بازدید 4751

تأکید بلینکن و بورل بر حمایت از اوکراین در برابر روسیه

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه آغاز گفت و گوهای راهبردی مسکو - واشنگتن درباره وضعیت اوکراین با یکدیگر گفت و گو و برحمایت از این کشور در برابر روسیه تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۹۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳ 09 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وزارت خارجه آمریکا شنبه شب به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، روز شنبه با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وگو کرد.

بلینکن در این گفت و گو بر تعهدش بر تقویت همکاری میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و رسیدگی به چالش های مشترک تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر اهمیت هماهنگی اقدامات در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و تکرار کرد که هرگونه تهاجم احتمالی بیشتر روسیه به اوکراین منجر به پاسخ شدید خواهد شد.

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا از ۸ تا ۱۳ ژانویه (۱۸ تا ۲۳ دی ماه ) به سوئیس و بلژیک سفر خواهد کرد.

شرمن در سفر ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) خود به ژنو در راس هیات آمریکایی در نشست گفت‌وگوی دوجانبه ثبات راهبردی آمریکا و روسیه شرکت خواهد کرد.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو، جو بایدن و ولادیمیر پوتین ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و پیش از برنامه گفت و گوی میان مقام های ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در مورد نگرانی ها از فشار سیاسی و اقدامات قهرآمیز اقتصادی چین علیه لیتوانی گفت و گو کردند.

لیتوانی بی توجه به اعتراض شدید چین، به مقامات تایوان اجازه داده است تا «دفتر نمایندگی تایوانی در لیتوانی» را راه اندازی کنند.به گفته وزارت خارجه چین، این اقدام، تصور نادرست "یک چین، یک تایوان" را در جهان ایجاد و حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می کند و دخالت در امور داخلی چین محسوب می شود.

وزرات خارجه چین ۳۰ آبان ماه اعلام کرد که نسبت به این اقدام خشم و اعتراض شدید خود را ابراز می کند و تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را به سطح کاردار کاهش دهد.

تنش ها میان چین و امریکا در مورد تایوان، جزیره ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، همواره رو به افزایش بوده است. پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس «اصل چین واحد» با آن برخورد کنند.

اگرچه آمریکا آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی