بازدید 5161
۱

بلینکن وعده تقویت روابط آمریکا با اندونزی را داد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که به اندونزی سفر کرده است، وعده تقویت روابط اقتصادی آمریکا با این کشور و افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اندونزی را داد.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳ 14 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از  ایرنا از اوراسیا ریویو، بلینکن روز دوشنبه اولین سفر خود به جنوب شرقی آسیا را در مقام وزیر امور خارجه آمریکا آغاز کرد. او در این سفر از کشور‌های مالزی و تایلند نیز دیدن خواهد کرد. سفر بلینکن به جنوب شرق آسیا در حالی است که واشنگتن تلاش می‌کند تا با اقدامات چین برای کسب نفوذ اقتصادی و ژئوپلتیک در منطقه آسیا-اقیانوسیه رقابت نماید.

بنا بر اعلام "رتنو مارسودی" وزیر خارجه اندونزی، بلینکن و "جوکو ویدودو" رئیس جمهور اندونزی در دیدار روز دوشنبه خود راه‌های تقویت "مشارکت راهبردی" دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر خارجه اندونزی که قرار است امروز سه شنبه با بلینکن دیدار کند، افزود: روشن است که آمریکا متعهد به تقویت مشارکت با اندونزی از جمله در بخش کشاورزی است. رتنو گفت که رئیس جمهور اندونزی خواستار تبدیل این کشور به بخشی از زنجیره تامین در بخش بهداشت و سلامت جهانی شد و بلینکن در این خصوص پاسخ مثبتی داد.

رتنو در یک کنفرانس خبری بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: بلینکن وزیر خارجه آمریکا تعهد خود را برای مشارکت آمریکا با اندونزی در حوزه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها اعلام کرد.

دولت بایدن در ماه‌های اخیر در چهارچوب تقویت روابط تجاری با کشور‌های "آسه آن"، نماینده تجاری و وزیر بازرگانی خود را به منطقه اعزام کرده است.

اندونزی خود را از طرف‌های مناقشه در دریای جنوب چین نمی‌داند، اما چین بر بخش‌هایی از این دریا ادعای تاریخی دارد که با منطقه اقتصادی انحصاری اندونزی در بیرون جزایر "ناتونا" همپوشانی دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که بلینکن در جاکارتا تعهد آمریکا در مورد آسه‌آن و حمایت آمریکا از "دورنمای آسه‌آن" درباره منطقه آسیا – پاسیفیک را مورد تاکید قرار داد.

دورنمای آسه‌آن درباره منطقه آسیا – اقیانوسیه بر این اساس است که کشور‌های عضو آسه‌آن باید آزادی، صلح و ثبات در منطقه را از طریق حل وفصل مسالمت آمیز مناقشه‌ها ارتقا دهند.

بلنکین روز سه شنبه در جاکارتا در خصوص رویکرد آمریکا در قبال منطقه آسیا – پاسیفیک سخنرانی خواهد کرد. وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن و جاکارتا به آزادی دریانوردی و هوانوردی در منطقه ایندو-پاسیفیک متعهد هستند که اشاره‌اش به مواضع چین در ارتباط با دریای جنوب چین بود.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما از تلاش‌های نیرومند اندونزی برای محافظت از حقوق دریایی آن کشور و ایستادگی دربرابر چین حمایت می‌کنیم. آمریکا مفتخر است که بزرگترین شریک دفاعی اندونزی از لحاظ شمار رزمایش‌های سالانه و رویداد‌های مشترک است.

یکی از نمایندگان مجلس اندونزی پیشتر در ماه جاری ادعا کرده بود که چین در یک یادداشت دیپلماتیک با رزمایش نظامی مشترک اندونزی و آمریکا در ماه اوت مخالفت کرده است.

مدیر میز اروپا – آمریکا در وزارت خارجه اندونزی هفته گذشته در خصوص سفر وزیر خارجه بلینکن به اندونزی گفت که این سفر موجب آغاز تعاملات سطح بالایی بین اندونزی و آمریکا در چهارچوب مشارکت راهبردی بین دو کشور خواهد شد.

"دانیل کریتنبرینک" دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز هفته گذشته سه کشور اندونزی، مالزی و تایلند را "اجزای ضروری از راهبرد دولت بایدن-هریس در منطقه آسیا – اقیانوسیه" دانست.

"اعتماد راهبردی" با واشنگتن و مسکو

سفر وزیر خارجه آمریکا به اندونزی همزمان شده است با سفر "نیکلای پاتروشف" رئیس شورای امنیت روسیه به اندونزی که او نیز روز دوشنبه با رئیس جمهور اندونزی دیدار کرد.

پاتروشف قرار است "رایرنی‌های امنیتی دوجانبه" با وزیر امنیت اندونزی انجام دهد و یک توافقنامه همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات بین اندونزی و روسیه به امضا برساند.

رتنو وزیر خارجه اندونزی گفت که روسیه و آمریکا هر دو شریکان خوب اندونزی هستند و جاکارتا به توسعه "اعتماد راهبردی" با دو کشور ادامه خواهد داد و این مساله را اساس مهمی برای همکاری‌های محترمانه دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یعنی دیگه مادر رئیس جمهورش تو بغل رئیسی گریه نمیکنه!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی