بازدید 8521

چگونه نتیجه آزمایش خون را بخوانیم؟

آزمایش خون طیف گسترده‌ایی دارد. برخی از آنها به عنوان چکاپ سالیانه تجویز می‌شوند و برخی دیگر در تشخیص بیماری‌های مختلف کاربرد بیشتری دارند. در ادامه به معرفی کاربردی‌ترین شاخص‌های آزمایش خون در منزل پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 17 August 2021

برای خواندن یا تفسیر آزمایش خون لازم است با افرادی که در این زمینه تخصص دارند، مشورت داشته باشید. اما اگر خودتان بخواهید کمی از نتیجه آزمایش خون سر درآورید لازم است تا با علائم اختصاری آزمایش خون و مقادیر نرمال و بحرانی آن آشنا باشید. شاید بپرسید چگونه می‌توان معنا و مفهوم شاخص‌های خونی را فهمید؟ برای این کار لازم است تا جستجوی کوچکی در فضای مجازی داشته باشید. به این ترتیب با بسیاری از علائم آزمایش خون آشنا می‌شوید. در مرحله بعدی فقط کافی است به نتیجه آزمایش توجه کنید. با کنار هم قرار دادن این اطلاعات می‌توانید از وضعیت کلی سلامتی خود چیزهایی بفهمید، اما به یاد داشته باشید برای کسب اطلاعات دقیق حتما باید با متخصص مشورت کنید. 

برای این منظور می‌توانید از خدمات درمانی، آزمایشگاهی و مراقبتی هوم‌کا بهره ببرید. با استفاده از خدمات این مجموعه دیگری نیازی نیست به مراکز درمانی مراجعه کنید. در خانه بمانید تا کارشناسان ما اطلاعات دقیق و علمی در مورد وضعیت سلامتی شما را ارائه دهند.

چگونه نتیجه آزمایش خون را بخوانیم؟

تفسیر نتیجه آزمایش خون در منزل

وقتی پزشک برای تشخیص بیماری یا پایش روند درمان آزمایشی را تجویز می کند، لازم است زمانی را برای نمونه‌گیری، زمانی را برای گرفتن نتیجه آزمایش و زمانی را برای نشان دادن نتیجه آزمایش به متخصص در نظر بگیرید. در نگاه اول شاید این مراحل چندان وقت‌گیر نباشد. اما اگر دقت کنید مدت زمانی را برای ترافیک خیابان‌ها و شلوغی مراکز درمانی باید در نظر بگیرید. به همین دلیل اگر شاغل باشید حتما به مرخصی ساعتی نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات نیز به دلایل مختلف امکان حضور بیمار در محل آزمایشگاه وجود ندارد. بنابراین شاید بهترین راه این باشد که از خدمات آنلاین استفاده کنیم. اگر تاکنون از این خدمات استفاده نکرده‌اید، لازم است برای یکبار هم که شده آن را امتحان کنید. آنگاه متوجه خواهید شد که چگونه می‌توان در زمان صرفه جویی کرد.

کارشناسان هوم‌کا برای انجام خدمات آزمایشگاهی در منزل کاملا آماده هستند. آنها در تمامی مراحل از نمونه‌گیری تا تفسیر نتیجه آزمایش خون در منزل از شما حمایت خواهند کرد. برای این منظور کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵  تماس بگیرید. در هر نقطه از تهران، کرج و حومه و مشهد که باشید به راحتی می توانید از خدمات باکیفیت این مجموعه بهره ببرید. همچنین کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره رایگان به شما نیز هستند. به سایت www.homeca.ir مراجعه کنید.  

چگونه نتیجه آزمایش خون را بخوانیم؟

علائم اختصاری مختلف در آزمایش خون

آزمایش خون طیف گسترده‌ایی دارد. برخی از آنها به عنوان چکاپ سالیانه تجویز می‌شوند و برخی دیگر در تشخیص بیماری‌های مختلف کاربرد بیشتری دارند. در ادامه به معرفی کاربردی‌ترین شاخص‌های آزمایش خون در منزل پرداخته شده است.

آزمایش قند خون ناشتا (FBS )

این تست با نام‌هایی دیگری مانند FBG و FPG نیز شناخته شده است. از این آزمایش برای بررسی وضعیت قند خون استفاده می‌شود. در واقع اگر می‌خواهید بدانید به دیابت مبتلا هستید یا خیر؟ لازم است این آزمایش خون را انجام دهید. همانطور که از نام آن می‌توان به راحتی فهمید، برای انجام این آزمایش باید ناشتا باشید. رژیم غذایی خود را قبل از نمونه‌گیری تغییر ندهید، سعی کنید وعده شام را سبک و کمی زودتر میل کنید تا مدت زمان ناشتایی رعایت شود. برای این تست لازم است ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. نمونه‌گیری از طریق ورید بازویی انجام خواهد شد. این آزمایش عوارض خاصی به دنبال نخواهد داشت.

آزمایش CBC

این تست به شمارش کلیه سلول‌های خونی می‌پردازد و خود دارای چندین شاخص است:

  • شاخص HCT (‌هماتوکریت): تعداد گلبول‎های قرمز در کل حجم خون.
  • آزمایش MCV : حجم متوسط گلبول‎های خون.
  • آزمایش MCHC: سطح متوسط غلظت هموگلوبین گلبول‎های خون.
  • آزمایش HB: تست هموگلوبین.
  • آزمایش WBC: تعداد گلبول‎های سفید در نمونه خون.
  • آزمایش PIT: تعداد پلاکت‎ها را در نمونه خون.
  • شاخص RBC : تعداد گلبول‎های قرمز در نمونه خون.
  • شاخص RDW : سنجش تغییرات قطر گلبول‎های قرمز خون.
  • آزمایش MPV : سنجش میزان میانگین حجم پلاکت.
  • آزمایش DIFF. تشخیص سلول‎های نابالغ و غیر طبیعی.

چگونه نتیجه آزمایش خون را بخوانیم؟

آزمایش LDL

این تست مربوط به لیپوپروتئین با چگالی کم است. از آن به عنوان چربی بد یاد می‌شود. با بالا رفتن سطح آن در بدن، چربی در شریان‌ها رسوب خواهد کرد. این امر منجر به ایجاد پلاک شده و تنگی عروق را به همراه خواهد داشت. در نتیجه در جریان خون اخلال بوجود می‌آید. به همین دلیل بروز بیماری‌های قلبی و مغزی انتظار می‌رود. برای انجام این تست لازم است به مدت ۱۰ تا ۱۴ ساعت شرایط ناشتایی را رعایت کنید. خونگیری از طریق ورید بازویی انجام خواهد شد. مصرف داروهای استروژنی، بارداری و داروهای آندروژنیک و یا استروئیدی می‌تواند بر نتیجه تست تاثیرگذار باشد.

آزمایش HDL

در این تست میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. اصطلاحا به آن چربی خوب گفته می‌شود. پایین بودن سطح آن بروز حملات قلبی را افزایش می‌دهد. برای انجام این تست نیز باید به مدت ۱۰ تا ۱۴ ساعت ناشتا باشید. خونگیری نیز به روش روتین از طریق ورید بازویی انجام می‌شود. داروهای کاهش فشار خون و سیگار کشیدن بر نتیجه تست تاثیر خواهند داشت.

آزمایش TSH

این آزمایش به بررسی اختلالات غده تیروئید مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌پردازد. برای این آزمایش توصیه می‌شود شرایط ناشتایی را رعایت کنید. خونگیری مانند بسیاری از آزمایش‌های خون از ورید بازویی انجام می‌شود.

آزمایش BHCG

تست بررسی هورمون بارداری.

آزمایش  HCV

تست تشخیص هپاتیت.

آزمایش HIV

تست تشخیص ایدز.

آزمایش CEA

تست تشخیص سرطان.

چگونه نتیجه آزمایش خون را بخوانیم؟

آزمایش خون در منزل با تفسیر آنلاین

برای تفسیر آزمایش خون به صورت آنلاین کارشناسان هوم‌کا به شما کمک خواهند کرد. برای این منظور کافی است به سایت این مجموعه به نشانی www.homeca.ir مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت رایگان ثبت نمایید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. هوم‌کا برای ارائه خدمات آزمایشگاهی، مراقبتی و درمانی خود از متخصصان باتجربه و کارآزموده بهره می‌برد. این مجموعه سلامتی شما را هدف اصلی خود قرار داده است و برای رسیدن به آن تمام سعی خود را می‌کند. در حال حاضر خدمات هوم‌کا محدود به استان تهران،‌ کرج و حومه و مشهد است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست