ورود مجلس به آشفته بازار سرمایه؛ آیا دولت اقتصاد را رها کرده است؟

کد خبر: ۹۹۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ 16 August 2020

دولت بازار سرمایه را رها کرده است، این اعتقاد اکثر نمایندگان مجلس در واکنش به افزایش چندین باره قیمت مسکن، خودرو و ارز بوده که برای رسیدگی به آن وعده تشکیل جلسه ای با دولتمردان را داده اند.

به گزارش تابناک، دستور کار آخرین جلسه هفته جاری مجلس شورای اسلامی مرتبط با اصلاح بندی از آیین نامه داخلی پارلمان بود که در آن تعیین حداقل اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی به عهده هیات مشترکی از روسای شعب و هیات رییسه مجلس گذاشته شد؛این مصوبه به معنای مجوز پارلمان به کمیسیون حقوقی برای تشکیل جلسات با 8 عضو است.

طبق آیین نامه داخلی مجلس نصاب تشکیل کمیسیون های تخصصی حداقل 19 و حداکثر 23 عضو است که با توجه به اقبال کم نمایندگان برای عضویت در کمیسیون حقوقی شروع به کار این کمیسیون با تاخیر 4 ماهه مواجه شد. برای خروج از این بن بست طرحی جهت واگذاری اختیار به هیات رییسه برای افزایش و کاهش اعضای کمیسیون ها مطرح شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند. این بار طرحی دیگر به تصویب رسید تا موانع بر سر راه ایجاد کمیسیون حقوقی برداشته شود.

بعد از آن مجلسی ها ایراد شورای نگهبان در طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر حوزه محیط زیست را رفع کردند و وارد بررسی ایرادات شورا به طرح مالیات بر خانه های خالی شدند که به دلیل ابهام نمایندگان در مورد نحوه رفع ایراد شورا مجددا به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

در خلال بررسی این طرح علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس از افزایش 7 درصدی قیمت مسکن در طول یک ماه سخن گفت و با یادآوری وظایف دولت در برابر مردم اظهار کرد: دولت باید درباره اقداماتش برای کنترل بازار خودرو توضیح دهد البته رئیس‌جمهور به سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت دستور رسیدگی داده، وزارتی که وزیر ندارد و انگار قرار است ساختمان وزارت خانه با قیمت سرسام‌آور خودرو برخورد کند؛ نرخ خودرو پرواز کرده و دارد به عرش می‌رسد اما آقایان تنها تماشاچی هستند.

موضوعی که در واکنش به آن محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه گفت که دولت باید درباره بازار، مسکن، ارز و بورس به مجلس توضیح دهد به همین دلیل یکشنبه هفته آینده در نشستی غیرعلنی به بررسی این وضعیت با حضور دولتمردان خواهیم پرداخت.

تذکرات نمایندگان به این ختم نشد؛ عده ای از وضعیت بورس گلایه داشته و عده ای دیگر از افزایش قیمت کود و سم کشاورزی انتقاد کردند. سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در این باره گفت: باید ارکان سازمان بورس در جهت حفظ ثبات و آرامش در بورس اقدام کنند، آنها برای رعایت مصالح کشور قسم خورده اند لذا اگر وضعیت فعلی بورس به خاطر قصور و تقصیر در اداره این بازار باشد ،قوه قضاییه و سازمان بازرسی به آن ورود کند چون در شرایط فعلی هزار هزار میلیارد ضرر به مردم وارد شده است.

کاظم موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس این طور به وضعیت بازار بورس واکنش نشان داد که دولت باید از سرمایه‌های خرد وارد شده به بورس حمایت کند. یک آقای روحانی با من تماس گرفت که دو ماه پیش خانه‌اش را یک میلیارد تومان فروخته و در بورس گذاشته و حالا قیمت آن به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. خانمی گوشواره‌اش را فروخته و افرادی خودرو و خانه‌هایشان را فروخته‌اند و در بورس گذاشته‌اند، حق‌الناس را نمی‌شود خورد.پس اگر هر کدام از بانک‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان به بورس بیاورند شاهد این مشکلات نیستیم.

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز نیز با انتقاد از افزایش نرخ کود و سم کشاورزی گفت: «گرانی کود و سم کشاورزی مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده ،کود و سم کشاورزی به نوعی هستی کشاورز است و این روند کشاورز را با خاک یکسان می‌کند. چه مافیایی پشت این قضیه حضور دارد.» در همین رابطه حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا نیز گرانی نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود شیمیایی را ظلم به تولیدکنندگان و محرومان کشور دانست و از کسانی سخن گفت که بدون استفاده از هرگونه رانت و امکانات در محروم‌ترین مناطق کشور استراتژیک‌ترین محصولات را تولید می‌کنند.او پیشنهاد کرد که از یارانه و ارز اختصاصی برای ارزان نگه داشتن و تثبیت قیمت نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود شیمیایی استفاده شود.

انتقاد به گرانی نهاده های کشاورزی و وضعیت بازار محدود به تذکرات نمایندگان نبود چه اینکه علی خضریان نماینده تهران سوالی از کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال 94 تاکنون و انحصار واردات گندم برای افراد خاص پرسید. وزیر این طور پاسخ داد که گندم به میزان مصرف داخل در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات وجود ندارد. توضیحاتی که برای نماینده سوال کننده قانع کننده نبود و او با این شرط سوال را به رای نگذاشت که وزیر در دو هفته آینده برای رفع مشکل اقدام کند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس هم گفت که نمایندگان در بحث خرید تضمینی گندم و قیمت‌های اعلامی بسیار نگران هستند و بارها تأکید کرده‌اند که نرخ‌های اعلامی موجب عدم کشت و کار خواهد شد.امیدواریم آقای خاوازی موضوع خرید تضمینی گندم را در دولت به صورت جدی دنبال کند.

جلسه امروز با تصویب دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن به پایان رسید، هدف طرح این است که با ارائه تسهیلاتی، تولید مسکن افزایش یافته و قیمت آن کاهش پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
این دوتا قوه قضاییه و مجلس اصولگرا میخوان جاده واسه رییس جمهور بعدی که از خودشونه صاف باشه واسه بخور بخور. همجوره با دولت فعلی تقابل دارند. هیچکدوم دنبال دوای درد مردم نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
احسنت، دقيقا همينه
. این تبلیغات مزاحمی که هی میاد روی متن رو حذف کنید یا مثل بقیه تبلیغات بزارینش کنار سایت. آخه چرا اینقد به شعور مخاطبینتون بی تفاوتید؟
کم از دست این دولت بی تدبیر داریم میکشیم، شماهام مدام نمک بپاشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
باز توی کامپیوتر خوبه. شما یکبار سایت رو توی گوشی باز کن، کلا سرجمع یک یا دوخط از مطلب رو میتونی بخونی. باقی تبلیغه. بعد به شدت هم صفحه رو کند میکنه این تبلیغات. شورشو در آورده. این حد از تبلیغ توهین به شعور مخاطبه
استاد معظم جناب اقای پژمان فر فرمودند که اقدام دولت ... همان کاری که با دخالت های نابجا در بورس انجام داد و باعث ضرر و زیان مردم شد. و یا فرمودند رییس مجلس ( لاریجانی) خود را بالاتر از سایر نمایندگان می داند. همین افاضات است که مقام استادی به شما داده میشود . یا از بورس خبر نداری یا از علم اقتصاد بی بهره ای و یا کینه و عداوتت نسبت به لاریجانی و دولت روحانی انقدر بالاست که حاضری هر حرف غیر منطقی را بزبان جاری سازی و به پس و پیش آن توجه نکنی . کدام یک از احاد مردم در بورس سرمایه گذاری کردند و ضرر دیدند . اگر یک فردی در نقطه اشباع ان و از روی طمع و با تبلیغات دلالان بورسی وارد بورس شده و در شاخص دو میلیون سهم خریده بغیر از این اندک مردم بقیه تا 20 برابر سود کردند چرا سود انها را بازگو نمی کنی و ضرر اندک بورس باز غیر حرفه ای که به دولت مرتبط میکنی؟ شاید باز فتنه ریختن مردم به خاطر موسسات مالی (دوستان دزد شما) را ایندفعه بخاطر بورس را در سر میپروارنید و مقدمه چینی میکنید ؟ شما نمی دانید و نخواهید دانست که حفظ منافع جناحی برابر با هدر دادن منافع ملی است . اخر الامر مردم شما را چطور فردی دلسوز به ملت و مملکت تلقی کنند . اگر انصاف ندارید کمی مردانگی داشته باشید .
از بس که دولت در پیش فروش سکه ، خودرو و بورس قابل اعتماد بوده و به تعهداتش عمل کرده حتما انتظار داره که مردم بازهم به دولت اعتماد کنند اونم برای دو سال بعد. خودرویی که تعهد داده 30 روزه و سه ماهه تحویل میده رو زیر بار نمیره بعد انتظار داره به اجرای تعهدات این دولت توسط دولت بعدی امیدوار باشیم
اینهمه تبلیغ ومصاحبه برای گشایش اقتصادی کردند اخرش معلوم شد هیاهویرای هیچ بوده
دولت میخواهد کسری بودجه اش را از جیب مردم تامین کند با فروش نفت به دلار ۲۰ تومن پس دولت نمیخواهد دلار از ۲۰ تومن پابین بیایید و راهش از مردم جدا هست
چه خبر هست همه همديگر را دور ميزنند اين چه اتحادي هست
اگر کسی اخبار اقتصادی کشور را پیگیر باشد مطمئنا متوجه میشود مجلس و مشخصا مسئولین کمیسیون اقتصادی آن در سال 1396 و 1397 تورم را دامن زدند و امروز نیز منافعی دارند که با کاهش تورم ضرر وزیان خواهند نمود
در اینده نزدیک تمام قاچاق نفت که از ایران می شود با این قانون فروش نفت قانونی می شود هر کسی را از این به بعد بگیرند می گوید خریدم می خواهم بفروشم این روزها عجب قانونهاٸی بیرون میاد این را چه می گویند؟ فروپاشی اقتصاد......نه......؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار