بازدید 7029

وزیر صمت درباره علت افزایش قیمت خودرو پاسخ دهد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش مکرر قیمت خودرو بر بهای سایر کالاها نیز اثر روانی دارد، گفت: باید وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 11 December 2021

به گزارش «تابناک»، علی خضریان در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، گفت: بهای تمام شده تولید خودرو در کشور با وجود انرژی و مواد اولیه و نرخ دستمزد پایین و به نرخ ریال به دلیل ضعف مدیریت، بسیار بالاست و متاسفانه هزینه ناکارآمدی مدیریتی شرکت‌های خودروسازی را مردم با خرید خودروهای گران می‌پردازند. به این معنا که خودروسازان با ادعاهایی نظیر زیان‌ده بودن به دلیل فروش خودرو با قیمت‌های دستوری هر چند ماه یکبار درخواست افزایش می‌دهند و وزارت صمت نیز به جای الزام این شرکت‌ها به اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌های سربار، هزینه این ناکارآمدی را با افزایش قیمت خودرو تامین می‌کند و متاسفانه مسابقه افزایش قیمت بازار و کارخانه ادامه‌دار شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینه‌های تمام شده تولید، منطقی نیست، افزود: یکی از موضوعاتی که پیش از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باید مدنظر قرار گیرد، روشن شدن سازوکار بهای تمام شده خودرو است به این معنا که باید مشخص شود چرا بهای تمام شده خودرو با وجود ظرفیت‌های خوب کشور بالا است.

وی اضافه کرد: باید میزان تاثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینه‌های بالاسری و... در قیمت تمام شده بطور شفاف مشخص شود. ناکارآمدی مدیریتی و بهره‌وری پایین این صنعت و نبود رقیب دلیل اصلی تداوم گرانی خودرو است حتی برنامه مشخصی ارایه نمی‌شود که بطور مثال تا سال آینده تولید افزایش می‌یابد و رشد بهای تمام شده خودرو مهار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه کارایی و بهره‌وری در تولید از جمله عوامل مهم در صنعت خودرو است که متأسفانه خودروسازان بجای آنکه به دنبال فناوری و بهره‌وری بیشتر در طول فرآیند تولید باشند، روی گرانی تمرکز دارند، تصریح کرد: باید با روشی منطقی و با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان بهای تمام شده خودرو در زمانبندی مشخص کاهش یابد تا به بهایی منطقی برسد و وزارت صمت باید هرچه سریعتر اصلاح ساختار خودروسازان را در دستورکار قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر موضوعاتی مانند فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه مطرح می‌شود و خودروسازان ادعا می‌کنند که دلالان از این اختلاف قیمتی سود می‌برند، بنابراین به جای اینکه این سود نصیب سوداگران شود بهتر است با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تولیدکنندگان از آن منتفع شود حال آنکه باید به این نکته توجه کرد که اختلاف قیمت ایجاد شده بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار ناشی از عرضه محدود خودروسازان است به این معنا که از آنجا که عرضه و تقاضا متناسب نیست، قیمت خودرو در بازار افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت مجدد به بازار منتقل شده و تاثیری در ساماندهی بازار ندارد.

خضریان با بیان اینکه کاهش تولید یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو است، تصریح کرد: مادامی که خودروسازان تولید خود را افزایش ندهند و با برنامه‌ریزی درست به دنبال کاهش قیمت تمام شده محصولات خود نباشند، بازار خودرو ساماندهی نمی‌شود و خودروسازان هر چند ماه یکبار با اکتفا به اینکه نرخ تورم رشد داشته، موافقت مسئولان را برای افزایش قیمت خودرو جلب می‌کنند و این چرخه باطل همچنان ادامه خواهد داشت و خودروسازان در بازار انحصاری کشور محصولات خود را گران می کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت هوشمندانه از تولید داخل ادامه داد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مشکلات تولیدکنندگان را حل کند اما باید به این نکته نیز توجه کند که ریشه این مشکلات چیست؟ افزایش مکرر قیمت خودرو در سال‌های اخیر بر بهای سایر کالاها نیز حتی اثر روانی دارد. وزیر صمت باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد چرا که در افزایش قیمت ۱۸ درصدی قیمت خودرو تنها دلایل خودروسازان مبنی بر زیان ده بودن و... مدنظر قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۱
هر دو ماه افزایش قیمت به بهانه افزایش تیراژ تولید ولی همش سیاه بازی و شعار توخالی ، مرردم که مدافعی ندارند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
وقتی مدرک تحصیلی وزیر پرستاری است چه انتظاری دارید
درود برنماینده دلسوز ومردمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تجربه نشون داده نمایندگانی که طرحهای واردات خودرو را میدهند یا بر ضد خودروسازان مطالبی عنوان میکنند از طرف همون خودروسازها هستند. سیاست انگلیسی را دست کم نگیرید.
حرفهای تکراری! بله. باید شفاف شود با وجود نیروی کارگر ارزان، سوخت و برق ارزان، انحصار فروش خودرو، چرا قیمت تمام شده کالا اینقدر بالاست؟
البته همه اینها ریشه در افزایش قیمت دلار و بی ارزش شدن پول ملی و البته بی مسئولیتی مدیرات این لگن سازها است.
چه توضیحی میخواد بده؟یه قصه تکراری حسین کرد شبستری و همون حرف های همیشگی ای افزایش مواد اولیه و....رو بخورد مردم میده.یکی نیست بهشون بگه این افزایش هایی که میگی مگه دست مردمه؟خودتون هستین و خودتون که همه چیزها رو گرون میکنید و هدفتون هم به خاک سیاه نشوندن این کشوره.
توضیح دادن دیگه. نگران نباشید. فرمودند الان گرون کردیم ولی سال دیگه ارزون میشه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
مدرک وزیر صمت چی هست؟؟؟
متاسفانه جناب آقای وزیر مملکت نمی فهمند. این قیمت خودرو نیست که افزایش دادند بلکه ارزش ریال است که کاهش دادند.
جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم، کجا بدنبال اخلالگر نظام اقتصادی می گردید؟ لندن؟ اخلالگران در کابینه خودتان جمع اند.
سکوت دولت برای چیست گرانی داردفریادمیزنداصلابفکرملت نیستید
آخی! مثلا میخوای بگی طرف مردمی و از گرون کردن این فرغونها خبر نداشتی. جمع کنین بساطتونو بابا
چرا به حال مردم بیچاره دلتان نمیسو زد بامردم طبقه پایین جامعه له شدندآرزوی خرید یک پراید لگن را دارند آقای رئیسی شما را بخدا به داد ملت برسید چه منطقی است از دوسال پیش پراید سی میلیونی شده صدو هفتاد میلیون هنوزم میگن خودرو سازان ضرر میدن
باید وزارت صمت پاسخگوی مردم باشد! .... چشم.

وزارت صمت: آهای مردم ایران، ما خودرو را گران کردیم، گرانتر هم خواهیم کرد تا بیشتر سود نوش جان کنیم. جلو واردات خودرو خارجی را هم گرفته ایم و شما مردم ایران برای گذران حداقلی زندگی تان، مجبورید این خودروهای بی کیفیت را خرید کنید. تمام
توضیحش یک کلمه است. مافیااااا. هر کی مدعی باشه می خرند یا زیر پایش را خالی می کنند.
سیاه بازی بس است لطفا ما را خر فرض نکنید .
مشکل اینه که فرغون گرون شده و قیمت ماشینهای ایرانی بستگی به قیمت فرغون داره
کم شدن ارزش ریال وقدرت پول درسته که همش نتیجه کم کاری مسیولین است یک طرف ولی هزینه های سر بار شرکت ها بیشتر مشکل ساز هست که هیچ کاری بر ای آن نمی کنند واین چرخه باطل گرانی دایم د حرکت است وازجیب مردم پرداخت می شه اقتصاد یک علم است
مگه بقیه توضیح می دهند که این بیاد توضیح بدهد
تا واردات خودرو آزاد نشه همین وضع ادامه دارد
همش سرکاریه چون بعضیها درآمدشون تو صنعت خورو هستش
وزیر پاسخ دهد؟؟!!! پاسخ داد دیگه گفته افزایش قیمت ها به آن معنا نبوده !!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
وب گردی