بازدید 58047

ابتکار یک روستایی در تبدیل خانه‌اش به هتل

کد خبر: ۱۰۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸ 30 May 2010

9 سال پیش در یک شب بارانی دو گردشگر موتور سوار آلمانی در راه ماندند و برای اینکه بتوانند در یک جای امن شب را به صبح برسانند به خانه یک روستایی پناه بردند. عباس یک کارگر ساده روستایی همراه خانواده اش تلاش کرد تا به شیوه خودش از مهمانان خارجی به خوبی پذیرایی کند...

به گزارش خبرنگار مهر، کلبه آنها محقر بود و به جز چای آتشی و غذای روستایی چیز دیگری نداشتند. مهمانان عباس خارجی بودند و امکانات او برای پذیرایی اندک. سادگی پذیرایی خانواده عباس و زندگی یکروزه در روستای خوش آب و هوا رضایت حداکثری دو مهمان آلمانی را جلب کرد آنقدر که سه ماه بعد یک گروه هفت نفره آلمانی به پیشنهاد دوستانشان به خانه عباس رفتند. آنها خواستند تا با همان دم پختک و چای آتشی که دوستانشان تعریف کرده بودند در خانه روستایی عباس پذیرایی شوند. صبح عباس راهنمای آنها شد تا بتوانند مناطق دیدنی و طبیعی روستای بزم شهر بوانات فارس را ببینند.

موقع برگشت مهمانان آلمانی 200 هزار تومان به عباس  هدیه دادند. این پول در آن زمان برای عباس زیاد بود و او را به این فکر انداخت که بهترین راه برای کسب و کار می‌تواند پذیرایی از گردشگران در یک روستای با صفا باشد. بنابراین شروع به کار کرد. طوری که از نه سال پیش تا امروز 18 هزار گردشگر خارجی به روستای بزم در منطقه بوانات فارس آمده‌اند و عباس هم به عنوان کارآفرین برتر در صنعت گردشگری توانسته  126 لوح سپاس بگیرد و درآمد روزانه اش از روزی سه هزار تومان به 6 میلیون تومان برسد. عباس 35 ساله به 28 کشور دنیا سفر کرد و خانه 80 متری او الان به 120 هزار متر رسیده است!

زهرا و نیلوفر دو دختر کوچک او کوچکترین راهنمایان ایرانی معرفی شده‌اند و تا کنون هم شبکه‌های تلویزیونی آلمان، روسیه، تایلند، شبکه 2 و 4 ایران فیلمهای مستندی با موضوع رونق گردشگری در روستای بزم بوانات پخش کرده‌اند.

او تعریف می‌کند که روزهای اول به آژانسهای مسافرتی شیراز و اصفهان سر زدم و گفتم که می‌توانم از گردشگران شما در روستا پذیرایی کنم. آنها هم گفتند باید مجانی بیایند روستا تا ببینند آیا اوضاع  برای پذیرایی مناسب هست. آرام آرام مهمانان من از هفت نفر به چند هزار گردشگر خارجی رسید و به یک حمام خانه ام 12 حمام دیگر اضافه شد تا جایی که می‌توانم الان تا چند هزار گردشگر را در روستا اسکان بدهم و برای پنج هزار نفر در منطقه بوانات اشتغالزایی کنم.

عباس برزگر قصد دارد تا یک هتل عشایری در ارتفاعات روستا بنا کند. او می‌گوید: این هتل یکی از گرانترین مراکز اقامتی ایران خواهد شد. این کار را با کمک ایل عشایری انجام می‌دهم.



برزگر معتقد است که در ایران مسئولان فقط شعار می‌دهند گردشگری صنعت درآمدزایی است. اما من یکی از کسانی بودم که توانستم هم برای خودم و هم اهالی روستای بزم بوانات درآمدزایی کنم. هر روز از یک مغازه خرید می‌کنم تا همه مغازه داران از این کار سود ببرند.

او فهمیده که اصالت و نوع غذا و چارچوب خانواده روستایی بسیار با ارزش است و می‌توان از راه معرفی آن به دیگران هم ارزشها را حفظ و هم برای خود و دیگرن درآمدزایی و اشتغال زایی کرد.

برزگر از گردشگران خارجی در روستا با محصولات کشاورزی خود پذیرایی می‌کند. خانواده و اهالی روستای بوانات همگی در امر کشاورزی موفق هستند و صبحها با عسل طبیعی و گردوی زمینهای خودشان از مسافران پذیرایی می‌کنند.

برزگر ادعا می‌کند که در موفقیتش هیچ سازمان و مرکزی دخالت نداشته است." سازمان میراث فرهنگی پروانه گردشگری به من نمی‌داد و می‌گفت که باید تحصیلات عالیه داشته باشی. اما زمانی که کارم رونق گرفت پروانه افتخاری گردشگری دادند و در همایش هایشان از من و دخترانم تقدیر کردند."

او می‌گوید که همه تجربیاتش را در برخورد با گردشگران به دست آورده است." به عنوان یک گردشگر به کشورهای اروپایی سفر کردم تا ببینم یک توریست به چه چیزهایی نیاز دارد و آنها برای گردشگران چه کاری انجام می‌دهند. این موضوع کمک زیادی به من کرد. من متوجه شدم که بهترین راه پذیرایی از مهمان خارجی رفتار درست با اوست. نباید مصنوعی به آنها خوشامد بگویید. درست است که زبان شما را متوجه نمی‌شود اما می‌فهمد که از او برای چه منظوری پذیرایی کرده اید. گردشگر خارجی فقط می‌خواهد به او توجه شود، همه چیز بهداشتی باشد، دروغ نشنود و احساس نکند که می‌خواهید جیب او را خالی کنید. این سادگی در رفتار و گفتار باعث شده تا آنها از زندگی روستایی لذت ببرند. ما مسافران را به خانه مان راه می‌دهیم نه برای چاپلوسی بلکه می‌دانم آنها می‌خواهند یک زندگی واقعی روستایی را ببینند و با همان آدمها زندگی کنند. هر کدام از ما که از مسافر خارجی پذیرایی می‌کنیم مانند یک سفیر ایرانی هستیم که ایران را به کشورهای دیگر معرفی می‌کنند. بنابراین باید بهترین رفتارها را با گردشگر خارجی داشته باشیم.



برزگر در زمینه طبیعت گردی هم فعالیت می‌کند و با اینکه در 80 کیلومتری پاسارگاد قرار دارد می‌تواند با استفاده از دو آژانس مسافرتی خود تورهای طبیعت گردی، پرنده نگری، عشایر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی را راه‌اندازی کند.

عباس برزگر می‌گوید: وقتی فعالیت من و خانواده ام مورد استقبال دیگران  قرار گرفت و بسیاری از کشورها به استفاده از خدمات ما علاقه نشان دادند کارشناسان داخلی و خارجی حوزه گردشگری پیشنهاد کردند که پس از این می‌توانیم در برگزاری تورها و دعوت از مسافران و گردشگران خارجی با افراد متخصص همکاری کنیم تا بتوانیم موفقتر از گذشته عمل کنیم و علاوه بر آن خودمان مجری تورها باشیم؛ این شد که به فکر را ه‌اندازی شرکت خدمات مسافرتی بوان گشت افتادم و با همکاری دوستان این شرکت تشکیل شد. البته این را هم بگویم که من از روزی که متوجه شدم بوانات قابلیت جذب گردشگر را دارد، به گونه‌ی برنامه ریزی کردم که از ورود تور مردم روستایی و شهری و حتی عشایر از مزایای اقتصادی تورها و ورود گردشگران به منطقه بهره مند شوند.

برزگر می‌گوید: مشکل ما ایرانیان این است که می‌نشینیم تا دیگران برای ما برنامه ریزی کنند. در حالی که جوانان کشور ما می‌توانند به راحتی با کمی ذوق و سلیقه کاری کنند که هم خودشان درآمد خوبی داشته باشند هم دیگران از کنار آنها سود ببرند.

او می‌گوید: کمتر کسی دنبال کارآفرینی می‌رود. مطمئن باشید هر روستایی در ایران به تنهایی می‌تواند از ابیانه بهتر و پر رونق تر باشد.


همه اهالی منطقه بوانات و روستای بزم از دهکده گردشگری عباس درآمد دارند. دیگران هم می‌توانند بیایند و ببینند که چطور یک پسر ساده روستایی با سواد بسیار کم توانست کارآفرینی کند و از صنعت گردشگری به معنای واقعی درآمد زایی کند.

روستای بزم در 17 کیلومتری شهر بوانات به سمت استان یزد و کرمان آخرین نقطه استان فارس است که به منطقه گردشگری بوانات معروف شده است. فاصله این منطقه از شیراز و یزد دو ساعت و نیم است.

مجموعه گردشگری بوانات سه اتاق قدیمی دارد که هرکدام حدود 700 سال قدمت دارند و 500 دلار هزینه یک شب اقامت در این اتاقها است.

سوئیت‌های مدرن و سنتی و 6 اتاق عمومی، ویلاهای وسط باغ و گالری عکس و موزه مردم شناسی و کشاورزی گوشه‌ی از امکانات این مجموعه است. همچنین امامزاده بزم و در کنار آن بارگاه امام زاده شاه میرحمزه (ع)، پل تاریخی سوریان، منطقه گردشگری محمد حنیفه و مسجد جامع سوریان و موزه بوانات از جمله بناهای تاریخی و مناطق گردشگری منطقه بوانات فارس هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۰
آفرین و درود بر تو
به این میگن نوآوری
آفرين به همت والاي اين مرد روستايي . دمت گرم
afarin
آفرین بهش...........من بهش پیشنهاد می کنم از خارجی ها بخواد محل و نام هتلش توی مجموعه کتابای lonely planetچاپ بشه.....................
احسنت به اين حمت والا
اين عباس آقا را بايد بکنيد وزير جهانگردي
من واقعاً‌ به آقاي برزگر تبريك مي گوييم شايد اين انگيزه اي براي بقيه افراد در ساير شهرها و روستاهاي ديدني كشورمان شود. فقط كاشكي مسولين ميراث فرهنگي هم بيشتر به فكر اين صنعت مهم(توريسم) بودند با اين امكانات بالقوه اي كه ايران عزيزامان براي جذب گردشگر دارد. پاينده باد ايران و ايراني
دریغ از چهار - پنج عکس از اینهمه تلاش موفق.
واقعا آفرین به فکر و همت عالی‌ این مرد، کشور ما به چنین شهروندانی بسیار محتاج است. خدا خیر و برکت به کارش دهد
خسته نباشی . ساعت خواب تابناک عزیز
افرین به این مرد و خانواده اش...احسنت
خيلي جالب بود گزارشتان عكس اين اقا و محل اقامت و تصاويري باتوضييح را كم داشت
دمش گرم/
حوزه ی گردشگری از اون حوزه هاست که باید دست بخش خصوصی کشور باشه.وقتی مینیبین که تمام هتل های بزرگ کشور در دست وزارت خانه ها و ارگان های دولتی هستن براشون هیچ مهم نیست که آیا هتل سود دارد یا نه.برای همین کمترین سرویس رو میدن.ماجرای این آقا خود نمونه ای کوچک میباشد که اگر صنعت توریسم کشور در دست بخش خصوصی باشد خیلی نو آوری ها خواهد داشت
گردو از درختان باغ حاصل ميشه ....
(... و گردوی زمینهای خودشان از مسافران پذیرایی می‌کنند. )
آفرین، مرحبا به این ابتکار
خدا پشت و پناهش باشه
تو این دوره زمونه اونایی که رستوران دارند اونطور که باید پذیرایی نمی کنند، البته نه همه شان
احسنت به اين روستايي خوش فکر و خوش ذوق. البته در اين ميان خدا را نيز نبايد فراموش کرد که چگونه راه تامين معاش را به او نشان داد و او فوق العاده از اين روش استفاده کرد.
درود به شرافت اهالی ایران زمین.
دمت گرم عباس آقا
به این میگن یک کار خصوصی
اگر دولت تو هر کاری دخالت نکنه به همین سادگی موفقیت در دست رس مردمه
احسنت .كاش روزي هر شهر ايران يكي مثل اين اقا را داشته باشه واقعا ازشر نفت خلاص ميشيم.
باسمه تعالي
قل اللهم مالك الملك توتي الملك من تشاء و تنزع الملك ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء صدق اله العلي العظيم
من اين آقا عباس رو خوب مي شناسم چون خودم راهنماي تور هستم
با سلام سنگ نوشته ها در فارس در حال نابودی هستند آنها را هم به دست چنین افرادی بسپارید سالم بمانند.و
خوشحال هستم امیدوارم روستاهای ما آباد شود و مردم آن غنی
بهتر بود تصاويري از ايشان و خوانواده محترمشان بود....و اينكه چرا در هيچ منبع خبري ديگه ايشان معرفي نشدن من بتازگي اين خبر را اينجا ديدم
نوش جونش هرچي كه درآمد داره. آدمي كه به فكر پيشرفت دهكده‌اش و مردم اون است خدا هم كمكش مي‌كنه.
من واقعا به ايشان با اين همت عالي تبريك ميگم ، من از نزديك شاهد پيگيريها و پشتكار فراوان ايشان در جلب حمايت همه سازمانها و نهادهاي مسئول بوده ام ، انصافا كه در كار خود موفق بوده است و ميتواند الگويي براي ساير جوانان مستعد روستايي و شهري اين مرز و بوم باشد .
پیشنهاد می کنم عباس آقا کلوپ تشکیل داده و همه کسانی که می خواهند مثل ایشان در جای جای ایران بزرگ به این امر بپردازند را ساماندهی کرده و اعتبار هر شهر و روستا را به آن برگردانند
من هم میخواهم به نوبه خودم از این دلاور خدمتگزار به میهنم تشکر کنم واقعا ای کاش هر کدام از ما در شهرو یاروستایمان یک عباس برزگر داشتیم
من که شوکه شده ام.افرین به عباس آقا و صد افرین به تابناک از اطلاع رسانی
من بوئم رئيس سازمان گردشگريش .. نه نه ولش كن خراب ميشه!!
سلام عباس آقا
آقا دمت گرم .. خيلي حال كردم .. خيلي دلم ميخواد بيام بينمت ..
از همه چیز مهمتر خلوص و صداقت عباس آقا ست که در عین سادگی وسائل پذیرایی ،دنیایی از صفا را درخود دارد
عباس آقا ، فردی است که توانسته است آرامش را به این عزیزان گردشگر هدیه بدهد
امروزه آن چیزی که می تواند انسانها را درعصر یخبندان محبت ، گرمی و صفا ببخشد فقط و فقط آرامشی است بعد از طوفانی سهمگین زندگی صنعتی بوجود آورده است
در نهایت به این عزیز تبریک و احسنت می گوییم
آفرین به این همت (یک یزدی)
من چند بار میزبان چند مهمان خارجی بودم. متاسفانه با این قضیه نیز مثل قضایای دیگر امنیتی برخورد میشود. برای مثال چند بار که مهمانهایمان را برای اشنایی با جاذبه های شهر به مرکز میراث فرهنگی بردیم، راهنمای مربوطه اکیدا هشدار داد که "ارتباط با اتباع بیگانه" جرم هست. منهم از خیر معرفی کشورم به دیگران گذشتم تا اسمم داخل لیست سیاه نرود.
امیدوارم با اطلاع رسانی مناسب، باعث شوید تا قوانین قدیمی با مقتضیات زمانه سازگار شوند و ما هم مثل دیگر کشورهای دنیا صرفا به انسان بودن یک شخص توجه کنیم، نه ملیت او
سلام من خودم از اهالی بوانات هستم و باخواندن این گزارش از اینکه دیدم جهان دارد با زاگاه من آشنا می شود به اصلیت خود افتخار کردم. با تشکر از ایشان . کامکار
عکس دومی که خیلی شبیه مهمانسرای ایرانگردی و جهانگردی تو مرند هست!
دورد بر مغز متفکر و خلاق ایرانی . بهتر نیست آقای احمدی نژاد بجای معاون گردشگری و میراث فرهنگی خودش این آقا را به این سمت بگمارد تا به قول خودش از نفت بی نیاز شویم.
باز هم شانس آورده که حراست و امنیت و ... مزاحمش نشده اند و گذاشته اند که کارش را ادامه دهد .
توی دنیای الان آنچه که انسان رو پیش می بره تنها پول نیست پشتکار است
دست مريزاد
آفرین بابا
رحیم مشائی بیاد لونگ بندازه...
اصلاً با این صحبت که "هر روستایی در ایران به تنهایی می‌تواند از ابیانه بهتر و پر رونق تر باشد." موافق نیستم. من حیث المجموع ابیانه ویژگی های متعددی دارد که حتی تصور تجمیع این ویژگی ها در روستایی دیگر مشکل می باشد.
آقاي وزير كار و آقايان گردشگري برويد پيش ايشان يكم درس بگيريد . بد نيست يه چيزي ياد بگيريد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار