در هر پایه ای، اخذ و داشتن اطلاعات قابل اتکا و به موقع است و جمع آوری اطلاعات خانه‌های خالی، کاری سخت است.

علی فرنام - کارشناس مسکن مرکز پژوهش‌های مجلس هم گفت: دشوارترین قسمت دیرکرد درباره مالیات بر خانه‌های خالی، شناسایی اطلاعات ملک و مالک است.
وی افزود: مبنای طرح شناسایی اطلاعات ملک و مالک بر خود اظهاری کامل است و داده‌ها و اطلاعات باید مکان محور باشد.

کارشناس مسکن مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه هدف این قانون مبارزه با سوداگری مسکن است، گفت: در قانون جدید، بازدارندگی دیده شده است، اما این قانون بعد از چند مدت نیاز به اصلاح دارد.

محمود محمودزاده - معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده و پیامک هم به این افراد ارسال شده است.

وی افزود: در تلاشیم تا پایان دی ماه اطلاعات ما از خانه‌های خالی کامل و تا آخر این ماه مالیات بر خانه‌های خالی نهایی شود.

محمودزاده گفت: با توجه به زمان ثبت نام خود اظهاری خانوار‌ها و همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری و ظرفیت کم سامانه‌های ثبت نامی مشکلاتی به وجود آمد.

وی افزود: کلام " قانون خوب و اجرای بد" اصلاً درست نیست. نباید تمام مشکلات اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به وزارت مسکن و شهرسازی نسبت داده شود.

مهدی طغیانی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: سامانه‌های ثبت نامی باید راحت باشد تا شهروندان بتوانند به راحتی اطلاعات خود را ارائه کنند.

وی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی باید تابع قانون باشد و این سامانه املاک را رسمیت دهد تا این سامانه جا بیفتد؛ قانونگذار تمام این‌ها را پیش بینی کرده، اما در این باره کوتاهی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲
چون صاحبان این خانه های خالی صاحب قدرت و ثروت هستند

در این کشور فقط فقرا مالیات میدهند

و این چیز عجیبی نیست

چون مردم عادی با این مسئله راحت کنار آمده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چون خود قانون گذاران صاحب منفعت هستند.
بنده چند بار وارد این سایت شدم که اطلاعات یک خانه ای که به نام همسرم هست را ثبت کنم ولی هردفعه یک جای سامانه و مراحل آن به اشکال خورد و نتوانستیم ادامه بدهیم . مراحل ثبت اطلاعات ابهام ها و اشکالات زیادی دارد و فرد ثبت کننده دایم با گزینه هایی روبرو می شود که احتیاج به یک مشاور و اپراتور سامانه را دارد. مراحل واضح و شفاف و ساده نیستند خیلی مبهم است لذا منصرف شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اصولا تشخیص خالی بودن خانه امر خنده دار ی محسوب میشود.
قانون بگذارند اصلا هرکسی تا 5 تاخونه نوش جونش .. بیشتر از 5 تا باید مالیات بده. چرا با پیچیدگی موجبات عدم اجرای قانون را فراهم میکنند؟
قانون مالیات بر واحدهای تجاری خالی هم تصویب شود. احتکار واحد تجاری به قصد اجاره بالاتر باعث آسیب مستقیم به اقتصاد می شود و هزینه مصرف کننده را بالا می برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خود بانکها با جمع اوری پول مردم به اسم کمک به اقتصاد.. نقدینگی را از دست مردم فقیر بیچاره جمع میکنند یکجا صرف احتکار و خرید خانه و گران کردن آن میکنند. وقتی بی سواد رانتی باندی فامیلی مدرک هسمیه ای تقلیبی مدیر میشه همه مدیران و قانون گذاران با خیال راحت در حریم قانونهای غیر قابل اجرا خوش میگذرانند.
حالا حکومتم نخواد مالیات بگیره تو تابناک شدی آتیش بیار معرکه هی یادش بیار انگولکش کن بگو مالیات بگیره از مردم...والا...حلال اولسون.....
این قانون با هدف شناسایی خانه های خالی از طریق خود اظهاری تهیه شده در حالیکه معنی خود اظهاری یعنی مالک خانه های خالی را خود اظهار کند ، با حجم اطلاعاتی که در سامانه باید بارگذاری شود ساختار این سامانه بگونه ای است که امکان ورود اطلاعات وجود ندارد افرادمتخصص هم در ورود اطلاعات با مشکل مواجه می شوند چه نیازی به اینهمه اطلاعات ریز و جزئی وجود دارد؟
این قانون از اولش هم ایراد داشت ...
باید برای هر کارت ملی در کل ایران ، یک مقدار معینی از ملک تعیین کرد ( فارق از ارزشگذاری و قیمت روز ) یعنی برای هر کارت ملی تا 50 متر آپارتمان یا زمین ( بصورت تجمیعی ) از مالیات معاف کرد ...
متراژ بیشتر از این تا 100 متر باید سالی 100 هزار تومن بابت هر متر مالیات بدن ....
از 100 تا 150 سالی 300 هزار تومن برای هر متر اضافی به علاوه مبلغ قبلی
از 150 تا 200 برای هر متر اضافی 500 هزار تومن و .......
از 200 تا 250 متری 1 میلیون تومن و .......
از 250 تا 300 متری 3 میلیون تومن و .......

زمینهای کشاورزی از این قاعده مستثنی
املاک صنعتی و تولیدی مستثنی
و این قانون فقط برای حوزه داخلی چند شهر بزرگ در کل کشور ( که قیمتها نجومی بالا رفته )

تمام
این قانون رو الان تصویب کنین و ابلاغ کنین ، تا 1 سال بعد که اجرایی میشه ، قیمت ملک میاد پایین و وفور ملک فروشی توی بازار میشه
کلا تملک آپارتمان و زمین برای سرمایه گذاری باید حذف بشه و مردم حرص نزنن که بیشتر سند داشته باشن ..
قانون مالکیت اسلامی برای یک کشور که مردمش مسلمون باشن حکم میکنه ... ایرانی ها که از هر بی دینی بی دین ترند ، وقتی اسم خمس و ذکات میاد !!!
میرن پیش یه آقا و یه حساب سال الکی میکنن و باقیشم دست گردون میکنن و خلاصه دوزار خمس میدن !!! خخخ

ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
موافقم ولی بازم میگم نیاز به این پیچیدگی هم نیست. حتی تا 5 خانه هم بدون مالیات بالای 5 خانه مالیات بگیرن والسلام. قانون رو پیچوندن از مسببن اصلی سوداگری مسکن مالیات نشه بگیرن. اخه کی میتونه ادعا کنه یه خونه ای خالی هست یا نیست؟!!!!!؟
بار قبل که آحاد جامعه را از کار وزندگی بازداشتید و سایت اینترنتی معرفی و ضرب الاجل برای پاسخ دادن به سؤالات تکراری و بی محتوا تعیین نمودید، هدف چه بود؟ به کجا رسیدید؟ فقط بگوئید که ما کاری انجام دادیم ولی ناموفق بود.
چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟ معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور : به اجرای قانون " مالیات بر خانه‌های خالی" مصمم هستیم، اما اطلاعات ما قابل اتکا نیست.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چگونه است که ممیزان مالیاتی راه میفتند توی کوچه و خیابان برای هر ملکی از ملت بدبخت به دلخواه مالیات می بندند و به توضیحات و مدارک مالک هم اصلاً توجه نمیکنند و اطلاعاتشان را متقن میدانند اما وقتی پای گردن کلفتها و بانکها که به میان است اطلاعاتشان قابل اتکاء نیست ؟ آقا در منطقه 22 تهران صدها برج است که هزاران واحد آپارتمان را در خودش جا داده دزد حاضر بز هم حاضر بفرمایید مالیات بگیرید !
مالیات در ایران فقط برای ضعفا است ! اگر احیاناً پای پولداری هم به اداره دارایی برسد خودش میداند آنجا کجا سراغ اهل بخیه برود که سر و ته قضییه را با چندر غاز بهم بیاورد !
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی