بازدید 37091
بسته ویدیویی «تابناک»

روایت غربی‌ها از جنگ ایران و عراق / وقتی رجایی نخست وزیر بنی صدر بود / درگیری رزمندگان ایران با بالگرد آمریکا / تهران در سال ۱۳۳۵

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ 24 December 2020

روایت غربی‌ها از جنگ ایران و عراق / وقتی رجایی نخست وزیر بنی صدر بود / درگیری رزمندگان ایران با هلی‌کوپتر آمریکا / تهران در سال 1335

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تهران در سال ۱۳۳۵

ایران در دهه بیست و سی هجری شمسی با مظاهری از مدرنیسم مواجه بود که عمدتاً در چند شهر بزرگ به ویژه تهران متمرکز بود و چهره امروز تهران تقریباً از آن دوران شکل می‌گیرد. تصاویری از پایتخت ایران در سال ۱۳۳۵ را روی قطعه‌ای از استاد حسین علیزاده در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

 


وقتی رجایی نخست وزیر بنی صدر بود

محمدعلی رجایی، دومین رئیس‌جمهور ایران بود که در هشتم شهریورماه ۱۳۶۰ و در حالی که فقط ۲۸ روز از دوره ریاست جمهوری اش می‌گذشت، در یک بمب‌گذاری ترور شد و به شهادت رسید. رجایی از ۲۱ مرداد ۱۳۵۹ تا ۱۳ مرداد ۱۳۶۰ نیز نخست وزیر ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران بود که البته اختلاف جدی با بنی صدر داشت. رجایی در ۲۲ شهریور ۱۳۵۹ و در زمانی که مدت چندانی از نخست وزیری اش نگذشته بود، در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و پاسخگوی نمایندگان مجلس بود. در آن زمان اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس بود. آسوشتیدپرس از آن نشست تصاویری ضبط کرده که با وجود ضبط ناقص حاوی ارزش تاریخی ویژه‌ای است. این تصاویر را در تابناک تماشا می‌کنید.

 


روایت غربی‌ها از جنگ ایران و عراق

درباره دوران جنگ تحمیلی رژیم صدام حسین علیه ایران مستندهای فراوانی توسط مستندسازان غربی ساخته شده که اغلب تصویر تحریف شده‌ای را نشان می‌دهد. این مستند که توسط شبکه تلویزیونی آی تی ان انگلستان تهیه شده نیز دچار اشکالاتی بود که تابناک از بازنشر بخش‌های دارای تحریف صرف نظر کرد؛ اما در مجموع نسبت به دیگر آثار نگاه جامعی نسبت این جنگ عظیم دارد و تصویر تازه‌ای از این نبرد بزرگ را به تماشاگر ارائه می‌دهد. در این ویدیو با جنگ تحمیلی از سوی عراق و مسائل نظامی آن از نزدیک آشنا می شویم؛ از تاکتیک های نظامی به کار رفته تا دلایل پیروزی ایران در این جنگ مدرن به تصویر کشیده شده‌اند که شباهت هایی با جنگ جهانی اول دارند.

 


درگیری رزمندگان ایران با هلی‌کوپتر آمریکا

در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جنگ نفت کش‌ها شدت گرفته بود و همزمان با هدف قرار دادن برخی مناطق نفتی ایران، ایران نیز اقدامات متقابلی داشت. در جریان این تنش‌‌ها، درگیری‌های مستقیمی نیز میان نیروهای ایرانی و آمریکایی‌ در خلیج فارس رقم خورد. در مشهورترین درگیری که میانه چند ناوچه ایرانی و بالگردهای آمریکایی رخ داد، یک بالگرد رزمی آمریکا ساقط و با حمله همزمان چند بالگرد آمریکا، ناوچه ها منهدم شدند و رزمندگان ایرانی به شهادت رسیدند. روایت این درگیری و شهادت نادر مهدوی فرمانده این ناوچه‌ها و دیگر رزمنده های ایران را در این موشن گرافی تاریخی می‌بینید.

 


مراسم خاکسپاری پاپ ژان پل یکم

پاپ ژان پل یکم که نام اصلی او آلبینو لوچیانی بود، تنها 33 روز پس از انتخاب او به عنوان پاپ از دنیا رفت. او اولین پاپی بود که نام پاپی خود را دو بخشی و پسوند یکم را برای خود انتخاب کرد. ژان و پل نام دو پاپ پیش از او بودند که ژان پل خود را مدیون آن‌ها می‌دانست. به او لقب پاپی که لبخند می‌زند، لبخند خدا و پاپ سپتامبر هم داده‌اند.

 


مجرمین جنگی ژاپنی در جنگ جهانی

هرچند طبیعت جنگ خشونت و کشتار است، با این حال حتی این بدترین چهره بشر هم بی قانون نیست. قتل غیرنظامیان، برخورد ناشایست و به برده گرفتن اهالی مناطق تخت تصرف، قتل یا بدرفتاری با اسرای جنگی، کشتار گروگان‌ها و ... از جمله این جرایم به شمار می‌آیند. در این ویدیو چند تن از مجرمین جنگی ژاپن که پس از تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم در هنگ کنگ بازداشت شدند، می‌بینید. از جمله گروهبان ماتسوتا که محافظ شخصی سرهنگ نوما بود که سر هرکسی که به موقع از سر راه کنار نمی‌رفت را قطع می‌کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱
کاش بجای این همه تفسیر و تحلیل راجع به جنگ هشت ساله ایران و عراق، یک کلمه‌می گفتید نتیجه نهایی آن برای مردم ما چه بوده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هیچی! یک عده آدم تنبل که حال خوندن 4 تا کتاب یا تماشای یک مجموعه مستند را ندارند، میتونند بخورند و بخوابند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
نتیجه اش را از صدام بپرس
نااشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
دران برهه از زمان افتخار واقتدار برای مردم بود اما حالا شمه ودیگرمنافع طلب به این روز افتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
مگر جنگ تحميلي رو ايران شروع كرده بود در ضمن اگر رشادتهاي رزمندگان و جانبركفان اين مرزوبوم نبود الان ايران قدرتمند و نداشتيم ما هدف استكبار جهاني رو كه چيزي جز نابودي ايران و انقلاب نبود نقش بر آب كرديم سلام بر سپاه و بسيجو ارتش
قابل توجه : روی تمام ویدیوها تصویر تبلیغ انجیر استهبان هست و مانع دیدن ویدیو میباشد.
اون عزیزی که قراره با تور ماهیگیری زیردریایی بگیره این ویدیوی شهادت سربازان عزیز رو دیده!!!؟؟؟
از این سایتی که درست کردی . چپ و راست تبلیغ بنداز روی خبر و حال بگیر .
"تابناک از بازنشر بخش‌های دارای تحریف صرف نظر کرد" به این میگن سانسور! نمیشه که هر بخشی که دوست داشتید رو بذارید و هر جارو خواستید حذف کنید، توهین به شعور مخاطب هست
چه بخواهیم چه نخواهیم این جنگ از سال ها قبل و حتی قبل از جمهوری اسلامی شروع شده و تا انقلاب مهدی ادامه داره و ما فقط زمینه سازان این تحول عظیم خواهیم بود و اینکه این خواست خداست و هیچ به اصطلاح ابرقدرتی نخواهد توانست مانع این مسیر شود و حتی بدخواهان داخلی و خارجی هم به تدریج رسوا خواهند شد و همه نابود میشوند و تنها یک چیز در کل جهان قدعلم خواهد و آن چیزی جز پرچم حق و عدالت و بزرگی خدا نخواهد بود
خیلی خوشحال ومفتخرم که هم شش ماه بسیج درعملیات والفجر مقدماتی ویک ویکسال دوم سربازی درجنگ شرکت داشتم وگرنه خودم رونمی بخشیدم. خداراشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی