بازدید 13170

عواقب ناگوار نزدن واکسن کودکان

از بـنیانـگذار مرکز طبـی کودکان درباره عواقب نزدن واکسن کودکان و نوزادان در موعد مقرر اظهار داشت: تقریبا سرخک و آبله در ایران ریشه کن شده بود. چرا مردم باید بخاطر ترس واکسن نزنند؟ نزدن واکسن تنها در شرایطی که پزشک صلاح نداند مجاز است که این موارد معمولا در بچه ها بعید است. چون سرخک و آبله بیماری بدی است درحالیکه بچه ها اگر کووید۱۹ بگیرند بیماری برای آنها آنقدر خطرناک نیست ولی سرخک گرفتاری ریوی شدیدی ایجاد می کند و بچه ها با این بیماری از بین می روند.
کد خبر: ۱۰۵۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ 01 June 2021
 
به گزارش تابناک،دکتر یحیی عقیقی، در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در پاسخ به این سوال که  اخیرا آماری مبنی بر افزایش سرخک اعلام شد، چون خانواده ها به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به مراکز بهداشت مراجعه نکرده اند و به کودکان خود واکسن نزده اند. چه توصیه ای در این خصوص دارید؟ گفت: به نظر من نباید هیچگونه تاخیری در تزریق واکسن ها به کودکان وجود داشته باشد. سال ها بود که ما سرخک نداشتیم حتی در دوره جنگ هم نداشتیم چون هم واکسن به اندازه کافی در اختیار ما بود و حتی صادر می کردیم. این ترس بی خود است و اگر شرایط سنی کودکان آماده است مردم باید بروند و واکسن بزنند. یکی در یک سالگی و یکی در هجده ماهگی. در غیر این صورت سرخک که بیماری خطرناکی است به سرعت شیوع پیدا می کند. در بچه هایی که سو تغذیه داشته باشند و زمینه وجود داشته باشد خطر بسیار بیشتر است. تقریبا سرخک و آبله در ایران ریشه کن شده بود. چرا مردم باید بخاطر ترس واکسن نزنند؟ نزدن واکسن تنها در شرایطی که پزشک صلاح نداند مثلا کورتون یا بیماری بدخیم مجاز است که این موارد معمولا در بچه ها بعید است و اگر مواردی پیش بیاید نادر است.

سرخک بیماری بسیار بسیار خطرناکی است

مردم بدون هیچ ترسی واکسن کودکان را بزنند

واکسن های ایران امروز بهترین واکسن ها هستند

وی در خصوص اینکه بقیه واکسن ها چطور؟ آیا خطر عدم تزریق آنها جدی است؟ گفت: بله بقیه واکسن ها هم باید زده شوند. دیفتری و کزار و سرخک همه باید سر جایش باشد، چون بیماری کرونا در بچه ها بسیار کم است و اگر باشد خوشبختانه خفیف است و به صورت های دیگری خود را نشان می دهد ولی سرخک بیماری بسیار بسیار خطرناکی است. فرض کنید بچه عارضه مغزی پیدا کند یا عارضه ریوی بیماری که واقعا کشنده است. توصیه این است که مردم بدون هیچ ترسی واکسن بچه ها را بزنند، واکسن های ایران امروز بهترین واکسن ها هستند.

دکتر عقیقی در مورد اینکه آیا وزارت بهداشت وظیفه دارد در این مورد تبلیغ و اطلاع رسانی بیشتری داشته باشد؟ تصریح کرد: معمولا نظام پزشکی مسئولیت دارد یا از طریق وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید اقدام شود و مردم ترسی نداشته باشند، چون سرخک بیماری بدی است درحالیکه بچه ها اگر کووید۱۹ بگیرند بیماری برای آنها آنقدر خطرناک نیست ولی سرخک گرفتاری ریوی شدیدی ایجاد می کند و بچه ها با این بیماری از بین می روند.

ما فعلا برای کودکان برنامه تزریق واکسن کرونا نداریم

این متخصص کودکان درباره اینکه با توجه به باز شدن مدارس در مهر ماه واکسن برای کودکان تایید نشده است، آیا مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد؟ گفت: کودکان زیر ۱۵ سال واکسن نمی زنند البته در آمریکا شروع شده و ۱۲ تا ۱۵ ساله ها نیز واکسن دریافت می کنند. این ویروس خطرناک است و مرتبا جهش پیدا می کند و باز هم شیوع آن گرفتاری ایجاد خواهد کرد. ولی ما فعلا برای بچه ها هیچ برنامه ای نداریم. امروز سالمندان بالای ۷۰ سال واکسن دریافت کرده اند چون اگر ریه این افراد گرفتار شود شاید نتوانند کاری بکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی