بازدید 5443

انتخابات پارلمانی هلند در بحبوحه کرونا

شهروندان هلندی در حالی برای انتخاب ۱۵۰ نماینده جدید پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده‌اند که این دوره از انتخابات به‌دلیل همه‌گیری کرونا تفاوت‌های زیادی با دوره‌های پیشین دارد.
کد خبر: ۱۰۴۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴ 17 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در انتخابات پارلمانی هلند که در بحبوحه همه گیری کرونا برگزار می‌شود، «مارک روته» نخست وزیر از امتیاز مدیریت خود در این دوره بحرانی برخوردار است و تنها باید مشخص شود که قرار است چه حزبی با او ائتلاف تشکیل دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز (چهارشنبه) با اعلام این مطلب نوشت: شهروندان هلندی پارلمان جدید این کشور را انتخاب می‌کنند. طبق نظرسنجی‌ها «مارک روته» نخست وزیر راست گرای لیبرال با پیروزی فاصله‌ای ندارد و می‌تواند دولت چهارم خود را تشکیل دهد. این سیاستمدار ۵۴ ساله طی ۱۰ سال اخیر نخست وزیر بوده است.

برای مشارکت در این انتخابات ۱۳ میلیون نفر فراخوانده شده اند تا ۱۵۰ نماینده پارلمان را تا عصر چهارشنبه انتخاب کنند. این در حالی است که به دلیل همه گیری کرونا، انتخابات برای اولین بار تمدید شده و شهروندانی که به ویژه در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹هستند فرصت می‌یابند رای خود را بدهند. همچنین برای اولین بار افراد بالای ۷۰ سال نیز مجاز به رای دادن از طریق پست شدند. پیشتر رأی گیری پستی فقط برای افرادی که خارج از کشور حضور داشتند، مجاز بود.

در این دوره یک رکورد جدید نیز به ثبت رسیده است: ۳۷ حزب نامزد‌های خود را برای انتخابات معرفی کرده اند و طبق برآورد‌ها ۱۷درصد از آن‌ها می‌توانند به پارلمان راه یابند؛ بنابراین کسب اکثریت مطلق در انتخابات برای یک حزب غیرممکن است.

برای هفته ها، حزب راست گرای لیبرال «آزادی و دموکراسی» به رهبری روته با حدود ۲۳ درصد پیشتاز بلامنازع نظرسنجی‌ها بوده است. اما در چند نظرسنجی اخیر، امتیاز او از مدیریت کرونا به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این وجود این حزب می‌تواند همچنان به تصاحب حدود ۲۲ درصد کرسی‌ها (۳۳ کرسی) امیدوار باشد.

در دیگر سو، رقابت رو در رو بین «گرت ویلدرز» پوپولیست راست افراطی و «زیگرید کاگ» نامزد جناح لیبرال چپگرای D ۶۶، برای کسب مقام دومی در انتخابات و بخت حضور در دولت ائتلافی در جریان است. هر دو این احزاب در حال حاضر دارای ۱۹ کرسی هستند.

مبارزات انتخاباتی این دوره هلند تحت تأثیر پیامد‌های همه گیری کرونا قرار داشت. این کشور از اواسط دسامبر (اواخر آذر ماه) در تعطیلات سراسری به سر می‌برد و از اواخر ژانویه (اوایل بهمن) منع رفت و آمد نیز برقرار شده است. تا کنون بیش از ۱۶ هزار هلندی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. با وجود حرکت‌های اعتراضی، اکثریت شهروندان همچنان از سیاست‌های کرونایی دولت حمایت می‌کنند و معتقدند که روته تاکنون بحران را به خوبی مدیریت کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی