بازدید 9155

گشت‌های موتورسوار برای دیده‌بانی آتش در بوستان‌ها

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه نقاطی در بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی وجود دارد که حساس‌تر بوده و احتمال آتش‌سوزی آنها بیشتر از نقاط دیگر است، گفت: این نقاط توسط سازمان بوستان‌ها شناسایی و احصاء شده و در این راستا پارامترهایی همچون فاصله با ایستگاه‌های آتش‌نشانی هم مدنظر قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۸۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 12 June 2020

سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح نحوه ورود شورای شهر تهران به موضوع آتش‌سوزی بوستان‌های شهر تهران، گفت: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری طی روزهای گذشته جلسه‌ای را با شهرداران مناطقی که بوستان‌های جنگلی در آن محل وجود دارد، به همراه معاون خدمات شهری، ریاست سازمان بوستان‌ها و سازمان آتش‌نشانی، مشاوران و مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران برگزار کرد.

وی با بیان اینکه در آن جلسه درباره اقدامات شهرداری تهران در حوزه پیشگیری و اطفاء حریق بحث و بررسی شد، اظهارکرد: در این جلسه اعلام شد نقاط حساس بوستان‌ها در حوزه حریق که نیازمند توجه بیشتر است، توسط سازمان بوستان‌ها شناسایی شده و به شهرداران مناطق ابلاغ شده است.

تجهیز گشت‌های موتور سوار برای دیده‌بانی آتش در بوستان‌ها

حسینی میلانی در ادامه با بیان اینکه مقرر شده است تمام مناطق با همکاری سازمان آتش‌نشانی گشت‌های موتورسوار را تجهیز کنند و وظیفه این گشت‌های موتوری آن است که در آماده‌باش باشند، اظهارکرد: این گشت‌ها موضوع دیده بانی آتش را پیگیری کرده و به موقع گزارش‌های لازم را می‌دهند.

تجهیز بوستان‌ها به مقابله با حریق

وی با اشاره به ضرورت تجهیز بوستان‌ها به امکانات لازم برای مقابله با حریق، خاطرنشان کرد: مقرر شد تجهیزاتی هم در کوتاه‌مدت که امکان تامین آنها وجود دارد، فراهم شود که از جمله می‌توان به خودروهای مخصوص و دستگاه‌های آتش‌بر اشاره کرد که همگی تهیه و به مناطق ارسال شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه تأکید شورای شهر تهران رعایت استقرار نظام سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در بوستان‌های جنگلی است، اظهارکرد: موارد آتش سوزی در بوستان‌های جنگلی بر اثر نقص ایمنی و حفاظتی رخ داده است که درصدد پیشگیری از موارد مشابه هستیم. بنابراین تاکید شد ممیزی در حوزه HSE در دستورکار قرار گیرد.

حسینی میلانی افزود: بحث دیگر در مورد تجهیزاتی بود که در کوتاه‌مدت امکان تأمین آنها نیست که نیازمند تصمیم شورا است. بر همین اساس مقرر شد لیست این تجهیزات تکمیل شده و به شورا ارسال شود به ویژه برای ارتفاعات که اطفاء حریق با مشکلاتی همراه است.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در موضوع حفاظت از فضاهای سبز شهر تهران بیان کرد: در حال حاضر این پتانسیل در تهران با وجود ستاد هماهنگی سمن‌ها و ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و حضور فعالانه شورایاران در سطح شهر فراهم است.

پیشنهاد شکل‌گیری انجمن دوستدار هر پارک

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با بیان اینکه برای بوستان‌های جنگلی پیشنهاد داده‌ایم تا انجمن دوستدار هر پارک شکل بگیرد، یادآور شد: مقرر شد این موضوع بررسی شود و ما هم در شورا پیگیر آن هستیم که با تحقق این مسئله، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان با استفاده از این پتانسیل محقق شود و بی‌تردید این مسیر به شهرداری در حفاظت از بوستان‌های جنگلی بسیار کمک خواهد کرد.

آتش‌سوزی عمدی در بوستان‌ها خیانت و جنایت در حق شهر

حسینی میلانی در پاسخ به سوالی درباره شناسایی عوامل آتش‌سوزی‌های عمدی در بوستان‌های شهری تهران هم عنوان کرد: این موضوع یک جنبه انتظامی دارد که باید مسئولان مربوطه در این مورد اظهارنظر کنند اما یک جنبه اخلاق شهروندی هم دارد که از این نظر آتش‌سوزی عمدی در بوستان‌ها یک خیانت و جنایت در حق شهر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بی‌تردید اگر فردی از موضوعی ناراحت است و اعتراضی دارد، نباید خشم خود را بر سر درختان بی‌نوا و فضاهای سبز خالی کند؛ چراکه این کار خیانت به تمامی شهروندان است. این درختان دارایی‌های سبز شهر قلمداد می‌شوند که این خسارات به راحتی جبران‌پذیر هم نیستند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: در اقلیم نیمه‌خشکی همچون تهران حدود ۴۰ تا ۵۰ سال زمان و زحمت لازم است تا درختان به این مرحله برسند.

حسینی میلانی با بیان اینکه بخشی از آتش‌سوزی‌ها سهوی و از روی غفلت روی داده است، اظهار کرد: مثلا فرد فکر کرده با آتش عکسی داشته باشد که این عمل از روی جهالت است و باید از طریق فرهنگ‌سازی این چنین مشکلاتی را رفع کنیم و مواردی هم ممکن است به دلیل اختلالات روانی آتش‌افروزی باشد که البته تعدادشان بسیار کم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر