بازدید 3020
اقتصاد در گذر زمان

از «وزیر طرق و شوارع شدن تقی زاده» تا «خبر گرانی سی ان جی از اول خرداد»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 16 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 فروردین 1309، سيد حسن تقي ‌زاده وزير مختار ايران در لندن، به تهران احضار و به سمت وزير طرق و شوارع منصوب شد.

28 فروردین 1340، عمليات ساختماني رأكتور اتمي دانشگاه تهران آغاز شد. مركز اتمي دانشگاه تهران در 1346 عملاً مورد بهره برداري قرار گرفت. همچنین در این روز، کنفرانس کشاورزی خاور نزدیک و جنوب شرقی آسیا در تهران گشایش یافت.

28 فروردین 1351، اسرائيل 24 هزار گوسفند به ايران صادر كرد.

28 فروردین 1353، ایران به نطق تهدیدآمیز کیسینجر وزیر خارجه آمریکا نسبت به افزایش بهای نفت پاسخ داد و اظهارات او را سفسطه خواند.

28 فروردین 1357، بین ایران و شوروی موافقتنامه امضا شد که به موجب آن ظرفیت تولید ذوب‌آهن از ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون و نهصد هزار تن خواهد رسید. همچنین در این روز، مذاکرات بازرگانی ایران و اسپانیا در تهران آغاز شد.

28 فروردین 1389، رهبر انقلاب: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته ‌ای،‌ دیگر انواع سلاح‌ های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می ‌شوند؛ ما کاربرد این سلاح ‌ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ همگان می‌ دانیم.

28 فروردین 1391، طی خبری در این روز اعلام شد شرکت های هواپیمایی همچنان به افزایش قیمت سوخت اعتراض دارند.

28 فروردین 1393، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۳ را امیدوارانه ارزیابی کرد و سیاست‌ های اقتصادی دولت در ماه‌ های اخیر را باعث کاهش فشارهای تورمی و افزایش ارزش ریال دانست. آن ‌گونه که این نهاد معتبر بین المللی برآورد نموده بود، رشد اقتصادی ایران با توجه به توافق موقت هسته  ای و افزایش صادرات نفت، تا پایان سال 1393 به 5.1 درصد می‌رسید و نرخ تورم در بازه ۲۰ تا ۲۵ درصد قرار می گرفت.

28 فروردین 1395، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دومین سفر به ایران پس از توافق هسته ‌ای و در ادامه سفر مرداد ماه سال گذشته خود، با هدف ترسیم نقشه راه ایران و اتحادیه اروپا، غنی‌ سازی برجام و اطمینان‌ بخشی به نهادهای اقتصادی اروپایی برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد تا در راستای گسترش همکاری‌ های اقتصادی و سیاسی، رایزنی ‌های یک ‌روزه اما فشرده ای انجام دهد.

28 فروردین 1397، طی خبری اعلام شد کارگران شرکت‌ ملی ‌نفت ونزوئلا خواهان دریافت حقوق خود به دلار شده ‌اند؛ چراکه پایه حقوق ماهانه آنها حدود 8.8 میلیون بولیوار است که براساس ارزش دلار در بازار سیاه این کشور معادل ۱۴ دلار در ماه یا کمتر از ۵۰ سنت در روز محاسبه می‌شود. دستمزد پایین در کنار ریاست فردی نظامی بر وزارت ‌نفت کاراکاس، موجب فرار هزاران نفر از کارمندان شرکت ‌ملی ‌نفت ونزوئلا در ماه‌ های اخیر شده است. برقراری چنین شرایطی در صنعت نفت که قلب اقتصاد کاراکاس است، نشان می ‌دهد بحران دستمزد در دیگر قشرهای ونزوئلا شرایط وخیم ‌تری دارد.

28 فروردین 1398، اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی با اشاره به افزایش قیمت سی ان جی از ابتدای خرداد ماه گفت: برای بنزین نیز سهمیه به خودرو از 60 لیتر برای خودروهای شخصی تا 180 لیتر برای عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها