بازدید 12345
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

چگونه پای بورس به گرانی روغن حلبی باز شد؟

مدتی است که کمبود روغن نباتی جامد در بازار به خوبی حس می‌شود و این کمبود موجب شده تا قیمت این محصول در یک سال منتهی به دی ماه امسال، ۱۱۳ درصد و در دی ماه در مقایسه با آذر ماه ۶.۶ درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 31 January 2021

چگونه پای بورس به گرانی روغن حلبی باز شد؟

چند ماهی است که کمبود روغن نباتی جامد در بازار به شدت احساس می شود و اگر به مغازه های سطح شهر سری بزنید متوجه خواهید شد که این نوع روغن بسیار کم یافت می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، کمبود روغن نباتی علاوه بر خانوارها، صنایع وابسته به این نوع روغن از جمله شیرینی و شکلات را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است.

کمبود روغن جامد باعث شده است تا قیمت آن در یک سال گذشته و حتی یک ماه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کند. آخرین اطلاعات منتشره پیرامون متوسط قیمت اقلام خوراکی در دی ماه نشان می‌دهد، قیمت روغن نباتی جامد یک کیلوگرمی در دی ماه در مقایسه با آذرماه ۹۹ رشد ۶.۶ درصدی و در مقایسه با دی ماه سال گذشته رشد ۱۱۳.۱ درصدی را تجربه کرده است.

نکته مهم در مورد روغن نباتی جامد، در روز‌های اخیر این است که توزیع این نوع روغن در پلاستیک در سطح شهر مشاهده شده است. در ۶ بهمن ماه سال جاری بود که یک مقام مسئول در گفتگو با مهر با برشمردن دلایل کمبود روغن نباتی جامد، گفت: با این حال روغن مایع خانوار با بسته بندی پت (پلاستیکی) به وفور در بازار عرضه می‌شود.

 

چرا روغن نباتی جامد در ظروف پلاستیکی عرضه می شود؟

عرضه روغن نباتی جامد در پلاستیک، از عامل جدید در کمبود این نوع روغن رونمایی کرده است و گویا مشکل اصلی در کمبود روغن نباتی جامد، به نبود ظروف حلبی آن بازمی گردد!

منبع آگاه در گفتگوی خود با مهر با بیان اینکه نیمی از ورق حلب وارداتی است، افزود: ۵٠ درصد آن توسط فولاد مبارکه تأمین می‌شود و ۵٠ درصد هم از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود که به دلیل مشکلات موجود در خصوص عدم تأمین ارز نیمایی، واردات آن با محدودیت مواجه شده است. این فعال بخش خصوصی میزان نیاز کشور به ورق حلب را سالانه بین ٧٠ تا ٧۵ هزار تن اعلام کرد.

البته مشکل نبود ورق حلبی توسط عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات نیز تایید شد. وی طی گفتگویی گفت: کارخانجات درگیر به دست آوردن قوطی فلزی هستند یعنی ورقی وجود ندارد که قوطی فلزی تولید کنند. حتی در صنعت روغن با وجود اینکه روغن تولید می ‌شود اما ورق برای بسته بندی روغن وجود ندارد.

هر چند که شاید کمبود واردات ورق حلب از چین و ترکیه به کمبود روغن نباتی در بازار دامن زده است، اما گویا ۵٠ درصد ورق حلبی که در داخل نیز تولید می شود با مشکلاتی مواجه بوده است.

رضا امیدوار تجریشی رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفتگویی اظهار داشت: مشکل تامین قوطی برای روغن، رب، انواع کنسروها و کمپوت در حالی خبرساز شده که نخستین عامل آن به چرخه توزیع آن در بورس کالا برمی گردد. راه اندازی بورس کالا به این منظور بود که چرخه توزیع ورق برای شرکت های قوطی سازی به صورت عادلانه و منظم باشد تا شرکت های تولیدی دچار مشکل نشوند؛ اما در حال حاضر تولیدکنندگان یا همان شرکت های فولادی می خواهند قیمت را بالا ببرند و به همین منظور ورق فولادی را قطره چکانی به بورس کالا ارائه می کنند؛ اینجاست که سیستم نظارتی باید ورود کند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید فرآورده‌های غذایی که نخواسته است نامش فاش شود طی گفتگویی با روزنامه کسب و کار در همین رابطه اعلام کرد: مهرماه از بورس فولاد خرید کردیم که قرار بود ۳۰ دی به ما تحویل دهند، اما هنوز هیچ خبری نیست. تماس هم که می‌گیریم، می‌گویند از ۵۰ تن فقط ۱۵ تن آماده است. اگر شما خواباندن پول تولید‌کننده را به گران بودن ورقه‌های تولیدی اضافه کنید، آن ‌وقت متوجه می‌ شوید که چرا تولید‌کننده‌ ها به تولید این محصولات رغبتی ندارند.

به هر صورت آنچه مسلم است این که یکی از عوامل گران شدن قیمت روغن نباتی، کمبود آن در بازار است؛ کمبودی که نه از ناحیه کاهش تولید بلکه از ناحیه نبود حلب روغن نباتی ایجاد شده است. آن گونه که فعالان صنعت روغن نباتی و کنسرو هم اعلام کرده اند، نبود حلب روغن نباتی هم به نحوه عرضه ورق فولادی در بورس کالا باز می گردد.

هر چند نحوه قیمت گذاری باید به مکانیزم عرضه و تقاضا باید سپرده شود اما به نظر می رسد که عرضه مدیریت شده فولاد در بورس کالا و عرضه قطره چکانی آن موجب کمبودهایی در بازارهای مختلف و همچنین افزایش قیمت محصولات وابسته به آن شده است که نهادهای نظارتی باید هر چه زودتر با بررسی این مساله به رفع آن همت کنند، چون اقلامی چون روغن نباتی جزو اقلام ضروری محسوب می شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
تجربه نشون داده که اگه عرضه و تقاضا را به بازار آزاد واگذار کنی با توجه به روحیه منفعت طلبی حاکم بر اقتصاد ایران اوضاع بدتر هم می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بازار ازاد برای شرایط غیر تحریمی تعریف شده نه در چنین شرایطی که تولید کننده و وارد کننده به کمک بورسکالا مردم را به گروگان گرفته و با هر قیمتی کالا را به مردم می فروشند در چنین شرایط تحریمی بورس کالا باید تعطیل شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
این را هنوزم مسئولان نمیدانند
کشوری که مدیران آن توانايي سامان دهی قیمت یک شانه تخم مرغ ویک حلب روغن را ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مدیریت جهانی!!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
تازه میخواهیم کل دنیا را هم هدایت و ارشاد بکنیم
اینجا ایران است و همه چیز به "هیچی" ربط دارد تا مسئولان راحت تر بتوانند از پاسخگویی به مردم شانه خالی کنند !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
با ( هیچی ) شروع شد
و ادامه یافت
و ادامه دارد
مرد عادی نه از بورس چیزی میدانند ونه ازدست های پشت پرده ولی گرانی کمر قشر ضعیف را شکسته است چرا ازاه گرسنگان نمیترسند
موز هم گرونه، مقصرش بورسه
جمع کنید این عوام فریبی رو...
فولاد سازان برق را از دولت با قیمت یارانه ای یک دهم ارزش جهانی تحویل میگیرند حق بهره برداری از معادن ده سال است افزایش نداشته حقوق کارگران را بر مبنای حقوق دولتی با تاخیر پرداخت میکنند و ناگفته نماند سی درصد هزینه های تولید فولاد وارداتی است و با ارز آزاد میحرند .ولی محصولشان را در بورس با دلار آزاد قیمت گذاری میکنند . چرا برخورد نمیشود چون قرار نیست برخورد شود زیر برخورد کنندگان اغلب خریداران عمده محصولات فولاد سازان با قیمت بورسی هستند و در ذلال بازار این خریداران سهمیه ها هم سی تا چهل درصد روی قیمت میکشند .
اگر به سهامداران دلال ها توجه کنید از روی نام و فامیل اعضای هیئت مدیره ها خواهید فهمید که از عوامل سه قوه اجرائی و قانون گذاری و قضائی کشور در این باند ها تشریف دارند پس نباید سئوال کنیم چرا نظارت یا برخورد یا و ضع قانون یا نظارت قانونی نمیشود همین است که هست
فولاد سازان قدرتمند پول برق و گرسنل و خق بهره برداری از معادن را با بورس نمیدن ولی قیمت فولاد را با قیمت بورس و دلار آزاد میفروشند و این خک یکی از آقار ان در قیمتحلبی است همه ملت فدای نو کیسه های تازه به دوران رسیده در لباس فولاد ساز
من رفتم ماشین بخرم
میدونم که کمبود ورق حلبی در تولید ماشین هم اثر میزاره
صنعت خودروسازی ما مستقیم با حلبی مرتبط هس
روغن مایعش هم چند ماهه تو شیراز موجود نیست و بقالی و سوپری موجود نیست فقط فروشگاههای بزرگ زنجیره ای انهم بهر نفر یکی انهم یا سرخ کردنی یا معمولی
عرق شرم به پیشانی ادم می نشیند، اینهمه خود را در ساخت تجهیزات نظامی توانا میدانیم ، آنوقت باکمبود حلبی روبرو هستیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
هنر و سواد می خواد که در همه زمینه ها پیشرفت کرد. الان آمریکا نقطه ضعف را فهمیده و جنگ اقتصادی راه انداخته و سودجویان داخلی و رانت خواران دولتی هم قادر به مقابله با جنگ اقتصادی نیستند.
تابناک خدا وکیلی این نظراتی که مردم در همه زمینه ها و سایر اخبار اعلام می کنند هر هفته گزارش بگیر و بده خدمت مسئولین مربوطه و البته تصمیم گیرندگان اصلی (اگر تصمیم گیرنده در این مملکت معلوم باشه) به خدا اینها بهترین راهکار برای هدایت جامعه و حکومته و خواسته های مردم را به خوبی از زبان مردم به صورت واضح میبینند و می فهمند.
واقعا الگوي كشورهاي جهانيم !؟ اخه دل مردم به چي خوش باشه ؟در قرن ٢١ هنوز تو كار روغن و مرغ و تخم مرغ و .... وامانده ايم !
کاری که دولت کرد این بودکه با وارد کردن کالاها به بورس کالا سعی کرد دلیل گرانی همه کالاها را به عرضه و تقاضا و به نوعی به گردن خود مردم بیندازد تا قبل از تحریم ها شعار این بود که همه چیز تحت کنترل است و تحریم ها کاری نمیتواند بکند و به دلیل سهم کم تاثیر گذاری دلار بر اقتصاد ایران هیچ کس نگران نباشد ولی پس از مدتی همه چیز حتی خاک و سنگ را به کمک بورس کالا به قیمت دلاری برای مردم قیمت گذاری کردند تنها را کاهش قیمت ها خارج کردن کالا ها از بورس کالا و قیمت گذاری بر مبنای ریال و قدرت مالی مردم است
حلبی هم وارداتیه ؟؟؟؟
اون وقت میخواید واکسن کرونا درست کنید ؟؟
چه فیلمی درست کردید واسه مصرف ثروت این کشور
نسبت به 40سال قبل روغن حلبی 5هزاز برابر گرانتر شده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست