بازدید 20852

پیش‌بینی افزایش صادرات ۲۲۰ میلیارد دلاری ترکیه پس از سقوط لیر/ فرصتی مشابه سال ۹۷ برای ایران که از دست رفت!

در کمتر از یک سال گذشته، ارزش پول ملی ترکیه در مقابل دلار، بیش از ۱۰۰ درصد اُفت داشته است. این کاهش ارزش پول ملی ترکیه به دلیل فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برای کاهش نرخ بهره تشدید شده است. این تصمیمات اردوغان چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟
کد خبر: ۱۰۹۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ 23 December 2021

این روزها سقوط ارزش پول ملی ترکیه، یکی از خبرهای مهم رسانه ها شده است. دلیل این سقوط چه بوده است؟ این سقوط ارزش پول ملی آیا برای اقتصاد ایران، تهدید محسوب می شود؟

به گزارش تابناک اقتصادی، برای اینکه ماجرای سقوط ارزش پول ملی ترکیه بیشتر لمس شود، بهتر است به اسفندماه سال گذشته بازگردیم؛ زمانی که قیمت هر دلار آمریکا، حدود ۷ لیر ترکیه بود؛ ولی این نسبت هم اکنون چگونه است؟ در حال حاضر قیمت هر دلار آمریکا حدود ۱۶ لیر ترکیه است؛ این یعنی ارزش پول ملی ترکیه در کمتر از یک سال بیش از ۱۰۰ درصد اُفت داشته است!

روند اُفت ارزش پول ملی ترکیه از مهرماه سال جاری با شیب بیشتری دنبال شد. در مهر ماه سال جاری، قیمت هر دلار آمریکا حدود ۸.۶ لیر ترکیه بود؛ اما چرا این اتفاق برای اقتصاد ترکیه افتاده است؟

بدهی خارجی ۴۴۶ میلیارد دلاری ترکیه

حجم بدهی عظیم خارجی ترکیه، یکی از معضلات اساسی اقتصاد این کشور بوده است. مجموع بدهی خارجی ترکیه هم اکنون ۴۴۶ میلیارد دلار است و این رقم در سال ۲۰۱۸ به رقم بی سابقه ۴۷۰ میلیارد دلار رسیده بود. همان گونه که ملاحظه می‌گردد، در سه سال گذشته، رقم بدهی خارجی ترکیه تغییر چندانی نداشته است. دولت ترکیه برای پرداخت این بدهی خود نیاز به دلار دارد و همین تقاضا برای دلار و در نتیجه قیمت آن را افزایش خواهد داد.

برای اینکه بدانیم رقم بدهی خارجی دولت ترکیه چقدر زیاد است، باید گفت، بدهی خارجی ایران هم اکنون حدود ۹ میلیارد دلار است.

اُفت ارزش پول ملی با کاهش نرخ بهره

ماجرا از برنامه اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آغاز شد. وی صادرات و وام دهی را در اولویت برنامه اقتصادی خود قرار داد و از این روی، بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان وی با فشار بر بانک مرکزی این کشور، خواستار کاهش نرخ بهره بانک‌ها شد.

بد نیست بدانیم که دولت ترکیه از ماه سپتامبر تا همین پنجشنبه هفته گذشته، ۵ درصد از نرخ بهره کاسته و این نرخ را از ۱۹ درصد به ۱۴ درصد کاهش داده است. این کاهش در حالی انجام شده که نرخ تورم در این کشور به بیش از ۲۱ درصد رسیده و با احتساب این نرخ تورم هم اکنون نرخ بهره حقیقی در ترکیه در محدوده منفی است.

این کاهش‌های پیاپی نرخ بهره باعث جهش‌های شدیدی در نرخ دلار و اُفت ارزش پول ملی ترکیه شده است.

اردوغان با چه هدفی نرخ بهره را کاهش می‌دهد؟

همان گونه که در بالا اشاره شد، برنامه اقتصادی دولت ترکیه بر پایه رشد صادرات و وام دهی بنا شده است. اردوغان به دنبال جذب بازار خاورمیانه و اروپاست!

اردوغان در جلسه هیات دولت با پذیرش این نکته که سیاست‌های وی باعث افزایش تورم در این کشور می‌شود، گفت: قدرت رقابتی نهفته در نرخ برابری لیر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید، و اشتغال منجر خواهد شد. مشکلات فعلی ترکیه یک نبرد اقتصادی رهایی‌بخش است و قول داد که با کمک خدا و حمایت مردم با پیروزی آن را پشت سر خواهیم گذاشت.

این تصمیمات اردوغان چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۸ آذر ماه سال جاری در مورد تاثیر کاهش ارزش پول ملی ترکیه بر صادرات ایران اظهار کرد: یکی از رقبای سرسخت ما در بازار‌های صادراتی به خصوص عراق و افغانستان و حوزه کشور‌های CIS به استثنای ارمنستان، کشور ترکیه است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در بخش صنعتی ترکیه و لجستیک این کشور وجود دارد و همچنین صادرات کالا‌های نهایی این کشور همیشه در بازار‌ها، رقیب صادرکنندگان ایرانی بوده و در بعضی موارد توانسته بازار‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصولا سیاست کشور ترکیه، سیاست صادرات محور بوده و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های بانکی، حمل و نقل، ارتباطات بین‌المللی، بسته‌بندی و ... در این کشور با ایران متفاوت است، قطعا کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد. از آنجا که صادرکنندگان در ترکیه مورد حمایت ویژه قرار دارند، تاثیر کاهش ارزش پول ملی دوچندان خواهد بود و قطعا می‌تواند در بازار‌های مهم ما مثل عراق، روسیه و کشور‌های حوزه CIS صادرات ما را تحت تاثیر قرار دهد.

فرصتی که استفاده نکردیم، ولی ترکیه استفاده کرد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تضعیف ارزش لیر ترکیه در ماه‌های اخیر گفت: هرچند این امر ناشی از سیاست‌های پولی نادرست بوده، ترکیه توانست از این موقعیت برای رشد صادرات خود استفاده کند؛ برای نمونه در ماه اکتبر ۲۰۲۱ صادرات ترکیه ۲۰ درصد افزایش و در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، هر ماه صادرات این کشور ۲۱ میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۲۰ میلیارد دلار برسد.

خوانساری گفت: این در حالی است که در سال ۹۷ همزمان با افزایش جهشی قیمت دلار در کشور، دولت به جای حمایت از صادرات و رفع موانع با یک نگرش بدبینانه و تنگ نظرانه، موجب شد از این فرصت استفاده نکنیم و صادرات کشور حتی کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر با سقوط ارزش لیر، حوزه گردشگری ترکیه قطعا فعال‌تر از گذشته خواهد شد. از آنجا که همواره ترکیه یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان بوده است، حالا با سقوط ارزش لیر این مقصد جذاب تر از گذشته نیز شده است.

مسئول فروش تور یک آژانس مسافربری طی مصاحبه‌ای اظهار داشته است: هزینه رفت و برگشت از تهران به وان، زمینی و با ون، ۶۵۰ هزار تومان است. برای سه شب اقامت در هتل هم ۷۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنید. سه شب اقامت و حدود ۲ روز هم برای رفت و برگشت اختصاص می‌دهیم.

مسئول تور یک آژانس مسافرتی دیگر نیز گفت: برای شب یلدا تور زمینی دو شب و سه روز اقامت در وان ترکیه با هتل سه ستاره، حدود یک میلیون تومان می‌شود. حرکت برای این تور از خوی در آذربایجان غربی صورت می‌گیرد. اگر هم مبدا حرکت مسافران از تهران باشد هزینه این تور به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد؛ این هزینه‌ها را حالا با هزینه سفر به کیش مقایسه کنید!

گفتنی است، هزینه سفر به کیش برای دو شب اقامت و هتل سه ستاره با هزینه رفت و برگشت، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین ایرانیان در سال‌های اخیر پای ثابت خرید خانه در ترکیه بوده اند. این سقوط ارزش پول ترکیه خرید خانه‌ها در این کشور را با رشد رو به رو خواهد کرد! به نوشته رویترز، داده‌های موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که با سقوط لیر، فروش خانه‌های ترکیه به خارجی‌ها در ماه نوامبر نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
ترکیه 200 میلیارد دلار صادرات دارد ولی همش میره تو جیب ثروتمندان ترک و مردم ترکیه تو صف نان می ایستند.
خوب این چه الگویی برای ایران هست؟ یک الگوی بهتر برای ایران پیدا کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
واقعا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
حق با شما است الگوی دیگری لازم است چون در ایران آقازاده ها پراید سوار می شوند و در صف های مرغ و روغن و ..... هستند و مردم پورشه سوار و در ویلاها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
تازه همین الان 220 میلیارد دلار واردات می کند و 150 میلیارد دلار صادرات
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
والا ایران در این مورد برای ترکیه الگوئه.
فرق مهم ایران و ترکیه اینه که تجار ایرانی امکان تبادلات بانکی را ندارند و به هر حال در رقابت با تجار ترک شکست میخورند
پس اون صحنه هایی هیجانی که نشان میداند مردم ترکیه دارند دلار آتش میزنند چی شد؟؟
در ایران مسئولان در چنین مواقعی فقط به فکر درآمد از جیب مردم هستند و به صادرات توجه ای ندارند
جو بیخود ندهید . اصولا کاهش ارزش پول ملی به صورت کلان به ضرر هر کشوری است . حالا اگر یک ریال صادرات و ورود ارز خارجی بیشتر شود ، قطعا دو ریال خروج ثروت از کشور به همراه خواهد داشت . بد ، بد است چه برای ترکیه و چه برای ما . 220 میلیارد را دولتمردان ترک برای آرامش مردمانشان گفته اند و الا بقیه اش را نگفته اند که 440 میلیارد دلار به طریق دیگر خارج خواهد شد . اگر کسی بخاطر سرما خوردگی ، آمپول تقویتی زد و بدن ساز شد ، حرف شما هم درست است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
بی ارزش کردن پول برای اقتصادهای با ثبات کارایی دارد و نه اقتصادهای بی ثبات
کاری ندارد مانند همه جای دنیا برای خروج سرمایه مالیات سنگین بگیرید البته اگر نور چشمی ها بگذارند
عزیز 220 میلیارد دلار صادرات بشود باید هم 300 میلیارد دلار وارد کنند و الان هم 220 میلیارد دلار واردات می کند و 160 میلیارد دلار صادرات
این کشور به خاطر بدهی های خارجی ورشکسته است و لیرش هم به خاطر همین سقوط می کند بر عکس کشور شما ریال به خاطر پول پاشی ریالی سقوط می کند
از الان همه هتل های وان ترکیه توسط ایرانیها برای عیدتعطیلات نوروز رزرو شده، ح تی یک جای خالی هم نمانده است.
فرق ترکیه با ایران اینه که به ترکیه پول میدن بدهی بالا دارد و به ایران هیچ کشوری پول نمیده حتا چین قرباغه خور تزار جنایتکار اشغالگر روس
معنی این کاراردوغان انتقال سیستماتیک وگسترده ثروت ازمردم عادی به جیب تجاروثروتمندان ترکیه ودرنهایت به جیب دولت برای تا"مین هزینه های جنگ وتوسعه طلبی های اردوغان است.چون بدلیل تورم سفره مردم عادی ترکیه کوچک وکوچکتر میشه.وکالاهای مصرفی موحود ازدسترس مردم خارج شده ودرنهایت صادر میگردد.درنهایت هزینه توریستها و گردشگران خارجی هم بدلیل تورم واز طرفی افزایش نرخ ارزهای خارحی تفاوت معنی داری نمیکنه.
نمی فهم چرا ایرانیها همه اش اصرار دارند خودشونو با ترکیه مقایسه کنن اخه اونایی که رفته اند و تعدادشان اصلا کم نیست خودشون قضاوت کنن اصلا ترکیه قابل مقایسه با ایرانه؟
البته اگرتوان افزایش تولیدکالا وخدمات رابدون نیاز به سرمایه گذاری سنگین ارزی داشته باشند که باعث کاهش سهم هزینه های ثابت تولید بشه ممکنه وضعیت کمی براشون بهتر بشود درغیر اینصورت کمبود کالا ممکنه منجر به افزایش بیشراز صددرصد قیمت کالا وخدمات هم بشود.واین یعنی انتظارات تورمی جامعه که در این شرایط اوضاع معیشتی مردم عادی بسیار وخیم خواهد شد.
به نظرم شما که اخبار ارز ترکیه را ساعتی کردید پس لطفا قیمت الان لیر در برابر دلار را هم بنویسید. نمی شود همیشه بالا رفتن را نوشت ولی پایین آمدن را ننوشت!! الان برابری لیر به دلار حدود یازده و نیم ۱۱.۵ است
مثل اینکه از ماشین زمان جا افتادید. الان لیره در بازار تهران ۲۸۰۰ ایناست. یعنی هر دلار حدود ۱۱ لیره
یعنی قبل از نوشتن چیزی فکر هم می کنید؟ فرق ایران و ترکیه اینه که ترکیه تحریم نیست و کشورا به جای پول بهش پشم گوسفند نمیدن!
پیش‌بینی افزایش صادرات ۲۲۰ میلیارد دلاری ترکیه پس از سقوط لیر/ فرصتی مشابه سال ۹۷ برای ایران که از دست رفت! :
در ایران بفکر صادرات نبودند، همۀ فکر صادرکنندگان بدست آورن ارز و خارج کردن آن از کشور و سرمایه گذاری آن در خارج از کشور و به جای همه چیزی گران کردن اجناس به هر طرح و شکلی در داخل کشور بودند. بقول خودتان که میگوید لیر ترکیه 50 درصد ارزشش را از دست داد، و حالا از چهار سال پیش ایران که ریال چند برابر کاهش ارزش داشت، جلو تر است. در ایران همۀ آنانی که میتوانستند از بی برنامگی و گرانیها و بی ارزشی پول ملی جلو گیری کنند، سکوت کردن تا فساد و مافیا و رانت و ... در همه جا رخنه کند. حالا هم همان ها دوره افتاده اند که مقصر شرایط فلاکتبار معیشتی کنونی و گرسنگی مردم به گردن آقای روحانی است. همه میدیدند که لحظه به لحظه شرایط معیشتی بدتر و بدتر میشود و ولی کسی نبود که آقای روحانی را کنار بگذارد. اگر سال 97 آقای روحانی کنار میرفت و آقای رئیسی میآمد و وعده های انتخاباتیش بخصوص در مبارزه با فساد را از 97 به اجرا میگذاشت، حال شرایط معیشتی ملت خیلی بهتر بود. پس از "ماست که بر ماست". نه تحریم، نه امریکا، نه برجام و نه ... پس بهتر شد که دولت قبل خزانه را خالی کرد تا همه بفهمند چقدر پول از کشور خارج شده است. چون تا پول هست مجریان داخلی عوامل امریکا و اسرائیل نمیگذارند ثروت بی کران کشور به سفرۀ ملت برسد. اگر کمی واقع بین باشیم از گذشته درس میگیریم، و با فساد حاکم بر کشور در تمام سطوح مبارزه واقعی میکنیم. جایگاه از دست رفته ملت و ارباب رجوع را به سرجایش میرسانیم. به جای اینکه برای مفسدین راه فرار از قانون را نشان بدهیم، برای دلجویی از ملت مفسدین را نقره داغ میکردیم تا سرنوشت مفسد یک درس عبرت واقع بشود. اگر فکر میکنید با خالی کردن زندانها ملکت درست میشود، سخت در اشتباه هستید. اگر فکر میکنید از یک درب مفسدین سرشناس را به زندان بفرستید و از درب دیگر آنها را به مرخصیهای بلند مدت بفرستید، شرایط ملکت درست میشود، سخت در اشتباه هستید اما از قدیم میگوید "صلاح مملکت خویش خسروان دانند".
یاشاسین اردوغان
تو که الفبای اقتصاد را نمی دانی ،چطور با این اعتماد بنفس مطلب می نویسی !!!!؟؟؟
کاهش ارزش پول ملی هر کشوری اگر خود خواسته و حساب شده نباشد ، که نبوده است . جز تاراج ثروت کشور به دست بیگانگان ثمری نخواهد داد
اقتصاد یک علم پیچیده است و این تحلیل ها یا به قصد تاثیر گذاری بر افکار عمومی است یا تحلیل گر بسیار کم اطلاع است . اگر با کم و زیاد کردن دستوری نرخ بهره بانکی یا نرخ ارز میشد اقتصاد یک کشور رو شکوفا کرد چین و آمریکا و روسیه و اروپا بهتر از اردوغان این کار رو بلد بودن . هر کدام از این عوامل خودشون متغیر وضعیت اقتصادی و واقعیت های توان یک کشور است و با دستکاری تصنعی و بدون ضابطه تاثیر مخرب خودشون رو روی دیگر پارامترهایی اقتصادی و در نهایت وضعیت واقعی میزان . صبر کنید و تماشا کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
عمو خیلی عقبی نرخ بهره تو امریکا دو ونیم درصده تو اروپا هم اصلا نرخی برای بهره وجود نداره در ضمن تورکیه یک کشور صنعتیه و بخش تولید بسیار بروز وتوانمندی داره و اصلان با تولید ورشکسته و عقب مانده ایران قابل مقایسه نیست و فراموش نکتید در اتخادیه اروپا بعد از انگلیس ترکیه بالاترین نرخ رشد اقتصادی رو در سال جاری که همه کشورها با رکود و تورم دست به قریبان هستند رو داشته
با این بدهی خارجی ترکیه باز شاهد سقوط لیر خواهیم بود. کاهش ارزش لیر یعنی تورم یعنی گرانی... این مزیتی که می گید موقته ... این فرمول برای ایران جواب نمیده... ما مشکل تامین مواد اولیه داریم و نمی تونیم مواد اولیه کارخانه ها رو تامین کنیم و بعد صادرات با کمبود روبرو می شیم.
دوست عزيز نويسنده
بيش از ١٠٠٪؜ افت ارزش پول به چه معناست؟
وقتي ارزش يك واحد پولى نصف بشه، يعنى ٥٠٪؜ افت
اگر يك دهم بشه، يعني ٩٠٪؜ افت
و حتى اگر ارزش اون به صفر هم برسه، باز نميشه بيش از ١٠٠٪؜
در مرقوم نمودن اعداد و آمار بيشتر دقت بفرماييد
مهندس ترکیه تحریم نیست میتونه صادر کنه
بخاطر تخریمها هیچ کس با ایران تجارت نداشت و کیفیت کالاهای ایرانی هم در مقایسه با ترکیه در مجموع خیلی پایین تره
اگر دولت و ملت نخواهند خودشان را و یا یکدیگر را گول بزنند، ببسادگی میتوان نشان داد که قیمت واقعی دلار درحال حاضر حداقل ۱۲۰ هزار تومان است. هر یک روز که در پذیرش این واقعیت اقتصادی تعلل میکنند، یک کیلومتر بیشتر به ته دره نابودی اقتصاد سقوط میکنند. این راه عاقبت ندارد. دست بردارید از کنترل و تعیین نرخ برای دلار.
مگه میشه یک چیزی بیش از صد درصد ارزش خودشو از دست بده؟! دیگه حداکثر ۱۰۰ درصد از دست میده که میشه سنگریزه.
سقوط لیر آنقدرها هم که می‌گویی رویایی نبوده ومیلیونها ترک در حال زجر کشیدن هستند و اینکه تعدادی تاجر از انفعال دولت و نابودی ملت سود ببرند چندان اغوا کننده نیست اقتصاد ترکیه هم که این سالها عقبگرد کرده حالا با شمارش نگارنده هیبیب هورا
واقعیتهارابایدآن طوری که هست قبول کردونه آنطوری که
مامیخواهیمباشد تنهاچیزی که برای صادرات داریم
نفت است که تحریمیم واگرهم اتفاقی صادرکنیم بجای پولش بما چیزهائی‌ میدهند که به خیلی ازآنهانیازی نیست البته چیز
باارزشتری که برای صادرات داشتیم واکنون دیگرکم داریم
نخبگانمان بودندکه بسیاری ازآنها هرکدامشان ازیک چاه نفت باارزشتربوده ورفتندکه اکنون اکثرمشکلاتمان بخاطر کمبودشان
است واگرروزی تحریمهابرداشته شوندوکمبود آنهاجبران نشود
وضع آنچنان که باید وشاید بهترازاین نخواهد شد ماخودمان را
باخودمان مقایسه کنیم ونه با ترکیه ودیگرکشورها
دولت بايد به صادر كننده سوبسيد بدهد واز واردكننده ماليات بگيريد.
انوقت ببينيد كهً نه تنها تركيه كه چين هم حريف نخواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
وارد کنندگان همه خودی هستن.
تو کشور ما فقط نسخه میپیچند قشنگ حرف میزنن عمل صفر من ترکیه زندگی میکنم خیلی راحتتر از ایرانه چون مسئولین نادرست به مردمشون نمیگن سرمایه دارم نیستم که بکم از اینجا پول میبرم
به نظرم در بعضی مواقع استفاده از درصد برای محاسبه میزان کاهش جوای درستی نداره چون اگه چیزی صد درصد ارزشش رو از دست بده میشه صفر. حالا که میگید بیش از صددرصد جای خود داره و منفی میشه و ... .
بعد هم این کالاهای بدرنخور و گرون ما رو فقط خودمون بدبختا میخریم چون چاره دیگری نداریم. فک کن با حقوق یک دقیقه(اصلا یک ثانیه) یک خارجی بشه یک پراید خرید.اطمینان دارم خیلی کم میخرن. چون فقط بحث قیمت نیست که. بحث کارایی هم هست.
بازهم درنظر بگیرید کل کشور چندسال درگیر این هستن که راهی پیدا کنن تا پول کالدرون/مربی پرسپولیس رو بدن و نمیتونن راهی پیدا کنن.با این شرایط تحریم بهترین جنسا هم به سختی فروش میره
فرق ترکیه با ایران اینست که ان ها بر اساس علم اقتصاد ومنافع ملی حرکت میکنند ما بر ا ساس منافع کشورهای دیگر ترکیه کیه این کشور انقدر پتانسیل وثروت دارد که اگر مشتی ناران بر ان حاکم نبودند همپای ژاپن وچین بود این حکومت بر خلاف منافع کشور عمل میکند مغز های خود را میراند و مابقی چیز ها که همه میدانند نیاز بگفتن نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
سیاست ما در مقابل دیگران می شود برای دیگران ولی ترکیه می شود برای خودشان خخخخه
در ضمن الان ترکیه تحریم نیست تحریم بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ جهت اطلاع این کشور در حد ژاپن هست؟ هیچ وقت نبوده و نخواهد بود
نویسنده به این سوال هم جواب بده ایران میخواست چی صادر کنه صادرات با کدوم صنعت.ایران نه صنعت دارد نه کشاورزی نه گردشگری .وقتی اینها تا یک حد معینی رسید و کیفیت قابل قبولی پیدا کرد برای صادرات و رقابت درباره اینکه اگر ارزش پول پایین امد از فرصت برای صادرات استفاده کنیم یا نه
موافقم
همین قدر که ما خودمون رو با ترکیه مقایسه می کنیم بهترین دلیل برای حرفهایی است که نا گفتنش بهتر است ...
ایران با این سرمایه عظیم ...نفت ..توریسم ...خشکبار ..صنایع دستی بی همانند است در جهان .
الان در کیش میتوانی با تی شرت بگردی وبری کرمانشاه پیست اسکی ..
روی بهترین فرش دستبافت راه بری و روی میزت پسته و ....داشته باشی ولی افسوس که یلدا رو با پفک سپری می کنیم و آه از این دل و غم هایش ..
سلام روز جمعه شما بخیر سانسورچی.
یاشاسین تورکیه رهبر امپراطوری توران.هر که با ترک درافتاد،برافتاد
ارزش پول پایین برای کشورهای تولید و صادرات محور در بلند مدت خوبه
مهمترین دلیلش عدم تصویب FATF بود
از نوسان ارزش پول، تولید کننده و مصرف کننده ضرر می کنند. فقط دلال سود می برد.
نوسان و سقوط ارزش پول، تعریف و فلسفه وجودی پول را محو می کند. به بیان ساده تر، پول شاخص سنجش ارزش کالا است و "باید" ارزش ثابتی داشته باشد.
اولاً لیر ترکیه الان ۱۰٫۵۰ بعدش هم صادرات ترکیه بیشترش به آمریکا و اروپا ست اکثراً کالای صنعتی ایران میخواست چی صادر کنه کالای ایرانی در داخل کشور هم طرفدار ندارد کیفیت کالای صنعتی ایران هم خیلی پایین طوری که سوریه و عراق و پاکستان هم پس فرستادن.
تاجروابسته به سیستم کالا را با بیست درصد تورم از کف بازار جمع میکنه وصادر میکنه ودلار میگیره.این وسط هشتاددرصد سودمیکنه.چند بار که این کارانجام بشه بدلیل کمبود کالا در داخل ترکیه تورم سربه فلک میکشه. بعددوباره کاهش ارزش لیر وباز هم صادرات تانابودی مردم ترکیه ودوباره حذف چند تاصفر از پول ملی وادامه تا نابودی کامل اقتصاد ترکیه.
ببینید چطور دلار را پایین کشید شما اقایون عین خیالتان نیست چه بلای سر پول ملی می اورید
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی