متهم ردبف اول غرامت تاریخی همه تقصیر‌ها را گردن تحریم‌ها انداخت

تاج: با پول ویلموتس نمی‌شد به یک روستا آب رساند!

مهدی تاج در اولین واکنش بعد از حکم تاریخی علیه فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس، تحریم ها را بهانه عدم پرداخت پول به سرمربی بلژیکی عنوان کرد و بار دیگر از انتخاب این مربی ناکام و درجه دو دفاع نمود
کد خبر: ۹۹۸۱۳۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 22 August 2020
|
16024 بازدید
|

ابهامات زیادی پیرامون چگونگی انتخاب ویلموتس، مبلغ سنگین قرارداد با این مربی، روند انتخاب وکیلان فدراسیون و چرایی گزینش آن‌ها و بسیاری مسائل دیگر وجود دارد که مهدی تاج حالا بعد از رای نابود کننده فیفا لب باز کرده و به آن ها پاسخ داده است. پاسخ هایی که اغلب مثل دفعات قبل همراه با تناقض های زیاد و مطالبی است که سخت می شود باور کرد.

به گزارش تابناک ورزشی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال حالا بعد از باخت بزرگ فدراسیون در پرونده 170میلیاردی با فیفا و اینکه چندین مقام مجلس و حوزه نظارتی تاکید کرده اند این پول باید از جیب او و مقصران این قرارداد پرداخت شود، به حرف آمده است.

رای پرونده اعلام شد و افکار عمومی تحت تاثیر این پرونده قرار دارد. توضیح می‌دهید که چه اتفاقی رخ داد تا این رای علیه فدراسیون فوتبال ایران صادر شد؟
باید به چند نامه اشاره کنم. وکیل آقای ویلموتس نامه‌ای به ما نوشته بود که باید به آن‌ها اشاره کنم. آقای دکتر جانگلینز آن زمان به ما اینطور نوشته است: «ما موکلین آقای ویلموتس هستیم و در زمان عقد قرارداد شما به ما گفته بودید که پول ما را از فیفا و بانک‌های خارجی پرداخت می‌کنید. در نتیجه با تمام درکی که موکلین ما از مشکلات فدراسیون دارند، ولی به دلیل وجود این تحریم‌ها و اینکه شما تحریم را بهانه کردید، این موضوع برای ما قابل قبول نیست و خواهان آن هستیم که این وجوه هرچه زودتر به ما پرداخت شود.»

تاج حرف‌هایش را پس از خواندن این نامه ادامه داد و گفت: «این اخطار اول موکلان ایشان بود. یک اخطار دوم هم ایشان نوشت. ما در همین دوره ۲۰ الی ۲۵ نامه به وزارت ورزش و سایر و نهاد‌های مرتبط ارسال کرده ایم. این مربوط به دوره‌ای است که تیم ملی در حال انجام بازی‌های مقدماتی است و ما نتوانسته ایم پول ایشان را بدهیم. پول آقای ویلموتس مانند پول آقای کی‌روش و همه مربیان دیگر، از فیفا تامین می‌شود. ما تا حالا هیچ پولی را از بانک مرکزی دریافت نکردیم یا اینکه از صرافی بخریم. معمولا با نامه‌ای به فیفا به آن‌ها می‌گوییم که از محل مطالبات ما به سرمربی بدهید. بعضی‌ها می‌گویند با پولی که به ویلموتس داده می‌شد، مثلا می‌شد آب یک روستا را تامین کرد که اصلا اینطور نیست.

منظور مردم ۲ میلیون یورویی است که به در قسط اول به آقای ویلموتس پرداخت شد.
باید در این مورد هم توضیح بدهم. ما تلاش‌های زیادی کردیم و نامه‌های زیادی به فیفا نوشتیم. ما گفتیم پول ویلموتس را از محل مطالبات ما بدهید (برخلاف ادعای تاج گفته شده که ایران پولی با آن ارقام سنگین در حساب فیفا ندارد و پول پاداش حضور در جام جهانی تحت عناوین مختلف قبلا خرج شده بود) ، ولی آن‌ها نامه نوشتند که این امکان وجود ندارد. ما قبلا این کار را برای پرداخت مطالبات کی روش و مربیان دیگر انجام می‌دادیم. علاوه بر پرداخت پول مربی، بسیاری از هزینه‌های دیگر فدراسیون را با همین پول و از محل عوایدمان در بازی‌های دوستانه و ... انجام می‌دادیم. گاهی حتی پول وارد می‌کردیم و خرد می‌کردیم و هزینه کامل کردن کمپ تیم ملی می‌کردیم. این کمپ ۳۰ سال قابل استفاده است و کلی امکانات دارد که همه با پول فیفا ساخته شده است. ولی ویلموتس را هر چه نامه زدیم، نتوانستیم پولش را پرداخت کنیم و این به واسطه تحریم‌های جدیدی بود که آمریکا وضع کرده بود. آمریکا در دوره‌ای که ویلموتس سرمربی ما شد، ۱۱ تحریم جدید برعلیه کشور ما وضع کرد که ۴ تای آن‌ها بانکی بود و تقریبا تمام مبادلات اسنادی را بست. الان هم همینطور است.

ما ۲ میلیون یورو از شرکت شستا گرفتیم و به حساب آقای ویلموتس واریز کرده ایم. بعضی‌ها گفتند سو استفاده شده است. ما ۲ میلیون یورو گرفته ایم و همه آن به حساب آقای ویلموتس رفته است. آقای ویلموتس تنها ۷۵ هزار یوروی آن را توانسته برداشت کند. با اینکه پول خارج از کشور است و آقای ویلموتس هم صاحب حساب است. پس مختصر اگر بخواهم جواب بدهم، رای آقای ویلموتس نه به واسطه بند‌های قرارداد که به واسطه پرداخت نشدن ۲ ماه از مطالباتش صادر شده است. اگر بهترین وکلای عالم هم قراردادی را بنویسند، اگر شما ۲ ماه پول فردی را ندهید، می‌تواند برود و شکایت کند. از این قانون آقای برانکو، شفر، استراماچونی و خیلی از افراد و بازیکنان دیگر استفاده کرده اند.

فیفا خودش پول نداده و نمی‌تواند ما را محکوم کند
تاج در این قسمت از حرف‌هایش امیدوارانه در مورد شکستن رای حرف زد و از میزان مطالبات ایران نزد فیفا خبر داد و گفت: «البته من امیدواری دارم در مورد این قرارداد و می‌گویم که این رای چرا و به چه دلیل باید رای شکسته شود. ما پول مان در فیفا بسته شده و فیفا به این موضوع اقرار کرده که من نمی‌توانم پول را بدهم و خودش نمی‌تواند ما را محکوم کند. من فکر می‌کنم عددی نزدیک به ۷.۵ میلیون یورو در فیفا داریم. البته یک مقدار هم الان شل‌تر شده و می‌توان مقداری از پول را به فرد ثالث واگذار کرد که قبلا نمی‌شد.»

تاج: با پول ویلموتس نمی‌شد به یک روستا آب رساند!

انتقاد بسیار مهمی به انتخاب ویلموتس وجود دارد. این مربی دو تورنمنت ناموفق در جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۶ با نسل طلایی فوتبال بلژیک داشت. در ساحل عاج هم این مربی عملکرد خوبی نداشته و خیلی زود اخراج شد. شما در ابتدا چطور به اسم این مربی برای حضور روی نیمکت ایران رسیدید و در مرحله بعدی چرا این مبلغ قرارداد سنگین را برای ویلموتس درنظر گرفتید؟
من خودم هم فکر می‌کنم آقای ویلموتس در ایران موفق نبود. همین توضیحاتی که دادید، ما عکسش را داریم از رسانه‌ها که نسل طلایی فوتبال بلژیک را آقای ویلموتس ایجاد کرده است. دوم اینکه سرمربی بلژیک شدن به عنوان بهترین تیم جهان در رنکینگ فیفا خیلی ساده نیست. سوم اینکه گزینه اول ما آقای ویلموتس نبود. ما با آقای لوپتگی مذاکره کردیم و یک ماه بند ایشان بودیم. مردم اگر صادقانه بدانند، خیلی فرق می‌کند. بعضی‌ها واقعا خشمگین هستند که چرا سراغ آقای ویلموتس رفتید. گزینه اول ما آقای لوپتگی بود و در دفتر آقای قشقایی سفیر سابق ایران هم نشستیم و حرف زدیم. من خودم با ایشان حرف زدم. سه بار ما به اسپانیا رفتیم و ایشان قطعی می‌گفت می‌آید، ولی پدرش سرطان گرفت. حتی عکس‌های پدرش را آورد و خیلی آدم خونگرمی هم بود. گفت واقعا نمی‌توانم بیایم و اگر بخواهم سرمربیگری را ادامه بدهم، باید در اسپانیا ادامه بدهم. مدتی هم جایی مربیگری نکرد و بعد رفت سویا. الان هم که تیمش فینال لیگ اروپا رفته است. البته ایشان عددش با آقای ویلموتس خیلی متفاوت است. خیلی بالاتر بود. ولی ما اینجا با برخی از مسئولین وزارت ورزش حرف زده بودیم و در هیئت مدیره هم به این نتیجه رسیده بودیم که آقای لوپتگی را استخدام کنیم.

تاج در ادامه حرف هایش به چرایی انتخاب نشدن هروه رنار مربی فعلی تیم عربستان اشاره کرد و در این رابطه اینطور حرف زد: « ببینید آن زمان در مورد مربی داخلی یا خارجی برنامه وزین نود، نظرسنجی گذاشته شد و ۹۳ درصد مردم گفتند مربی خارجی. مربی داخلی رای نیاورد. بعد هم همه گفتند جوان باشد و بتواند لیگ را بیشتر ببیند. با سرمربیان جلسه بگذارد. با تیم‌ها بجوشد. این‌ها چیز‌هایی بود که مطرح بود. ما اول رفتیم سراغ لوپتگی، ولی دیدیم نمی‌شود ایشان را بیاوریم. بعد از آقای لوپتگی، آقای ترابیان را فرستاده بودیم که با آقای رنار مذاکره کند. خیلی‌ها این چیز‌ها را می‌دانند، ولی باز ... شما خودتان را جای ما بگذارید. ما یک فیفادی را از دست داده بودیم و اگر هنگ کنگ را هم بدون سرمربی بازی می‌کردیم، این را بی لیاقتی محض فدراسیون تلقی می‌کردند. اینکه جام جهانی بازی‌های مقدماتی اش شروع شود و ما هنوز سرمربی انتخاب نکرده باشیم. باید خودمان را جای آن مجموعه بگذاریم. در واقع ما باید حتما یک سرمربی انتخاب می‌کردیم. ما در مورد آقای رنار هم حاضر بودیم صبر کنیم. گفتیم قرارداد ببندیم و صبر می‌کنیم و بعد به مردم توضیح می‌دهیم، ولی آقای رنار حاضر نشد و گفت باید ببینم شرایط تیمم چطور می‌شود. آقای ترابیان گفت اگر تیمش اول شود، دیگر نمی‌آید و نمی توانستیم ریسکش را برداریم.

پاسخ به این سوال و انتقاد بزرگ؛ چرا ویلموتس با این مبلغ؟
همان زمان ما از اسپانیا و مادرید به بلژیک رفتیم تا با آقای ویلموتس صحبت کنیم. من همه سوال‌هایی که در این مدت مطرح شده را پاسخ می‌دهم. می‌گویند چرا رفتید بلژیک. بله درست است؛ ما نباید در سفارت ایران در بلژیک قرارداد ببندیم. آنجا هم قرارداد بسته نشد. آنجا مذاکرات و گفتگو شد و عدد و رقم ما و آقای ویلموتس مطرح شد. ما رسیدیم به ۲.۲ میلیون یورو. شما یک رقم بیاورید که ایشان در ساحل عاج چقدر پول گرفته است. در برنامه فوتبال برتر با مجری این برنامه به ۱.۷ میلیون یورو رسیدیم؛ البته با آپشن‌هایی که برایش در نظر گرفته شده بود. ما سه سال بعد این سرمربی را آورده ایم با ۲.۲ میلیون یورو. فوتبال هم ببینید قراردادش همین است. آقای کی روش مربی موفقی بود در ایران. ۱.۴ میلیون یورو با ما قرارداد داشت، البته با آپشن‌های مختلف. وقتی از ما جدا شد، سه روز بعد با کلمبیا ۳ میلیون یورو قرارداد بست. هیچ کس نیامد بگوید چرا. آقای سردار آزمون همینطور یا ...

آقای ویلموتس در بلژیک و ساحل عاج کارنامه موفقی نداشته و اصولا باید رقم قراردادش پایین بیاید..
ببینید همین آقای ویلموتس را من مصاحبه‌های مختلفی در موردش دارم. تعداد زیادی گفتند این بهترین انتخاب بوده است. همان بازی‌های اولی که با کره جنوبی بازی کردیم و سوریه را بردیم و کامبوج را ۱۴ بر صفر بردیم. اگر ایشان بازی عراق دقیقه ۹۲ گل نمی‌خورد، هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. فوتبال همین است. من می‌فهمم شما چه چیزی می‌گویید. من هم تا اندازه زیادی قبول دارم که اگر ما لوپتگی را حتی با مبلغ نزدیک به ۴ میلیون یورو می‌آوردیم، خیلی بهتر بود. اگر رنار را می‌آوردیم با مبلغ نزدیک به ۴ میلیون باز هم خیلی بهتر بود. ولی ویلموتس هم که آمد، به هر جهت ما امیدوار بودیم. این اتفاقات خیلی در فوتبال است. یکی از دوستان می‌گفت ۱۴ سرمربی تیم‌های ملی فوتبال در سراسر دنیا طی چندماه تغییر کرده است. حالا شاید رقم دقیق نباشد. ببینید چقدر مربیان بزرگ عوض شده اند. برخی از مربیان در یک جا‌هایی جواب نمی‌دهند. همین هیئت رئیسه مگر تیمش دو دوره جام جهانی نرفت. آن هم چطور به جام جهانی رفتیم؟ بعد از برزیل تیم دوم به جام جهانی رفتیم در روسیه. این‌ها چیز‌هایی است که در فوتبال وجود دارد. در مجموع بگویم ما اجبار داشتیم برای بازی با هنگ کنگ و نتوانستیم مربی دلخواه خودمان را انتخاب کنیم.

در همین مدت آقای ناظمی با توئیتی از حضور مربیانی نظیر زیدان، کلینزمن، مورینیو و .. در صف انتظار برای حضور روی نیمکت تیم ملی ایران حرف زدند.
این‌ها را که ما نگفته بودیم. خب همین هم موجب شد که انتظارات مردم بالا رفت. همین توئیت که انجام شد. چهره‌هایی مثل زیدان یا کلینزمن (باخنده) ..

سوالی که پیش می‌آید این است که آقای ناظمی همینطور روی هوا یک چیزی گفته یا وزارت ورزش خودش با زیدان مذاکره کرده است؟
واقعا نمی‌دانم. نه می‌توانم بگویم روی هوا بوده نه روی زمین. هیچ جایی نبوده است. واقعا در جریان نبوده ام. اگر هم به من می‌گفتند، فقط می‌توانستم بخندم.

کی روش هم همین واکنش را داشت و گفته بود شوخی جالبی با مردم انجام دادند.
واقعا فقط می‌توانستم بخندم، چون اهل مذاکره هستم.

ویلموتس چطور فدراسیون فوتبال ایران را محکوم کرد؟
یکماه است که می‌خواهیم این را به مسئولین بگوییم؛ با استفاده از قانون بدون تبصره فیفا. نه تبصره دارد و نه بند. ۲ماه که پول ندهی، قرارداد فسخ می‌شود و باید تمامش را بدهی. البته این امیدواری را به مردم ایران بدهم. ما باید غرامت سنگینی به ویلموتس بدهیم و نباید این کار را بکنیم. باید همه کشور دست به دست هم بدهیم. اولا بعضی از چیز‌هایی که رسانه‌ها می‌نویسند، به نفع ما نیست. این‌ها تیم رسانه‌ای دارند و تیم رسانه‌ای تمام اخبار را رصد می‌کند. هم فیفا و هم ‌ای اف سی این تیم رسانه‌ای را دارد. سابق می‌گفتند چه کسی برای فیفا جاسوسی می‌کند؟!

سر قرارداد ویلموتس، خودش با پای خودش به ترکیه آمده است. من نامه وکیلش را اینجا می‌خوانم که بد نیست: «با وجود تمام موارد بالا، یعنی همه اعتراض‌هایی که به شما داریم، همانطور که می‌دانید موکلین ما تمام تلاش شان را می‌کنند که از فدراسیون فوتبال حمایت کنند. موکلین ما به عنوان آخرین حربه و برای نشان دادن حسن نیت ما در مقابل شما، پیشنهاد شما مبنی بر انتقال وجه از طریق یک حساب خارجی در ترکیه را موافقت می‌نماید. به شرایط اینکه حداکثر تا فردا تاییدیه کتبی موارد ذیل را برای ما ارسال کنید.» ما این پول را به ترکیه برده ایم. همین ۲میلیون یورویی که مربوط به شستا بود. این اتفاقات بعد از فسخ است. خودشان بعد از فسخ گفته اند، ما موافقت می‌کنیم که پول را به ترکیه بیاورید. یعنی اینکه ایشان دوباره به قرارداد بازگشته است. ایشان می‌گوید این موضوع با اختیار من نبوده است. در حالی که این نامه از سوی موکل ایشان بوده است که به ما اخطار داده است. پول به ترکیه برگشته است. ایشان به ترکیه آمده و پولش را به طور کامل از ما گرفته است. ۷۵ هزار یورو از پول را برداشت کرده است. البته باقی آن حساب بسته شده و در حساب باقی است. بعدش هم برگشته و بازی عراق روی نیمکت نیمکت تیم ملی ایران نشسته است.

چرا ویلموتس پس از فسخ قرارداد دوباره به نیمکت تیم ملی ایران بازگشت و در بازی عراق سرمربیگری تیم ملی را برعهده گرفت؟
ما وکیل فیفا را به این دلیل محکوم می‌کنیم. من خودم نائب رئیس‌ ای اف سی هستم و اصلا از نظر حقوقی نمی‌توانم دخالت در امور فدراسیون‌ها داشته باشم. مگر با اجازه AFC. مثلا اگر هیئت رئیسه ایران، کویت یا قطر یا هر کشور دیگری من را دعوت کند، من باید از طریف AFC بروم و خودم نمی‌توانم. چیزی که من خودم می‌دانم و اعضای هیئت رئیسه در جلسه‌ای غیررسمی به من گفته اند، این است که ایشان رفته و در بازی عراق روی نیمکت نشسته است. بعد هم فدراسیون فوتبال ایران نوشته است که تو را می‌خواهیم. ما اگر نمی‌خواستیم هم باید می‌نوشتیم که ویلموتس را می‌خواهیم. من خیلی چیز‌ها را نمی‌توانم بگویم، چون ممکن است آتویی برای وکلای ایشان باشد. ولی نوشته اند، ما ویلموتس را می‌خواهیم. یعنی فسخ ایشان دیگر فسخ نیست و به کار برگشته است. وکیل دیگر به این موضوع اشاره و عنایتی نکرده است. فقط عنایت کرده به بند بلاشرط که دو ماه پولی نداده‌ای و باید قرارداد فسخ شود و کل پول داده شود.

چرا قادر به پرداخت پول به ویلموتس نشدید؟ شما فکر نمی‌کردید نمی‌توانید مبلغ قسط اول ویلموتس را پرداخت کنید؟
من الان نامه‌هایی از فیفا دارم که به آن‌ها اشاره می‌کنم. در یکی از نامه‌ها نوشته شده و اعلام کرده که ما پایبند هستیم، ولی نمی‌توانیم پول شما را بدهیم. همین الان هم می‌گویند ما تلاش می‌کنیم که پول شما را بدهیم، ولی نمی‌توانیم. یکبار هم پولی به ما دادند که به حساب فیفا بازگشت. یعنی شرایط طوری پیش رفت که نتوانستیم پول آقای ویلموتس را بدهیم. حالا یک سوال ایجاد می‌شود؟ ممکن است بپرسید، شما که می‌دانستید، چرا از داخل مبلغ قرارداد او را پرداخت نکردید؟ من پاسخ شما را می‌دهم. این نامه که در دست من است و به ستاد مقابله با تحریم نوشته شده و در شواری امنیت ملی که تمام وزیران در ان حضور داشته اند، مطرح شده و قرار شده ۲ میلیون یورو به ما قرض بدهند. نامه‌ای که گفتم محرمانه نیست.

چرا اینقدر دیر این موضوع اتفاق افتاده است؟
این نامه‌هایی است که ما نوشته ایم. ما بیش از ۱۰ نامه به وزارت ورزش، بانک مرکزی و .. نوشتم. من نوشتم و گفتم که این فسخ می‌کند. من که کاری نمی‌توانستم بکنم و پول جابجا کنم. در نامه آخرین که مربوط به ۲۵ مهره ماه ۱۳۹۸ است، آقای وزیر به من نامه‌ای نوشتند. ویلموتس سه روز بعد فسخ کردند. در این نامه اینطور نوشته شده است: «باسلام- پیرو مذاکره تلفنی روز یکشنبه برای استقراض از طریق آقای رضوانی فر پیگیری نمایید.» برای استقراض. ما که نمی‌خواستیم پول کارگر را بگیریم. چون دیدم، کارگر‌ها را نشان می‌دادند. نانوانی‌ها را نشان می‌دادند.

چون قرار بر این بوده که پول فروردین ماه امسال به شستا بازگرداند شود..
بله و تصور این بوده که تحریم‌ها پس از این مدت شل می‌شود. تحریم‌ها شل که نشده، سفت‌تر هم شده است. ضمنا یورویی که در آن زمان از آقای رضوانی‌فر گرفتیم، ۱۲ تومن بوده و الان خیلی بیشتر شده است. آن‌ها ۲۵میلیارد در دفاترشان ثبت کردند و ما ۲۴ میلیارد بدهی ثبت کردیم. حالا ممکن است یورو ۴۰ هزار تومان بشود. مهم این است که ما همین پول را در فیفا داریم.

جریمه‌ای به خاطر دیرکرد پرداخت استقراض به شستا نباید بپردازید؟
نه. این ستاد مقابله با تحریم است. تازه شستا فقط به ما پول نداده است. این فوتبال است که اینقدر رسانه‌ای است. به ۲۰۰ جا پول داده است. چون آن‌ها پول‌هایی است که صادرات کرده اند و نمی‌توانند وارد کشور کنند، بانک مرکزی به شستا نوشته که من از شما رفع تعهد ارزی می‌کنم. یعنی دیگر ارز از شما نمی‌خواهم. شما نامه را بخوانید. ببیند رئیس بانک مرکزی به رئیس شرکت شستا چه چیزی نوشته است:

متن نامه رئیس بانک مرکزی به شرکت شستا

«نامه مورخ ۲۸ مهرماه ۱۳۹۸. موضوع: تامین حقوق سرمربی و کادرفنی تیم ملی بزرگسالان از محل تعهدات ارزی شرکت فن آوران... ضمن اعلام موافقت این بانک با انجام درخواست مذبور به آگاهی می‌رساند رفع تعهد ارزی صادراتی شرکت فوق صرفا منوط به آن فدراسیون مبنی بر دریافت ارز از شرکت پتروشیمی فن آوران خواهد شد.»

این نامه به وزیر اطلاعات، وزیر امورخارجه، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر دفاع، وزیر صنعت، وزیر کشور، وزیر نفت و وزیر ورزش و جوانان در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۸ رونوشت شده است.

تاج حرف هایش را پس از خوانده شدن این نامه اینطور ادامه داد: «پس ببینید این فقط آقای تاج نیست. با این نامه رفع تعهد ارزی شده است. شرکت فن آوران ارز را در خارج از کشور به ما تحویل داده و به ویلموتس داده ایم. اینکه از پول فقرا است و مساکین پس درست نیست. چون اصلا این پول را نمی‌توانسته وارد کشور کند و الان هم نمی‌تواند. ما باید ۲ میلیون یورو به این شرکت به صورت ریال پرداخت کنیم. الان اختلاف سر این است که فدراسیون فوتبال به صورت یورو این قرض را بازگشت بدهد یا ریال.

بعد از بازی عراق چه اتفاقی برای ویلموتس می‌افتد؟ آقای ویلموتس اخراج شد؟ ایشان پول را گرفته و روی نیمکت تیم ملی نشسته. توضیح می‌دهید که چه اتفاقی رخ می‌دهد.
نامه‌ای دارم که در این نامه به فیفا نوشتیم که ما به ایشان نیاز داریم. ما اینطور نوشتیم: «قرارداد موجود است و ما به قرارداد پایبندیم.» ایشان دیگر نیامد و ایشان فسخ کرد و ما باید مدعی شویم.

با این شرایط چرا وکلای شما نتوانستند در دادگاه و در این پرونده عملکرد بهتری داشته باشند؟
من نمی‌دانم چرا. خودم شبی که رای صادر شد، به همه چیز فکر می‌کردم جز اینکه پول همه قرارداد را بدهیم. ما این‌ها را باید برویم و نشان بدهیم. ببینید نامه برگشت ویلموتس به وکیل ویلموتس هم موجود است. ما نامه زدیم که ایشان را می‌خواهیم. ما نامه زدیم که ایشان بیاید. یک نفر به این موارد اشاره نکرده است.


نقش وزارت ورزش در انتخاب سرمربی تیم ملی چقدر است؟
به طور کلی سرمربیان تیم ملی کشور در ۱۰، ۱۵ سال اخیر چطور انتخاب شده است؟ نامه‌ای مرکز فرهنگی ایران و هلند به آقای وزیر نوشته بود که پیشنهاد ما آقای مارک ویلموتس است و یک نفر دیگر. آقای وزیر نوشته اند، جناب آقای تاج با سلام. جهت اطلاع و بررسی و بهره برداری لازم.

بهره برداری در مناسبات اداری به چه معناست؟
هر کسی یک طوری تفسیر می‌کند.

در مناسبات اداری واژه بهره برداری تعریفش مشخص است ..
شما یک تفسیری دارید (باخنده).

این نامه و انتخاب ویلموتس را به نوعی می‌توان دستوری قلمداد کرد؟
من راجع به ویلموتس صحبت کردم و با شما بحث کردم. ایشان توانمندی‌هایی داشت. واقعیت این است که ما دنبال لوپتگی بودیم. دنبال رنار بودیم.

وزیر ورزش بعد از این ماجرا صحبتی کردند و خودشان را از این ماجرا بیرون کشیدند؟
بهترین حالت خود من هستم که مقابل دوربین نشسته ام و می‌گویم هر سوالی دارید بپرسید. واقعیت این است که در قرارداد آقای ویلموتس، بهترین بند، بندی بود که آقای وزیر اضافه کرد. اینکه اگر در سه ماه قرارداد فسخ شد، باید قرارداد را بدهند. اینکه بگوییم وزارت ورزش هیچ ارتباطی ندارد، خیلی درست نیست. اینکه بگوییم صد در صد فدراسیون بر اساس نامه وزیر عمل کرده هم درست نیست.

شفاف‌تر یعنی میان شما اختلاف وجود دارد؟ روز گذشته نیز ویدئویی روی صفحه وزیر آپلود شد که با مسببان عقد قرارداد باید برخورد شود؟
مهدی تاج با خنده‌ای گفت- شما به سوال بعدی بروید. ضمن اینکه اگر کسی تخلفی کرده، حتما باید با او برخورد شود.

ابهامات زیادی در مورد مالیات مربیان تیم ملی از برانکو تا کی روش و ویلموتس وجود دارد. در این مورد توضیح می‌دهید؟
ریاست محترم بازرسی کل کشور در مورد مالیات سوالی کرده بودند. خیلی هم محترمانه سوال پرسیدند. نماینده محترم بازرسی هم در برنامه فوتبال برتر خیلی خوب صحبت کرد. انتقاد باید اینطور باشد. گفت من این قرارداد را به لحاظ مالیا قبول ندارم. من مالیات را توضیح می‌دهم. ببینید تمام مربیان خارجی که به کشور ما می‌آیند، باید در کشور خودشان مالیات بپردازند. مالیات در کشور ایران با ماست و در کشور خودشان با خودشان. ما هر دو را به گردن نمی‌گیریم.

شایعه شده فرزند یکی از مدیران مستعفی فدراسیون فوتبال بازداشت شده و خیلی‌ها فکر می‌کنند این بازداشت مربوط به فرزند مهدی تاج باشد. این موضوع درست است؟
گفتند پسر یکی از مدیران فدراسیون که در حال استعفا است دستگیر شده است. برخی‌ها ذهن شان روی پسر من رفت.

کدام پسرتان؟
من دو فرزند پسر دارم. علی و وحید. هر دوی آن‌ها مدرک دکتری دارند. هر دوی آن‌ها پای شان به فوتبال نرسیده است. اصلا اطلاعات فوتبالی زیادی ندارند. اینکه مثل شما‌ها به طور دقیق اطلاعات داشته باشند. ضمن اینکه نه بدهی بانکی و مالیاتی دارند و نه دستگیر شده اند. الان من این را توانستم و به شما گفتم، ولی یکی از رسانه‌های بیگانه حرف‌های عجیبی زده بود. هر دو پسرم یک کار مشترک می‌کنند و هیچ ارتباطی با نفت و فولاد و فوتبال و .. ندارد.

آقای کی روش اخیرا از دست شما خیلی ناراحت و عصبانی است. ایشان گفت در قطر به من گفته که دیگر با کلمبیا مذاکره نکنید. آیا کسی به شما گفت که دیگر با کی روش مذاکره نکنید؟
مختصر کلام این است که من آقای کی روش را قبول دارم. ایشان از من انتقاد کرده. همین الان از من انتقاد کرده و از من ناراحت است. اولا اینکه من آقای کی روش را به عنوان یک مربی خوب قبول دارم و اگر دفاع نمی‌کردم خودتان می‌دانید چه اتفاقاتی ممکن بود رخ بدهد. پس من آقای کی روش را به عنوان یک سرمربی خوب هنوز قبول دارم. ایشان مربی خوبی بود و به فوتبال ما خدمت کرد. اختلاف ما، اما سر یک قرارداد است که ایشان فکر می‌کند ما متقلبانه عمل کردیم. اینکه می‌دانستیم مسابقات سومی آسیا ندارد. واقعیت من نمی‌دانستم و خود ایشان هم نمی‌دانست.

این سوتی و گاف فدراسیون بود؟
نه. ما در هر صورت گفتیم اگر سوم شدیم، این مقدار به شما پول می‌دهیم.

در جدول کلی مسابقات سوم شدیم؟
سومی برای زمانی است که مسابقه فوتبال برگزار شود و ما از یک تیمی ببریم و سوم بشویم. آقای کی روش هم حرف شما را می‌زند و شما سر من کلاه گذاشته اید. ما باید عدالت را رعایت کنیم. ایشان نیست. کی روش می‌گفت باید ۲۰۰ هزار دلار را به من بدهید. تا من بودم گفتم نمی‌دهم. دعوا هم داشتیم. بعد هم ایشان رفت و رای گرفت. بعد دوستانی به من گفتند، اگر ما سوم نشویم و این پول را بدهیم، یک پرونده به پرونده‌های ما اضافه می‌شود و باید برویم و در یکی از این نهاد‌ها جواب بدهیم که چرا این پول را دادید، ولی وقتی فیفا رای داد، دیگر مشکلی وجود نداشت.

تفاوت کی روش و ویلموتس در چه چیز‌هایی بود و چرا شما در یکی از مصاحبه‌های خود نسبت به سرمربی بلژیکی تیم ملی که رفتار خوبی در قبال فوتبال ایران نداشته، گفتید ویلموتس مربی نجیبی است؟
آقای کی روش زمانی بود که هفت هشت ماه پول نمی‌گرفت. غر می‌زد؛ دعوا می‌کرد، ولی می‌ایستاد و کارش را می‌کرد و ما پولش را می‌دادیم. البته آقای ویلموتس هم نجابت کرد. ۵، ۶ ماه پولش را نگه داشتیم و به او ندادیم.

چه نجابتی؟ ایشان که مدام به فیفا نامه می‌زده و از فدراسیون فوتبال ایران شکایت می‌کرده؟
نه- نامه اول و دوم را به ما زد و بعد به فیفا شکایت کرد، ولی آقای کی روش پولش را می‌گرفت و کارش را می‌کرد. یک ذره از کارش کم نمی‎ گذاشت. پولش را هم با داد و بیداد و گردن کلفتی می‌گرفت.

چرا مذاکره با سرمربی تیم ملی مخفیانه بود و چرا پس از انتخاب ایشان به عنوان سرمربی شاهد حضور ایشان مقابل اصحاب رسانه نبودیم و حتی یک کنفرانس خبری هم برگزار نشد؟
اگر اینطور بوده که باید به روابط عمومی بگویم. اگر نتوانستید سوال بپرسید، درست نیست. باید همیشه بتوان سوال کرد. در مورد قسمت اول شما باید بگوییم که این امکان وجود نداشت. اینطوری اگر اسمی مطرح شود، عوارضی دارد. توقعاتی برای آن مربی ایجاد می‌شود و قیمتش بالا می‌رود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
پس پول زادی نبود. می تونه از جیب خودش بده. این که این همه جار و جنجال نداشت
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
آقای تاج دست ازاین قبیل چرندیات بردارید.
" آمریکا در دوره‌ای که ویلموتس سرمربی ما شد، ۱۱ تحریم جدید برعلیه کشور ما وضع کرد"
آقای ویلموتس جمعا 36 روز مربی ما بود یعنی آمریکا هر سه روز یک تحریم علیه ایران وضع میکرد؟؟؟؟؟
بخدا خجالت داره که الحمدالله شماها ندارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
بجای عذرخواهی از ملت بخاطر هدر دادن بیت المال طلبکارهم هست !!!!!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
با این پول میتوان بهداشت خیلی از روستا ها را اباد کرد
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
واقعا این فوتبال چه گلی به سر ما زده که اینقدر برایش پول بدهیم؟ والله بالله اگر مربی داخلی هم میگذاشتید فرقی نمیکرد. در وضعی که کشور درگیر شدید ترین تحریمهای تاریخ بشریت است پرداخت این پولها ظلم مضاعف به مردم مستضعف است. فوتبال ما یک سطح معلومی دارد. با مربی داخلی یا خارجی ما نهایتش بتوانیم به مرحله اول جام جهانی برویم و اوت شویم. فرقی ندارد. مردم نان ندارند. بفهمید. خجالت بکشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
عجب رویی داری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
اقای تاج این چه استدلالی هست. حتی اگر یک ریال باشد شما در قبال حفظ و حراست از ان مسئولیت دارید
علی اکبر کرم زاده
|
Turkey
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
عدم هماهنگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
یه سوال پیش پا افتاده اقای تاج شما با فوتبال چه کار داری؟ میشه بگین سابقه شما تو فوتبال چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
مثل طبری حرف میزنه!!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما رژیم اسراییل به توافقنامه آتش بس با لبنان پایبند می ماند؟