بازدید 23561

مساله این است؛ گشایش اقتصادی برای «عموم» یا جهش طبقاتی «مطلعان»؟

«گشایش اقتصادی در راه است»؛ خبر و وعده ای است که چند روز اخیر از سوی روسای قوای مجریه و مقننه بیان و گفته شده قرار است در هفته جاری این خبر موجب رخ دادن اتفاقات خوب اقتصادی در کشور شود و آنقدر این خبر مهم هست که یکی از مشاوران رییس جمهور در توییتی به همه مردم ایران توصیه می کند، برای هر تصمیم اقتصادی یک هفته صبر کنند.
کد خبر: ۹۹۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 08 August 2020
مسئله این است ؛ گشایش اقتصادی برای «عموم» یا جهش طبقاتی «مطلعان»«گشایش اقتصادی در راه است»؛ خبر و وعده ای است که چند روز اخیر از سوی روسای قوای مجریه و مقننه بیان و گفته شده قرار است در هفته جاری این خبر موجب رخ دادن اتفاقات خوب اقتصادی در کشور شود و آنقدر این خبر مهم هست که یکی از مشاوران رییس جمهور در توییتی به همه مردم ایران توصیه می کند، برای هر تصمیم اقتصادی یک هفته صبر کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ مشکلات اقتصادی و تبعات آن موضوعی است که مدتهاست ذهن هر ایرانی را به خود مشغول کرده و روزی نیست به تحلیل و بررسی اخبار و موضوعات اقتصادی نپردازد. در دو سال اخیر هم با توجه به تحولاتی که در سطح بین المللی رخ داده این فشارهای اقتصادی بیش از گذشته موجب نگرانی و دلمشغولی مردم کشور شده است. به همین دلیل و انتظارات دیگری که وجود دارد، در این مدت ها، یکی از خواسته های مردم از مسئولان چاره سازی برای اوضاع خطر موجود بوده است.
 
حال از سوی برخی مسئولان ارشد کشوری خبر می رسد که قرار است اتفاقات مهم اقتصادی در کشور رخ دهد و اوضاع به گونه دیگری رقم خورد. به واسطه همین خبر بود که بازار گمانه زنی در شبکه های اجتماعی به اوج خود رسید و برخی این اتفاق را مرتبط با پذیرش دستورهای FATF می دانستند و برخی دیگر از ابلاغ دستورالعمل ها برای فروش اوراق سلف نفت به مردم .همچنین تعدادی معتقد بودند که این وعده در زمینه برداشت از صندوق ذخیره ارزی خواهد بود و ممکن است تحولات خوبی هم در بورس رخ دهد؛ اما همه این ها تا کنون در حد گمانه مانده و قطعی نشده اند.
 
در این آشفته بازار گمانه زنی که متاسفانه مسئولان امر نتوانسته اند شفاف و موثر پاسخی داشته باشند و بیشتر با رمز و راز با مردم سخن گفته اند؛ اما یک چیز قطعی است و آن این که قطعا افراد یا گروه هایی بوده و هستند که از این تصمیم باخبرند و می دانند که قرار است چه اتفاق خوبی در هفته آینده رخ دهد و این قطعا یکی از مصداق های رانت اطلاعاتی و بهره برداری از اطلاعات نهانی است که همه کشورها سال هاست سعی دارند در قوانین خود درباره آن تمهیداتی بیندیشند.
 
در همین ارتباط، دکتر مرتضی شهبازی نیا حقوقدان و رییس کانونهای وکلای سراسر کشور در رشته توییتی به این موضوع پرداخته و اظهار داشت: «بسیاری از مصادیق فساد، ریشه در اطلاعات پنهانی دارند که مدیران به اقتضای منصب عمومی دارند و دیگران ندارند. یکی از جذابیت‌های مناصب عمومی در کشور ما، دسترسی به همین اطلاعات و استفاده از آن‌ها برای منافع شخصی و یا خانوادگی و گروهی است.
 
شخص به ظاهر اختلاسی نمی‌کند و خلاف شرعی هم انجام نمی‌دهد، فقط به اطرافیانش می‌گوید احتمالا ارز گران می‌شود و یا سود بانکی کم و زیاد می‌شود و فلان شرکت که در بورس است، به خاطر برنده شدن در فلان مناقصه، قیمت سهامش بالا می‌رود و همین کافی است تا ثروت هنگفتی عاید آن مدیر یا وابستگانش شود.
 
کشور‌هایی که واقعی با فساد مبارزه می‌کنند؛ اولا استفاده شخصی از اطلاعات حاصل از موقعیت اداری را با ضمانت اجرا‌های موثر مطلقا ممنوع می‌کنند و با تجویز جارزنی و دادن حق شکایت و پیگیری به نهاد‌های مدنی و رسانه ها، این قاعده را تضمین می‌کنند.
 
در نظام حقوقی کامن لا راجع به منع استفاده مدیران از اطلاعات نهانی، حکمی تقریبا با مضمون این حدیث از حضرت امیر (ع) هست: اتقوا من مواضع التهم. بسیاری از کار‌های مباح بر مدیر ممنوع است. اگر اطلاعات نهانی را بدون نفع شخصی هم به کسی بدهد، مسئول است
 
ثانیا اطلاعات تصمیمات اقتصادی را شفاف و در زمان واحد برای همه افشا می‌کنند. تازه این‌ها در اقتصاد غیر دولتی است. حالا در یک اقتصاد کاملا دولتی و خصولتی و تحت تحریم، اطلاعات این تصمیمات پشت پرده و توصیه‌هایی از این دست، می‌تواند طبقه خیلی‌ها را جابجا کند.»
 
باید خاطرنشان کرد، اطلاعات ارزشمندترین دارایی در هر حوزه اقتصادی است، به نحوی که سرمایه گذاران هر قدر که از اطلاعات بیشتر برخوردار باشند، در فعالیت خود در این بازارها موفق‌تر خواهند بود. در این میان، گاه به دلیل برخی اتفاقات و شرایط برخی ها مطلع تر از دیگر فراد جامعه هستند و بدین سان از یکسری اطلاعات نهانی در وقایع جامعه آگاهی می‌یابند. وجود چنین برتری اطلاعاتی خود به خود موجب رخ دادن اتفاقات اجتماعی و اقتصادی مختلفی می شود.
 
در قوانین موضوعه و فقه تاحدی قواعد مشخصی برای منع استفاده از اطلاعات نهانی وجود دارد، ولی واقعیت این است که متاسفانه این قواعد تا سطحی کارساز هستند و وقتی بحث از تحولات عظیم اقتصادی در سطح کلان کشور می شود، به کار نمی آیند و اینجاست که مسئولان امر باید دقت داشته باشند که نوع اطلاع رسانی و فعالیت آن هاست که می تواند بازدارنده بوده و اقدامات کلان را در ابتدای راه از مسیر از پیش تعیین شده منحرف نسازد و مثلا اگر قرار است تصمیمی موجب آرامش خاطر عمومی گردد خود موجب جابجایی و شکاف طبقاتی عظیم تری شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۰
مطمئنا دومی. کی تا حالا توو این مملکت به نفع مردم کاری انجام شده؟ چند وقت دیگه هم یه دادگاه تشکیل میدن برای متهمین پزونده گشایش اقتصادی. اون موقع احتمالا دلار ۱۰۰ هزار تومنه و مردم نون خالی هم برای خوردن گیر نمیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
ایران بهشت مختلصین
منظور گشایش جیب برخی از طبقات جامعه است. در این شرایط آزاد سازی سهام شرکت های دولتی چیزی جز فروختن مال کل جامعه از جمله طبقات زیرین به بخش خاصی از جامعه با قیمت اندک نیست. ا ، در آینده ضربه ای اساسی به نظام طبقاتی جامعه خواهد زد. بورس پایان کار است. پاشنه آشیلی که خطر نهایی را رقم خواهد زد.
حالا کلآ منظورت چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
منظور این است که هر خبری هست نباید در باره اطلاع رسانی آن تعلل کرد و یا اگر لازم است تعلل شود دسترسی رانت خواران با تصویب قوانین بازدارنده کلا مسدود شود..
موضوع بسار خوبی رو مطرح کردید
یکی از همین دولتی ها در زمان گرانی سال گذشته، به بنده خدایی گفته بود تا میتوانی مواد اولیه بخرید و این دوستمان کارخانه را تعطیل کرد و تبدیل به انبار نمود
تمام کارگران را نیز به مرخصی اجباری فرستاد
فقط یک اتفاق بد افتاد
درآمد حاصل از فروش مواد اولیه به قدری بود که کلا کارخانه را دیگر بصورت گذشته باز نکرد و به فروش و دلالی موارد اولیه روی آورد!!!!!!!!
مطلعان اشتباه است . عبارت درست ، خودی هاست.
البته جهش طبقاتی فقط برای مطلعان نیست. بلکه بهتر است بگویید برای مفسدانی که در دادگاه های اخیر بعد از باcداشت و اقرار برخی از کشور فرار کرده اند.
اینها همش ادعاهای کذب است
در جاهای دیگر دنیا به اینها نمی گویند مطلع؛ می گویند مجرم و گاهی تمام اموالشان توسط دادگاه ضبط می شود.
و مسئله اینه کسانی که از این رانت ها استفاده میکنند بعد بقیه ملت رو دنبال خودشون میکشند مثل اونایی که دلار ۴۲۰۰ گرفتند سال ۹۷ الان چند سال هست که دارند ملت رو به هر طرف که دوست دارند میکشند آفرین به روحانی و حامیان روحانی
گشایش با تصویب نامه خانه خالی؛ بعد از ۳۵ سال خدمت با زحمت و دربدری و وام بانکی یک آپارتمان نقلی ۳۰ سال ساخت خریدم تا شاید پسر ۳۰ ساله ام را راضی کنم زن بگیره حالا دولت میخواد خانه دوم را بالا بکشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
حتی اگر دو منزل در یک شهر داشته باشی و مجبور باشی یکی از دو منزل رو برای مسافرت اقوام نزدیک خالی نگه داری، آقایان میگن نه شما حق مالکیت و اختیارش رو نداری، و باید به دولت 4 میلیون مالیات بدی آنهم ماهیانه !!! این از عجایب روزگار ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
خوب برو واسش زن بگیر اگرم نمی خواد زن بگیره با قیمت معقول اجاره بده
هومن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
خب عزیز دل برادر شما قشنگ برا آقازاده عزیزت زن بگیر بره بشینه تو خونه یا بزن به نامش ببین کسی میاد بهت بگه مالیات بده این بهترین قانونی هست که به وجود اومده و فکر می کنم ایران تنها کشوری بود که روی ملک خالی مالیات نمی گذاشت و باعث شد بی شمار جوانان از خرید خونه برای همیشه محروم بشن
هومن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
در پاسخ به ناشناس ۱۴:۳۰
خدا رو شکر شما وضعت خوبه یک سال خونه رو خالی نگه می داری که دو روز مهمون خواهی داشت عزیز من خدایی هتل برای همین منظور پدید اومده
ناشناس
| Bulgaria |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
در جواب آن عقده ای که در حسرت یک خانه مانده و از مالیات بر خانه دیگری داره عقده گشایی میکنه،

عزیز دل من، شما مگر کمونیست هستی که به املاک اشتراکی اعتقاد داری؟ الحمدالله مملکت اسلامی داریم، و هر کس یک منزل بیشتری دارد دلیل نمیشه به شمای عقده ای لزوما اجاره بدهد و حق دارد با ملک خود هر کاری بکند. ضمنا خانه خالی هم مالیات داشته و دارد، به شهرداری سالیانه کلی مالیات میدهیم و نیازی به قانون مسخره جدید نیست
اف ای تی اف شامل گشایش اقتصادی است؟
این نهاد هیچ گشایشی قرار نیست در اقتصاد ایران بگشاید یا ببندد
اگر آنچه میگویند حقیقتی هم داشته باشد که ندارد، قطعاً هدف اصلی متورم تر کردن جیب تعدادی دیگر ا است. و این به معنی بالاتر رفتن خط فقر.
گيريم جهش اقتصادي باشد قشر مستضعف با كدام سرمايه ميخواهد در اين اقتصاد شركت كند در ضمن اگر شما اين هنر را داشتيد پس چرا مردم را چندين سال عذاب داديد
اگر مملکت به صورت عادی اداره بشه. با دنیا روابط عادی داشته باشیم. به ویژه با قدرت اقتصادی و علمی اول جهان، امریکا. شفافیت داشته باشیم. دیگه رانتی باقی نمیمونه.
بابا آزموده را آزمودن خطاست!!!! یادتان رفت می گفت : آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می کنیم که اصلاً مردم اهمیتی به یارانه ندهند.....
هروقت ایشان نرخ دلار را به سال ۹۲ برگرداند از گشایش اقتصادی حرف بزند....قیمتها را ۳۰۰٪ بالا برده حالا اگر ۵٪ پائین بیاورد کاری کرده؟؟؟.
این خبر به اصطلاح خوش، بدون کوچکترین شکی ، برای مردم هیچ آبی نداره، اما برای رانت خواران نون خیلی خیلی خوبی داره
تیتر عالی بود. اصل ماجرا رو مشخص کرد
مطمئن باشید گزینه دوم محتمل تر است،صد درصد
بسمه تعالی
از شماها جزء شر به مردم چیزی نرسیده.....کار مثبت انجام میشه و خود به خود بروز میکنه نیاز به تبلیغات کار نکرده نیست....
این رییس جمهور اعتماد به نفس ندارد برعکس احمدی‌نژاد که فقط اعتماد به نفس داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
اتفاقا تنها چیزی که رئیس جمهورها دارن اعتماد بنفسه و بس!
بدبختی اینجاست که همه دستشان آلوده شده دیگه کی می خواد جمعش کنه
همتی : ظرف یکی دوروز اینده قیمت ارز راپایین می اوریم !!!
اقای همتی !
چرانمیخواهیدبپذیرید که دوران حرف درمانی و القای روانی برای کاهش قیمت ها خیلی وقته بسررسیده؟؟؟!!!
دوماه پیش هم گفتید قیمت خودرورا پایین می اوریم پس چه شد؟؟؟ خبر دارید قیمت پراید الان چقدراست ؟!!!
پارسال میگفتید بازارمسکن بیشترازاین دیگرکشش اقزایش قیمت راندارد پس چه شد؟؟؟!!! میدانید که بطورمیانگین هرماه قیمت اپارتمان درتهران دومیلیون تومان افزایش می یابد؟؟؟!!!
نتیجه معرفی و مجازات سلطان سکه وارز و خودرو به کجارسید؟؟؟!!
اقای همتی !
نمیشود بورس هرروز ۵ درصد رشد کند و در دوسال ۲۰ برابر بشود وبعد انتظارداشته باشید بازارهای رقیب ان متناسب بارشد بورس رشدنکنند
افای همتی !
بدانید که سیاست دوگانه حمایت بی چون وچرا ازبورس وسرکوب بازارهای دیگر محکوم به شکست است و جواب نمیدهد
تا این زمان گشایش های اقتصادی دولت های مختلف به نفع عده خاصی بوده که جزوئ واضحات است و منجر به ظبقاتی شدن جامعه به شکل بسیار عجیب شده که اغنیا ی مسلمان شهرک های خاص خودشان را دارند ومسلمین فقیر را بدانها راه نیست. منتظر می مانیم تا ببینیم از حالا به بعد چه می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
شهرک های اغنیای مسلمان رو خوب اومدی
کاش ما هم مجلس عوام داشتیم.....
شاید این خبر درباره توافق چین و ایران باشد و یا برداشت از ذخیره ارزی، امیدواریم پای قول و قرار های سراسر کذب اروپا غیر قابل تضمین و توام به خدعه و نیرنگ است در میان نباشد.
شما متوجه نشدی تابی جون، فرمودن گشایش اقتصادی برای دولت !!! یعنی مردم فقط تماشا کنید!
کارت الکترونیکی یا کارت اعتبار همین الان هم در غرب هست ملت غرب زده بی دانش پر ادعا
این مشاور یا هر چی که اسمش هست دل خجسته ای دارد کسی که با حقوق ماهیانه حتی از خرید نیاز های روزانه ناتوان است چه تصمیم اقتصادی مهمی می تواند بگیرد که اشان افاضه کردن این هفته دست نگه دارید مگر اینکه به قول همین نوشته این جمله فقط سیگنالی است برای خودی ها
عموم مردم به آقاي روحاني اعتماد كردند و ايشان را براي مرتبه دوم انتخاب كردند، در حال حاضر كسي حق اعتراض ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
کدوم انتخابات ؟ دلت خوشه هااااا .. با وجود دیوار سختی مثل شورای نگهبان ، مردم در یک دوره بین حسن و حسن و حسن یک حسن انتخاب میکنن در یک دوره بین محمود و محمود و محمود یک محمود انتخاب میکنن در یک دوره بین محمد و محمد و محمد یک محمد انتخاب میکنن و در یک دوره بین اکبر و اکبر و اکبر یک اکبر انتخاب میکنن و معلوم نیست تا کی قراره همچین سیستمی وجود داشته باشه
الکی انگ رانت خواری به این بزرگواران نچسبانید اینها مطلع بودنشون که دست خودشون نیست
کاش مسائل کشور و مردم به همین راحتی که بشه راجع به یک راه حل دفعتی ازش حرف زد، قابل حل بود. اغلب این مسائل نیاز به حداقل راه حل های میان مدت 10- 15 ساله دارند، بعد یکهو مشکلاتی که در طول 20 سال اخیر روی هم انباشته شده قراره از هفته دیگه گشایش پیدا کنه؟
واحیرتا!!!!!
تابناک! چو دانی و پرسی سوالت خطاست
تابناک جان اگر امکان دارد راهی پیدا کنید ببیند که آیا مسولین این کامنت ها را می خوانند تابدین وسیله یک مقداری هم به خود ایند
در بازار بورس فردا رانت های خبری خود را نشان خواهند داد
اینها برای جلوگیری از پرواز دلار قبل از جلسه شورای امنیت سه شنبه هستش. یعنی فعلا دلار را کنترل کنند تا ببینند چی پیش میاد. چون این بار اگر دلار از 26 هزار رد بشه دیگه نمی تونن کاری کنند و مردم خودشون وارد عمل خواهند شد. احتمالا منظور از گشایش اقتصادی، رونمایی از پهپاد جدیدی هستش که برای مردم پول میاره در خونه ها! تجربه نشون میده که منتظر یک افتضاح دیگه باشید.
هیچ گشایشی درکار نیست.
دولت همیشه به نفع خودش کار کرده
هر وقت هم خواسته به اصطلاح به نفع مردم کار کنه آخر یا همون اول هم مشخصه شده که در آخر به نفع خودشه و سر مردم کلاه میره.
همینو بس.

شما اگه تونستی برگردی به عقب و موردی رو به نفع مردم پیدا کنی که در آخر نفع اصلی مربوط به دولت نبوده من دیگه نظر نمیدم.
ولی واقعا امیدوارم یک چیزی برا گفتن داشته باشن، اگه رئیس جمهور چیز مهمی نداشته باشه و خبرش در حد پست پهپادی باشه، فاجعه رخ میده تا آخر هفته دلار رو 30 تومنه.
یا گشایش در قرار داد با چین هست یا معامله چربی که در پی نشست سه شنبه در راه هست.

کاش استارتاپی بود که رانت اخبار اقتصادی مسولین را کشف و مسول را به مردم معرفی میکرد ،یعنی شدنیه ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل