بازدید 20210
هندوانه با طعم تلخ گرانی

صادرات هندوانه یا خروج آب مجازی از کشور؛ کدامیک مهم است؟

قیمت هندوانه این روز‌ها افزایش یافته است و دلیل این مسئله به صادرات این محصول باز می‌گردد. در دو ماهه ابتدایی سال جاری ایران بیش از ۴۰۲.۵ میلیون کیلو هندوانه به خارج صادر کرده است. این در حالی است که برای تولید هر کیلو هندوانه ۴۵۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷ 04 July 2021

صادرات هندوانه یا خروج آب مجازی از کشور؛ کدامیک مهم است؟

گرانی میوه در یک سال گذشته موجب شده است تا این کالای کشاورزی نیز از سبد مصرفی خانوارها کنار برود. این گرانی میوه تا جایی پیش رفته است که رهبر انقلاب نیز به آن واکنش نشان داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، رهبر انقلاب در روز درختکاری و در صحبت های خود فرمودند: "متأسفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصّه بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند این‌ها خیلی گران است؛ میوه فراوان، امّا قیمت‌ها بسیار بالا".

حالا بعد از گذشت حدود چهار ماه از این صحبت ها، قیمت هندوانه هم به عنوان ارزان ترین میوه کم کم سر به فلک می کشد و همین میوه نیز از سبد مصرفی خانوار کنار می رود.

در سال گذشته در چنین روزهایی قیمت هر کیلو هندوانه بین 1200 تا 2500 تومان بود اما در سال جاری قیمت این میوه افزایش یافته است. اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران به تازگی طی گفتگویی قیمت هر کیلو هندوانه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که صادرات هندوانه منجر به نوسان قیمت در بازار شده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران با انتقاد از نبود برنامه ریزی مناسب برای صادرات بیان کرد: با توجه به آنکه برنامه ریزی اصولی برای هندوانه نیست تا مازاد محصول به بازارهای هدف صادر شود، از این رو شاهد نابه سامانی بازار هستیم.

چقدر هندوانه صادر شده است؟ ارزآوری هندوانه چقدر است؟

آخرین آماری که گمرک برای تجارت منتشر کرده است آمار دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری می باشد. آمار گمرک ایران از صادرات دو ماهه محصولات کشاورزی در سال 1400 نشان می دهد که هندوانه در جایگاه نخست صادرات این بخش قرار دارد و از صادرات پسته نیز سبقت گرفته است.

در این مدت هندوانه با حدود 88 میلیون دلار، ارزآورترین محصول کشاورزی بوده است. بنابر آمارهای گمرک در فروردین و اردیبهشت امسال 402 میلیون و 576 هزار و 510 کیلو هندوانه به کشورهای دیگر صادر شده که ارزش دلاری آن 87 میلیون و 877 هزار و 240 دلار و بخش عمده این صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. در همین مدت کشور ما 94 هزار و 700 تن خربزه به ارزش 24 میلیون دلار و 130 هزار و 700 تن سیب به ارزش 38 میلیون دلار صادر کرده است.

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه عمده محصول هندوانه از ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادرات می‌شود، یادآور شد که این محصول در روسیه، ترکیه و مقدار کمی نیز در بازار کشورهای CIS خریدار دارد.

وی گفت: هر من (معادل ۴ کیلوگرم) هندوانه صادراتی ایران در بازار کشورهای جنوب خلیج‌فارس از ۳ درهم شروع و تا ۷ درهم قیمت می‌خورد.

نورانی همچنین استان‌های جنوبی ایران را مبدا اصلی صادرات هندوانه عنوان کرد. این در حالی است که به گفته وی، این محصول جزو کالاهای صادراتی آب‌بر کشور است حال آنکه ایران با معضل بزرگ کمبود آب مواجه است.

خروج آب مجازی در بحران آبی ایران | 453 میلیارد مترمکعب آب در دو ماه ابتدای سال صادر شد

در حالی که مهمترین محصول وارداتی ایران در بخش کشاورزی گندم است، حالا هندوانه به مهمترین محصول صادراتی ایران در بخش کشاورزی تبدیل شده است! برای تولید گندم آب بسیار کمتری نسبت به تولید هندوانه نیاز است و این وضعیت نشان می دهد که ایران هیچ استراتژی مناسبی برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی ندارد.

مسئولان وزارت نیرو  مدعی هستند که برای تولید هر کیلو هندوانه حدود ۸۰۰ متر مکعب آب مصرف می شود. البته علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی طی مصاحبه ای با رد این موضوع و با اشاره به اینکه ما با استفاده از سیستم های نوین میزان مصرف آب برای تولید هندوانه را تا حد زیادی کاهش داده ایم گفت: ما با استفاده از تیپ و مالچ آب بری هندوانه  را از ۱۲ هزار به ۴۵۰۰ متر مکعب کاهش داده ایم.

حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که به طور متوسط هر هندوانه صادراتی 4 کیلوگرم بوده باشد با توجه به اینکه در دو ماهه سال جاری  402 میلیون و 576 هزار و 510 کیلو هندوانه به خارج صادر شده است، می توان نتیجه گرفت که تعداد 100 میلیون و 644 هزار و 127 عدد هندوانه به خارج از کشور صادر شده است. اگر برای تولید هر هندوانه همان 4500 مترمکعب آب مصرف شده باشد می توان نتیجه گرفت که 453 میلیارد مترمکعب آب مجازی ایران به خارج صادر کرده است. این در حالی است که کشور ایران در خشکسالی به سر می برد!

الگوی کشت مناسبی نداریم، کدام نهاد مقصر است؟

متاسفانه در این سال ها هرگز الگوی کشت مناسبی نداشته ایم و این مسئله را به وضوح در همین واردات گندم و صادرات هندوانه آن هم در این دوران خشکسالی می توان دید. سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه، طی سال‌های اخیر نسبت به روال صادرات و واردات محصولات کشاورزی کشور، به مقامات مسئول به ویژه وزارت جهاد کشاورزی هشدار داده شد اما گوش شنوایی نیست، افزود: کشاورزی ایران، از نبود الگوی کشت منظم در رنج است و در حالی که استان‌های کشور هر یک دارای ظرفیت کشت و تولید محصولات مختلف است، از این فرصت استفاده نشده و با تدبیری که از سوی دولت هیچ‌گاه پیگیری نشد نتوانستیم محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید و به صادرات کشاورزی معنی و رونق دهیم.

 

به هر صورت در حالی که مسئولین وزارت نیرو اعلام می کنند که ۳۰۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند و موجودی سدها تقریبا نصف پارسال شده است، ایران در حال صادرات هندوانه یا بهتر است بگوییم آب مجازی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۸
آیا مردم عادی مقصرند ؟
قیمت هندوانه این روز‌ها افزایش یافته است و دلیل این مسئله به صادرات این محصول باز می‌گردد. در دو ماهه ابتدایی سال جاری ایران بیش از ۴۰۲.۵ میلیون کیلو هندوانه به خارج صادر کرده است. این در حالی است که برای تولید هر کیلو هندوانه ۴۵۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود.

تواید هر کیلو هندوانه: مصرف ۴۵۰۰ متر مکعب آب

نگارنده یا نمیدونه هندوانه چیه یا مترمکعب چیه
میخوان فحشم به آدم بدن یه چیزی میگن که بگنجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
برای تولید هر هندوانه حداقل ۴ متر مکعب آب لازمه و محصول آب بری هست این اشتباه لپی را شما ببخش ،شما خودشا ناراحت نکن!!!
یکی میگفت قرمه سبزی را با ق مینویسن یا غ
گفت تو گوشت توش را بچسب!!
دنبال ایراد گیری نباش هندوانه و برنج و خربزه و ....محصولات آب بری هستند و هیچ وزرات خانه ای،هیچ نظارتی نداره!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
وزارت جهاد کشاورزی چیکاره است تو این مملکت؟!!!هیچ نظارت و مدیریتی ندارن،کلا مملکت وله!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
به قول مظفرالدین شاه اندازه دیگ و چغندر باید به هم بخوره!! همه چیمون بایدبه هم بیاد!!! اون صادرات هندوانه تو این بی آبی،اونواکسن و.....
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
شما خودتونو ناراحت نکن
منظور نگارنده لیتر بوده
البته این عدد هم زیاده، یعنی ما هر لیتر آب رو کمنر از 10 تومان به کشورهای حاشیه خلیج فارس در قالب میوه صادر میکنیم، از اونطرف تو خود خوزستان که قطب تولید هندوانه است ملت محتاج یه گالن آب شیرین هستند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
در ضمن محصولی مثل گردو و بادام هم حدود هکین مقدار آب برای تولیو یک کیلو میاز دارند،
اما اونا رو میشه کیلو 30 دلتر فروخت نه 1 دلار
ناشناس
| Czechia |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
این درستش 4500 متر مکعب بر هکتاره که در هر هکتار چندین تن هندوانه برداشت میشه. یک عده مدیریت آب کشور رو در دست گرفتند که ترجیح میدن آبهای شیرین کشور به کویر شور و بدون استفاده بره ولی زحمت مدیرتشون کم بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
باشه اساتید ، بجای لیتر نوشته مترمکعب ، توی اصل قضیه هیچ فرقی نمیکنه ، صادرات میوه بخصوص چیزی مثل هندوانه یک جور جنایت حساب میشه ، تو مملکتی که به زودی مشکل آب شرب خواهیم داشت داریم کشاورزی میکنیم و بدتر از اون صادرات داریم ، ایران باید مواد معدنی و صنعت صادر کنه و تره بار خودش رو وارد کنه ، بلکه در آینده نچندان دور مجبور به واردات آب برای نوشیدن و زنده ماندن نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
بابا اشتباه نوشته، یعنی حدودا روزی 12 مخزن 1000 لیتری که پشت بام میزارن برای 1 هندوانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
خیلی خنده دار یا درست تر بگم گریه داره که ما با هندوانه هر لیتر آب را ده تومن صادر میکنیم و از آن طرف برای تولید فولاد در کویر یزد دستگاه آب شیرین کن میزاریم که هر لیتر آب با هزینه انتقال حداقل هزار تومن هزینه داره.
تو رو خدا وقتی آمار میدین کمی دقت کنید ۴۵۰۰ متر مکعب آب برای هر هندوانه؟!!
یا معنی ۴۵۰۰ متر مکعب آب رو نمیدونین یا ...
حداقل بگین ۴۵۰۰ لیتر برای هر هندوانه که باورپذیر باشه
واحد های مصرف آب را اشتباه نوشتید 4500 متر مکعب برای هر کیلو هندوانه؟ یک متر مکعب یک تن آب است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
هر متر مکعب برابر هزار لیتر و هر لیتر یک کیلوگرم جرم
داره یعنی مطابق گفته شما هر متر مکعب آب هزار کیلوگرم معادل یک تن(واحد جرم) هست
با سلام واحترام
ببخشید واحد آب بیان شده به ازای هر کیلو هندوانه اشتباه است. به ازای هر کیلو حدود ۶۰۰ تا۸۰۰ لیتر اب مصرف میشود. البته مطلب بسیار مهم ودرستی است ، با انجام صادرات هندوانه، اب مجازی از کشور خارج میشود.بویژه اینکه روش ابیاری ما موجب هدر رفت زیاد اب در مزرعه است.
با تشکر. کارشناس کشاورزی
همه نوع کالای اساسی و مواد غذایی و محصولات کشاورزی و .... برای ارز آوری به خارج صادر می شوند اما برای واردات انواع مواد اولیه و نهاده های کشاورزی و دامی کمبود ارز وجود دارد پس این ارزها کجا هزینه می شوند؟
آیا این افتضاح به تحریم ها ، آل سعود ، اسراییل ، داعش ، کرونا ، چین ، روسیه و ...... ربطی دارد ؟؟؟؟؟؟
آخه صادرم میکنن پولش رو نمیتونن بیارن داخل
اگه اعدادی که گفتید یعنی 402.5 میلیون کیلو در 4500 متر مکعب ضرب بشه یه عدد میشه به این قرار 1.81125*10^12
این مقدار از کل ابهای دنیا بیشتره!!!!!!!!!!!!!!!
این ۸۰۰ متر مکعب برای هر کیلو هندوانه را از کجا درآورده اند؟ یه چیزی بگید بگنجه!
402.5 میلیون کیلو ضربدر 4500 متر مکعب میشه 1811 میلیارد متر مکعب آب.که اگر کل تولید هندوانه در ایران که 3.8 میلیون تن است را در نظر بگیریم میشود 17100 میلیارد مترمکعب آب. مصرف خانگی آب در سال برای کل کشور 4.3 میلیارد مترمکعب هست یعنی آب مصرفی تولید هندوانه 4000 برابر آب مصرفی خانگی است. از طرف دیگر طبق آمارها سهم آب خانگی 8 درصد و کشاورزی 90 درصد مصرف آب در ایران را دارند. یعنی مصرف کشاورزی 11.5 برابر مصرف خانگی است.
جمع بندی :کل سهم آب کشاورزی را هم به هندوانه بدهیم بازهم 17000 میلیارد متر مکعب (340 برابر ظرفیت کل سدهای کشور) آب برای تولید هندوانه کم میاوریم که لابد وارد میکنیم.
با سلام و احترام، رشته تحصیلی و کار بنده کشاورزی است. متاسفانه اعدادی که گزارش شده است اشتباه است.
1- در تیتر نوشته اید که 4500 متر مکعب آب برای هر کیلو هندوانه استفاده می شود. غلط است. هر متر مکعب خود 1000 لیتر است. هر تانکر بزرگ آب که با کامیون حمل می شود 20 متر مکعب است. برای یک کیلو هندوانه کمتر از 450 لیتر آب مصرف می شود.
2- دوباره در متن نوشته اید برای هر هندوانه 4500 متر مکعب آب مصرف می شود. این عدد نیز اشتباه است. هر بوته هندوانه در طول فصل رشد اگر هر روز 5 لیتر آب مصرف کند در طول 100 روز دوره رشد بیشتر از 500 لیتر آب مصرف نکرده و یک هنداونه با اندازه مناسب به شما خواهد داد.
3- بر اساس همین محاسبه غلط به این نتیجه رسیده اید که در دو ماه 453 میلیارد متر مکعب آب مجازی صادر کرده ایم. یادتان باشد کل آب ورودی هر سال از طریق بارش در کشور تنها 100 میلیارد متر مکعب است. کل آب سد کرخه حدود 6 میلیارد متر مکعب است. چطور در دو ماه 453 میلیارد متر مکعب آب مجازی صادر شده است.

ضمن اینکه قیمت آب در کشور اگر واقعی باشد و مانند هر کالای دیگری ارزش واقعی خود را داشته باشد میزان کشت و تولید به تعادل می رسد. من امسال یک استخر 5000 متر مکعبی را تنها با 3 میلیون تومان با خرید آب پر کردم. یعنی متاسفانه فعلا قیمت آب مفت است. همین امر باعث می شود کشاورزان رعایت نکرده و سطح زیر کشت زیاد بکارند.
۴۵۰۰ مترمکعب برای یک کیلو هندوانه؟ این رقم درسته؟ اشتباه نکردین؟
تابناک از شما بعیده این جور اشتباهات. هر کیلو هندوانه ۴۵۰۰ مترمکعب اب؟ شوخی می کنی. منبعت رو دوباره ببین.
چرا همه جا و همه چیز فشل هست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
واقعا نمی دونی چرا؟!!!!!
4500متر مکعب آب میدانید چقدره؟ جرا دقت نمیکنید همینطور مینویسید!!!!!!!
هندوانه زیاد آب می خواد ولی نه دیگه برای هر کیلو ۴۵۰۰ متر مکعب آب!!!!
من فکر می کنم کسانی که این اعداد را نوشتند نمی دونند متر مکعب چقدر هست؟..؟؟
ثانیا این آبها کجا رفته؟؟؟. تو یه هندوانه چهار کیلویی مگه چقدر آب جا میشه ؟.؟ همه اینها رفته تو زمین.
خوب بعدش تو همین زمین باز چاه میزنید آب را خارج میکنید ، البته تبخیر هم هست ولی مگه چقدر.؟.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
عزیزم آبی کهرفته تو خوده هندوانه زا که نمیتونن با سرنگ بکشن بیرون،یک کمی فکر کن!!!!
شما ظاهرا نمی دونی 4500 متر مکعب چقدر هست ! یک استخر بزرگ 100 متر مکعب آب داره ، یعنی برای یک کیلو هندوانه 45 تا استخر آب مصرف میشه؟
این حجم آب یعنی 453 میلیارد متر مکعب آب از مصرف یکسال آب آمریکا بیشتر هست. کمی دقت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
دقیقا، 400 میلیارد متر مکعب معادل کل بارانی است که در ایران در سال میبارد و اگر این مقدار را میشد استحصال کرد کل اراضی قابل کشت ایران زیر کشت آبی هندوانه میرفت!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
درست میفرمایید کل بارش یکساله ایران کمتر از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است.
آقاجان این آمار مصرف آب برای تولید هر کیلو هندوانه خیلی عجیب است فکر کنم اعداد را یا اشتباه تایپ کرده اید یا به شما اطلاعات غلط داده اند . من خودم هیچ نظری ندارم ولی با عقل جور در نمی آید .
با سلام
متاسفانه معنای صادرات با ارزش افزوده را با معنای صادرات به هر قیمت بخش بازرگانی ما نمیخواد متوجه بشه بعضی هم از مسولین دولتی فقط میخوان بگن صادر کردیم این صادرات نیست این حق مردم را بردن است صادرات یعنی ارزش کار و نه استفاده از انرژی مفت متل استخراج رمز ارز که الان حاصلش را میبینم تازه صادر گننده محترم هم یا پولش را نمیاورد و یا جنس بنجل و گرانما وارد میکنه که ضربه به تولید کشور میزنه
میدونی ۴۵۰۰ متر مکعب یعنی چقدر؟ یعنی بیشتر از ۱۰۰ تا استخر خونگی. ارقام را مزه مزه کنید اقلاً . یعنی برای هر کیلو هندوانه ۱۰۰ تا استخر؟ هنوز فرق بین لیتر و مترمکعب رو یاد نگرفتید.
۱ متر مکعب = ۱۰۰۰ لیتر
مردم دیگه همون نون و پنیر و هندوانه رو هم نمیتونن بخورن. ۳ روز پیش یه هندوانه کوچک از تره بار خریدم شد ۴۰ هزار تومن. ۵ کیلو هم نمیشد وزنش. سال پیش مرزها بسته بود و کرونا در صادرات میوه و تره بار رو تخته کرده بود. امسال مرزها باز شده و دارن آب این سرزمین رو به این شکل صادر میکنن و مردم داخل هم از داشتن خیلی چیزها روز به روز بی بهره تر میشن. اینم که از وضعیت برقمون در تابستان و زمستان. اون از وضعیت آب و خشکی تالاب ها و رودخانه ها و دریاچه ها. اون از آلودگی هوا. این از وضع کرونا. باید به چی دلمون رو اینجا خوش کنیم؟!
برادر عزیز نویسنده مقاله سلام
اطلاعات شما نیاز به بازنگری دارد. مقدار 4500 متر مکعب آب مصرفی مورد نیاز برای یک دوره کشت یک هکتار است نه یک عدد هندوانه
در یک هکتار کشت هندوانه تقریبا" 5000 عدد هندوانه عمل می آید و با احستاب 4500 متر مکعب آب مصرفی برای تولید هر عدد هندوانه بنا بر محاسبات شما برای هر هکتار هندوانه 22 میلیون و پانصد هزار متر مکعب آب مصرف می شود.
اگر این مقدار آب را بر 10000 متر مربع سطح مزرعه یک هکتاری رها کنیم دریاچه ای به عمق 2250 متر ایجاد می شود. لطفا" در نوشتن مقالات اندکی دقت کنید.
البته اینجانب به عنوان یک هموطن کشاورز زاده با شما موافقم که ما باید به جای تولید و صدور محصولاتی مانند هندوانه و سیب که مصرف آب زیادی دارند به تولید محصولاتی روی بیاوریم که آب بری کمتری دارند. برای مثال در تقریبا" کلیه مناطق غرب کشور از 15 اردیبهشت که معمولا" آخرین بارندگی قابل توجه را داریم تا زمان قطع آبیاری برای برداشت محصولاتی مانند گندم و جو و گشنیز فقط نیاز به 4 مرتبه آبیاری کامل است در حالی که درخت سیب و تقریبا" تمام درختان میوه تا پایان مهر ماه باید آبیاری بشوند.
برا هر کیلو هندوانه 4500 متر مکعب؟؟؟؟
در کتاب درسی انسان و محیط زیست پایه یازدهم ادبیات مقدار آب مجازی برای تولید یک کیلو هندوانه 300لیتر نوشته و آموزش داده میشه.
معمولا واحد مصرف آب در کشاورزی در هر هکتار است یا به عبارتی مصرف ۴۵۰۰ متر مکعب آب برای کشت هندوانه ذر یک هکتار نه یک کیلوگرم هندوانه
برای کشت هندوانه براحتی میشود از آب موجود در هوا استفاده کرد
سالی 15 میلیارد دلار هزینه واردات نهاد دامی میشه بهتر نیست این همه پول که میشه چهارصد هزار میلیارد تومن صرف تولید کنید به جای تولید هندوانه
اینجور که شمانوشتید برا تولید یک کیلو هندوانه 300 تا تانک ده چرخ آب لازمه
اقا ۴۵۰۰ متر مکعب برای یک هندوانه غیر طبیعیه شاید برای یک هکتار هندوانه باشد!!!!
نمیشه به جای هندوانه،محصولات استراتژیک مانند گندم،کلزا،دانه های روغنی و...بکارند؟
۲۸۸ لیتر برای یک کیلو هندوانه درست تر است! البته حدوداً!
واقعا یا نویسنده نمیدونه چی نوشته یا مسئولین وزارت کشاورزی و وزارت نیرو که در هر صورت باید تاسف خورد.
طبق امار وزارت نیرو به ازای هر کیلو هنداونه 800 متر مکعب = 8 میلیون لیتر
طبق آمار وزارت کشاورزی به ازای هر کیلو هندوانه 4500 متر مکعب = 45 میلیون لیتر
امار صحیح بارش سالانه در ایران در بهترین حالت 250 میلیارد متر مکعب
حالا چجوری 453 میلیارد متر مکعب صادرات اب مجازی داریم؟
لطفا اگه از اعداد و واحدهای اندازه گیری اطلاعی ندارید لطفا لطفا سرچ کنید نمیخواید از کسی بپرسید.!!!!!!!
هندوانه از شهرک فجر نیایش خریدم کیلویی 6800 تومان اما بر عکس رنگ قرمزش اصلا شیرین نبود! لعنت بر گندم نماهای جو فروشی که هندوانه را هم از راه به در کردند .
برای هر کیلو هندوانه بین 250 تا 300 لیتر آب مصرف می‌شود که واقعاً زیاد هست. دلیل عمده هم این است که مزارع کشت هندوانه بصورت غرق‌آبی هستند و تبخیر زیاد هست و آبی هم که در زمین فرو می‌رود، به عمق نمی‌رود که ذخیره شود. همان آب در بستر خاک دوباره تبخیر می‌شود. بهتر است فکری اساسی برای تغییر کشت و مصرف بهینه آب بشود تا دیر نشده. حداقل این مزارع را بصورت قطره‌ای و در پای بوته آبیاری کنند.

بحران آب را در ایران هیچ مسئولی و هیچ شهروندی جدی نمی‌گیرد
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
اونافقط رنگ دارند هدوانه فقط همدانش خوبه که اونم دوماه تابستان هست
از بالا تا پایین صفحه گیر دادید به اشتباه ریاضی. فرض کنید چهل و پنج لیتر برای هر کیلو هندوانه. دوستان بحث بر سر مقدار نیست بحث بر سر این هست که کشور در بحران خشکسالی نیست در فاجعه خشکسالی هست. متاسفم که برخی به جای گرفتن مفهوم و پیام اقدام به غلط گیری میکنند.
ما ایرانی ها استاد دیدن اشتباهات هستیم
سی سی لیتر متر مکعب در کل منظور نویسنده عدم برنامه برای کشت متناسب با شرایط اقلیمی ایران بوده
حالا شما بگو‌لیلی کیه (-:
منم اومدم همین رو بگم....‌آخه ۴۵۰۰ مت مکعب آب برای یک کیکو هندوانه. ما قبلا ۸۰۰ لیتر شنیده بودیم.‌
برای هر کیلو هندوانه حدود 4.5لیتر اب مصرف میشه.که با قیمت هر کیلو متوسط 5 درهم. باز هم اقتصادیه.یه کم تحقیق کن تابناک.
دوستان عزیز، حدود ۴۵۰ لیتر برای هر کیلو هندوانه صحیح است
سلام
اگه همه آمار واطلاعات اینطور دقیق و خنده دار محاسبه بشه باید وضع ما بهتر از این نباشه!!!!
حتی اگه ۴۵۰۰ لیتر هم باشه بازم ما نباید آبی که آینده ایران به اون بستگی داره رو صادر کنیم حتی اگر کیلو ۱۰۰۰ درهم هم بخرن نباید کشت بشه چون با این وضعیت ورشکستگی آبی بنظر می رسد تا ۵۰ سال آینده مناطق جنوبی و مرکزی ایران خالی از سکنه گردد.
کل بارش یکساله ایران کمتر از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است. چگونه ۴۵۰ میلیارد متر مکعب صرف فقط هندوانه شده است؟
نگارنده خبر و اون کارشناس محترم مصرف آب هندوانه رو بصورت "حماسی" محاسبه کرده اند وگرنه حتی 4500 لیتر هم غیر منطقی هستش چه برسه به 4500 مترمکعب برای هر کیلو هندوانه، و عدد "453 میلیارد مترمکعب آب در دو ماه ابتدای سال صادر شد". عزیزم اول یه خورده واحدهای اندازه گیری رو یاد بگیر. این مقدار آب معادل بیش از 100 سد بسیار بزرگ می باشد. متوسط مصرف کل آب برای کشت یک هکتار هندوانه بین 10 تا 15 هزار متر مکعب می باشد.
کشاورزان زحمتکش نیاز به آموزش و راهنمایی دولت دارند ، اولویتهای کاشت محصول باید برای مناطق مختلف کشور تدوین و همیشه با توجه به شرایط آب و هوایی بروزرسانی گردد .کارشناسان این بخش باید دانش خود را به زبان ساده و گویا به زارعین انتقال دهند و آنها را دربهره برداری صحیح از زمینهایشان یاری کنند . کشاورزی بدون برنامه و جهت دهی مناسب و علمی و البته اقتصادی به اتلاف وقت و منابع کمیاب و ارزشمند از جمله آب و انرژی منجر میشود . دولت علاوه بر برنامه ریزی برای کاشت و پرورش محصول باید بازارهای بین المللی را برای کشاورزان و سایر تولید کنندگان معرفی و در فروش و صادرات محصول درجایگاه یک بازاریاب عمل کند . بهره وری عوامل تولید مهمترین وظیفه و بلکه تنها مأموریت دولتها در اقتصاد است .
کل بارش باران تو ایران حدود ۲ میلیارد متر مکعب هست . اون وقت حدود ۵۰۰ میلیارد متر مکعب آب برای هندوانه مصرف شده ؟ میزان استفاده بوته هندوانه برای هر کیلو گرم محصول در بدترین نوع آبیاری ۲۵۰ لیتر یا یک چهارم یک متر مکعب آب هست
دو نکته
اولا ارقامتان در مورد مصرف آب کاملا نادرست است.
ثانیا هندوانه در خارج از کشور جزو میوه های لوکس و گران قیمت است و بعضا به صورت قاچی فروخته می شود. به طوری که هر قاچ هندوانه در انگلیس تا دو پوند هم قیمت دارد. اگر قرار است صادر شود باید به قیمت واقعی فروخته شود. در این صورت هم کشاورز سود مناسبی می برد و هم درآمد ارزی خوبی عاید کشور می شود و داستانی که شما تحت عنوان آب مجازی ساخته اید بی ارزش خواهد شد.
همیشه آمارهایی که به ملت میدن اینطوریه. یه مثل هست میگن دروغ هرچی بزرگتر باشه باورش ساده تره
یه دودوتا چهارتام بلد باشی میفهمی واسه هر کیلو ۴۵۰۰ مترمکعب چه عدد غیر قابل باوریه اگر اینطور باشه واسه هر باغ دست کم یه سد لازمه
۴۵۰۰ متو مکعب یعنی ۴.۵ میلیون لیتر آب واسه یه کیلو هندوانه بیشتر تحقیق کنین
لطفا در تهیه گزارش دقت شود امار ارائه شده برای تولید یک هندوانه غلط می باشد
ولش کن اینها را.
بگو چرا خودرو انحصاری و قطره چکانی به بازار داده میشه تا مافیا قیمت خودرو را بالا ببره و به مردم ظلم و ستم بکنه؟
بگو چرا داروی آموکسی سیلین و امثال این در عرض یکسال چند صد درصد افزایش قیمت داشته و کسی هم ناظر نیست؟
بگو چرا قیمت خوراکیهای ریز که در سال چند برابر افزایش قیمت میدهن نظارت نمیشه مثل بیسکویت ساده،کلوچه ،پفک......
بگو چرا در کشور نظارت مرده است و همه چی دلبخواهی شده است.....
و بگو بگو بگو................................
چسبیدی به آب هندوانه!!!وای برتو ی کوتاه فکر و یا شاید هم عوام فریب
گفته می شود 4500 لیتر اما همین میزان هم به نظر زیاد می آید. در مورد 4500 متر مکعب هم باید گفت می شود حدود 180 تانکر حمل سوخت!!! برای یک کیلو هندوانه!!!
پاسخ ها
نیکو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
چهار هزار و پانصد متر مکعب در هکتار یعنی در ده هزار متر مربع زمین که تولید 50تا 100 تن هندوانه در آن انجام می شود.
خوزستان خیلی کشت هندونه میشه برنج میکارند لطفا یکم مدیریت کنید مردمش آب خوردن ندارند
حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که به طور متوسط هر هندوانه صادراتی 4 کیلوگرم بوده باشد با توجه به اینکه در دو ماهه سال جاری 402 میلیون و 576 هزار و 510 کیلو هندوانه به خارج صادر شده است، می توان نتیجه گرفت که تعداد 100 میلیون و 644 هزار و 127 عدد هندوانه به خارج از کشور صادر شده است. اگر برای تولید هر هندوانه همان 4500 مترمکعب آب مصرف شده باشد می توان نتیجه گرفت که 453 میلیارد مترمکعب آب مجازی ایران به خارج صادر کرده است. این در حالی است که کشور ایران در خشکسالی به سر می برد! پیشنهاد میکنم نویسنده با سواد مقاله را بعنوان وزیر کشاورزی معرفی کنند
سالهاست درباره میوه های و سیفی جات که مصرف آب زیاد دارند می نویسید ولی دریغ از عمل و گوشزد به مسئولان
و جلوگیری از صادرات اینگونه محصولات نمی شود
4500 تن اب برای هندونه؟
خیلیه
برای تولید هر هندوانه حداقل ۴ متر مکعب آب لازمه و محصول آب بری هست این اشتباه لپی را شما ببخش ،شما خودشا ناراحت نکن
یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب در کشت هندوانه
استفاده از سوپر ابزوربنت است که تا چند هفته آب را برای مصرف گیاه نگه میدارد کافی است صد گرم با خاک اطراف ریشه مخلوط کرد و تا هزار برابر وزن خودش آب نگه میدارد
نویسنده محترم واحد من را با 25 درصد افزایش از سه به چهار کیلو افزایش داده است.
کل مقدار بارش کشور 130 میلیارد متر مکعب و حجم کل سدهای کشور 50 میلیارد متر مکعب است، مصرف آب هندوانه را 453 میلیارد متر مکعب نوشته اید.
بنده به عنوان یک مهندس باغبانی شاغل در دانشگاه و دارای زمین کشاورزی و بچه کشاورز خواهش میکنم این مطلب غلط را از ذهن مردم پاک کنید هنوانه مصرف آب خیلی بالایی ندارد. در واقع از بسیاری از صیفی جات بویژه خیار و گوجه فرنگی مصرف آب کمتری دارد. هندوانه نسبت به کم آبی مقاوم تر از اکثر ثر صیفی جات است حتی در برخی مناطق کشور کاشت دیم آن رواج دارد!
متاسفانه گاها فکر می کنند که چون میوه هندوانه خیلی بزرگ و پر آب است مصرف آب زیادی دارند. با همین قیاس پس برنج چون ریز و خشک است باید بدون آب و در کویر کشت شود!!
فاصله کاشت ردیف هندوانه سه متر است یعنی در هر سه متر زمین دود 60-70 سانتی متر خیس می شود یعنی حدود 20 تا 25 درصد حجم خاک خیس مس شود در حالی که فاصله ردیف کاشت کاهو و چغندر قند و بسیاری دیگر از محوصلات زراعی و باغی 50-60سانتی متر بوده و کل زمین هنگام آبیاری خیس می شود.
مشکل مسائل دیگری است مثلا بسیاری از محصولات بی رویه کشت شده و امکان صادرات هم ندارند و اصلا استراتژیک هم نیستند ولی باید خوراک دام و روغن ما وارد شود...
کا‌شت هندوانه را در تمام نقاط ایران منع کنیم،
و برنج را در بیشتذر نقاط ایران منع کنیم
مشت سبزیجات وگ صیفی‌جات را گلخانه ای کنیم
کشاورزی را کلا و تا حد ممکن، قطره ای کنیم
در چاه های بی‌رویه و غیرمجاز را ببندیم
بر روی تمام خروجی های تلمبه ها کنتور گذاری و آب بها ایجاد کنیم
اگر همه اینها را عملیاتی کنیم، لطف بزرگی در حق وضعیت آب کشور و ذخیره آن کرده ایم
به نظر من هندوانه یکی از اقلام مناسب برای صادرات است زیرا در خارج از کشور قیمت بسیار بالایی دارد و با توجه به ارزش افزوده زیاد می تواند عایدی خوبی برای کشور و زارع داشته باشد.
چاره کار اونه که کانالهای سنتی آب رو به لوله تبدیل کنیم و ابیاری غرقابی را با ابیاری کوزه ای و قطره ای عوض کنیم
متاسفم برای کسیکه غذای این ملت را صادر میکند . بعد مردم باید توی این هوای گرم هندوانه کیلویی 7000تومن بخرد .
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی