بازدید 6243
۴

برگزاری آیین گل‌مالی محرم ممنوع شد

محرم امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، برگزاری آیین سنتی گل‌مالی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان لرستان ممنوع است.
کد خبر: ۹۹۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 25 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سنت گل مالی به عنوان میراث معنوی مردم لرستان، اوج غم و اندوه این دیار را در روز تاسوعا وعاشورای حسینی به نمایش می‌گذارد، سنتی که از دیرباز مردم این خطه برای از دست دادن عزیزان خود به آن عمل می‌کرده اند.

هر ساله آیین‌های گل مالی و چمرانه‌ همزمان با عاشورای حسینی در خرم آباد برگزار می‌شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را با اجرای این آیین‌ها به نمایش می‌گذارند.

علاوه بر بررسی پروتکل‌های ستاد ملی مدیریت کرونا در ماه محرم، مصوبات استانی نیز انجام شده و به‌هیات‌های عزاداری و مذهبی ابلاغ خواهد شد.

بر این اساس محرم ۹۹ پیاده روی و دسته روی‌هیات‌ها برگزار نمی‌شود و آیین عزاداری باید در مکان‌های ثابت، با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی ‌و رعایت پروتکل‌ها باشد.

همچنین استفاده از ماسک درهیات‌های عزاداری را الزامی روضه‌های خانگی متداول نیز ممنوع است و با توجه به شعارهر منزل یک حسینیه مردم در خانه‌های خود عزاداری کرده و از تجمع افرادی در یک منزل پرهیز شود.

استاندار لرستان در این باره گفت: ‌هر فرد ناقل کروناهمانند بمب عمل کرده و می‌تواند تا ۱۵ نفر را درگیر بیماری کووید ۱۹ کند بنابراین‌همه باید ایام عزاداری محرم را با رعایت پروتکل‌های مصوب سپری کنند.

سیدموسی خادمی اضافه کرد: باهمکاری مردم استان روند ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده که انتظار می‌رود این‌همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی درهیات‌های عزاداری رصد می‌شود


فرماندار خرم آباد نیز گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا در برگزاری مراسم عزداری ماه محرم توسط‌هیات‌های مذهبی رصد و با خاطیان برخورد می‌شود.

جعفر طولابی ادامه داد: برپایی آیین‌های عزاداری پیش رو باید با حفظ سلامت شهروندان و رعایت توصیه‌های بهداشتی بوده و منجر به شیوع ویروس کرونا نشود.

وی اضافه کرد: شیوه نامه‌های ابلاغی به‌همه اعضای شورای اداری ارسال شود و ‌دستگاهایی‌ همچون شهرداری، اصناف، سازمان تبلیغات اسلامی ‌و تشکل‌های مذهبی باید فضاسازی کرده و جوعمومی‌و معابر شهر برای ماه محرم آماده را کنند.

فرماندار خرم آباد افزود: مسئولیت‌ هماهنگی، برنامه ریزی و صدور مجوزهیات‌های عزاداری با سازمان تبلیغات اسلامی؛ نظارت بر نحوه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با دانشگاه علوم پزشکی و توزیع اقلام ضدعفونی ‌همچون الکل با سازمان صنعت؛ معدن و تجارت است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم در این باره یادآور شد: ۶۰‌هزار عدد ماسک برای توزیع بین‌هیات‌های مذهبی در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی‌استان قرار گرفت.

محمدرضا صفی خانی افزود: این تعداد بر اساس اعلام نیازهیات و بر مبنای مصوبات ستاد مدیریت کرونا بوده و در صورت اعلام نیاز بیشترهیات ماسک مورد نیاز تامین خواهد شد.

وی اظهار کرد: قیمت‌ هر عدد ماسک یک‌هزار و ۵۰ تومان است، ‌همچنین ۲۰ تن محلول و مواد ضدعفونی کننده برای مصرف‌هیات با نازلترین قیمت از درب کارخانه تامین و تحویل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
خود امام حسین اینها رو شفا بده و سر عقل بباره.واقعا نبود اینها هزار بار بیشتر از بودنشون به حفظ حرمت عاشورا کمک میکنه.من هروقت اینها رو میبینم خجالت میکشم از اینکه با اینها در یک دسته قرار بگیرم.《عزاداران حسینی》
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
خدا تو رو شفا بده الان تو مثلا سالمی خیلی فرد احمقی هستی که این جملات مزخرف رو می گی
خداروشکر ای کاش برای همیشه این بدعتها ممنوع بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
به نظر تو و امثال تو این بدعته . مزخرف نگو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر