بازدید 27591
نسخه دوم مسکن مهر در راه است؟!

ساخت ۶ میلیون مسکن با کدام منابع مالی؟ دوباره منتظر خلق پول و تورم وحشتناک باشیم؟

این روز‌ها مجلس به دنبال طرحی است که قرار است، در آن ۶ میلیون واحد مسکونی در شش سال ساخته شود. گفته می‌شود که قرار است اعتبارات لازم برای اجرای این طرح از طریق بانک مرکزی تامین شود. هم اکنون این پرسش مطرح است که این گونه تامین اعتبار چه عواقبی خواهد داشت و آیا داستان مسکن مهر تکرار خواهد شد؟
کد خبر: ۹۹۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲ 13 July 2020

ساخت ۶ میلیون مسکن با کدام منابع مالی؟ دوباره منتظر خلق پول و تورم وحشتناک باشیم؟

تابناک اقتصادیاگر این روزها برای خرید مسکن سری به بنگاه های املاک بزنید متوجه خواهید شد که روزانه قیمت ها در جهت صعودی بودن تعیین می شوند و فروشندگان با تحولات بازارهای موازی، قیمت مسکن خود را تعیین می کنند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ البته این روند صعودی قیمت مسکن دو سالی است که آغاز شده و تنها در این روز‌ها آتش این افزایش قیمت مسکن شعله ورتر از پیش گردیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفت سال گذشته، دولت تدبیر و امید، طرح‌های مختلفی برای بازار مسکن مطرح کرد که این طرح‌ها یا در حد صحبت باقی ماندند یا اگر هم به مرحله اجرا رسیدند، نصف و نیمه اجرایی شدند. نتیجه این بی عملی دولت در سیاستگذاری در حوزه مسکن، باعث شد تا قیمت مسکن در هفت سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد کند.

طبق آخرین آمار منتشره از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تنها در خرداد ماه سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران با رشد ۱۲.۱ درصدی در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسیده است.

این رشد فزاینده قیمت مسکن و فشار بر اقتصاد خانوار‌ها موجب شده است تا مجلسی‌ها دست به کار شوند و طرحی برای افزایش عرضه مسکن کلید بزنند؛ طرحی که گفته می‌شود، قرار است جایگزین طرح مسکن ملی دولت شود.

طرح مجلسی‌ها برای افزایش عرضه مسکن چیست؟

این طرح که گفته می‌شود یک طرح دو فوریتی است، با هدف کمک به قشر‌های کم توان جامعه با دورنمای ساخت سالانه یک میلیون مسکن مطرح شده و قرار است طبق این طرح در شش سال، شش میلیون مسکن با تامین ۶۰ درصد هزینه با وام دولت و زمین رایگان ساخته شود.

طبق توضیحات ارائه شده این طرح برای خانه دار شدن افراد فاقد مسکن همچون خانوار‌های با درآمد کم، زوجین جوان، بازنشستگان، طلاب، دانشجویان متاهل، کارگران، ایثارگران، خانواد‌ه‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که باید با کمک وزارت خانه‌های مربوطه شناسایی شوند.

پیش بینی نمایندگان طرح این است که تعرفه سازمان نظام مهندسی ساختمان ۵۰ درصد کاهش یابد و برای شهرداری هم پیشنهاد شده است که مبلغ مشخصی را جهت صدور پایان کار ساختمان دریافت کند. در واقع شهرداری برای صدور پروانه باید به ازای هر مترمربع یک مبلغ تعیین شده را دریافت کند و دیگر این گونه نباشد که ارقام کلان را دریافت کنند.

برای ساخت مسکن‌های ارزان قیمت نیاز است تا زمین ارزان قیمت تامین شود. در طرح مجلس برای ساماندهی بازار مسکن پیش بینی شده زمین به قیمت صفر یا به صورت اجاره ۹۹ ساله برای ساخت و ساز واگذار شود. از سوی دیگر وزارت راه مکلف شده زمین دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی را تغییر کاربری دهد تا این‌ها بتوانند برای پرسنل خود مسکن بسازند؛ البته تاکنون اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شد.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون عمران مجلس طی مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که طرح مجلس در مجموع چه میزان اعتبار نیاز دارد، اضافه کرد: اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی با متراژ ۷۵ مترمربع (۷۵ میلیون مترمربع مجموعا) ساخته شود، هر واحد حدود ۲۵۰ میلیون تومان منابع مالی برای ساخت نیاز دارد که باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان آن از طریق تسهیلات تامین ‌شود. شاکری ادامه داد: نرخ سود این تسهیلات یارانه‌ای است که دولت باید آن را تامین کند و خانوار‌ها نیز باید بتوانند اقساط این وام را بدهد از این رو نرخ سود آن بالا نیست.

وی با اعلام این که پیش بینی کرده ایم بالای ۶۰ درصد وام در طرح مذکور پرداخت شود، بیان کرد: نهاده‌های مسکن مانند آهن آلات، سیمان، یراق آلات، تجهیزات، تاسیستات مکانیکی برقی و... پیش بینی شده که وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت با قیمت مناسب در اختیار سازندگان قرار گیرد.

ساخت این مسکن‌ها در مجموع به چقدر سرمایه نیاز دارد؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن طی گفت‌وگویی در ۲۲ تیرماه سال جاری گفت: اگر حتی هزینه زمین و عوارض را حذف کنیم، احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی ۷۵ متری دست کم به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. وی با بیان این که در کلان شهر‌ها زمین چندانی برای ساخت مسکن وجود ندارد، تصریح کرد: دولت مجبور است به اطراف شهر‌ها برود که بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌ها را خواهد داشت؛ لذا در خوشبینانه‌ترین حالت معادل همین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را باید خرج زیرساخت‌ها کند.

منابع این طرح قرار است از کجا تامین شود؟ داستان مسکن مهر تکرار خواهد شد؟

تامین منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح جای پرسش دارد، چرا که دولت به دلیل کاهش درآمد‌های نفتی، کاهش صادرات و رکود ناشی از کرونا دچار کمبود منابع شده و در خوشبینانه‌ترین حالت میزان پولی که برای بودجه‌های عمرانی در نظر گرفته ۵۰ هزار میلیارد تومان است. این رقم بودجه‌های عمرانی یک پنجم حداقل هزینه‌های مورد نیاز برای ساخت مسکن‌ها مطرح شده است.

خبر‌ها حکایت از آن دارد که برای اجرای این طرح قرار است در سال اول از خطوط اعتباری بانک مرکزی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۹ درصد برای احداث یک میلیون خانه تخصیص داده شود.

اگر قرار باشد که منابع این طرح با استقراض از بانک مرکزی تامین شود که داستانی شبیه داستان مسکن مهر اتفاق خواهد افتاد. در آن زمان بانک مرکزی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای اجرای طرح مسکن مهر تخصیص داد که در نهایت این تخصیص باعث شد تورم بسیار سنگین به جامعه تحمیل شود.

محمدصادق الحسینی کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت: اینکه گفته می‌شود بانک مرکزی قرار است اعتباراتی با نرخ ۹ درصد به این طرح بپردازد، اثر تورمی بسیار بزرگی دارد.

همچنین کامران ندری دیگر کارشناس مسائل اقتصادی طی مصاحبه‌ای گفت: اگر طرحی بخواهد از طریق منابع بانکی تامین مالی شود، می‌تواند آثار تورمی داشته باشد، زیرا نظریات جدید عرضه پول می‌گوید که اعطای وام مساوی با خلق پول است.

حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه از این طرح نمی‌توان به نیاز‌های مردم و اقتصاد پاسخ داد، گفت: از آنجا که محل تامین مالی این طرح ـ که منابع بانک مرکزی است ـ به افزایش پایه پولی و تورم منجر می‌شود ـ مردم هم از آن متضرر می شود و باید با افزایش قیمت محصولات و گرانی دست‌و پنجه نرم کنند.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، در این شرایط مجلس باید برای کنترل نقدینگی کمک حال دولت باشد و با هدایت آن به سمت تولید مسکن و ساخت‌وساز، زمینه‌ای را فراهم کند تا تولید مسکن مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. مجلس باید در این شرایط اقتصادی اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار دهد، نه اینکه به فکر اینگونه طرح‌ها باشد که تنها در حرف خوشایند است و در عمل اجرا نمی‌شود.

آیا دولت بازیگر و سازنده خوبی در بخش مسکن است؟

شاید برای پاسخ به این پرسش باید باز هم به داستان مسکن مهر اشاره کرد. تا قبل از شروع ماجرای مسکن مهر، سازندگان بخش خصوصی سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی را روانه بازار مسکن می‌کردند، اما با اجرای پروژه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ که دولتی بود، با صرف نظر از رانتی که توزیع شد و مشکلاتی که به وجود آمد، این پروژه نتوانست آن گونه که باید به اهداف خود برسد و پس از گذشت شش سال از پروژه تنها ۶۹۰ هزار واحد از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر روانه بازار مسکن شد.

راهکار کنترل بازار مسکن در حال حاضر چیست؟

هر چند باید برای آینده و میزان عرضه مناسب مسکن برنامه ریزی کرد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اوج گیری قیمت‌ها در بازار مسکن در این روز‌ها بیشتر به رشد نرخ تورم بازمی‌گردد؛ بنابراین، برای کنترل افزایش قیمت مسکن بهتر است دولت و مجلس راهکار‌هایی برای جلوگیری از رشد نرخ تورم ارائه دهند.

کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگویی در این باره گفت: مشکل مسکن تورم است و اگر تورم کنترل شود، بخش عمده مشکل مسکن مردم حل می‌شود، چون تورم است که قدرت خرید مردم را کاهش داده و باعث شده آن‌ها از مسکن نه به عنوان سرپناه، بلکه قلک یا ذخیره ارزش استفاده کنند.


به هر صورت در پایان اشاره به این نکته ضروری است که به دلیل شرایط پیش آمده تصمیماتی اتخاذ نشود که مردم از چاله درآمده و به چاه بیفتند. بهتر است در این شرایط اولویت‌های اقتصادی کشور مشخص شود و اگر قرار است منابعی تخصیص داده شود، برای این اولویت‌ها در نظر گرفته شود.

همچنین در مجموع این مدل طرح‌ها در خصوص مسکن، به بررسی همه جوانب نیازمند است و از طرفی کشور با تجربه چندساله مسکن مهر نباید دوباره همان مسیر گذشته را طی کند؛ هر چند مشخصا گفته می‌شوند این طرح برای بهبود وضعیت دهک‌های پایین جامعه طراحی شده است، باید در نظر داشت تورم آتی که از جانب این طرح تحمیل خواهد شد، این قشر را تحت فشار قرار خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
تورم مسکن مهر زیاد نبود اگر هم مقداری تورم ایجاد شد در ازای خانه دار شدن میلیون ها نفر بود
الان که تورم وحشتناک هست و هیچ کس هم خانه دار نشده خوبه؟طرح مجلس عالی هست چون مسکن لوکوموتیو اقتصاد هست اگر تولید مسکن راه بیافته همه بخش های اقتصادی راه میوفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اقتصاد باید در همه جهت هایش تقویت شود.
اگر مسکن سازی فقط تقویت شود ولی انسانهای کم در امد و بیکار آنرا نتوانند بخرند فقط یک قشر مالک تولید میشود که خانه ها را کرایه بدهند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
برای خانه های کنونی شهرها آب، برق، ... کافی وجود ندارد امکانات اولیه این خانه ها از کجا تامین خواهد شد بسیاری از خانه های مسکن مهر هم خالی هستند تورم وحشتناک است چون کاهش ارزش پول ملی وحشتناک است
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
راهکاری که قبلا جواب داده.اولا با فروش تعداد زیاد سکه از طریق بانک ها مثل سابق قیمت آن به شدت افت میکند.دوما با این روش پول زیادی از بازار جذب شده و روی بازار های موازی مثل مسکن و دلار تاثیر کاهشی دارد.سوما تورم کم شده کالاهای اساسی با کاهش قیمت مواجه میشوند.چهارما و از همه مهم تر بورس با استراحت مواجه شده فشاری که هر آن احتمال ریزش آن ممکن است مثل سیلی کل اقتصاد ایران را ونزوئلایی کند در امان می ماند.مگر اینکه دولت عمدا با این موارد بی توجه باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
التماس میکنیم اول این مسکن های مهر نیمه کاره مانند پردیس را تکمیل کنید و تحویل دهید
خانه هایی که قرار بود ۸ سال پیش با ۱۵ میلیون تومان تحویل گردد
متقاضیان مفلوک آنها ، تا الان ۴۲ میلیون تومان پرداخته اند و هنوز اکثر ساختمانها ساخته نشده اند!!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
تورمی دویست در صدییا بیشتر در پیش خواهیم داشت اگر به نام مسکن پول فراوانی .وارد بازار شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
شماکجاکارشناسی کردیدیاباکدوم کارشناسان مشورت کردیدکه همچین نظری می دهید؟!!!طرح مسکن مهربانواقص واشکالات متعدد دردیدگاه وطرح اولیه، مشابه طرح فعلی برمبنای نادرست بناشدودرادامه هم دراجرابامشکلات بیشتری درگیرشد!وتورم ایجادی به نسبت حجم نقدینگی درزمان خود رقم بالایی بوده وتاثیرات ناملوب آن براقتصادکشورهنوز هم ادامه دارد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
سه شنبه ۲۴ تیر ساعت ۱۴:۱۲
دلار ۲۳۶۰۰
سکه ۱۰۹۰۰۰۰۰
دلار یکقدم مانده به ۲۴ وسکه نیم قدم تا ۱۱ میلیون ناقابل !
علی برکت الله !
دوشنبه ۲۳ تیر ساعت ۱۶:۱۵
دلار ۲۳۴۵۰
سکه ۱۰۸۵۰۰۰۰
ارزو برجوانان عیب نیست !!
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دلار 23450 ؟!!!؟

واقعاً ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بله متاسفانه این ارقام واقعی هستند ودلار خیلی بی سروصدا درحال نزدیک شدن به کانال ۳۰ هزارتومان است !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
یعنی اینقدر ادم های باهوش در کشور داریم !!!!!که نمی توانند یا اصلا نمی خواهند یک درصد کمی از این پول های سرگردان که رفته به سمت دلالی با دادن اوراق مشارکت خانه بسازند که تورم را کم می کند و هم خانه برای مردم ساخته می شود؟
یعنی اینقدر ....!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اگه پنجاه درصد دولت مقصر باشه.پنجاه درصد ما مقصریم که به تورم هیجان میدهیم چهارتا دونه سکه یا چند هزار دلار میخریم و با هیجان دادن فکر میکنیم سرمایه دار تر میشیم
خدا گواهه که دولت شبه اصلاح طلب و مجلس اصولگرا اقتصاد رو رها کردن، مردم دارن می بینند پولشون مثل برف مقابل خورشید داره آب میشه. جلوی بورس رو باید گرفت، جلوی بانکها رو باید گرفت، خلق پول بدون پشتوانه همین جاهاست. کارخانه ای که سودی نداشته و انبوهی از بدهی داره، چطور در بورس سهامش 3 برابر میشه؟ از ترکیدن بورس بترسید و هرچه زودتر جلوش رو بگیرید بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دولت شبه اصلاح طلب و مجلس اصولگرا! انصافا چرا نمی خوای یک بار برگردی و در مورد عقائدت فکر کنی؟ خودشم اولش نوشتی خدا گواهه! داداش خودتم گول زدی؟ وقتی قراره سه سطر متن بنویسی و از کلمه اولش مغلطه می کنی انتظار داری چی اصلاح بشه.
ناشناس
| Turkey |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دقیقا حرف شما درست است پول در بورس معلوم نیست چگونه دارد رشد می کند . بهترین کار تحریم شرکت‌های بورسی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مجلس که مهر اعتبار نامه شون خشک نشده مشکلات موجود را ربط میدی به اونا ی کم صبر داشته باش برادر
تنها کاری که دولت باید انجام بده در اختیار گذاشتن زمین های ارزان در اختیار مردم هست و در هیچ مسئله دیگری نباید دخالت کنه.راهکارش هم بسیار ساده هست استفاده و فروش زمین های بلا استفاده و انتقال بسیاری از ادارات دولتی و پادگانهای نظامی به زمین ها و مناطق ارزان قیمت و کوچک کردن دولت از طریق گسترش دولت الکترونیک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
زمین واگذار شود اما سند آن به نام دولت باشد تا مانند مسکن مهر به جای سکونت خرید و فروش نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
لطفا خانه سازی ها را در شهرهای کوچک و شهرستانها اجرا کنید
و شهرهای بزرگ را رها کنید که از شلوعی و تراکم جمعیت ، دیگر قابل زندگی نیستند
مگه تورم از اینم بدتر میشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اره باب ۱۰۰۰۰۰۰۰ درصدی هم داریم ونزوئلا که اگر این طرح اجرا بشه میرسیم به اونجا
این نوشته خیلی به تفکر عباس آخوندی نزدیکه اون بنده خدا هم میگفت نباید کاری کرد . ...مسکن مهر با همه ایراداتش تقاضاهای زیادی رو جواب داد. همونم اگه الان نبود خیلیا تو این شرایط بدمسکن اجاره نشین بودن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
موضوع سر منابع مالی طرح هست. نمیشه با چاپ پول خونه درست کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اکثر مسکن های مهر ساخته شده ، بدون کیفیت و بد ساخته شده اند
و یا مثل پردیس با تاخیر ۸ ساله هنوز تکمیل و تحویل نگردیده اند
راهکار کنترل بازار خودرو چه بود ؟؟
خودرو کنترل شد
میخوان نقدینگی رو جمع کنن و یه وعده ۱۰ ساله برای خونه بدن
خیلی هم طرح خوبیه اگه خوب بسازن. کارگر ایرانی میسازه. شغل درست میشه. مشکل مسکن بهتر میشه و اققتصاد قوی تر .از چینیا یاد بگیرین. خود ایرانی ها میتون ااینارو بسازن پس عالیه و دلار از کشور خارج نمیشه . حتی بعدا میشه به ترکا یا افغان ها یا یا خارجیا فرخت و ارز آوری داره. فقط خوب و استاندارد و با کلی فضای سبز بسازین حتی در نمای ساختمان تا خیلی خوب فروش بره. طرح عالیه.
پس چکار کنند مثل اخوندی صبر کنند !
مردم توان تامین نان شب ندارند و هیچ راهی نداره باید مجوز های ساخت در اطراف شهرها و روستا و باغات داده شود ...
ایجادشهرکهای جدید و دادن زمین رایگان از طرف حکومت به مستاجرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دیگر در تهران زمینی برای شهرک سازی نمانده است نصف این خانه ها هم اضافی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
توتهران شایدزمین نباشه وخیلی ازشهرستانها زیاده،با واگذاری زمین هم قیمت‌های نجومی میشکنه هم فشار روحی روانی مستاجرا پایین میاد وهم شاید مستاجرا صاحبخونه شدن، خودم اگه یه زمین داشته باشم حاضرم چادر بزنم وشاید یواش یواش یه اتاق درست کنم و..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
فقط زمین خالی نیست، امکانات میخواد مثل لوله کشی آب و برق و گاز و مدرسه و بهداشت و فاضلاب شهری دسترسی به مراکز خرید و غیره
الي ماشاا.. از اين طرحهاي بي نتيجه بر روي زمين مونده يه طرح ديگه
كي به كيه
مسكن مهر به نام احمدي نژاد
مسكن ملي به نام روحاني
اين طرح هم به نام مجلس يازدهم
نتيجه = حيف ميل بيت المال + خلق پول بي پشتوانه + تورم +بيخانماني بيخانمانان + فاصله طبقاتي بيشتر
به جاي اينها بشينيد جاي خلق طرح جديد طرحهاي قديمي رو بازنگري كنيد و نسبت به رفع گيروگورهاش اقدام كنيد
تا كي بايد تاوان اين سو مدريتها رو بديم
پير شديم هيچ كدام از وعده ها محقق نشد.
...
در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۶ تمام سرمایه های انبوه سازان و فعالان حوزه مسکن نابود گردید به سبب بازار دستوری که میخواستند ملک گران‌نشود و تمام فعالین این حوزه بدبخت شدند واز ان بیرون امدند و املاکشان‌ را عده ای سوداگر مفت خریدند و بعد ۵ برابر فروختند.
متاسفانه دولت اول اقای روحانی انچنان‌ رکودی در بخش مسکن اورده بود که تمام‌عوامل ساختمانی و سرمایه گذاران‌متضرر گردیدند به سبب رکود وحشتناک‌ان زمان .
ان زمان‌باید طرح های تشویقی برای خرید مسکن میگذاشتند و بانکها حمایت میکردند و الان باید مسکن‌را دستوری کنترل میکردند.
تمام کارهای اقایون جابجای زمانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اقتصادیابایدکمونیستی وتوسعه فقر مثل کره شمالی باشد ویااسلامی ومحترم بودن مالکیت فردی وخصوصی مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا یک چیزی چون شترگاوپلنگ نمیشود
آقا ساخت مسکن با آورده خود مردم اصلا احتیاج به منابع بانکی نیست فقط هزینه تحمیل شده شهردایها را از سر مردم به مدت یک سال بردارید ببینید که چقدر مسکن اضافه بر سازمان هم داریم ما به اندازه 500 میلیون نفر زمین و مصالح در کشورمان داریم چقدر سرمایه ها در خانه ها فیریز شده است طلا دولار نمونه آن ثبت نام خودرو حج ببین چقدر ثبت نام می کنند فقط دولت قوه قضایه نظارت سخت بکنند در منابع ساخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
آب، برق، گاز، هوا، مدرسه، حمل و نقل عمومی، بیمارستان، درمانگاه، .... آنها را هم خودتان درست می کنید کسی که سکه و دلار کافی دارد راحت مسکن می خرد احتیاجی به زمین دولتی ندارد
فقط ارزش پول ملی رو درست کنید.الباقی خودش حل میشه.
بسیاری از خانه های ساخته شده در شهرک های پرند و پردیس و هشتگرد تهران خالی هستند همچنین در شرایطی که در تامین آب، برق، گاز، ...... شهرها با خانه های کنونی کمبود و مشکل وجود دارد فرض کنید 6 میلیون خانه هم به آنها اضافه شود
لااقل هزاران فرصت رانت جديد ايجاد ميشود
خدایا خودت کمک کن

بابا مشکل مسکن در بسیاری از شهر ها عدم تغییر طرح جامع شهری است کی این مسئولین امر می خواهند متوجه شوند
در برخی شهرها ده ها تعاونی مسکن 10 تا 18 سال است به خاطر همین عدم تغییر طرح جامع شهری بلاتکلیف مانده اند نمونه شهر دزفول در خوزستان
تغییر کاربری برای تعاونی مسکن ها بدهند طرح مسکن ملی پیشکش خود دولت
تابناک خوانندگان خودت رو چی فرض کردی؟ یعنی چی که نوشتی (تا قبل از شروع ماجرای مسکن مهر، سازندگان بخش خصوصی سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی را روانه بازار مسکن می کردند) با این آمار مثلا تا 10 سال قبلش یعنی 10 میلیون مسکن تولید شده بود؟
تعداد مسکنهای تهران همین الان به 3 میلیون نمیرسه طبق آمار شهرداری یعنی چی سالی یک میلیون؟
از طرفی چرا بانک مرکزی وامهاشو به کله گنده ها میده تورم ایجاد نمیشه ولی واسه مسکن میشه؟ اصلا چرا باید از طریق تولید نقدینگی وام بده؟ از اعتبارات موجودش بده تا تورم ایجاد نشه
فقط نمایشه
آقا با چه توان و قدرت اقتصادی؟
مگه چیزی هم باقی مونده؟
حرفهای نشد میزنید
در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از تعداد مسکن موجود وجود ندارد اما بصورت بصری ظاهرا با کمبود مسکن مواجه نیستیم بلکه با احتکار مسکن روبرو هستیم برخی افراد بالای سی چهل خانه دارند و برخی هم برای داشتن یک خانه دچار مشکل هستند . باید با وضع مالیات بالا بر مسکن دوم وسوم وبالاتر و از سویی ممنوعیت چند ساله خرید وفروش هر واحد مسکن " مثلا 5 ساله " مقابل سفته بازان مسکن ایستاد اگر چه ظاهرا بانکهای خصوصی خود بزرگترین محتکران بازار مسکن در ایران هستند
دیگه نیس‌ت صبر و قراری. آخ چه روزگار و روزگاری ............‌ای خدا ای خدا ای خداآآآآآآآآ
2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود داره به دنبال ساخت مسکن هستند!!‌شما اگر توانش را دارید و مرد حل مشکل هستید این 2.5 میلیون خانه که ساخته شده و آب و برق و گاز و فاضلاب دارند را به چرخه مصرف وارد کنید لازم نیست طرح های فضایی بدهید لابد این هم بساطی مثل مسکن مهر هست.
باسلام من فقط میگم بهترین طرح برای خاندار کردن مستاجران کم توان مالی همین طرح است انشا اله زودتر تصویب بشه وهمه نتیجه این طرح را ببینند
مگر حالا که مسکن ساخته نمی شود تورم وجود ندارد. حالا که هم تورم است و هم رکود و بیکاری . به لحاظ اقتصادی پولیکه درتولید قرار میگیرد تورم کمی ایجاد میکند. تحرک بخش مسکن صدها هزار شغل ایجاد می کند. از طرف دیگر اگر تورم هم ایجد کند قطعا تورم همراه با تولید اشتغال بهتر از وضعیت کنونی است که تورم همراه بیکاری و رکود است. کسانی که منفی می دهند احتمالا در احتکار مسکن و دلالی ان دستی دارند. کمبود مسکن هم داریم . خانه های خالی موجود عمدتا در محلات بالای شهرها و بسیار گران است و خرید انها درتوان قشر متوسط و ضعیف جامعه نیست. کل وامی که دولت برای مسکن مهر داده 40 هزار میلیارد تومان بوده که برابر وامهای بدون برگشت عده کمی از بدهکاران بزرگ بانکی است. طبق امار بخش عمده مردم هم اقسا ط خود را پرداخت می کنند. هر وقت که کاری ر برای عموم مردم می خواهد انجام شود عده ای فوری منفی بافی می کنند چون را رضایت مردم مخالفن.
من سال 67 تو یک شرکت سازمان گسترشی مشغول بکار شدم اختلاف حقوق من با مدیرعامل مون کمتر از سه برابر بود بعد از بیست سال دریافتی من یک میلیون بود و ایشان غیراز سایر امکاتات ومزایا دویست میلیون میگرفت چون چند تا شرکت اقماری درست کرده بود و یکجا مدیر عامل یک جا رئیس هیئت مدیره یک جا عضو هیئت مدیره و وووو بود اگر این اختلاف سرسام اور درامدی را درست نکرده بودید حالا به این روز گرفتار نبودیم که یکی نون شب نداشته باشه یکی هم بقول خودتان 2500 آپارتمان تو تهران داشته باشه حالاهم تا این معضل را حل نکنید به نتیجه نخواهید رسید چون امروز مسکن است چند سال دیگه به تخم مرغ هم میرسه
چرا می گویید کس که سکه دلار دارد زمین می خرد احتیاج به زمین دولتی نیست اشتباه است بند حلا 40یا 50ملیون طلا وغیره دارم شروع می کنم بعد کمکم پول جور می کنم تابقیه کار ساختمان بعد 3 الا 4 سال صاجب خانه می شوم تمام مردم یک دفعه پول هنگف که مسکن بخرند
این قبیل سرمایه گذاری هابخصوص دربخش مسکن بایستی توسط بخش خصوصی صورت گیرد که بخش خصوصی هم ازسرمایه گذاری درصنعت ساخت مسکن بدلیل قوانین عجیب وغریبی که مالکیت خصوصی رابه بهانه های مختلف تهدیدمیکندمسلماپرهیزمیکندونتیجه آن بیکاری شدیدوبالارفتن قیمت ارزهای خارجی وگرانی بدلیل خروج سرمایه هابطرف جائی است که ازاین تهدیدات درامان باشندکه بیکاری وگرانی نتیجه آنست دولت هرگزنمیتواندبجای بخش خصوصی فعالیت کندکه نتیجه آن رانت وفسادمیشود ببینیداین تهدیدات وخروج سرمایه باعث گرانی مدام دلاروتمام اجناس مایحتاج میشودباورکنیداگرخانه های گران قیمت ساخته شوندنان وگوشت مردم گران نمیشودولی اگردلارتکان بخوردقیمت همه مایحتاج جهش میکندترابخدادست ازشعارهای فکرنکرده برداریم وکمی واقع بین تربمشگلات بنگریم وهرچه دوست داریم برای اثبات خواسته ها بمان سرهم نکنیم
پس خونه درست نکنن برای مردم!!
اون زمان که احمدی نژاد این کار را کرد نفت ۱۴۰ دلاری در غیاب تحریم بود الان دیگه از اون خبر ها نیست دست به نقدینگی در قالب این طرح های پوپولیستی بزنید مملکت میشه ونزو ئلا
سلام طرحش علی هستش باید داخل کل شهره همین الان هم دیر شده کلنگش رو بزنن تا قیمت خونه بیاد پایین البته نه مثل مسکن مهر۲۰واحدی ۶ واحدی یا ۳ واحدی تامردم هم استقبال کنند و دولت هر چه زودتر مثلا از ایگودرز هم باید شروع بشه
این قبیل سرمایه گذاری هابخصوص دربخش مسکن بایستی توسط بخش خصوصی اجراشودکه وبخش خصوصی هم ازسرمایه گذاری درصنعت ساخت مسکن بدلیل قوانین عجیب وغریبی که مالکیت خصوصی رابه بهانه های مختلف تهدیدمیکندمسلماپرهیزمیکندونتیجه آن بیکاری شدیدوبالارفتن قیمت ارزهای خارجی وگرانی بدلیل خروج سرمایه هابطرف جائی است که ازاین تهدیدات درامان باشند
آقا تو شهر خود ما من زمین دارم میخام بسازم شهرداری فقط 100 میلیون ازمن میخواد. اینا درست بشه حله وام و طرح و ... پیش کش
پولی را که تو بورس جمع شده ونمیتونند ازش استفاده کنند ببرن واسه ساخت مسکن اینطوری خلق پول نمیشه
اتفاقا ساخت شش میلیون مسکن طرح بسیار خوبیه منتها خلق نقدینگی نشه
من این را از تجربیهٔ سی سال در سازمان مسکن ،و شهر سازی بیان میکنم ؟ از زمان نخست وزیری بازرگان تا کنون که حدود سیزده دولت در طی این چهل ،سال در نظام حکومتی ایران حاکم بوده است ، سیاستهای مسکن آنان اشتباه بوده ، از دادن زمین به مردم تا ساخت خانه های ارزان قیمت ،و اجاره به شرط تملیک ،و مسکن مهر ،و اینک بیان ساخت شش میلیون واحد خانه ؟، اگر دولتها همهٔ همت خود را فقط صرف نگهداری ارزش پول ملی نیکردند ،و همه چیز را آزاد میگذاشتند ؟ هیچ معضلی بنام تورم ،و گرانی وجود نمیداشت ؟،، ناتوانی مردم از بی ارزشی پول ملی میباشد ؟ که آنرا به دلار گره زده اند ؟،،و همین باعث ابهت ،و قدرت پوشالی امریکا شده است ،،،؟، البته از قدیم گفته اند سنگ بزرگ علامت نزدن است ،و دیگر اینکه بکذارید آنکه زاییده اید بزرگش کنید ، هنوز چندین هزار مسکن مهر ناتمام ،و بلاتکلیف است و خیلی از شهرکها ،و مجتمها بدون زیر ساخت زندگی کردن میباشند ، کافی است سری به کوهپایه ها ،و دره های شرق تهران بزنید ،تا متوجه شوید چندصدهزار واحد آپارتمان نیمه تمام و بدون زیر ساخت وجود دارد که برای بهره برداری از آن صدها هزار میلیارد تومان پول لازم است ؟،،
باز هم جدی نگیریم زیرا این حرفها بیشتر از سوی نمایندگانی مطرح میشود گرچه حسن نیت دارند اما چون تازه کارند ساز وکار را نمیدانند و حتی بغضی ها فراموش میکنند که قانون گذارند نه مجری اولا، ثانیا یادشان رفته که نمایندگان طبق قانون اساسی نمیتوانند طرح قانونی را پیشنهاد دهند که بار مالی برای دولت ایجاد بکند حتی اگر تصویب هم شود شورای نگهبان انرا مغایر قانون اساسی خواهد دانست و بنابراین رد خواهد شد.
اما پیشنهاد بنده به این نمایندگان محترم این است که در شرایط کنونی که همه ما می دانیم تصمیمات قاطعانه که مطابق نیاز است گرفته شود نه ارجاع مشکل به فردا. بنابراین سه پیشنهاد :

1- میزان افزایش اجازه بها همچون بسیاری از کشورهای دیگر تعیین شود البته با توجه به شرایط جنگ اقتصادی کشور و هرچه زودتر ابلاغ گردد. به نظر میرسد مبلغ بین 15 تا 18 در صد با توجه به افزایش در صد حقوق ها برای امسال منطقی باشد.
2- مدت اجاره بها از یکسال به دو سال اقزایش یابد.
3- از حانه های خالی مالیات اخذ شود. به شکل پلکانی و بازه های دو ماهه برای مثال در دو ماه اول کمترین و به مرور در صورت خالی ماندن خانه مالیات هم اضافه شود، این باعث تشویق درتسریع اجاره خواهد شد.
برای دراز مدت از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده شود مثل اجاره به شرط تملک، ساخت خانه های با متراژ مطابق نیازواقع و ارزان و دادن تسهیلات از طریق حذف بعضی عوارض و مالیات به سازندگان مسکن و نه دادن پول به آنها که خود موجب تورم پولی می شود و موجب گرانی از جمله گرانی مسکن. طولانی شد ببخشید.
چرا در ایران سواد خواندن و نوشتن وجود ندارد؟
بیایید یک حساب سر انگشتی بکنیم که برای ساخت یک میلیون خانه چقدر پول لازم است؟
فرض کنید هر خانه 500 میلیون تومان هزینه داشته باشد.
می شود:
000و000و1 ضربدر 000و000و500 تومان که می شود 000و000و000و000و500 به عبارتی می شود 500 هزار میلیارد تومان
حالا این 000و000و000و000و500 را به 000و20 تومان تقسیم می کنیم تا دلار ان بدست اید می شود 25 بیلیون دلار.
یعنی با حدود 100 بیلیون دلار می توان بیش از 5 میلیون خانه مدرن ساخت اگر از بخور بخور ها و دزدی ها جلوگیری شود.
همان کاری که در دبی، اسپانیا، و مسقط اتفاق افتاده و من در جریان هستم.
منتها در ایران مگر می شود برای کاری 100 بیلیون خرج کرد و نصف ان ناپدید نشود؟
می شود؟
مسکن یک موضوع اساسی برای جوانان است. دولتها راهکار زیادی دارند. منجمله اختصاص زمین های خالی و ساخت شهرهای جدید مدرن بجای توسعه شهرهای قدیمی. یعنی دولت زمین به مردم می دهد و مردم خانه های خود را در آن میسازند. راه حل دوم مالیات پلکانی بر خرید و فروش یک ملک است یعنی بعد از بار اول مالیات دو برابر می شود. راه سوم ایجاد سامانه املاک و جریمه بنگاههای متخلف در دلالی است.
هرگونه استقراض و وام از بانک مرکزی بسیار خطرناک است. باید در صورت تصویب، شورای نگهبان به داد ملت برسد و با استناد به اصل عدم ایجاد بار مالی، مصوبه را رد کند که مایه نابودی و پشیمانی است. از کیفیت خانه هایی که با این روش ساخته شود چیزی نمی گویم.
لازم نیست خانه بسازید خانه هایی که تبدیل کردید به شرکت ومحله های مسکونی که تخریب کامل کردید که معلوم نیست اینجا شهر است یا محل عبور مرور ........
شما چندین منطقه تهران را از لحاظ زندگی کردن از بین بردید به اسم شرکت تجاری اداری مغازه رستوران کافی شاپ مگه چقدر یه شهر گنجایش دارد !!!!!!شهر 7 میلیونی 14 میلیون نفر توش زندگی می کنن تازه به غیر از کسانی که از کرج میان و برمی گردن ....به غیر مهاجرین .....تهران کم اورده است ....همین...تا چند قرن دیگه می خوان متوجه بشوند معلوم نیست ...کار مهمتری مثل قطع درختان خیابان فلسطین دارن
اول، اشتغال، امکانات رفاهی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی را به تمام شهرها ببرید تا تمرکز از تهران و کلانشهرها کم شود، سپس با سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی اقدام به ساخت مسکن کنید.
نیازی به منابع مالی نیست! کافی است بوفور زمین برای ساخت در اختیار نیازمندان مسکن قرار بگیرد!
آقا یکسال الا دو سال جهاد خانه سازی و به بسیج سپا و شهرداری فقط نقشه شهر را بدهد ببین چقدر مسکن تولید می شود یکسری از این زمینها بایستی تغیر کاربری شود چون به درد کشاورزی نمی خورد 1000سال دیگر هم همینطور است و با مسکن آباد می شود وووو
اولا، تازمانی که مسکن به عنوان کالا وسرمایه باشه ونه فقط برای تامین نیاز وسرمایه دارا هم برای سود بیشتر درمسکن سرمایه گذاری بکنند وضع از این بهتر نمیشه
ثانیا ،بجای ارائه طرح جدید در این شرایط اقتصادی کشور ، که نتیجه ای جزافزایش تورم نداره ،تکلیف طرح مسکن مهر وواحدهای خالی مشخص بشه که خیلی از مشکلات حل میشه
با سلام و عرض ادب
خدمت دوستان محترم عرض کنم که مسکن مهر ایجاد شد تا دقیقا، مشکل کمبود مسکن جوانان، خانواده های کم درآمد و به خانه و کنترل قیمت های سرسام آوری آپارتمانهای شهرها را حل کند ولی الان وقتی پروژه نگاه می کنی می بینی این هم به نفع دارندگان پول و قدرت به پایان رسید. با بنگاه های حاضر در مناطق مسکن مهر که صحبت کنی متوجه می شی برخی پولیهای خرد خودشون رو صرف خرید چندین بلوک در پردیس و پرند کردن و برخی هم با تمام پولشون یک آپارتمان خرید و نشستن و یا اجاره دادن. حالا نتیجه شده به افزایش قیمت یک آپارتمان 30 میلیونی در سال 1396 به 320 میلیون در سال 1399 در پرند و افزایش قیمت یک آپارتمان 70 میلیونی در سال 1397 به 590 میلیون در سال 1399، اصلا نمی فهمم ؟؟؟؟
مسکن مهر از جیب بیت المال و با سهم المشارکه کوچکی توسط مردم ساخته شده و زمین نیز 99 ساله بوده اما الان در قبال 25 میلیون اضافه و 30 میلیون حق دولت به سوداگران واگذار شده است.
ولی می دونم که اگر سیاست اولیه از ایجاد مسکن مهر ادامه پیدا می گرد و حداقل تورم افسار گسیخته در این مناطق کنترل می شد الان حلیی اباد های شهرهای بزرگ نیز کمتر جمعیت داشت و کنار خیابون کمتر خانواده های بی سرپناه می دیدی.
به نظر من همین الان هم دیر نشده و می بایست قیمت منطقی در آپارتمانها مسکن مهر توسط دولت اعلام بشه و فرصت بورس بازی و افزایش قیمت در این مناطق ممنوع بشه تا بواسطه این دستاورد بشه قیمت های آپارتمانهای شهری رو کنترل کرد و از فاجعه های اجتماعی ممانعت کرد.
به نظر من باید قوه قضائیه به قوت و توان در مسائل رانخواریهای بزرگی که در مسکنهای مهر داره اتفاق می افته ورود کنه و جستجو کنه چی کسانی مالک مسکن های مهر هستند و دارن قیمت های اونهای را تعیین می کنن مردم یا صاحبان پول و قدرت.
مطمئنا مسکنهای 25 متری نیز مشکل های مردم رو بیشتر خواهد کرد. خداوندا خودت بداد مردم برس.
خانه بیش از یک میلیون نمی ارزد ....
فروش دلار توسط مردم و برگردوندن به چرخه ی مبادلات باعث یکم بهتر شدن اوضاع میشه هر چند خانه از پایه خراب است، فکر دیوار کجاست؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل