بازدید 8196
۷
زنگ خطر برای ایران زمین!

نشاء‌ برنج در اوج «کم آبی»

برنج، مشهورترین محصول منطقه رامْجـِرد شهرستان مرودشت از دیر باز تا کنون بوده است. فصل نشا برنج در استان فارس از اردیبشهت ماه آغاز و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد. هرچند که از سال‌های گذشته تاکنون بسیاری بر ممنوعیت کشت برنج در استان فارس تاکید داشتند و کمبود آب در فارس باعث شده تا مسئولان دست به دامان تأمین آب از خلیج فارس شوند، اما تصمیمات مجلس با برداشتن این قانون باعث شد که داستان خشکسالی و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در استان فارس همچنان ادامه دار باشد. در حال حاضر تنها کشت برنج در استان‌های شمالی و استان‌هایی مانند خوزستان و ... مجاز است. از این رو کشت برنج در دیگر استان‌ها ممنوع است. بارندگی‌های مناسب در سال‌های ۹۷ و ۹۸ باعث شده تا معدل بارش باران در استان فارس افزایش یابد. این مهم سبب شد تا اقدام به رها سازی آب انجام بپزیرد و مسئولان ترجیح دادند از کشت برنج در مزارع استان جلوگیری نکنند. در دو سال گذشته کشاورزان در شهرستان‌های کازرون، نور آباد و برخی مناطق در شهرستان مرودشت به صورت پراکنده و نقطه‌ای اقدام به کشت برنج می‌کردند، اما نباید فراموش کرد که موضوعات اقتصادی و معیشت هم از اولویت برخوردار است. شهر رامْجـِرد در مرکز بخش درودزن شهرستان مرودشت استان فارس واقع شده است. /محمدرضا دهداری
کد خبر: ۱۰۶۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ 09 July 2021
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
من خودم برنجکار هستم نسل اندر نسل ! ! به نظر من کاشت برنج باید متوقف شود . و ضرر کشاورزان برنجکار را دولت جبران کند
اسرائیل با آبیاری قطره ای برنج میکارد و ما هنوز با روشهای عهد بوق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
کاشت برنج در تمام دنیا بصورت غرقابی انجام می شود و کاشت برنج بصورت قطره ای امکان ندارد.
من اهل اون منطقه هستم. کشاورزان چون الگوی کشت ندارن و بی اعتماد به دستگاههای مسوول، حاضرن سنتی کار کنن ولی به روشهای نوین رو نیارن. ضمن این که ارگان های مسوول در زبان مسوول هستن و در عمل بی مسوولیت در مقابل آموزش کشاورزان سنتی و افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب.
یه عده از آب بی حد و مرز استفاده می کنن و عده ای دیگر از کشاورزان در بی آبی یا کم آبی. آمایش سرزمینی اسمش فقط تو کتابهاس. متاسفم برای نسل های آینده که آب و خاک رو از ما تحویل خواهند گرفت.
هیج برنامه مدونی نیست و کشاورز مجبوره برای درامد بیشتر خودش اینکار رو انجام بده
احتمالاً برای زنده نگه‌داشتن سنن هخامنشی، به سبک زمان کوروش برنج میکارن! کاملاً غیر مکانیزه همراه با عدم مصرف بهینه آب!!!!!!
ضرر از روز اول خزانه برنج تا کشت داشت برداشت و بردن به کارخانه شالیکوبی که دستمزدها چندین برار شده کود سم که قیمت مشخصی نداره هر کی یه قیمت میده
بسیاری از مردم مناطق شرقی و مرکزی کشور آب خوردن ندارند ولی در استانهایی نظیر فارس،اصفهان،چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و یا حتی خراسان برنج کاشته می شود.آخه چه اصراری به برنج کاری دارید؟برنج کاری شما به تشنگی هم وطنان شما ارجح است؟
خب سراغ محصولات دیگر که کمتر آب میخواهد بروید و یا اینکه الگوی کشت اصلاح شود.مقصر اصلی وزارت جهادکشاورزی است که ممنوعیت کشت برنج را در مناطق مرکزی با جدیت دنبال نمیکند.90 درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف و در واقع اتلاف می شود در حالی که کل مصرف شهری و روستایی 3درصد است!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست