بازدید 7773
پیش‌بینی قیمت طلا؛

طلای جهانی سال ۲۰۲۰ را چگونه به پایان می‌رساند؟

تحلیلگران می‌گویند با توجه به تداوم سیاست‌های انبساطی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، طلای جهانی این شانس را دارد که در واپسین روز‌های سال ۲۰۲۰ مقاومت روانی ۱۹۰۰ دلاری را بشکند.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 22 December 2020
طلای جهانی سال ۲۰۲۰ را چگونه به پایان می‌رساند؟
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در واپسین روز‌های سال پرتلاطم ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد که بازار طلا خود را آماده می‌کند که سال جاری را با عبور از مقاومت روانی ۱۹۰۰ دلار در ازای هر اونس طلا به پایان برساند؛ هرچند هفته گذشته رالی قیمتی طلا در آستانه عبور از این مقاومت مهم متوقف شد.

در پایان معاملات آتی بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (کامکس) در هفته گذشته، قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به ۱۸۸۸.۷ دلار رسید که اگرچه نسبت به قیمت پایانی طلا در هفته گذشته ۲.۵ درصد افزایش نشان می‌داد، اما این افزایش برای عبور از مقاومت ۱۹۰۰ دلاری کافی نبود.

رالی قیمتی جدید طلا پس از آن آغاز شد که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، در یک نشست خبری تأکید کرد که فدرال رزرو تا زمانی که اقتصاد آمریکا به شرایط عادی برگردد، سیاست انبساطی خرید دارایی‌های مالی را ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد: «ما از انعطاف‌پذیری لازم برای ارائه حمایت‌های بیشتر برخورداریم. این روند تا چهار دوره شش‌ماهه آینده ادامه خواهد یافت، زیرا مطمئناً نیاز به کمک ما احساس خواهد شد.»

پیتر هاگ، مدیر بخش مبادلات جهانی مؤسسه کیتکو متالز، در این خصوص می‌گوید: «پاول با صراحت کامل اعلام کرد که آن‌ها [فدرال رزرو]پایشان را از روی پدال گاز برنخواهند داشت و از نظر او اتخاذ هرگونه سیاست انقباضی تا سال ۲۰۲۳ محتمل نیست. این بدان معناست که دست‌کم تا دو سال آینده فدرال رزرو همچنان سیاست‌های پولی انبساطی و هدف‌گذاری انعطاف‌پذیر تورم را ادامه خواهد داد. با این شرایط پیش‌بینی من این است که هدف ۱۹۲۵ دلاری برای هر اونس طلا تا روز کریسمس هنوز در دسترس ماست.»

این تحلیلگر کهنه‌کار که بیش از ۴۶ سال است که در حوزه فلزات قیمتی فعالیت می‌کند، می‌گوید دست‌کم تا سه‌ماهه سوم سال آینده میلادی یعنی زمانی که طبق برآورد وی روند عادی شدن اوضاع اقتصاد جهان آغاز می‌شود، کاملاً به تداوم رشد قیمت طلا امیدوار است. وی خاطرنشان می‌کند: «ارائه محرک‌های پولی و مالی همچنان ادامه می‌یابد و این باعث افزایش کسری بودجه و کاهش ارزش دلار خواهد شد. در این شرایط شما باید به آینده فلزات قیمتی امیدوار باشید.»

دانیل گالی، استراتژیست بخش کالا‌های خام در بانک سرمایه‌گذاری تی‌دی سکیوریتیز کانادا، نیز معتقد است که برخی عوامل کلیدی می‌توانند طی روز‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۰ یک رالی قیمتی دیگر را برای طلا رقم بزنند. این تحلیلگر ارشد در خصوص چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت طلا می‌گوید: «ما بر این باوریم که در حال حاضر طلا در مقایسه با املاک و مستغلات در قیمت‌های پایینی معامله می‌شود و به‌زودی طلا این فاصله را پر خواهد کرد. از طرفی با توجه به سیاست‌های خرید اوراق قرضه از سوی بانک‌های مرکزی، محرک‌های فوری برای افزایش قیمت طلا وجود دارد. تصمیم فدرال رزرو برای ادامه دادن سیاست تسهیل کمی تا زمانی که نتایج اقتصادی لازم حاصل شود نیز می‌تواند شرایط لازم برای رشد طلا در بلندمدت را فراهم کند.»

طلای جهانی سال ۲۰۲۰ را چگونه به پایان می‌رساند؟
 

پیش‌بینی قیمت طلا

پیتر هاگ، مدیر بخش مبادلات جهانی مؤسسه کیتکو متالز، پیش‌بینی می‌کند که طی هفته جاری میلادی قیمت هر اونس طلا از ۱۹۰۰ عبور خواهد کرد و حتی ممکن است به ۱۹۲۵ دلار نیز برسد.

دانیل گالی از بانک سرمایه‌گذاری تی‌دی سکیوریتیز کانادا نیز محتاطانه به عدد ۱۹۲۰ دلار چشم دوخته است. وی معتقد است که طلا برای صعود به قله‌های قیمتی بالاتر ابتدا باید روی این قیمت تثبیت شود. وی همچنین نقطه حمایت طلای جهانی را ۱۸۵۰ دلار در هر اونس برآورد کرده و امیدوار است که در صورت نزولی شدن بازار، طلا از این قیمت پایین‌تر نرود.

چارلی نیدوس، استراتژیست بازار‌های جهانی در گروه کارگزاری لاسال فیوچرز، نیز می‌گوید طلا این هفته با مقاومت سخت ۱۹۱۴ دلاری مواجه خواهد شد. از سوی دیگر وی خاطرنشان می‌کند که اگر طلا سطح حمایت ۱۸۷۷ دلاری را از دست بدهد، در موضع تدافعی قرار خواهد گرفت.

آمار‌های تأثیرگذار

فعالان بازار طلا این هفته چشم به آمار‌های نهایی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی خواهند دوخت که روز سه‌شنبه ۲۲ دسامبر (۲ دی) منتشر می‌شود. علاوه بر این، قرار است روز سه‌شنبه آمار فروش مسکن منتشر شود و یک روز بعد از آن نیز شاخص قیمت مسکن و آمار فروش و مجوز ساخت واحد‌های نوساز منتشر خواهد شد. تحلیلگران همچنین منتظرند تا آمار‌های مصرف شخصی و شاخص تعدیل‌کننده مخارج مصرفی شخصی (PCE)، آمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا و آمار سفارش کالا‌های بادوام که همه تا روز پنج‌شنبه همین هفته منتشر می‌شوند را مشاهده و بررسی کنند.

به نقل از گزارش اتاق ایران؛ جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد حوزه بین‌الملل در مؤسسه ING، در رابطه با این آمار‌های اقتصادی می‌گوید: «داده‌هایی که قرار است به‌زودی منتشر شوند، شامل آمار‌های مصرف شخصی هستند که با توجه به ضعیف بودن آمار‌های خرده‌فروشی می‌توان انتظار داشت که داده‌های مرتبط با مصرف شخصی نیز نسبتاً ضعیف باشند. اما در مقابل، آمار‌های بخش تولید نشان می‌دهند که آمار سفارش کالا‌های بادوام، نسبتاً قوی خواهد بود.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی