بازدید 284996

بیماری زونا چیست و چگونه منتقل می شود؟

 زونا یک عفونت ویروسی است که باعث بروز ضایعات دردناک می‌شود؛ این ضایعات در هر نقطه از بدن می‌توانند ایجاد شوند، اما معمولا تاول به صورت خطی در سمت چپ یا راست تنه پدیدار می‌شود.
کد خبر: ۹۷۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 30 August 2021

بیماری زونا چیست و چگونه منتقل می شود؟

به گزارش «تابناک»، ویروس واریسلا زوستر، عامل آبله مرغان، باعث زونا می‌شود و زمانی که فرد مبتلا به آبله مرغان می‌شود، پس از بهبودی این ویروس در بافت عصبی در نزدیکی نخاع و مغز فرد به صورت غیرفعال باقی می‌ماند، اما ممکن است چند سال بعد به عنوان زونا فعال شود.

 

در حالی که زونا تهدید کننده زندگی نیست، می‌تواند بسیار دردناک باشد. واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند، در حالی که درمان اولیه می‌تواند به کاهش عفونت‌های ناشی از زونا و کاهش عوارض آن کمک کند.



علائم زونا

علائم و نشانه‌های زونا معمولا تنها بخش کوچکی از یک طرف بدن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این علائم و نشانه‌ها عبارتند از:
درد، سوزش، بی حسی یا مور مور شدن
حساسیت به لمس
ضایعه‌ای قرمز که چند روز پس از درد شروع می‌شود.
تاول‌های حاوی مایع که پاره شده و به صورت دلمه بسته در می‌آید.
خارش
بعضی افراد نیز علائم زیر را تجربه می‌کنند:
تب
سردرد
حساسیت به نور
خستگی


قابل ذکر است، درد معمولا اولین نشانه‌ی زونا است و برای برخی می‌تواند شدید باشد و برخی دیگر درد را بدون هر گونه ضایعه‌ای تجربه می‌کنند، با توجه به این که کدام مناطق در زونا درگیر شوند، ممکن است با علائم مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی یا کلیوی اشتباه گرفته شود. ضایعات زونا به طور شایع به صورت تاول‌های خطی در سمت چپ یا راست تنه ایجاد می‌شوند و گاهی اوقات این ضایعات در اطراف یک چشم یا یک سمت از گردن یا صورت رخ می‌دهند.


آیا زونا واگیردار است؟

بر اساس مطلبی که در «سلامت نیوز» آمده است و برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند اگر فردی در کودکی بیماری آبله مرغان بگیرد در بزرگسالی زونا نمی‌گیرد، دقیقاً این بیماری برعکس عمل می‌کند، یعنی ابتلا به بیماری در سنین پایین عاملی است در جهت بروز زونا در سنین بزرگسالی؛ بدین ترتیب احتمال ابتلای کودک شما به این بیماری وجود ندارد. در کل این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده و بیشتر در افراد میانسال بروز می‌کند، پس اصلاً نگران مبتلا شدن کودک خود نباشید.

درصد ابتلا به بیماری زونا در افراد بزرگسالی که در کودکی آبله مرغان نگرفته‌اند بسیار کم است مگر اینکه آبله مرغان در کودکی به حدی ضعیف بوده باشد که والدین اصلاً متوجه آن نشده باشند.

یکی از خوانندگان روزنامه ایران در سئوالی پرسیده است: پدرم ۵۷ سال دارد و با ما زندگی می‌کند. ۱۰ روزی می‌شود که مبتلا به بیماری زونا شده است؛ از آنجا که کودکی دو ساله دارم، تمام این مدت سعی کرده‌ام تماسی با پدرم نداشته باشد، چون نگرانم بیماری‌اش به فرزندم سرایت کند. می‌خواستم بپرسم آیا احتمال دارد که کودکان هم به زونا مبتلا شوند و اصلاً آیا این بیماری مسری است و اگر مسری است از چه راه‌هایی انتقال پیدا می‌کند؟

پاسخ:

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند اگر فردی در کودکی بیماری آبله مرغان بگیرد در بزرگسالی زونا نمی‌گیرد، دقیقاً این بیماری برعکس عمل می‌کند، یعنی ابتلا به بیماری در سنین پایین عاملی است در جهت بروز زونا در سنین بزرگسالی؛ بدین ترتیب احتمال ابتلای کودک شما به این بیماری وجود ندارد. در کل این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده و بیشتر در افراد میانسال بروز می‌کند، پس اصلاً نگران مبتلا شدن کودک خود نباشید.

درصد ابتلا به بیماری زونا در افراد بزرگسالی که در کودکی آبله مرغان نگرفته‌اند بسیار کم است مگر اینکه آبله مرغان در کودکی به حدی ضعیف بوده باشد که والدین اصلاً متوجه آن نشده باشند.


در پاسخ به سؤال دیگر باید بگویم که بیماری زونا مسری است، ولی مانند آبله مرغان از طریق هوا و تنفس منتقل نمی‌شود بلکه از راه تماس و لمس تاول‌ها منتقل می‌شود، برای اینکه خودتان و دیگران مبتلا به این بیماری نشوید بهتر است از لمس تاول‌های روی پوست پدرتان خودداری کنید.

واکسیناسیون کرونا موجب زونا نمی‌شود

او در پاسخ به این سوال که آیا واکسناسیون کرونا می‌تواند باعث زونا شود؟ می‌گوید: «احتمال اینکه واکسیناسیون این ویروس را فعال کند بسیار کم است و به معنای خطرناک بودن واکسیناسیون نیست. تعداد این موارد هم به لحاظ آماری زیاد نیست و هنوز هم رابطه علت و معلولی بین زونا و واکسیناسیون کووید ۱۹ ثابت نشده است.»

رضا جعفری فشارکی، متخصصص پوست و مو نیز درباره رابطه کرونا و ابتلا به زونا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بروز زونا در کسانی که به ویروس کووید۱۹ مبتلا می‌شوند بیش از جمعیت نرمال است ولی اینکه با واکسیناسیون ابتلا به زونا بیشتر شود چنین اطلاعاتی تاکنون نرسیده است. پس منعی برای واکسیناسیون کرونا وجود ندارد و افراد نباید فکر کنند که بعد از تزریق واکسن به زونا مبتلا می‌شوند. این واقعیت ندارد.»

آنطور که این متخصص پوست و مو می‌گوید: « بعد از اینکه فرد آبله مرغان بگیرد در هر سنی امکان ابتلا به زونا را دارد اما با بالا رفتن سن امکان بروز آن بیشتر می‌شود.»

او در پایان می‌گوید: «در بیماری زونا نباید خوددرمانی شود و باید به متخصص مراجعه کرده تا تشخیص درست و درمان انجام شود.»

بر این اساس می‌توان گفت کاهش سیستم ایمنی افراد به هر دلیلی می‌تواند بیماری زونا به خصوص در سالمندان را افزایش دهد و این مساله ارتباط علی و معلولی با کرونا ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۱
موتادا نمی گیرن
پاسخ ها
خویی
| Germany |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
این بنده خداها خطری بزرگتر از زونا گرفته اند
مطلب نویسنده نداره؟ کی این مطلب رو نوشته ؟ پزشک یا غیر پزشک؟
آیاشخص بزرگسال آلوده بە زونا با بوس کردن میتوانم زونا را انتقال دهد
در شایه پراکنی استادید؟
این ویروس گونه ای از خانواده آبله است نه خود آبله مرغان ، معمولا بر اساس ضعف عمومی بدن در سیستم عصبی می نشیند و اصلا ربطی به سن و خود آبله ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
در درگیری ذهن و ذوح مردم
بنده در سن 50 سالگي زونا گرفتم ولي با درمان كاملا رفع شد ولي خيلي سوش دارد وخارش ميكند ولي زياد خطرناك نيست محلول خاصي دارد كه زخم را خشك ميكند با داروهاي تقويتي
ایرانیا نمیگیرن
(((( در شایه پراکنی استادید؟
این ویروس گونه ای از خانواده آبله است نه خود آبله مرغان ، معمولا بر اساس ضعف عمومی بدن در سیستم عصبی می نشیند و اصلا ربطی به سن و خود آبله ندارد))))


نمیدونم چرا باید هر ایرانی یک رای و نظر اونم با بی احترامی صادر کنه
برادر عزیز لطفا در رشته تخصصی خودتون نظر بدید
اگر مطلبی در فضای مجازی خوندید که با متن بالا در تضاده دلیل بر علمی بودن نطق شما نیست
رفرنس های علمی بیماری زونا بسیار واضح و مشخصه...
متن بالا بیس اصلی تمام رفرنس های علمی دنیاست
بیماری زونا ویروس آبله مرغان دوران کودکیه که به علت نقص یا ضعف سیستم ایمنی مجدد فعال میشه و در ریشه های عصبی ظاهر میشه و بشدت دردناک و ناراحت کنندس
برخلاف نظر تب نوین که میگه هیچ درمانی نداره
در متون سنتی شیخ الرئیس بوعلی سینا و زخیره خوارزمی و جالینوس و ....درمان هایی برای این درد ذکر شده


حجامت از ناحیه آسیب دیده سبب خروج اخلاط فاسد و تقویت سیستم ایمنی و قوت قوه مدبره میشه
در کنار ان میشه در نقاط مورد حمله خرفه ضماد کرد

و از عرقی جات خنک و ضد خارش مثل کاسنی شاهتره پنیرک و... استفاده کرد

توجه کنید که در دوران نقاهت از مصرف غذاهای طبع سرد پرهیز کنیم و غذای با طبع خیلی گرم هم نخوریم
اعتدال مزاج میتونه کمک کننده باشه

ضمنا اگر بجای حجامت از زالو درمانی استفاده بشه خواص شگرفی در درمان بیمار داره

انشالله این متن کوچک بتونه کمک کنه به عزیزانی که متاسفانه مبتلا شدند
دوره نقاهت ۳ تا ۶ ماهه این بیماری با مراحل فوق کاهش پیدا میکنه و درد قابل تحمل میشه و گاهی کلا مرتفع خواهد شد

دکتر یاشار جمالی به شماره نظام پزشکی ۶۳۷۱۱۹۵
و متخصص امور طبی کهن از دانشکده طب سنتی تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
آقا اگه اين حجامت و زالو نبود نميدونم شما چي داشتيد بگيدخودتونم مريض بشيد ميريد پيشبهترين متخصصهاي طب نوين بي خيال كاسبي با جون مردم بشيد يه راه بهتر براي امرار معاش خودتون پيدا كنيد
اعظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
سلام پزشک کسی است که طب عمومی را گذرانده باشد و طب سنتی اصلا پزشکی به حساب نمیاید حالا شما میخواهید خودتان را پزشک بگذارید مشکلی نیست ولی حد اقل اطلاعات پزشکی را بخوانید و توصیه حجامت نکنید اگر سیستم گردش خون را در انسان بدانید متوجه میشوید که خون بدن هیچ کجا فرقی با بقیه جاها ندارد و طب ابوعلی سینا در ان زمان عالی بود ولی الان با پیشترفتی که علم و طب پیدا کرده استناد به ان اشتباه است و میبینید که تمام این توصیه های سنتی موقت است یا اثر ندارد و در اکثرموارد بیماری برمیگرددبارها دیده شده است و علاوه بر این که دوره درمان در طب سنتی طولانی است این مطلب را از دایی خودم که پزشک متخصص مغز و اعصاب در امریکا هستند برایتا نوشتم
در تكميل اطلاعات شما بايد بگم كه همسرم دو سه هفته پيش زوناي خفيف گرفت و شديدا از ما فاصله گرفت كه ما مبتلا نشيم. هرچند گفته بودند واگير تنفسي نداره.
با اين همه مراقبت و جدا سازي و ضد عفوني سازي وسايل و لباسا و محل نشستن و ... بازم من و بچه ٤ ساله ام آبله مرغان گرفتيم.
نتيجه اينكه هر كي زونا گرفته ميتونه بقيه رو مبتلا به آبله مرغان يا زونا بكنه. پس خيلي مواظب باشيد.
بسیار مطلب خوب و ارزنده ای بود. بسیار خوب و علمی راهنمایی کردید. متشکرم.
فقط آیا بغیر از تماس با تاول در اثر تماس با پوست بیمار مثلا در زمان مالیدن پماد نیز امکان ابتلا وجود دارد
اگر قرار باشد به همه بیماری ها مردم را واکسینه کنند خودش موجب اپیدمی و بیماری های جدید در بدن می شود
کشورهای دیگر هم فقط اطرافیان و همراهان و مرتبط به فرد را در این بیماری واکسن مربوطه را می زنند
حمام رفتن دربیاری اونا ضرردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
ههههه خخخخ خودت بخون چی نوشتی؟
درصورت ابتلاچه دارویی روبایدمصرف کنیم
منم ۴۲ سال دارم ویک هفته هست درگیر زنا شدم خارش خیلی زیاده و غیر قابل تحمل
با سلام
من ٤٨ساعت بعد از ترريق نوبت دوم واكسن اسپوتنيك به رونا مبتلا شدم و هنگاميكه به متخصص پوست مراجعه كردم ايشان گفتند كه از عوارض واكسن كروناست و درخصوص فايزر و سينوفارم هم قبلا گزارش شده است
البته من بعداز تزريق نوبت دوم واكسن كرونا علايم شديدي از لرز .تب ٤٠.درجه و بدن درد داشتم كه حاكي از ضعيف شدن سيستم ايمني بدنم بوده كه بعدش باعث فعال شدن ويروس هرپس زوستر دربنم و ايجاد زونا شده
درد وحشتناک که چند شب خواب رو ازم گرفته وزونای که من گرفتم بثورات جلدی نداره ولی خیلی درد شدید که هیچ مسکنی رو جواب نمیده .. من در بچگی آبله مرغان نگرفتم .. ولی الن زونا گرفتم متعجبم
من ۲ماه بعدازتزریق واکسن استرانزکامبتلا به زوناشدم الان نوبت دوم ردبایدبزنم وخیلی نگران هستم
مادرم۵۸ ساله دو هفته بعد از تزریق واکسن نوبت اول با درد خیلی شدید پهلو به بیمارستان مراجعه کرد بعد از تمام آزمایشات و سونوگرافی هیچ علتی پیدا نشد! حتی بدن بیرون نریخته و جوش و تاول نزده !
بعد از همه ی اینها در آخر تشخیص داده شد زونا ست. بدون خارش پوست و قرمزی فقط درد شدید یک هفته ای یک ناحیه کوچک .
توجه ! واکسن نمیتونه خودش باعث زونا شود چون نوع خانواده ویروس متفاوته! بلکه چون سیستم ایمنی ضعیف میشه و حتی استرس و ضعف بدن تاثیر داره در بیدار شدن ویروس زونا
من ۸ فروردین زونا گرفتم دست راستم تا شانه حدودا ۴۵ روز طول کشید تا زخمها بهبود پیدا بکنه ولی هنوز سوزش پوست ودرد در استخوانم دارم.بعد از ۵ ماه با کوچکترین اشاره به پوستم درد بسیار بدی میگیرم که ناخودآگاه تمام بدنم میلرزه.
همسرم کرونا گرفت دو شب بیمارستان خوابید وقتی به خانه آمد پشتش زخم شده بود ما فکر کردیم زخم بستر یا عفونت بیمارستان است اما دکتر گفت زوناست . زخم ها مثل تبخال و ترشح چرکی داشت همراه با درد
همش عوارض واکسن هست. عزیزان سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن.
درمورد اینکه گفتیم شما خودتونم مریض میشید میرین دکتر و کاسب هستین.
خواستم بگم من سه سال دکتر نرفتم نه خودم نه همسر نه دو فرزندم.
تو این مدت کلا با طب سنتی و اسلامی درمان شدیم.
بنظرگ قبل از هر قضاوتی برین بیشتر با این سبک آشنا بشید.
سلام من بعد۳هفته که ازواکسن زدنم گذشت زوناگرفتم والان ۱۴روزمیگذره ازش وزخمهاتغییربن خشک وخوب شدن ولی هنوزدرددارم موعدواکسنم گذشته ولی میترسم ونمیدونم درسته که برم دوزدوم رودریافت کنم یانه؟لطفا پاسخ بدین
من خواهرم۵۲ سالشه..آرتروروماتئید داره و هیدروکسی کلروکین و پردنیزلون مصرف میکنه با دوز ۵..دقیقا ۱ ماه بعد ازتزریق واکسن آسترازنکا به زونا مبتلا شده در صورتی که قرنطینه بوده و با هیچکسی در ارتباط نبوده..مطمئنم که دلیلش واکسن هست شاید به دلیل ضعیف شدن ایمنی بدنش..لطفا این موارد کم رو هم در آمار عوارض واکسن کرونا منظور کنید
با سلام آیا برویم حمام هم منتقل میشود زدنا به افراد خانواده
من بعد از دو ماه از تزریق واکسن سینوفارم که هر دو دز دست چپم بود ،در همان سمت چپ دچار بیماری زونا شدم
به نظرم واقعا واکسن بی تاثیر نیست در عود این بیماری
من ۲۶سالمه که متاسفانه زونا گرفتم اونم بخاطره این که دخترم یک هفته پیش آبله گرفته بود ومن هم از کوچیکی تا الان آبله نگرفته بودم تا این که دخترم آبله گرفت و بعدمن زونا گرفتم از دکتر متخصص پوست سوال کردم گفتن که چون دخترت آبله داشته از طریق دخترت به شما منتقل شده والان یک هفته هست که من درد شدید از ناحیه کمر تا زیر سینه دارم که دکتر گفتن حدود یک هفته طول میکشه تا خوب شی
10 بعد دوز اول واکسن استرزنکا به بیماری زونا مبتلا شدم و مطمئن به واکسن مرتبط هست
سلام
من دو هفته بعد از تزریق دوم واکسن کرونا زونا گرفتم یه چند روزی هست که درگیر شدم درد و سوزش نسبتا زیاده . این طور که مشخصه واکسن کرونا باعث بروز زونا میشه.
من ۳۵ ساله و مذکر هستم حدودا ۴۰ روز پیش کرونا گرفتم بعد از کرونا یه نقطه از پایین پهلوم شروع به درد و خارش کرد.فکر میکردم از رو جا خوابیدن زیادیه، حدودا یکهفته بدون علامت ظاهری بود تا اینکه یهو شروع به تاول زدن در اطرافش کرد و از داخل التهاب و فتق روده به خاطر سرفه های زیاد کرونا ایجاد شده. تازه شروع به دارو خوردن کردم، اگر علائم داشتید زودتر اقدام کنید داروهاش همه بهتره از روزای اول استفاده باشه تا تاثیرش بیشتر باشه.اگه دورازجون کرونا هم گرفتید مراقب درمان سرفه هاتون باشید که فتق روده نگیرید
من حدود ۲۰ روز بعد از تزریق واکسن استرازینیکا بیماری زونا گرفتم
ولی شروع آن ۵ روز زودتر با درد بسیار شدید در قسمت بازوی راست و یک نقطه در کتف شروع شد
من توی باغم چندتا مرغ و خروس و بوقلمون غاز دارم که خیلی دوستشان دارم آیا ممکن است که بیماری به آنها انتقال یابد؟
پدرم بعد از دو دوز واکسن کرونا، مبتلا به زونا شده. واکسن کرونا، برای ویروس کرونا شاید خوب باشه ولی گویا بیماری‌های دیگه رو دار تو بدن فعال میکنه!!!!!!! طبیعیه واکسنی که دوره چندساله آزمایشی نگذرونده، نمیشه بهش اعتماد کرد!!
با‌سلام
پدر‌من‌الان۴۵روز‌هست‌که‌زونا‌گرفته‌از‌ناحیه‌صورت‌وگوش‌سمت‌راست‌تقریبا‌زخمها‌همه‌خوب‌شدند‌مشکلی‌که‌نا‌را‌زیاد‌نگران‌می‌کنه‌این‌هست‌که‌ایشان‌تعادل‌نداره‌ودچار‌فراموشی‌شده‌وهمچنین‌دچار‌توهم‌هم‌میشه‌آیا‌این‌اثر‌زنا‌هست‌ودر‌ضمن‌دردهای‌شدیدی‌داره‌به‌صورت‌درد‌خنجری‌هست‌۱۰دقیقه‌شدید‌درد‌داره‌‌وبعد‌دردش‌برای۱۰دقیقه‌آروم‌میشه‌وهیچ‌مسکنی‌دردش‌را‌آروم‌نمی‌کنه‌الان‌روزی‌۴تا‌گاباپنتن‌۱۰۰می‌خوره‌وآمپول‌مورفین‌هم‌هر‌روز‌می‌زنه‌باز‌درد‌داره‌خدایا‌چیکار‌کنیم‌آزمایش‌وام‌آر‌آی‌هم‌دادیم
سلام من بعدازدوزسوم کرونا استرازانکامبتلا به زوناشدم
رو
با عرض سلام مادرم بعد از زدن دوز اول واکسن سینوفارم مبتلا به زونا شد الان دوماهدگذشته تازه بهتر شدن ایا میتونه دوز دوم واکسن کرونا بزنن وایا ممکنه دوباره زونا بگیرن با توجه بهذاینکه بیماری سرطان ونقص سیستم ایمنی بدن دارن
با عرض سلام مادرم بعد از زدن دوز اول واکسن سینوفارم مبتلا به زونا شد الان دوماهدگذشته تازه بهتر شدن ایا میتونه دوز دوم واکسن کرونا بزنن وایا ممکنه دوباره زونا بگیرن با توجه بهذاینکه بیماری سرطان ونقص سیستم ایمنی بدن دارن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل