بازدید 17715

وضعیت از مرز بحران هم گذشته؛ فاجعه بزرگ در راه است

موج کرونا با ویروس جهش یافته "دلتا" کشور را فرا گرفته و استان‌های خراسان رضوی، تهران، بوشهر و سیستان و بلوچستان بحرانی است و سرایت این شرایط به سمت استان‌های شمالی و در کل کشور است.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ 10 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از آفتاب‌‌نیوز، ناتوانی در واکسیناسیون عمومی و عدم محدودیت و قرنطینه شهرها، موجب شد که خیلی زود، ویروس جهش یافته از پاکستان به سیستان و بلوچستان و سپس به کل کشور سرایت پیدا کند و اکنون ۲۹ استان درگیر این ویروس و بیمارستان‌ها گنجایش ظرفیت یک بیمار را ندارند. عمق فاجعه کرونایی تا حدی است که چندین مسئول، وضعیت استان‌شان را فوق بحرانی توصیف کردند.

مقامات وزارت بهداشت پیشتر از وخیم‌تر شدن وضعیت در موج پنجم این ویروس خبر داده بودند.

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت چندی با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

برای عبور از وضعیت وخیم کرونا آینده روشنی وجود ندارد. با استقرار دولت جدید و تغییرات احتمالی در وزارت بهداشت، حالا خیلی‌ها نگران وضعیت مدیریت کرونا در کشورند. در شرایطی که موج پنجم بیماران را سرگردان کرده، بیمارستان را پر و داروخانه‌ها را مملو از جمعیت شده است باید هرچه زودتر دولت جدید چه تدبیر فوری برای رفع این بحران و بازگشت آرامش به جامعه، به داد مردم بی‌پناه برسد.

آمار منتشر شده درباره مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا طی روز‌های گذشته بسیار بالا رفته به گونه‌ای که انواع اقدامات پیشگیرانه و درمان هم نتوانسته تاکنون ویروس سرکش کرونا را مهار کند و در این میان نفس شمار زیادی از افراد به شماره افتاده است.

همزمان وزارت بهداشت در آمار جدید کرونا، بار دیگر از رکورد فوتی‌ها و مبتلایان جدید خبر داده و اعلام کرده: ۵۸۸ بیمار مبتلا به کرونا طی روز‌های یکشنبه تا دوشنبه در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

در این مدت، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران به ۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

وضع مشهد از مرز بحران هم گذشته است!

یک پزشک متخصص مقیم مشهد وضع فعلی این کلانشهر را از نظر کرونا فراتر از بحران عنوان کرد و افزود: در شهر مشهد فاجعه‌ای بسیار بزرگ در راه است و آن سیل بسیار بسیار زیاد بیماران مبتلا به کروناست که متاسفانه بیمارستان‌ها توان پاسخگویی و مقابله با آن را ندارند. نه نیروی انسانی کافی داریم و نه تخت خالی برای بستری.

وی گفت:الان فوج فوج بیمار به بیمارستان قائم و امام رضای مشهد سرازیر میشود و ما حتی برانکارد برای انتقال بیمار نداریم، تخت نداریم، سرم نداریم، اکسیژن نداریم. من زمان جنگ هم در بیمارستان کار کردم در آن زمان ما مشکلات الان را به شدت و حدت نداشتیم. الان تمام بخش‌های بیمارستانی را در بیمارستان قائم تعطیل کرده‌ایم و به بیماران کرونایی اختصاص داده ایم.

این پزشک خاطرنشان کرد: ما حتی فقط با یک ماسک بر بالین بیماران که همگی عفونی هستند باید حاضر شویم. ما الان پزشک و پرستارمان دستکش بهداشتی ندارد. با کمبود دارو هم مواجه هستیم که با این وضع با انبوه مرگ و میر مواجه خواهیم شد و قطعا آیندگان در مورد ما قضاوت خوبی نخواهند داشت.

وی از تمام کسانی که برایشان امکان دارد درخواست کرد به کمک بیایند و به بیمارستان‌ها و کادر درمان مدد برسانند.

این پزشک اضافه کرد اگر در این زمان میخواهید یاد امام حسین (ع) را زنده نگهدارید باید به این مردم و بیماران بی‌پناه و بیچاره کمک کنید. کادر درمان در این شرایط درحال جان کندن هستند این‌ها سرمایه‌های مملکت هستند که به سادگی جایگزین نخواهند شد. اگر میخواهید نذر امام حسین (ع) بکنید بیایید و به بیماران کرونایی کمک کنید. مسئولین باید بیایند و این وضع ناهنجار کنونی را از نزدیک ببینند و تصمیم عاجل بگیرند. هر کسی هر کار میتواند باید انجام بدهد.

وی از دولتمردان هم خواست هر چه بودجه می‌توانند برای سر و سامان دادن به این بحرانی کرونا برای حفظ جان هموطنان هزینه کنند. از تولیت آستان قدس رضوی هم میخواهیم که بیش از گذشته به بیماران کرونایی مشهد کمک نماید. واکسن تهیه کنید تا همه مردم بخصوص جوانان بتوانند در مقابل این بیماری واکسینه شوند. باید به داد این مردم بی‌پناه که همه جا و همه وقت همراه کشور بوده و هستند برسید.

تعداد بستری‌شدگان کرونا در خراسان رضوی از مرز سه هزار نفر گذشت

دبیر کارگروه مراقبت و درمان ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی از مرز سه هزار نفر گذشت.

دکتر علی اصغر انجیدنی وضعیت حوزه سلامت را در خراسان رضوی "بحرانی" توصیف کرد و افزود: هم‌اینک روزانه ۷۰۰ بیمار جدید کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری می‌شوند.

وی افزود: بهترین راهکار برای کاهش تعداد بیماران کرونایی و جلوگیری از انتقال این ویروس در شرایط جاری "رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه" است.

این پزشک مسئول ادامه داد: حضور شهروندان در نوع تجمع و دورهمی حتی بطور محدود، می‌تواند زمینه انتقال سویه دلتای ویروس کرونا را ایجاد کند. هم‌اینک بیشترین شهروندان مبتلا به بیماری کرونا در خراسان رضوی فامیل بوده و به صورت خانوادگی در بیمارستان‌ها بستری هستند.

دکتر انجیدنی همچنین به فرارسیدن ماه محرم و آیین‌های جمعی این مناسبت مذهبی اشاره کرد و افزود: عزاداران حسینی در صورت تمایل به شرکت در آیین‌های محرم می‌بایست ضمن رعایت کامل دستورات بهداشتی پیشگیرانه حتما و الزاما ماسک طبی به صورت زده و مراسم سوگواری را در فضای باز انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی هم گفت: با وجود شرایط نامساعد استان از نظر شیوع کرونا، همچنان ۵۰ درصد جمعیت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجهی ندارند که از امروز ابلاغ شد محور‌های اصلی ورودی به استان از سمت قوچان، سبزوار، مه‌ولات و گناباد بسته شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: همچنین مصوب شد تا اجازه ورود خودرو‌های دارای پلاک غیربومی به استان داده نشود و بنا شد شمار پرواز‌ها به استان نیز ۵۰ درصد کاهش یابد که در مرحله بعد محدودیت‌های بیشتری را برای مشهد اعمال خواهیم کرد.

شرایط استان تهران بحرانی است

همزمان، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران نیز با اشاره به افزایش آمار کروناویروس در تهران و ادامه شرایط بحرانی بر لزوم مداخله جدی برای کاهش سطوح ارتباطات اجتماعی تاکید کرد.

دکتر علیرضا زالی گفت: به هشتمین هفته از آغاز موج پنجم کروناویروس رسیدیم و شرایط همچنان بحرانی است و در شاخص‌های مراجعات سرپایی و بستری کاهشی را شاهد نیستیم و سخت است که پیش‌بینی کنیم تهران در روز‌های آینده چه شرایطی را سپری می‌کند و در واقع چه زمانی از این پیک عبور می‌کند.

وی افزود: بخش زیادی از مشکلات فعلی مربوط به خود سوش دلتا است که بسیار مقاوم است و سرایت پذیری بالایی دارد. اگر اطلاعات امروزمان را مرور کنیم در حقیقت با سوشی چموش و مقاوم روبرو هستیم که حداقل ۶۰ درصد نسبت به سوش انگلیسی سرایت پذیری بالاتری دارد.

وی ادامه داد: در این خیز باید توجه کنیم موارد مشاهده شده از ابتلای به این بیماری، میزان حضور ویروس در بدن افراد گاهی بسیار بیشتر از چیزی که ما فکر می‌کردیم بوده است؛ لذا افراد بستری مدت زمان طولانی‌تری بستری هستند که این موضوع موجب بار مضاعف به تخت‌های بیمارستانی شده است. گاهی برخی افراد بعد از چند هفته آزمایش داده‌اند و باز هم تست آن‌ها مثبت بوده است.

وی گفت: متاسفانه در هشت هفته گذشته کماکان سیر آمار‌ها رو به افزایش است به شکلی که بیماران بستری در استان تهران ۹۶۴۳ بیمار است که از این تعداد ۲۶۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲۱۰۰ بیمار جدید نیز ظرف ۲۴ ساعت گذشته بستری شده‌اند.

زالی افزود: روز یکشنبه ۱۶۲ نفر فوتی ناشی از ابتلا به این بیماری را در استان تهران داشتیم لذا نیاز به یک مداخله جدی وجود دارد، هر مداخله‌ای که سطوح ارتباطات اجتماعی را کاهش دهد؛ البته این موضوع باید همراه با افزایش واکسیناسیون باشد.

۳ میلیون و ۱۴۶ هزار نفر دوز دوم واکسن کرونا را زده‌اند

وزارت بهداشت اعلام کرد: مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار دوز رسید. بر این اساس، تا کنون ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

همچنین، سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دوز رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
واریانت دلتا پروتکل سرش نمی شود دو راه دارد: 1) "همه" مردم بمدت 20 روز بهداشت را در حد "بیمار وسواسی" رعایت کنند 2) واکسیناسیون.
که هر دو اینها غیرممکن است! دومی حتی از اولی هم غیرممکن تر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
مشهد فوق بحرانی است از پلیس و نیروی انتظامی و نظامی کمک بگیرد این خیابان ها را به زور هم شده ببنید کسی بیرون نیاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
10 روز تعطیل کنید تا وضعیت بدتر نشده !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
آمبولانس برای حمل میت به بهشت رضا نیست... وضعیت مشهد خیلی وخیم هست و متاسفانه مسوولین استان و مشهد برای حفظ آبروی خود درست به بالا دست و مردم گزارش نمیدن ... حفظ آبرو به چه قیمتی؟!
محرم را تعطیل کنید
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
خدا مرگم بده مگه ویروس تو محرم هم میاد؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
استغفرالله مگه میشه
بزرگترین عامل انتشار و گسترش بیماری حمل و نقل های عمومی هستند که روزانه میلیون ها مسافر را ساعت ها در فضای بسته داخل شهرها و بین شهرها جابجا می کنند اما چون تعطیلی و محدود کردن آنها برای دولت هزینه دارد اشاره ای به این مورد نمی شود
خوشبحال مسئولان کشور که مثل همیشه هیشکی جواب نمیده .

از واکسن سازی داخلی چه خبر ؟؟؟؟

اون مدعی ها کجا هستن .بیان جواب بدن
چرا هیچ محدودیتی اعمال نمیشه؟
آقایان لج کرده اند؟
بیمارستان ها را تعطیل کنید. حسینیه ها را باز کنید. دیگر کسی نمی ماند که کرونا بگیرد. همه راحت می شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
دمت گرم‌عالی بود
حالا صبر کنید هیأت ها و عزاداری و پلو نذری شروع بشه تا ببینید فاجعه یعنی چه.
بروید هییت شفا بگیرید
هنوز مونده، دهه اول محرم که گذشت اونوقت معنای واقعی فوق بحرانی را میفهمیم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
انشاله
این مردم نیاز به عقل دارن نه واکسن
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
این مردم نیاز به عقل دارن نه واکسن
اصلا مهم نیست.مهم اینه که مجلس اسمش انقلابی باشه و انتخابات با شکوه برگزار بشه و همه در تکاپو هستند که زاکانی شهردار بشه و .....
همان طوری که سیستم توزیع کالاها رو اصلاح کردن
FATAF را مدیریت کردن
برجام را به سرانجام رسوندن
واکسیناسیون به موقع انجام دادن
....
برامون تصمیم میگیرن و هیچ کاری نمیتونیم انجام بدیم
باید آگاهیمون رو بیشتر کنیم و به صورت متحد عمل کنیم
بعد توو این اوضاع، عزاداری گروهی توو هیات و حسینیه یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
عزاداری میکنند که خداوند گناهان یکسالشون را ببخشه!!!! هنوز به اون معرفت نرسیدن که اگر بر اثر ابتلا یک نفر در این مراسم ها بمیره میشه حق الناس و خداوند هم کاری ازش بر نمیاد،، نمیفهمند که امام حسین برای همین حق الناس و حق النفس و بقیه سنت های پیامبر قیام کرد. نمیدونند که امام حسین برای آگاه سازی مردمش از ظلم و ستم قیام کرد نه برای نذری دادن و نذری گرفتن. نمیدونند که این کارشون دقیقا همراهی با خرافات پرستی و این مسائله
شما را به خدا قسم ، به این ماه عزای حسینی قسم ، واکسن و دارو وارد کنید. مردم به سختی گرفتار هستند . شما را قسم به اباعبدالله الحسین ( ع ) به مردم هم فکر کنید . به خانواده های داغدار عزیز از دست رفته ، به خانواده هایی که توان پرداخت و خرید دارو از دلالان زالو صفت دارو را ندارند و بیمارشان که آهسته آهسته نفس هایش بند می آید فکر کنید .
حج رو تعطیل کردن یعنی برگزاری هیئت ها از حج واجب تره!!!!؟؟؟؟
از واکسن داخلی و مدیریت کرونا که جهان را شگفت زده کرده بود چه خبر از واکسن روسی برادران چه خبر تولید 6 تا واکسن داخلی 1 دانه آن را آرزوست . بسه دیگه دروغ و ریا خسته ایم خسته......
انشاالله امسال مراسم محرم را با حضور پرشورتر اجرا خواهیم کرد.هر کی هم نمیخواد جمع کنه بره خارج.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
والا راه نمیدن وگرنه میرفتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
اون دنیا که جلوت را گرفتند برای حق الناس و گفتند برو به جهنم اونوقت میفهمی بدعت یعنی چه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
عجب بدعتی در دین دارید میگذارید خود خدا فرموده حفظ بدن از واجبات است زیر دیوار شکسته خوابیدن کراهت دارد حالابرو عزاداری کن مطمئن باش امام حسین ع هم ازاین کارتو خوشش میاد وخشنود است
رضا
| Germany |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
من میگم تو جمع کن برو پیش طالبان
حدود 100 سال پیش انگلیس باعث شد جمعیت ایران در اثر قحطی و نرسیدن دارو و مواد غذائی ، از 18 ملیون نفربه 9 ملیون نفر کاهش یافت. الان نیز مطمئن باشید همین موضوع با مشارکت مسئولین در برنامه ی کار قرار دارد. ببینید که گفتم.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
من میخواستم دقیقا همین کامنت را بگزارم که شما زحمت کشیدید بلاخره آمریکا و اسرائیل هم عوامل دارند
سرعت واکسیناسیون رو بیشتر کنین. واکسن وارد کنین.
باید بجای غذا نذر ماسک بدهند و هیات ها را بصورت مجازی برگزار کنند. باید با زمانه و شرایط روز خود را هماهنگ نمایند.
از آقای علم الهدی کمک بگیرید.
اون واکسن هایی که به دنیا صادر کردین و صادر کننده شدین رو یه کمیش رو بیارین داخل کشور. حتی اگه شده همونها رو هم (واکسن های خودتون ) رو از کشور های دنا بخرید برگردونید ایران .
توهم صادر کننده واکسن بودن رو خوب اومدید حالا نتیجش رو ببینید.
محرم را تعطیل کنید اگر سلامتی مردم الویت هست - نترسید اسلام در خطر نیست - مسلمون های عادی در خطر هستن
عوضش امنیت داریم
مثل همه کشورها به علم و تخصص احترام میگذاشتید، تصمیم سیاسی نمیگرفتید و اجازه واردات واکسن در زمان طلایی را میدادید، الان هم با شکوه خاص مراسم محرم را با جمعیتهای چند صد هزار نفره برگزار میکردید.
مردم نگران نباشند. مسئولین درگیر کارهای مهمتری همچون دیدار باگروههای فلسطینی در حاشیه مراسم تحلیف، حل مشکل زاکانی برای شهردار شدن و تصویب طرح صیانت هستند. انشاالله بعد از این امور مهم یک سرشماری از کشته شدگان کرونا خواهند کرد و گزارش آن را به سمع ونظر مردم خواهند رساند. جای امیدواری است که کرونا فقط کشته نداده، عده ای هم بهبود یافته اند.
حرم رو ببندین مراسم عزاداری رو تعطیل کنین به مردم هم انگ دشمن اسلام نزنین.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی