بازدید 435059
پدر علم زلزله شناسی ایران:

تهرانی ‌ها باید برای زلزله بزرگ آماده باشند

پدر علم زلزله شناسی ایران با بیان اینکه تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست، گفت: زلزله‌های کوچک اخطاری هستند در مورد اینکه این منطقه فعال است و حتی امکان دارد زلزله بزرگتری به اندازه ۷ ریشتر اتفاق بیفتد. زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲ 24 December 2020

به گزارش تابناک به نفل از برنا، ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود و قرار گرفتن میان دو صفحه تکتونیکی عربی و اوراسیا زلزله خیز است و بر همین اساس طی دو سال گذشته شاهد زلزله‌های فراوانی در اقصی نقاط ایران بودیم و تعداد زیادی از این زلزله‌ها در تهران اتفاق افتاد حال سوالی که برای همگان مطرح می‌شود این است آیا این زلزله‌های کوچک انرژی زمین را تخلیه کرده و از زلزله بزرگتر جلوگیری می‌کند؟
پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران با اشاره به تعداد زلزله‌های ثبت شده در تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون بالای ۱۰۰ زلزله در تهران ثبت شده است که چون از ۶ ریشتر بیشتر نبوده مشکلی ایجاد نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا زلزله‌های کوچک از زلزله بزرگ جلوگیری می‌کنند یا خیر؟ تصریح کرد: این تصور کاملا غلط است چون زلزله‌های کوچک اخطاری هستند درمورد اینکه این منطقه فعال است و حتی امکان دارد زلزله بزرگتری به اندازه ۷ ریشتر اتفاق بیفتد.

مردم و مسئولین آماده باشند
عکاشه افزود: تهران در دامنه البرز میانی قرار گرفته و ریتم ۱۵۰ سالی آن نشان می‌دهد البرز که اتفاقا آتشفشان هم دارد، فعال است و به عنوان یک منطقه زلزله خیز تلقی می‌شود و حتی ارتفاع آن رو به افزایش است البته باید گفت این افزایش ارتفاع چندماهه و چندساله نیست بلکه هر صدسال و هزار سال یکبار اتفاق میفتد اما به طور کلی این تغییرات و ارتفاع گرفتن البرز و زاگرس نشان دهنده فعال بودن این منطقه است که یک زنگ خطر محسوب می‎شود.

پدر علم زلزله شناسی ایران درمورد گسل‌های فعال دیگر کشور بیان کرد: شمال شرق ایران و منطقه خراسان فوق العاده فعال شده و درون آن داغ است که این نشان دهنده فعالیت داخل زمین و احتمال زلزله است.

او افزود: سخنان من به این معنا نیست که مردم بترسند بلکه هدف من این است که مردم و مسئولین آماده باشند تا درصورت وقوع زلزله غافلگیر نشوند.

در سراسر کشور بیش از ۱۰۰ پایگاه زلزله شناسی داریم اما کافی نیست
عکاشه درمورد آخرین تحقیقات درخصوص پیش بینی زلزله گفت: بشر در هیچ جای دنیا حتی در چین، آمریکا، روسیه و… هم نمی‌تواند زلزله را پیش بینی کند و اگر یک پیش بینی درست از آب در بیاید استثنا است و قاعده محسوب نمی‌شود درخصوص زلزله تهران هم نمی‌توان زمان دقیقی را پیش بینی کرد فقط می‌توان باتوجه به زلزله‌های کوچک و فعالیت درون زمین به مردم و مسئولین آماده باش داد.

او افزود: در سراسر کشور بیش از ۱۰۰ پایگاه زلزله شناسی داریم اما کافی نیست و باید توجه بیشتری شود.

تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست
پدر علم زلزله شناسی ضمن انتقاد از تمرکز جمعیت در تهران گفت: تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست و نباید تعداد جمعیت بالا با این ساختمان‌های بلند در آن وجود داشته باشند به همین دلیل چندین بار پیشنهاد دادم که پایتخت را از تهران انتقال دهند و در چند استان قرار گیرد اما متاسفانه کار دست متخصص نیست.

عکاشه در پایان تاکید کرد: زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۸۳
ما از ان شهر غریب بی تفاوت کوچ کردیم.
از رفیقا زخم خوردیم تا یه روزی بر نگردیم.
جناب عکاشه
این یحث واعلام خطرراباید برای کشورومسئولانی بازگوکردکه برای ملتشان وسلامتی مردم وجان مردم برای ان مسئولان دارای ارزش ذیقیمت باشد نه برای مسئولان نظام ما که صرفا تمام حم وغمشان شده سوریه لبنان عراق سرک به این کشور سرک به ان کشور باشد بله خدانکند تهران زلزله بیاید واقعا فاجعه ای ببارمیاورد که ماههاباید مردم دیگر استانهای کشور اجسادرا ازیراواردربیاورندبازهم متاسفانه مسئولان نظام کشورایران را صرفا بانگاه سیاسی اونم نه ازروی منطق وسواد وروابط بین الملل بلکه ازروی لجبازی وخودمحوری دارند اداره میکند واقتصاد وساخت وسازشهرتهران را کلا به فراموشی سپردند وافتخارشان این هست که تهران یک کلان شهر بزرگ دنیا معرفی شده است وگرنه اگر مسئولان شهری ودولت بفکر تهران ودیگر شهرهای کشوربودند اولین اقدام برای درامان ماندن زلزله بالای6ریشتر مقاوم سازی منازل توبافت فرسوده ونظارت جدی مهندسان ناظر بربناهای احداثی که باروش مهندسی واصولی توسط پیمانکاران ساخته شود متاسفانه مهندسان ناظر فقط اسم انان روی بنر درجلوی ساختمان نصب شده وبعضی ها هم با گرفتن رشوه ازپیمانکارومالک از ساخت اصولی ومهندسی چشم پوشی میکنند جناب هکاشه تا زمانیکه مهندسان ناظر ما از شغلشان ومهر نظام مهندسی نگاه اقتصادی داشته باشند اوضاع شهرتهران بدتر میشود بهتر نمیشود
دقیقتر میشه گفت تهرانی ها باید برای هر نوع بلای زمینی و آسمانی و انسانی آماده باشند
مردم از زلزله ۷ ریشتری در تهران نترسند...
نه من از هفت ریشتر زلزله در تهران نمی ترسم چرا بترسم؟ چون فرصتی برای اینکه خوشم بیاید یا بترسم پیدا نمی کنم. در طرفه العین به دیار باقی رهنمون شده ام.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
اره نترسید فقط وقتی امد بچه رو پیر میکنه
بهتر....بزار بیاد زلزه بکوشه راحتشیم ازین زندگی سگی..... الانم با مرده و جنازه فرقی نداریم با این وحشت کرونا و تورم گرانی.... هرچند زلزه زورش به جماعت پولدار نمیرسه و اپارتمان متری 50میلیون تو تهران اینقدر مقاوم هست که چیزیش نشه و خونه ما تو ملارد کرج متری 500 هزار تومنه صدای همسایه میلرزونش ما باید از زلزله بترسیم نه پولدار جماعت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
راست می گه واقعا سر اسیاب اصلا انگار نه شهرداری داره نه پلیس هیچ کس رسیدگی نمی کنه شهر دست اسد ابادیها اداره میشه البته با قلدری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
احتمالا ملارد زیر مجموعا استان تهران نیست؟
چه جور آمادگی باید داشته باشیم؟ یعنی باید با کت و شلوار رو تختمون بخوابیم تا بعد از تخریب تهرون با شلوارک نگردیم بعدش گشت ارشاد بیاد همه رو ورداره ببره کلانتری؟!!!
تهران کیلو چند؟ زلزله سیخی چند؟ مگر اینجا لبنان یا فلسطین است که ارزش و اهمیتی داشته باشد؟ یا عراق است که گوشه بهشت است؟ خیر تهران قطعه ای از خاک ایران است، سرزمین آریائیان، که زبانشان زبان اهل جهنم است پس چه غم که روزی فدای این و آن قبله شوند و روزی دیگر زلزله آنها را نابود کند. سرزمین های عربی را داشته باشید که خیر دنیا و آخرت در همانهاست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
فکر کنم یه ملاقه گرفتی دستت مخ خودتو هم زدی
ما اماده ایم برای مردن خیلی بیشتر از قبل
مطمئنا خانه های دروغین چندین میلیاردی که هر کدام یکی دو سه ده میلیون نمی ارزند نابود خواهند شد تهران شهری است که بر روی ظلم شناور هست و فرو خواهد ریخت
شما صد ساله داری میگی زلزله میاد. خوب بله که میاد شما که پدر علم زمین شناسی هستی چقدر تونستی مفید باشی توی زلزله ای که قراره بیاد و خسارتهاشو کمتر کنی
در موردعلم جناب عکاشه شکی نیست،ولی با توجه به روایات موثق از معصومین (ع) زلزله جزو بلاها محسوب میشود.شاید اینکه هیچ کشوری با این پیشرفتهای علمی موجود،نمیتواندزمان زلزله را پیش بینی کند،سندی براین روایات باشد.
این عکاشه چند وقتی پیداش نبود خیلی خوب بود.
چه کسی گفته است بلاها آسمانیند نه عزیزم دانشمند بزرگ واقعا اگر شما نمیگفنی ما متوجه نمیشدیم ولی مانند رزق که ما هر روز به دنبال آن در زمین هستیم و بدست یک زمینی به دست ما میرسد ریشه آن در آسمان به معنای خدای خالق هستی است و اگر او نخواهد یک برگ از درخت نمی افتد پس او میتواند در ان به معنای تام کلمه موثر باشد چون خالق همه هستی و جعل کننده همه قوانین تجربی است ما هم باید با استفاده از همین قانون ها آماده باشیم ولی این به معنی عدم تاثیر رفتار و کردار ما در هستی نیست که با علم فیزیک هم اثبات شده حرکات کوچک ما هم در کل عالم موثر است ولی توسط گیرنده های ما قابل رهگیری نیست پس رفتار ما مثبت و منفی با اجازه و با قانونی که او گذاشته و برای هر چیزی سببی معین کرده در هستی موثر است تازه جنابعالی اگر فکر میکنی همه چیز در دست همسال جنابعالی است و لاغیر بگو چه موقع اتفاق خواهد افتاد ؟
انشاالله هر چه زودتر. همه ما اماده ایم. هر روز دارم دعا می کنم که یه زلزله بالای 8 ریشتر بیاد کل تهران با خاک یکسان بشه.
خیلی بده فعالیت های هسته ای رو زیر زمین انجام میدین
خدانکــــــــــنه خدانکنه
لطفا از این حرفهای هراس انگیز وبی ربط نزنید.اینقدر بدبختی داریم دیگر کافی است تازه اگر زلزله بیا تعدادی آدم بدبخت که توی خانه ها گلی غیر ایمنی هستند می میرند.ونان خورها بقول پدر مرحومم کمتر.
میشه حرف نزنی
به امید خدا هیچی نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
! دیگه بسه... ؟
مگه میشه مگه داریم از تهران پایتخت رو عوض کنن
خدا رو شکر که من توی اصفهان زندگی میکنم وگرنه تا الان از زلزله های تهران مرده بودم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
قربونت برم تهران اصفهان نداره کل ایران زلزله خیزه
خدا رحمتون کنه
مردم اماده باشن یعنی چکارکنن؟
هر دم از این باغ بری میرسد. تازه تر از تازه تری میرسد
یا خود خدا چه گلی به کله بگیریم
آدم از زندگی میترسه چرا خانه ها رو مقاوم نمیسازن با وجود اینکه میدونن ایران گسل داره مردم چه گناهی کردن پدرت درمیاد تا یه خونه بگیری قشر ضعیف
به یه عبارتی زلزله پایان مناسب و دلچسبی برای یه ملت مظلومیست که هر روز زلزله های اقتصادی مدیریتی فرهنگی و اجتماعی رو داره تجربه میکنه...چیزی برایمان باقی نمانده. پس بذار بمیرم و راحت شوم ببین..
مردم به خاطر کرونا افسردگی کرفتن لطفا در مورد زلزله چیزی نگیدمردم با خواندن این مطب دیوانه میشن خواهشن دیگه در مورد این که کی زلزله میاد چیزییییییییییی نکید
مادرعلم زلزله کی هست؟!
الان دقیقا ما مردم عادی باید چه غلطی کنیم هر چند وقت یکبار میایید تو دل همه رو خالی میکنید
واقعا لدت میبرید تو این اوضاع نابسامان هی از زلزله حرف میزنید؟
خب چکار کنیم میخواین پایتخت رو جابجا کنیم همین امشب یا خونه هامونو عوض کنیم
بهتره این مسائل در سطوح مدیریتی مطرح بشه که میتونن غلطی بکنن نه ماکه گرفتار دوزارو ده شاهیم ....
به نظر من این خبر اشتباه هست. به چند دلیل: اول اینکه زلزله رو نمیشه پیش بینی کرد و دوم اینکه در کتاب درسی ما ( علوم ششم) کاملا این مطلب درج شده که زمین لرزه های خفیف(باشدت کم) باعث آزاد شدن انرژی درونی زمین و جلوگیری از وقوع زمین لرزه های بزرگتر میشود.
از عوامل محترم و عزیز سایت تابناک خواهشمندم تا مطالب معتبر رو منتشر کنن و باعث دلشوره و اضطراب بیهوده هم وطنان عزیزمان نشوند. با تشکر
ما حاضریم... بگو بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
والا
این چه زندگیه؟
بیاد بلکه راحت شیم
کرونا.. گرانی... سکته... زلزله.. فقر... تحریم.. گزینه های روی میز.. تهدید...
زندگی کردن من مردن تدریجی بود
آنچه جان کَند تنم عمر حسابش کردم!!!!!!!
فااااتحه
شاید زلزله قیمت مسکن را در تهران مهار کند
وقتی مسولیت نباشه بی خیال و بی تفاوت از کنارش رد میشن الان چند ساله دارین هشدار میدید ولی کو گوش شنوا فقط خدا خودش رحم کنه به این ملت
بله زلزله بزودی اتفاق میوفته روزیکه همه خوشحالو شادن و اصلا بفکر زلزله نیستن اونروز میاد
درموردزلزله واین همه بی عدالتی وگرانی وبیرحمی مردم کم کم داریم به علامتهای ظهورمهدی نزدیک میشویم خداکندروزی بیایدآن منجی بشریت بیایدوعدالت رااجراکند وآنهایکه ظلم وستم میکنندازفقرانابودبشوند
با این توصیفات از فعال شدن کوههای آتشفشانی که درست هم هست باید مسئولان از همین الان خانه های شهروندان این مناطق و بخرن ویا با مسکن مهرهای شهرهای دیگشون که خیلی هم مازاد بر نیاز هست تعویض کنند تا بشه سریع تر شهرها و تخلیه کردو کسی بی خانه مان و آواره ی پرواز و کشورهای بیگانه نشه، چون تجربه ی چنین اتفاقاتی تا حالا صدتا فیلم شده و مردمم دیدند
فقط زلزلمون کم بود
آمادگی برای زلزله
اتفاق یک بار می افته اگر زلزله بیاد تا از طبقه هفتم خودمان را به همکف برسانیم که مردیم
اینم مثل اخبر کرونا دروغ نباشه
کنونت که امکان اقدام هست، بگو تا که مسیول بیدار شود
و گرنه چو آید فردا زلزله ها، به حکم ضرورت‌‌ویران شود
منظور تهران هست سالهای زیادیست که پدر زلزله شناسی و تمام مقامات علمی کشور و حتی جهان اخطار داده اند ولی نه گوش شنوایی است و نه اراده ای برای پیشگیری و احتمالا اگر خدای ناکرده فاجعه ای رخ دهد دیگر نه زمانی برای جبران هست و نه فردی برای نجات تهران یافت میشود معلوم است که بنابه نظر کارشناسان امر در صورت رخ داد زلزله ۹۰ درصد ویرانی حاصل از آتش سوزی و عدم وجود راه کمک رسانی خلاصه پرفسور عکاشه ها گفتند اما مسئولین فردا به جای چاره جویی ، همه دنبال محکومیت ایشان خواهند بود که چرا این هشدار را داده چون قیمت زمین در لواسان و شمال تهران ریزش داشته
مسخره اماده چی باشداماده مردن بزارید دوروزوباخیال راحت زندگی کنیم وغافل گیربشیم این مسولین که میگیدخوابن ایران اب ببره این هاراخواب میبره خسته شدیم ازمملکت گل بول بول میخواهیم بمیریم شایدجهنم نسیب مابشودوشمابابهشت ایران بمانیدوهمچنان سربقیه راکلاه بزارید........
البته اتفاقی که حتما رخ خواهد داد زمانش نامعلوم چیزی که معلوم است بی توجهی و بی اهمیتی آن از منظر مردم و مسئولان کشور که امری عادی که در همه حوادث کشور شاهد آن خواهیم بود
حد اقل سی سال پیش باید تمام سازه های کشور ضد زلزله میشد.
به نظر من بهترین راه این است که هر چه سریعتر مشاغل غیر ضروری دولتی از تهران خارج و به تبع ان عده کثیری از جمعیت تهران کم میشود
آزمایشهای موشکی کمتر بشه زلزله هم کمتر میشه
بگذار بیاید خانه های خالی را همش ویران شود تا قیمتها پایین بیاید
لطفا اصفهانو پایتخت بعدی بکنید تهران مناسب نیست از هر لحاظ ولی اصفهان نو تر و دارای تمدن تاریخی والایی داره و مهمترین نکته اینه که تقریبا وسط ایران قرار گرفته و پایخت یعنی این
خدا نکنه زلزله بیاد. اگه هم بیاد مسئولین که چیزیشون نمیشه،مردم بدبخت به فنا میرن .....
دیگه از این زلزله ی تورم و کرونا بزرگترم داریم مگه ،. همه آشنان با این زلزله ها.
هر چه خدا بخواهد همان شود انشاالله.اگر خدا میخواهد ما با زلزله بمیریم حاضریم
ببخشید چجوری نترسیم؟
خدا به داد برسه
چرا از از امدن مردم از شهر های کوچک به تهران جلو گیری نمیشود چرا هیچ اقدامی نمی شود
خدا به داد مردم برسه بدبختی کم دارن.
این پروفسور یا اطرافش حتما خیال دارن خونه بخرن شایعه می ندازه تا قیمت بیاد پایین
اون عزیزی که فرمودن چرا جلوی مهاجرت از شهرهای کوچیک به تهران رو نمیگیرن؟پاسخ:
۱. اولا قطع به یقین خودش یا پدر و مادرش مهاجر بودن
۲. چه ربطی داره ؟
اولا تهران درآمد زیاده،
ثانیا کار زیاده،
ثالثا رفاه نسبتا خوبه
اگه اینم رد کنید مرحله ی بعدی اژدهاست
این خبرارو میخونم یاد اون سکانس سریال "آقا زاده" می افتم که مهدی سلطانی به امیر آقایی گفت:
خدایا به فریادمون برس!!!!
ضمن احترام به این کارشناس محترم اعلام این اخبار زلزله باعث وحشت مردم میشود لذا مطرح کردن ان هم با تلطیف صورت پذیرد
چرا این همه استرس به مردم میدین دیونه هستین مردم هم دیونه کردین اگه تو میفهمی چرا کاری نمیکنید کجای دنیا نشستی حرف میزنی
خدا بزرگه
سلام . دوستان اصلا نترسید ، به امید خدا مرحله زلزله رو هم رد کنیم ، مرحله آخر دایناسورها هستند اونم رد کنیم برنده میشیم .
تورو خدا این قدر تو دلمون خالی نکنید بابا جان خداهست غافل نشید تا خدا نخواد یه برگ از درخت نمیافته
خدایا بسه دیگه
فقط همینو کم داشتیم
اگر زلزله بیاد و نمیریم با ریختن تو خیابونا از کرونا می میریم
سلام علیکم، از گذشتگان ما که ابرقدرت بودند یاد بگیریم و حداقل چهار الی ۵ پایتخت داشته باشیم. هم اطمینان می آورد و هم ثروت در کشور پخش می شود و هم مسئولین با مردم نزدیکتر می شوند. در این صورت مثل گذشتگان مان ۴۰۰ سال حکومت ثابت و مداوم خواهیم داشت به شرط آنکه در زمین فساد نکنیم و مطیع الله باشیم.
نترسید فقیران هم خدا دارن امیدتان به خدا باشد
تو این شرایط گرونی و بدبختی مردم و گشنگی فقط همین یه قلم رو کم داریم البته مسئولین که همشون خواب هستن و چشمشونو رو همه چی بستن مهم خودشونن که جاشون امنه ......
با سلام
به امید خدا این مرحله هم رد میکنیم فقط خیلی دوست دارم مرحله بعدی ببینم چیه خخخخخخخ
لازم نیست حتما پایتخت از تهران منتقل شود. مهم آن است که امکانات در کشور پخش باشد و همه چیز وابسته به تهران نباشد و خیلی از کارها را نیز لازم نباشد که بصورت فیزیکی به تهران آمد. اگر ریشه این مشکلات حل نشود هر شهر دیگری هم که پایتخت شود دچار همین مشکلات فعلی خواهد بود فقط شاید زلزله کمتر بیاید.
خوب عزیزان چرا پایتخت رو عوض نمیکنید بیاریدش تبریز ما باروی باز از شما استقبال میکنیم چون تبریز شهر پولداریه وزمینهاش همینطورافتاده
یقین داریداین زمین لرزها دلیل انسانی نداره؟؟؟
واااقعا جناب میشه بگید چطور اماده باشیم ؟؟؟؟؟
آخه مردم آماده چی باشن ، که چکار کنن ، چرا بجای اینکه با مسئولین مربوطه جلسه بزارین و دنبال راهکار باشین اول به مردم که هیچ کاری از دستشون برنمیاد اطلاع میدید ، به خاطر کرونا کم افسردگی گرفتیم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست