بازدید 6804
جلسه امروز فولادی‌ها و معدنی‌ها با معاونت معدنی به نتیجه نرسید

ماراتن قیمت‌گذاری کنسانتره و گندله باز هم پایان نیافت/ یکشنبه قیمت نهایی مشخص می‌شود

سه شنبه 24 تیرماه قرار بود تا معاونت معدنی وزارت صمت ضرایب نهایی برای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد را اعلام کند، اما بعد از اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی به دلیل افزایش قیمت کنسانتره و گندله، معاونت معدنی از اعلام ضرایب خودداری کرد و امروز از مدیران معدنی و فولادی دعوت به عمل آورد تا در جلسه ای مشترک صورت جلسه ای دال بر توافق روی قیمت‌ها به امضا برسانند.
کد خبر: ۹۹۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹ 15 July 2020

https://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1399/4/25/1211635_760.jpg

سه شنبه 24 تیرماه قرار بود تا معاونت معدنی وزارت صمت ضرایب نهایی برای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد را اعلام کند، اما بعد از اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی به دلیل افزایش قیمت کنسانتره و گندله، معاونت معدنی از اعلام ضرایب خودداری کرد و امروز از مدیران معدنی و فولادی دعوت به عمل آورد تا در جلسه ای مشترک صورت جلسه ای دال بر توافق روی قیمت‌ها به امضا برسانند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایراسین از یک منبع آگاه، اما این بارهم بعد از 3 ساعت جلسه سنگین مواضع دو طرف فاصله زیادی با یکدیگر داشت و هیچ کدام از طرفین موفق نشدند به توافق پایداری برسند و این ماراتن قیمت‌گذاری در هفته های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. چرا که طی جلسه ای که امروز برگزار شد، در نهایت دکتر اسماعیلی مجددا به شرکتهای فولادی و معدنی اولتیماتوم داد که اگر نتوانند تا روز یکشنبه هفته آینده به توافق برسند، به طور حتم قیمت‌های جدید گندله و کنسانتره را وزارت صمت اعلام خواهد کرد.

لازم به ذکر است که باز هم در این جلسه مشترک فی ما بین فولادی ها و معدنی ها، دو طرف اختلاف بسیار زیادی با هم داشته و کماکان مدیران عامل شرکت‌های فولادی از دکتر اسماعیلی درخواست داشتند که مطالعات کارشناسی را ملاک عمل خود قرار دهد؛ از سوی دیگر مدیران معدنی نیز بر افزایش قیمت‌ها و رساندن قیمت‌ها به قیمت‌های جهانی تاکید داشتند.

در نهایت این جلسه بازهم بدون هیچ‌گونه جمع بندی به پایان رسید و ماراتن قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد باز هم در هفته های بعد ادامه پیدا خواهد کرد.

نگاهی بر حواشی جلسه امروز

در کنار تمامی مباحث مطرح شده در این جلسه، حواشی نیز به وجود آمد. یکی از این حواشی حضور نمایندگان تشکل‌های معدنی در این جلسه بود و این درحالیست که تنها قرار بر حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در جلسه بوده است. در واقع حضور نمایندگان انجمن‌های معدنی و عدم حضور نمایندگان انجمن فولاد سبب شد تا حواشی در این جلسه ایجاد شود و موجب اعتراض شدید مدیران عامل فولادی قرار گیرد. به این شکل که مدیران فولادی نیز خواستار حضور اعضای نمایندگان انجمن فولادی در این جلسه شدند و اعلام کردند اگر امکان حضور برای نمایندگان انجمن فولاد فراهم نشود، نمایندگان انجمن‌های معدنی نیز باید جلسه را ترک کنند؛ با این حال بعد از اصرار دکتر اسماعیلی بر حضور نمایندگان انجمن‌های معدنی در جلسه، مدیران عامل شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد خراسان اعلام کردند که به نشانه اعتراض جلسه را ترک خواهند کرد و در نهایت بعد از این اعتراض بود که معاونت معدنی از نمایندگان انجمن‌های معدنی درخواست کرد جلسه را ترک کنند تا جلسه با حضور مدیران عامل بزرگ معدنی و فولادی برگزار شود.

همچنین نکته مهم و حائز اهمیتی که در این جلسه مطرح شد، اعتراض شدید معاونت معدنی وزارت صمت به عملکرد رییس انجمن فولاد بود. چرا که بهرام سبحانی طی هفته گذشته نسبت به ارسال نامه و ارسال مطالعات و محاسبات کارشناسی برای سرپرست وزارت صمت اقدام کرد. در واقع این اقدام رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از نظر معاونت معدنی وزارت صمت دلیل عدم توافق بین شرکت‌های معدنی و فولادی برای تعیین قیمت در زنجیره فولاد بوده است.

سخن آخر

به نظر می رسد هرچه زمان بیشتری از برگزاری جلسات و گفت وگو میان فولادی ها و سنگ آهنی ها می‌گذرد، فضای بین شرکت‌های معدنی و فولادی روبه شفافیت بیشتری می رود و طرفین ناچار خواهند شد تا مطالعات کارشناسی را ملاک کار و تعیین ضرایب قرار دهند. چراکه اصرار بر افزایش قیمت‌ها و رساندن آن به قیمت‌های جهانی به مرور اعتبار خود را از دست داده و در نهایت محاسبات کارشناسی است که می‌تواند برای تعیین قیمت زنجیره فولاد ملاک عمل قرار گیرد.

کارشناسان و فعالان در عرصه فولاد نیز همواره بر این موضوع تاکید دارند هرآنچه بر اساس مطالعات کارشناسی انجام شود حتی اگر به افزایش قیمت حکم دهد، آن را خواهند پذیرفت، اما واقعیت اینجاست که با قیمت فعلی شمش در بازار داخلی که از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز تقریبا دو برابر شده، به هیچ وجه توجیهی برای افزایش قیمت ضرایب وجود ندارد. البته افزایش قیمت تاحدودی باعث منتفع شدن فولادی ها و معدنی ها شده است، اما اکنون با افزایش قیمتها در این زنجیره، مجددا اگر شوکی حاصل از افزایش قیمت خوراک به فولادی ها وارد شود کنترل قیمت محصولات نهایی سخت خواهد بود. به نظر می‌رسد دلیل اینکه تاکید بر این موضوع که قیمت‌گذاری با توافق طرفین صورت جلسه و اجرایی شود، این است که افزایش قیمت‌های محصول نهایی نیز بر عهده امضا کنندگان صورتجلسه باشد.

منبع/ ایراسین

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار