بازدید 3329
اقتصاد در گذر زمان

از «درخواست زاهدی از آمریکا برای کمک های اقتصادی» تا «کاهش هفت درصدی بدهی خارجی ایران»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۹۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 01 September 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 شهریور 1332، فضل الله زاهدي نخست وزیر در نامه اي به آيزنهاور توجه وي را به لزوم ارسال فوري كمك هاي اقتصادي به ايران جلب كرد. آيزنهاور در پاسخ به زاهدي، ضمن تأييد فوري و ضروري بودن احتياجات ايران اعلام كرد: تقاضاي دولت ايران با همدردي مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

11 شهریور 1336، در پي گفت وگوهاي «هوارد پيچ» با مقامات نفتي ايران اعلام شد كه حوزه فلات قاره ايران به وسعت هزار جريب براي جستجو و استخراج نفت به كمپاني «استاندارد اويل» واگذار مي شود.

11 شهریور 1353، در چنین روزی بود که بانک مرکزی رسما اعلام کرد واردات و صادرات طلا و نقره خام آزاد است و تصمیم آن در جلسه هیات وزیران در روز شنبه 1 شهریور (53) اتخاذ شده است که البته پیشنهاددهنده آن بانک مرکزی بوده که وزارت اقتصاد و دارایی نیز با آن موافق بوده است.

11 شهریور 1375، آلفونس داماتو ـ سناتور امريكايي ـ خواستار اجراي مجازات هاي تجاري پيش ‌بيني شده برضد چند شركت نفتي خارجي بويژه فرانسوي‌، مالزيايي و تركيه كه با ايران همكاري مي ‌كنند، شد.

11 شهریور 1393، امیر عباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس و از اعضای جبهه پایداری با اعلام بی‌تقصیر بودن مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت دولت محمود احمدی‌نژاد در واردات بنزین آلوده گفت: واردات این بنزین‌ها سیاست شخص محمود احمدی‌نژاد بوده است و به دستور او تمام واردات صورت می‌گرفت. او گفت: در آن برهه از زمان دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مجلس و حتی محیط زیست به وظیفه خود به درستی عمل نکردند.

11 شهریور 1394، علی عسگری رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ترکیه ۲۰ سال از نظر اخذ مالیات از ما جلوتر است، گفت: ۴۰ سال از نظام مالیاتی دنیا عقب هستیم، چراکه معنی واقعی آن در اقتصاد برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی نشده است. مالیات آن چیزی نیست که در صدا و سیما به مردم گفته می‌شود، بلکه باید در پوست و گوشت افراد عجین شده باشد.

11 شهریور 1395، ولادیمیر پوتین ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح فریز تولید نفت، از موضع ایران در قبال این طرح حمایت کرد. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: کشورهای تولیدکننده نفت باید شرایط کشوری را که تا همین چند ماه پیش در تحریم فروش نفت قرار داشت، درک کنند. وی بر این باور است که می‌توان ایران را از مشارکت در طرح «فریز تولید» مستثنی کرد.

11 شهریور 1396، اجرای بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی آغاز شد.

11 شهریور 1397، گمرک ایران از کشف ۶ مورد قاچاق انسان در روزهای اخیر خبر داد و اعلام کرد: آمار کشفیات قاچاق انسان از ابتدای سال جاری تاکنون به ۱۴۵ نفر رسیده است.

11 شهریور 1398، طی خبری اعلام شد میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان خردادماه سال ۹۸ به هشت میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۷ حدود هفت درصد کاهش نشان می دهد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس