بازدید 28355
درخواست سیزده برابری بودجه؛ سنگی علامت نزدن

تضمین کتبی بی برقی و بی آبی سال آینده کشور در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس!

در آغازین روز‌های دولت سیزدهم، میراث بزرگترین بحران دولت‌های قبلی، خودنمایی کرده و در نوزدهم مرداد ماه با رکورد شکنی اوج مصرف برق در کشور، سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرد شکاف عرضه و تقاضای برق به «بیش از ۱۲ هزار مگاوات» رسیده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 25 August 2021

در آغازین روز‌های دولت سیزدهم، میراث بزرگترین بحران دولت‌های قبلی، خودنمایی کرده و در نوزدهم مرداد ماه با رکورد شکنی اوج مصرف برق در کشور، سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرد شکاف عرضه و تقاضای برق به «بیش از ۱۲ هزار مگاوات» رسیده است.

به گزارش تابناک؛ متعاقب این اعتراف رسمی، حدنصاب‌های اوج میزان مصرف به رکوردشکنی ادامه داد، به گونه‌ای که به نظر خبرگان حوزه انرژی، اکنون پیش از معرفی پایان بررسی صلاحیت وزرای کابینه، به نزدیک ۱۳ هزار مگاوات رسید. با متوسط رشد سال‌های گذشته (و نه رشد جهش گونه ۱۴۰۰) انتظار می‌رود در اوج مصرف تابستان آینده در صورت عدم عرضه جدید، این شکاف به ۱۶ تا ۱۷ هزار مگاوات برسد.

حال اگر فرض را بر رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو بگذاریم و کار را هم برای آقای محرابیان ساده‌تر کرده و فرض کنیم کسری عرضه سال آتی برق در ایران تنها ۱۵ هزار مگاوات باشد! آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟

وزیر پیشنهادی نیرو در صفحه ۲۸ برنامه خود اعلام کرد، برای ایجاد ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید برق، نیازمند ۳۸۸ هزار میلیارد تومان و ۱۷.۵ میلیارد دلار منابع است؛ لذا ایشان برای ایجاد ۱۵ هزار مگاوات و حذف قطع برق خانوار‌ها و صنایع از دامن دولت و نظام، ۱۹۴ هزار میلیارد تومان و ۸.۷۵ میلیارد دلار، معادل ۳۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام نیاز دارد. (نرخ ارز وفق قانون بودجه ۱۴۰۰).

منابع طرح‌های تملک دارایی بخش برق در بودجه سال جاری ۲۳ هزار میلیارد تومان است. یعنی آقای محرابیان برای رفع بی برقی تا تابستان سال آینده (با فرض اینکه برخورداری از توان مدیریت اجرایی کار) متقاضی بودجه‌ای شده که ۱۳ برابر بودجه در اختیارش است!

البته می‌توان بودجه ۱۴۰۱ برق در وزارت نیروی ایشان را بیشتر نمود، اما طی سه ماهه اول سال آینده، اثر کمتری بر نتیجه نخواهد داشت. همین وضعیت در بخش آب جاری است که در برابر بودجه ۷۶۰۰ میلیارد تومانی وزارتخانه در سال جاری، محرابیان ۱۵۸ هزار میلیارد (سالی ۳۹.۵ میلیارد) تقاضا کرده است!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که امروز قرار است برنامه‌های محرابیان را بررسی کرده و صلاحیت او برای نشستن بر کرسی وزارت را به بحث بگذارند، به ذکاوت می‌دانند که نامزد وزارت نیرو، با قرار دادن تقاضای فوق در برابر واقعیات جاری بودجه دولت و اقتصاد کشور، از هم اکنون بی برقی و بی آبی خانوار‌ها و صنایع به وضعی برابر سال جاری (اگر نه بدتر) را کتبا تضمین کرده و دست نمایندگان مجلس داده است.

نمایندگان ملت در بهارستان به مسئولیت بسیار حیاتی و سرنوشت ساز خود از امروز توجه داشته باشند که رای آن‌ها غیر از منافع و امنیت ملی، آبرو و حیثیت حرفه‌ای خودشان را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۲
حتما دلیلی داشته که رئیس جمهور ایشان را معرفی کرده اما به نظر من در حوزه آب نه رئیس جمهور و نه وزیر معرفی شده، نگاه استراتژیک به مساله و درک عمیق بحران ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
آقای محرابیان هیچ راهی جز گسترش انرژی خورشیدی برای بالا بردن تولید برق ندارد.
روی نیروگاه های برق آبی حساب نمیشه کرد با این وضع بارش.
بخش خصوصی تنها راه نجات است با استفاده از انرژی خورشیدی.
حذف ماینرها و جلوگیری از استفاده از برق ارزان.
سوبسید برق کشاورزی حذف شود.
سوبسید برق صنایع قطع شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
به رئیس جمهور محترم توصیه میکنم مواظب انتخاب های خود باشند.دیدگاه منطقه ای بعضی افراد میتواند به اعتماد مردم در کل کشور آسیب بزند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
این دفاع جانانه بعضی از نمایندگان از وزرای پیشنهادی این ذهنیت را ایجاد میکند که چرا اینقدر برای این شخص یقه پاره میکنند؟!!!
علی ابادی چش بود که اینو اوردن رو کار؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
علی آبادی ظاهرا قصد داشته مدیران ارشد شرکتهای مادر تخصصی را تغییر دهد نپذیرفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
علی آبادی آدمی نبود که براش معاون و مدیرکل انتخاب کنن
چنین تضمینی علمی نیست. به چه قیمتی؟
مهندسی یعنی اینکه چیزی را با حداقل قیمت، ایمن ساخته شود و در دوره طول عمر پیشبینی شده قابل استفاده باشد.
تعهد لازم نیست برنامه ارائه دهد.
اصلا و ابدا هیچ سنسی ندارند که با چه وضعیتی روبرو هستند. دیری نخواهد پایید که بگوییم صد رحمت به دولت بی تدبیر!
به جای انکه به فاجعه فروختن برق کیلو واتی 2000 تومان به نرخ زیر 100 تومان پایان دهند تا به جایی نرسیم که در هر ده کوره ای پنج تا کولر گازی روشن کنند به دنبال پوپولیسم به سبک قدیم هستند.گیریم این کار شد و این پول تامین شد خروجی ان در رشد اقتصادی مملکت چه خواهد بود؟خلایق اتلاف بیشتری کنند؟نه عزیزم قیمت برق را 10 برابر کن همه چیز درست می شود هم مصثرف پایین می اید هم منابع توسعه صنعت برق تامین می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
قیمت همه چیز باید واقعی باشه تا تولید و سرمایه گذاری بصرفه .
ولی قیمت همه چیز رو واقعی کنن . از بنزین و گازوئیل گرفته تا ماشین و برق و اب
حقوق هم بر اساس حداقل حقوق اروپا
نرخ دلار هم واقعی بشه یعنی زیر 7 هزارتومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
حتما امثال تو توی شهر باید کولر استفاده کنند.پوپوایسم را شماها رواج میدید با بیسوادی
آقای محرابیان که هیچ اطلاع و آگاهی از وضعیت وزارت نیرو و آب و برق نداشت و ندارد.
این اعداد و ارقام را مدیران فعلی آب و برق در اختیار وی قرار دادند. ( دکتر م. ق.)
سوال اینجاست که اگر کاربلد است، چرا با این طناب به چاه می رود.
پس ما برای چی به مجلس انقلابی رای دادیم؟
مگر نمایندگان مجلس قرار نیست از منافع ما‌ نگهبانی کنند؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
مطمئنا تو یکی که اصلا در انتخابات مجلس شرکت نکردی.
محرابيان واجد هيچ تخصص و سابقه مديريتي قابل دفاعي نيست ، احتمالا وي با زور به رييسي تحميل شده با چنين مديران بايد خون كريست ،
بعد مثل رئیس جمهور قبل می گن من در شرایط اون موقع قول دادم
خدایا به داد این مردم بی پناه برس
انشاالله مجلس فریب نمی خورد و به او رای نمیدهد. نه تحصیلاتش مرتبط است و نه برنامه هایش که کلا شعار است.
من کاری ندارم که محرابیان چقدر از اینکار سررشته داره ولی حتی برای نگهداری یک سیستم نیروگاهی هم پول لازمه چه برسد به اینکه افزایش برق را هم در دستور کار قرار بدهیم علاوه بر این در این چند سال بخاطر تحریم ها و کمبود منابع مالی بسیاری از این تعمییرات و افزایش توان ها انجام نشده و وزارت نیرو هم به صرفه جویی روی اورده بود الان موقع اینه که ببینیم دولت جدید پرکار چهشی چه میکنه
برق رو گرون کنید ولی به بخش خصوص اجازه ورود بدین. بخش خصوصی میدونه برق رو چطور تولید کنه نگران نباشین.
خسته نباشید!کاش در کنار این همه هیاهو و بگیر و ببند که برای انرژی هسته ای راه انداخته اید و خاصیتی آنچنانی هم برای تولید انرژی نداشته یک مقدار برای تولید انرژی از منابع دیگر هم سرمایه گذاری می کردید تا به این روز نیوفتیم!
خیلی از این من من ها که می شنوید در عمل پیاده نخواهد شد.
.... نمیشه برق را در پاییز و بهار که مصرفش کمه در سیلوهای گندم ذخیره کنیم؟ :))
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
نه جانم برق که مثل گندم رو هم تلنبار نمیشه بره بالا، باید گاوصندوق بزرگ داشته باشی ببری زیر زمین برق ذخیره کنی. تو بانک هم میتونی ذخیره ش کنی البته شش ماهه و نمیتونی بهش دست بزنی
با این اوصاف دم محرابیان گرم، که آب پاکی را روی دســـــــت آقایون ریخته و با زبان بی زبانی گفته است که تا وضع اقتــــــــــصاد و رابطه با آمریـــــــــکا خـــــــــوب نشود، روز به روز وضع بی آبی و بی برقی بــــدتر و بـــدتر خواهد شد
اون قبلیا که وقتی میومدن کلی امید و وعده و عید میدادن اونجوری شدن
وای بحال اینیکی که از الان گفته معادل بودجه نظامی رو بدین وگرنه ازم چیزی نخواین
ایشان این کاره نیستند
.همه وزرا توی کمسیونها تایید شدنه.هرچی هم یکی از باصطلاح نماینده ها هم توی سرو مغز خودش بزنه که این شخص صلاحیت نداره کسی محل نمیزاره
ظاهرا منابع لازم برای وزارت نیرو از طرف وزیر پیشنهادی واقع بینانه است و با توجه‌ به‌ منابع موجود و اعتبارات بودجه وضع اسفبار آب و برق نه تنها همین‌گونه بلکه بدتر خواهد شد
ما که برق هسته ای داشتیم چی شد؟
همین تضمین پیداست که این اقا به این وزارتخانه اشراف ندارد . تا یکسال اینده امکان ایجاد نیروگاه به اندازه جبران کمبود برق وجود ندارد. تامین اب هم که وابستگی کامل به میزان بارندگی دارد که پیش بینی ها در این زمینه هم مثبت نیست وحداقل پاییز کم بارانی پیش بینی شده است.
منظورش کشور ایرانه یا کشور عراق؟؟؟!!!!!!!!
منم ادامه بدبختی کشور رو با این ادم ها و این تفکرات تضمین میکنم
میانگین مصرف برق هر ایرانی 6 برابر میانگین مصرف جهانی میباشد ، آن هم در بخش مصرف خانگی !!!!!

فرهنگ سازی
متناسب سازی قیمت برق
انرژی های تجدید پذیر
اصلاح تولیدات کالاهای پر مصرف
انرژی هسته ای
حالا یک وعده می ده سال بعد هم می گن علت عملی نشدن وعده هاش تحریم ها بوده
جناب محرابیان فکر کنم فشار آب رو کم کنید و کنتورهای برق رو محدود کنید به 5 کیلووات. مشکل حله. مازادش رو بدین برادران بیت کوین استخراج کنن
به نظر ترکیب وزرا دست چینی از آدم های بی کفایت است واقعا با این همه فارغ التحصیل مستعد و علاقمند به کشور آدم های مختصص با سابقه بهتری نداریم بعد مسئولین ابراز تاسف از عقب ماندگی کشور می کنند
وای احسنت:احسنت بر این مدیریت انقلابی بابصیرت جهادی: احسنت:قول دیگه ای نداده وزیر
نمیشه با تهاتر مشکل رو حل کرد؟؟؟؟ سیب زمینی، پیاز گوجه و خیار و بادمجو ن رو نذارین تو زمین ای کشاورزی نابود بشه صادر کنین بجاش برق بگیرین
انقدر از این تضمینا دادن و عملی نشده از پستشون بر کنار شدن با ارتقا درجه یه پست بهتر گیرشون اومده تازه به جای توبیخ تشویق هم شدن
حتما دلیلی داشته که رئیس جمهور ایشان را معرفی کرده اما به نظر من در حوزه آب نه رئیس جمهور و نه وزیر معرفی شده، نگاه استراتژیک به مساله و درک عمیق بحران ندارند.
خوب بنده خدا ها این کاره نیستند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی