بازدید 22612

اقدام قابل تامل برخی دفاتر اسناد رسمی برای لغو دستورالعمل تعیین سقف درآمد

اما به نظر می‌رسد همین دستورالعمل در مرحله اجرا، با موانع و حتی دهن‌کجی برخی دفاتر متخلف اسناد رسمی مواجه شده، به گونه ای که بنا بر اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره این موضوع هشدار داده شده است.
کد خبر: ۹۹۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 13 July 2020

 
اقدام قابل تامل برخی از دفاتر اسناد رسمی برای لغو دستورالعمل تعیین سقف درآمدیکی از راه‌های حفاظت از حقوق افراد جامعه، استفاده از شیوه‌های ضابطه‌مند و دارای ضمانت اجرا جهت انجام اعمال حقوقی است که مثال بارز این موضوع، به کارگیری از ثبت رسمی چنین اعمالی می‌باشد؛ اما در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت‌های دفاتر اسناد رسمی برای تحقق چنین اهدافی با حاشیه‌های همراه بوده، به طوری که در برخی مواقع، چنین برداشت می شد که این دفاتر سعی دارند از این موقعیت سوءاستفاده کنند.

به گزارش «تابناک»؛ استفاده از ظرفیت‌های قانونی دفاتر اسناد رسمی، همیشه با مشکلی به نام هزینه‌های حق‌التحریر مواجه بوده و همین امر، موجب شده تا بسیاری از افراد عدم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را در هزینه زا بودن بدانند؛ غافل از اینکه همین کار ممکن است آن‌ها را از حمایت قانونی بعدی ـ که نسبت به اسناد رسمی و ثبت رسمی اعمال حقوقی وجود دارد ـ محروم کند.

سوی دیگر این ماجرا، سردفتران اسناد رسمی قرار دارند که به اعتقاد برخی، دارای درآمد‌های نجومی و هنگفتی هستند که بر اساس قانون یا در جا‌های سکوت قانون این اجازه به آن‌ها داده شده است تا چنین درآمد‌هایی داشته باشند، اما به اعتقاد مدیران و برخی مسئولان سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران چنین ادعایی واقعیت نداشته و حتی برخی از دفاتر اسناد رسمی از کسب اجاره‌های دفاتر هم محروم بوده و حتی به باور یکی از این مقامات، درصدی از صاحبان دفاتر اسناد رسمی زیر خط فقر قرار دارند.

حال جدا از اینکه این ادعا‌ها ـ که تمام سردفتران نجومی بگیر هستند و درآمد‌های هنگفتی دارند یا اینکه برخی زیر خط فقر قرار دارند ـ موضوع مهمی که سال‌ها مغفول مانده، بحث توزیع درآمد میان دفاتر اسناد رسمی بود که خوشبختانه از سال پیش با ابلاغ از سوی رییس قوه قضاییه و همچنین رییس جدید سازمان ثبت و اسناد رسمی جدی گرفته شد و تصمیم بر این شد تا برای هر یک از دفاتر اسناد رسمی سقفی مشخص شود تا آن‌ها با توجه به آن سقف سالانه نسبت به انجام امور ثبتی مردم اقدام کنند.

البته این امر در ابتدا با مخالفت‌هایی در میان سردفتران اسناد رسمی روبه رو شد و آنانی که مخصوصا با استفاده از امتیازات و رابطه‌های خاص توانسته بودند، ثبت اسناد برخی امور جاری را به دفاتر خود هدایت نمایند، در رد این دستورالعمل واکنش تندی نشان دادند، اما به هر حال این موضوع مورد توجه مسئولان امر قرار گرفت و سعی بر این شد تا آن رعایت شود.

اما به نظر می‌رسد همین دستورالعمل در مرحله اجرا با موانع و حتی دهن کجی برخی دفاتر متخلف اسناد رسمی روبه رو شد، به گونه ای که بنا بر اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره این موضوع هشدار داده شده است. بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با توجه به مشخص بودن سقف حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در هر استان، دفاتری که علی رغم به حد نرسیدن سقف از تنظیم اسناد مراجعین استکاف نمایند، با اعلام شاکی و بررسی توسط بازرسی ادارات ثبت اسناد و املاک استان‌ها در صورت تایید تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

این اعلام سازمان ثبت بیانگر این است که در اصل برخی دفاتر اسناد رسمی متخلف سعی دارند تا عدم انجام وظایف محوله و با ایجاد نارضایتی در میان ارباب رجوعان خود نارضایتی‌هایی را به وجود آورده و با تمسک به همین امر به دنبال لغو دستورالعمل تعیین سقف حق التحریر باشند.

بر اساس آنچه گفته شد، انجام وظایف نظارتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همراه با کانون سردفتران اسناد رسمی، بیش از گذشته اهمیت می‌یابد و مسئولان این نهاد‌ها باید بدانند که جدا از صیانت از حقوق مردم، باید به بهانه حفاظت از دستورالعمل‌های صادرشده خود هم در برابر چنین دفاتر متخلفی کوتاه نیامده و به آنچه به افکار عمومی وعده کرده اند به خوبی عمل کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۲۳
تابناك ما را سركارگذاشتي؟ سردفتر زير خط فقر هم مگه داريم؟ طرف داراي يه دفتر چندين ميلياري چجوري مي تونه زير خط فقر باشه ؟
من اصلا فلسفه وجود دفترخانه ها را نفهميدم . مگه كشورهاي ديگه كه دفتر خانه ندارن مشكل دارن؟ چقدر پول الكي ملت در معاملات به دفتر خونه ميدن؟ حتي از پول كپي كه با برگه ضايعات براي بايگاني خودشون ميگيرن هم نمي گذرن
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
یه بخش بزرگی از پولی که دفترخانه ها میگیرن سهم خود دولته، برای همین هم دولت دوست داره مردم از طریق دفترخانه کارها رو انجام بدن
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
یکی از بزرگترین دلایل عقب افتادگی اقتصادی وجود ارگانهایی غیر مولد مانند همین دفتر خانه هاست. که پول میگیرند برای کاری که میشود به روش ساده تر انجام داد. و البته خودشان هم در وضع این قوانین دخالت دارند. مثلا برای انتقال اتومبیل باید یه پول مفتی علاوه بر هزینه های نقل و انقال در ادراه پلیس به ایشان بپردازی و هزار مورد دیگه. خوب از این کارهای هزینه بر و هزینه ساز برای جامعه با اقتصاد ایچنینی چه سودی به جامعه میرسد غیر از اینکه وقت مردم و پولشون رو تلف میکنند و جوری هم برخورد میکنند انگار که یه پای اصلی اقتصاد مملکت هستند. متاسفانه آنهایی هم که باید این مورد رو اصلاح کنند خودشان هم به امید این هستند که یک روزی بعد از بازنشستگی یه همچین دفتری بزنند. پس سر کاریم.
دفاتر اسناد زسمی چون زیرنظر قوه قضاییه هستند در آمدهای نجومی دارند.
با این هم پیشرفت و مکانیزاسیون در ساده سازی کارها و الکترونیکی شدن، استفا ه از فرمهای از پیش آماده و غیره، دادن حقوق بسیار پایین به کارمندها و بعضا بازشسته ، چه نیازی به دریافت هزینه بالاست. این موضوع برای املاکیها با شدت بالاتر نیز هست. یه همین دلیل مردم مجبور ند از راه های غیر رسمی این معاملات را انجام دهند.
احسنت به شجاعت و موقعيت شناسي تابناك. من هم مطالب بالا را تأييد ميكنم بعضي از دفاتر براي اسنادي كه درآمد چنداني برايشان ندارد يا زحمت زياد دارد يعني باصطلاح صرف نميكند مردم را اذيت ميكنند و آنها را آواره كوچه و خيابان ميكنند. مسئولين بايد به نظارتهاشان برروي دفترداران نظم بيشتري بدهند
شش سال پیش برای ثبت یه تعهدنامه ساده رفتم دفتر. متنش رو هم تو فلش بردم که دوستان به زحمت نیفتند. اونجا ۷۰ هزار تومن حق التحریر گرفتن! در حالی که عملا یک کلمه هم تحریر نکرده بودن.
دفترخانه‌ها جزو بی‌خودترین و مفت‌گیرترین جاها هستن و ای کاش با یه سازوکاری جمع بشن و مردم هزینه الکی برای هر معامله و ثبتی نیفتن. یا حداقل هزینه معقول بگیرن برای یه کاری که جز کاغذبازی و مهر و امضا نیست.
ديگر هيچ كس از قانون نميترسد
هر کسی بیشتر و بهتر از بقیه کار کنه باید درآمدش بیشتر باشه،
مراجعات بی فایده به دفاتر اسناد رسمی
چند مورد از بیشمار
برای اخذ سند خودرو در حالیکه همان برگه سبز کافی است. در گذشته قرار بود لغو شود ولی فشار دفاتر اسناد رسمی باعث صدور اعلامه ریس قوه قضائیه قبلی گردید.
رضایت زن از شوهر برای مسافرت به خارج و مخصوصا عتبات عالیات و حج در حالیکه این مرحله می تواند در همان دفتر پیشخوان انجام شود.
امید است آقای رییسی مردم را از این هزینه های زائد نجات دهد.
و مهمترین مشکل : سردفتر بعد از 30 سال کار پردرآمد و برخورداری از حق بازنشستگی می تواند امتیاز آن را بفروشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
حالا دفتر پیشخوان پول نمیگیره؟ اتفاقا خیلی بیستر میگیره برای کارای ساده تر
مراجعات بی فایده به دفاتر اسناد رسمی
چند مورد از بیشمار
برای اخذ سند خودرو در حالیکه همان برگه سبز کافی است. در گذشته قرار بود لغو شود ولی فشار دفاتر اسناد رسمی باعث صدور اعلامه ریس ق.ه قضائیه قبلی گردید.
رضایت زن از شوهر برای مسافرت به خارج و مخصوصا عتبات عالیات و حج در حالیکه این مرحله می تواند در همان دفتر پیشخوان انجام شود.
امید است آقای رییسی مردم را از این هزینه های زائد نجات دهد.
و مهمترین مشکل : سردفتر بعد از 30 سال کار پردرآمد و برخورداری از حق بازنشستگی می تواند امتیاز آن را بفروشد.
امیدوارم در صورت اینکه بی طرف هستید منتشر بشه تابناک عزیز
سوالی از شما میپرسم و انتظار دارم جوابش رو بهم بدید
همین الان اگر برای پذیرش اگهی سقف معین کنن و تا یک مبلغ خاصی به شما مجوز پذیرش اگهی بدن چگونه با این موضوع کنار خواهید امد ایا تلاش شما و بازخورد مثبت اگهی شما و تعداد بازدید کنندگان شما بایدبین سایر خبرگزاریها و سایتهای کم بیننده پخش بشه معنی عدالت اینه پس یه سوزن بخودتون بزنید یه جوالدوز به دیگران
موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
سردفتر محترم توجه كنيد شما شغل آزاد نيستيد شما تاجر يا كاسب نيستيد كه هر چقدر دوست داشته باشيد دربياريد، شما مأمور حاكميت هستيد و درآمد زياد باعث ايجاد زمينه خطا و فساد مي شود ، نه فقط در شغل شما در همه اصناف اينطور است
اکثر ما ایرانی ها فقط کار خودمون رو پرزحمت و کم درآمد می دونیم و برای کار دیگران، کارشناس و قاضی بزرگی هستیم. برای مای اکثریت، مرغ همسایه همیشه غازه
سلام. یعنی همه دفاتر یکسان درآمد داشته باشند؟ عادلانه هست؟ به نظر شما سابقه کار، مدرک تحصیلی بالاتر، سرمایه‌گذاری بهتر، تجربه کاری بیشتر، روابط عمومی و اخلاق خوب، و تجهیزات کاری بیشتر ،پرسنل بیشتر ،این ها ملاک نیست ؟!آیا عدالت صرفا به معنی مساوات و برابری است؟ یا این که خیر به معنای استحقاق آنچه لیاقتش را دارد، می باشد؟ پس احساسی قضاوت نکنیم !!!!
بی خودی مقاله نزارید خوب انحصار و رانتی سردفترها راه انداختند چند درصد تحصیل کرده های حقوق مثل من سردفتر شده اند در بعضی شهرها بعد 10 سال با آزمون 2 نفر سردفتر جذب شدند ...... تازه فروش امتیاز دفترخانه ها را موقع بازنشستگی را بگو که الان چندین میلیارد رسیده....اگه اعتراضی هم بشود می گویند قانون بله قانون همیشه قانون عقب تر از تحولات اجتماعیه مخصوصا قانونی که برای دهه ها قبل باشد متاسفانه بعضی رانت ها و انحصارها را در کشور ما قوانین ایجاد می کند مثل همین انحصاریکه برای سردفترها وجود دارد به اینها باشد دوست دارند فقط خودشان سردفتر جدید بهشان اضافه نشود البته از این انحصارها جای دیگه مثل وکالت دادگستری هم وجود دارد ولی نه به اندازه سردفتری که برای کارشناسان حقوقی تبدیل به یکی از آرزوهای دست نیافتنی شده.
سلام یک آقایی نوشته شش سال قبل تعهد داشتم 70 هزارتومان شده در صورتی که شش سال قبل 35هزار تونان هزینه اش می شده یک منزل در املاک معامه کنی اگر یک میلیار قیمتش باشه کمیسیون املاک یک درصد آن 10 میلیون میشه و به هیچ کسی هم جوابگو نیست اما در دفتر اسناد رسمی حداکثر 2 میلیون تومان میشه ولی اگه سند کوچکترین مشکلی داشته باشه تا 50 سال بعد هم زنده باشه سردفتر جوابگو هستش و از همه مهمتر مبنای حق التحریر براساس قیمت منطقه ای دارایی میباشه که قیمت منطقه ای آن حداکثر 20 درصد قیمت واقعی هستش ولی سردفتر جوابگوی قیمت واقعی آن باید باشه دذ مورد اتومبیل متاسفانه تبلیغات صدا وسیما طوری میباشه کهحقیقت گم شده ونیاز به توضیح بیشتر داره و کمی هم انصاف به خرج دهید
نگاهی به کامنت ها می اندازم، حتی یک مورد درباره ی خودِ مقاله نیست.
تمامِ نوشته ها شکایت کردن از زیاد بودنِ درآمد دفاتر اسناد رسمی است، همانند شکایت از زیاد بودن درآمدِ پزشکان.
دقت کنید که شکایتِ این هموطنان از زیاد بودن هزینه هایِ پرداختی ما مردم نیست، بیشتر ناراحتی از این است که چرا من مانده ام و کسانی هستند که میتوانند درآمد زیاد داشته باشند.

این در قشر ما مهندسان هم هست. کسی خیلی شکایت از هزینه های پرداختی خودش ندارد، بیشتر همه ناراحت هستند که چرا کسی باید باشد که در رفاه و آرامش زندگی کند.

این فرهنگ ما ایرانیان جای تامل دارد که به جای اینکه سعی کنیم خودمان کسب درآمد کنیم، خودمان مقاله چاپ کنیم، خودمان تولید محتوا کنیم، خودمان بازیگر سینما شویم، خودمان ورزشکار و هنرمند و موسیقی دان شویم، حسادت و چشم و هم چشمی ما باعث میشود که بهراسیم از اینکه دیگری موقعیت خوبی دارد.

در خارج از کشور هم اینچنین است. من دکترایم را از آمریکا گرفتم و این به وضوح قابل مشاهده بود که ایرانیان در مواجهه با اساتید غیر ایرانی (چه آمریکایی و کانادایی و انگلیسی، چه چینی و هندی و ...) بسیار گشاده رو هستند و واقعاً سعی در یادگیری از آن فرد دارند، اما به محض اینکه از آنها درباره ی استادی ایرانی در همان دانشکده سوال میپرسی بلافاصله روی ترش میکنند و میگویند "اون که هیچی حالیش نیست!". گویی پیشرفت آن ایرانی دیگر اینها را از پیشرفت باز میدارد.

امیدوارم همه ی هموطنان عزیز، من جمله سردفتران اسناد رسمی، پزشکان، بازیگران سینما، فوتبالیست ها و .... درآمد خوب و رفاه داشته باشند. امیدوارم کسانی که از قانون تخلف نمیکنند و رشوه نمیگیرند و خلاف نمیکنند و صادقانه طبق تعرفه های مصوب کشور به فعالیت میپردازند در ناز و نعمت زندگی کنند و دارای خانه های چند میلیاردی باشند و در ثروت غوطه ور باشند.
کار سردفتر غیر مولد است و کار دلالان بی سواد که خون شما مردم رو توی شیشه کردن مولد ؟؟؟؟ اصلا تابحال فکر کرده اید چرا اخیرا رسانه ها و ومنجمله همین تابناک دایما اقشار فرهیخته جامعه همانند پزشکان جراحان وکلا مهندسان و سردفتران را آماج حملات و تهمتهای غیرمنصفانه قرار می دهند ولی کسی کاری ندارد به عملکرد و درآمد بی حساب کتاب دلالان رانت خواران و صاحبان مشاغل کاذب که یک کلاس سواد ندارند و تازه هم به اقتصاد کشور لطمه می زنند و هم درآمدهای آنچنانی دارند و هم عرصه را به مردم تنگ کرده اند .
یک اجاره قدیمی قدیمی درج شده در سند که به دلایلی حذف نشده و هیچ منفعتی به مستاجر نمی رسد و پس از آن مستاجرآن دیگر با اجاره محضری رسمی جایگزین شده بودند را برای حذف نزد دفترخانه بردیم به بهانه های مختلف دبه کردند و حتی برای توجیه نزد برخی همکارآن فرستادند و بعد توصیه ارجاع به دادگاه!!در حالیکه وظیفه قانونی دفتردار حذف است و جالب اینکه مدعی است باید اقاله صورت گیرد!! آنهم پس از نیم قرن بیشتر!!
طبق رویه مدت اجاره پایان یافته و قانونی باید از سند حذف می شد و ملک در تصرف مالک است.
سقف حق التحریر عملا کاری برای دفاتر کم درآمد نمیکنه مثلا در استان فارس سقف حدود یک میلیارد تومن در ساله در صورتی که کمتر دفتری به این سقف مخصوصا در شهرستانها میرسد و اکثر درآمدی حدود یک سوم این سقف در سال دارن.پس باید در مقدار سقف نیز تجدید نظر شود و با دفاتر کم درآمد که اکثریت رو تشکیل میدن هماهنگ شود.
مساله مهم ثبت رسمی اسناد برای حفظ وصیانت از حقوق عامه است واین مهم قانوناً برعهده دفاتر اسناد رسمی است که امر حاکمیتی را انجام می دهند و دفترخانه زیر نظر قوه قضائیه است و مقایسه آن با دیگر مشاغل صحیح نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار