بازدید 18863
پیمانه اقتصادی

قیمت دلار در آخرین روز هفته/ قیمت نفت خام سنگین ایران کاهش یافت/ نماد‌هایی که در بورس متوقف شدند/ یک خودروساز به‌ دنبال تاکسی‌های پرنده

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا با تقویت دلار یک درصد سقوط کرد، کاهش نرخ سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان، قیمت نفت خام با امید به اقدام اوپک پلاس رشد کرد، بانک مرکزی برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد و نوسان سهام آسیا اقیانوسیه با تشدید پاندمی در آمریکا و اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 12 November 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا با تقویت دلار یک درصد سقوط کرد، کاهش نرخ سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان، قیمت نفت خام با امید به اقدام اوپک پلاس رشد کرد، بانک مرکزی برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد و نوسان سهام آسیا اقیانوسیه با تشدید پاندمی در آمریکا و اروپا را در بر دارد.

قیمت جهانی طلا با تقویت دلار یک درصد سقوط‌ کرد

روز پنجشنبه، قیمت‌های جهانی طلا در حالی سقوط کرد که تقویت دلار و بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، اشتها برای خرید طلا را پایین آورده است. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن در پایان معاملات چهارشنبه (بامداد امروز) ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۱٫۸۶۰.۶۱ دلار بازگشت. اسپات‌گلد صبح پنجشنبه تا ساعت ۷:۲۴ به وقت تهران ۰.۳۰ درصد از سقوط دیشب خود را جبران کرد و به ۱٫۸۷۰.۲۶ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم پس از سقوط ۰.۹ درصدی دیشب و رسیدن به قیمت ۱٫۸۵۹.۶۰ دلار، صبح امروز ۰.۳۷ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۶۸.۶۰ دلار بازگشت. باب هابرکورن استراتژیست ارشد بازار در آرجی‌او فیوچرز می‌گوید: در حال حاضر دو عامل به قیمت‌های طلا فشار وارد می‌کند؛ تقویت دلار و تقویت بازارهای سهام. شاخص دلار در پایان معاملات دیشب ۰.۴ درصد تقویت شد و به بالاترین سطح یک هفته‌ای خود رسید.

قیمت دلار در آخرین روز هفته

در آخرین روز هفته، بازار ارز با کاهش اندک نرخ دلار و یورو همراه شده است، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۵۹۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۳۰۸۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۸۲۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۳۰ تومان ارزان‌تر شده است.

کاهش نرخ سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان

بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران؛ امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رقم ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه نیز ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر ربع سکه نیز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران کاهش یافت

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: سیزده عضو اوپک بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه این سازمان ـ که امروز (چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه ـ منتشر شد، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۳۲۲ هزار بشکه بیشتر از روزانه ۲۴ میلیون و ۶۴ هزار بشکه ماه سپتامبر، نفت تولید کردند. تولید روزانه نفت اعضای اوپک بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه اکتبر (مهر- آبان) به ۲۴ میلیون و ۳۸۶ هزار بشکه رسید. لیبی و عراق با افزایش تولید روزانه ۲۹۹ هزار بشکه و ۱۴۸ هزار بشکه بیشترین افزایش تولید را در ماه اکتبر به خود اختصاص دادند. تولید نفت ایران در ماه اکتبر روزانه ۵ هزار بشکه کاهش یافت.

تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان داد قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر یک دلار و ۶۹ سنت معادل ۴ درصد نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر ۴۰ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه سپتامبر ۴۱ دلار و ۹۳ سنت و میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۹ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اکتبر با کاهش ۳.۵ درصدی به ۴۰ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه رسید که یک دلار و ۴۶ سنت کمتر از ماه سپتامبر است. بر اساس این گزارش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

قیمت نفت خام با امید به اقدام اوپک پلاس رشد کرد

روز پنجشنبه، قیمت نفت خام در حالی به رشد خود ادامه داد که علی‌رغم تشدید پاندمی در اروپا و آمریکا سرمایه‌گذاران امیدوارند اوپک پلاس کاهش تولید خود را حفظ کند. تا ساعت ۷:۱۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۷ درصد یا ۳۱ سنت رشد کرد و به ۴۴.۱۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۸ درصد یا ۳۵ سنت رشد کرد و به ۴۱.۸۰ دلار رسید. بدتر شدن چشم‌انداز تقاضای نفت خام با تشدید پاندمی کرونا باعث شده تا فشارها بر روی اوپک پلاس برای به تعویق انداختن افزایش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای این گروه که برای ژانویه برنامه‌ریزی شده بود افزایش یابد. اوپک پلاس در حال حاضر برای تقویت قیمت‌ها ۷.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود کاسته است و سرمایه‌گذاران امیدوارند، این روند برای سال ۲۰۲۱ هم تمدید شود.

بانک مرکزی برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد

عبدالناصر همتی با تاکید بر لزوم رعایت نرخ های‌ سود بانکی مصوب شورای پول و اعتبار توسط بانک ها گفت: بانک مرکزی برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد. رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ واقعی ارز در کشور پایین‌تر از نرخ‌های کنونی است، گفت: معاملات شبانه و فردایی در بازار ارز، یکی از عوامل مهم افزایش نرخ است و رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی امکان التهاب آفرینی در بازار ارز را از سفته بازان می‌گیرد. وی با تاکید بر ضرورت رعایت همه جانبه ضوابط مبارزه با پولشویی اعم از سقف‌های مجاز تراکنش و هویت سنجی مشتریان توسط بانک‌ها گفت: مبارزه با پولشویی در راستای افزایش شفافیت و سلامت فعالیت نظام بانکی و نیز رعایت حقوق مشتریان باید جدی دنبال شود.

نوسان سهام آسیا اقیانوسیه با تشدید پاندمی در آمریکا و اروپا

روز پنجشنبه، سهام آسیا اقیانوسیه در حالی نوسان کرد که علی‌رغم اعلام خبر خوش در مورد واکسن کرونا، شدت گرفتن پاندمی در آمریکا و اروپا سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. تعداد مبتلایان روزانه جدید ویروس کرونا در آمریکا رکورد زد و تعداد مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ویروس کرونا در انگلستان به بالاترین سطح خود رسید. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱ درصد افت کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۴۳ درصد بالا آمد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای با افت اندک ۰.۰۷ درصدی روبرو شد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱۹ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۱ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۸ درصد افت کردند. در بازار ارز، دلار بخشی از رشد خود در مقابل ارزهای مهم آسیا اقیانوسیه را از دست داد. در مقابل یوآن چین دلار ۰.۱۹ درصد نسبت به سطح دیشب خود افت کرد و به نرخ برابری ۶.۶۱۷۴ واحد رسید.

نماد‌هایی که در بورس متوقف شدند

از میان نمادهای بورسی ۲۷ نماد تا ۲۱ آبان‌ماه به دلایل مختلف از جمله تعلیق نماد معاملاتی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، بررسی بیشتر معاملات و غیره متوقف شد. به گزارش ایسنا، کنتورسازی ایران (آکنتور)، زامیاد (خزامیا)، نفت بهران (شبهرین)، بانک انصار (وانصار)، بانک تجارت (وتجارت)، هلدینگ سرمایه‌ گذاری توکافولاد (وتوکا) و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) به دلیل تعلیق نماد معاملاتی متوقف شده‌اند.

برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده درخصوص تغییر سرمایه باعث توقف نماد بیمه البرز(البرز) و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده (در خصوص تغییر سرمایه) باعث توقف نمادهای تامین سرمایه بانک ملت (تملت)، صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، شیر پاستوریزه پگاه خراسان (قشان)، جام‌دارو (فجام)، فروفیلیس ایران (فروس)، لامیران (فلامی) و سرمایه‌ گذاری ملی ایران (ونیکی) شده‌اند. افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف باعث توقف نمادهای سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، گروه بهمن (خبهمن)، شهد (قشهد) شده است و افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف – ادامه توقف حداکثر برای دو روز کاری نمادهای حفاری شمال (حفاری)، پالایشگاه نفت اصفهان (شپنا)، نفت سپاهان (شسپا)، نفت پارس (شنفت)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) را متوقف کرده است. افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب نیز نمادهای کارت اعتباری ایران کیش (رکیش) و لیزینگ ایران (ولیز) را متوقف کرده‌ است. نماد سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی (شستا) به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه و نماد معدنی دماوند (کدما) نیز به دلیل بررسی بیشتر معاملات متوقف شده‌اند. در مقابل ین ژاپن دلار ۰.۱۲ درصد افت کرد و به ۱۰۵.۲۹ واحد رسید.

یک خودروساز به‌دنبال تاکسی‌های پرنده

هیوندای موتور، بزرگ‌ترین خودروساز کره‌ای قصد دارد تا سبد محصولات تولیدی خود را در سال آتی با معرفی چند شاسی‌بلند جدید تنوع ببخشد. درعین‌حال، هیوندای برنامه‌ای جاه‌طلبانه را برای تولید تاکسی‌های شهری پرنده در پایان دهه جاری، اعلام کرده است. خوزه مونوز، مدیرعامل هیوندای آمریکای شمالی در یک برنامه خبری اعلام کرد: «ما با تمام توان بر وسایل‌ نقلیه خودران متمرکز هستیم.» سخنان او در حالی بیان شد که سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه روبوتاکسی‌ها کندتر از گذشته دنبال می‌شود، حتی بااینکه پاندمی ویروس کرونا، علاقه به وسایل نقلیه شخصی نظیر شاسی بلندها را برانگیخته است. هیوندای امیدوار است تا در سال بعدی بتواند با عرضه سانتاکروز و کراس‌اوور آیونیک ۵، از این تغییر در علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان، نهایت استفاده را ببرد. این دو خودرو، نخستین مدل‌ها از سری وسایل نقلیه تمام برقی هیوندای خواهد بود. در ابتدای سال آتی نیز شاسی‌بلند توسان جدید در کارخانه آلاباما به تولید می‌رسد.‌

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
اقای همتی گفتی زیر نظر داری و کاهش دلار را در پیش دارید چی شد؟؟؟؟؟؟
خودروهای ما از نظر قیمت پرنده هستند
بورس بای بای
درحال حاضر(ساعت ۱۳:۵۰) قیمت دلار ۲۷۳۰۰ وسکه ۱۳۱۰۰۰۰۰ تومان است
چراوقتی دلارمیشه ۱۲۹۵۰ (که نشده) تیترمیزنید« دلاربه کانال۱۲هزارتومان بازگشت» ولی بورس نورچشمی میشه۱۲۹۵۰۰۰۰ واحد تیترنمیزنید « بورس به کانال یک میلیون ودوبست هزارواحدی بازگشت»؟؟؟؟!!!٫
رفتار دوگانه وتبعیض امیز شما واکثر جراید وصداسیما چه توجبهی داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
برو بخر تا جا نموندی
هیوندای، آخرش حسرت به دلمون شد سوار یک هیوندای کوچولوی 10 هزار دلاری بشیم.
ساخت خودرو پرنده چیز خوبیست موجب افتخار و کلاس کشور است مثل کشور امارات منتها تعقل به خرج دهید و فراموش نکنید مردم آنجا بهترین و مدر ترین خودرو های روز را با قیمت نازل در اختیار دارند وموب عده ای هم تاکسی پرنده دارند که نوش جانشان اما نه مثل مملکت ما که یک فرقان به نام پراید صدو بیست میلیون شده و خیلی ها هم در حسرت داشتن آن هستند
علی رغم تبلیغات گسترده وظبانه روزی بورس به دلایل زیرهمچنان نزولی خواهد بود یادربهترین حالت بانوسان ناچیز درجاخواهد زد:
۱- تحریم عنقریب بورس
۲- کاهش قیمت دلار
۳- افزایش نرخ سودبانکی ( کما اینکه ازهمین الان بیشتربانکهای خصوصی نرخ سودشان راافزایش داده اند)
۴-ازدست رفتن اعتماد عمومی به بورس
باعث تاسف است که پنج درصد عرضه اولیه سهام آرامکوی عربستان، برابری میکند با کل بازار بورس ایران! شاخص اقتصادی کشورها در کل دنیا بورس آنهاست...باید همه مسئولین در کشور حمایت همه جانبه از بورس کنند ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار