بازدید 73624
تنظیم بازار با افزایش صادرات؛ شاید وقتی دیگر!

محصولی که با جهش ۱۰۰ درصدی، رکورددار گرانی تا پایان بهمن ماه شد

به تازگی گزارش مرکز آمار ایران در مورد متوسط قیمت اقلام خوراکی منتشر شده است. این گزارش که مربوط به بهمن ماه سال جاری است، نشان می‌دهد که قیمت یک محصول کشاورزی نسبت به ماه مشابه سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. دو دلیل عمده باعث گرانی این محصول شده است؛ گرانی که در اسفندماه نیز ادامه داشته و گویا قرار است در تعطیلات عید باز هم اشک مصرف کنندگان را درآورد.
کد خبر: ۹۶۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹ 27 February 2020

افزایش قیمت

تابناک اقتصادیدر روز‌های پایانی سال گذشته، قیمت هر کیلو پیاز ۳ تا ۴ هزار تومان بود. قیمت این کالای کشاورزی و خوراکی در روز‌های ابتدایی فروردین ماه سال جاری به کیلویی ۸ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافت. این جهش چشمگیر قیمت پیاز باعث شد تا مسئولین برای بازگرداندن تعادل به بازار داخلی، صادرات پیاز را ممنوع اعلام کنند و این قلم کالای کشاورزی به اولین کالایی تبدیل شد که صادرات آن در سال ۹۸ ممنوع اعلام شد. رفته رفته، اما قیمت پیاز با ممنوعیت صادرات و افزایش عرضه، کاهش یافت و تعادل به بازار داخلی بازگشت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حالا در روز‌های پایانی سال جاری دوباره سناریوی افزایش قیمت پیاز در حال تکرار است و طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران در مورد متوسط قیمت اقلام خوراکی که مربوط به بهمن ماه سال جاری است، متوسط قیمت پیاز در بهمن ماه سال جاری به ۷۲۵۸ تومان افزایش یافته که این رقم در مقایسه با دی ماه سال جاری ۴۶.۲ درصد و در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۹۹.۷ درصد رشد داشته است! با این اوضاع، پیاز رکورددار بیشترین افزایش قیمت سالانه بین اقلام خوراکی در بهمن ماه سال جاری بوده است. البته قیمت پیاز در روز‌هایی از بهمن ماه سال جاری در برخی مناطق به ۱۰ هزار تومان هم رسید.

افزایش قیمت

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در مصاحبه ای در مورخه ۶ اسفندماه سال جاری، در مورد قیمت پیاز گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو پیاز در میدان مرکزی میوه و تره بار ۴ هزار تا ۶ هزار تومان است.

با توجه به این مصاحبه می توان گفت، چندان قیمت پیاز در مقایسه با بهمن ماه سال جاری کاهشی نیافته است.

دلیل افزایش قیمت پیاز؛ صادرات یا بارندگی های جنوب؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی طی مصاحبه ای در سی ام بهمن ماه سال جاری در مورد دلیل افزایش قیمت پیاز گفت: جنوب کشور تامین کننده صیفی‌جات است اما بارندگی و سیل اخیر در آن منطقه این محصولات را تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری که پیاز از این مناطق به بازارها تزریق نشد و قیمت آن افزایش یافت.

علاوه بر بارندگی و سیل برخی مصاحبه ها، دلیل دیگر افزایش قیمت پیاز را صادرات زیاد این محصول به سایر کشورها عنوان کرده اند. مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار طی مصاحبه ای در چهاردهم بهمن ماه سال جاری گفت: بنا بر اخطار‌های قبلی، صادرات روزانه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم پیاز به کشور‌های هندوستان، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و عراق عامل اصلی نوسانات قیمت پیاز در بازار به شمار می‌رود.

وی با انتقاد از بی توجهی از دستگاه‌های مسئول به اخطار‌های اتحادیه مبنی بر کنترل صادرات پیاز به بازار‌های هدف، گفت: طی یک ماه و نیم اخیر به تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت اعلام کردیم که صادرات روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم پیاز به بازار‌های هدف عامل اصلی نوسان قیمت پیاز در بازار به شمار می‌رود که متاسفانه تا کنون تمهیداتی برای کنترل صادرات به کار گرفته نشده است.

محصولی که با جهش 100 درصدی، رکورددار گرانی تا پایان بهمن ماه شد

هر چند گمرک مدت‌هاست که جزئیات واردات و صادرات کالا‌ها را منتشر نمی‌کند، وزارت جهاد کشاورزی حداقل بخشی از وظیفه گمرک را انجام داده و میزان صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی را در سایت خود منتشر می‌کند.

آخرین آمار مربوط به صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی مربوط به دی ماه سال جاری بوده و هنوز متاسفانه آمار بهمن ماه منتشر نشده است. همچنین آمار صادرات پیاز به همراه صادرات سیر و موسیر ارائه شده است. به هر صورت همین آمار ارائه شده نیز می‌تواند تقریب خوبی از وضعیت صادرات پیاز بدهد.

همان گونه که از تصویر زیر ملاحظه می شود در ده ماهه سال جاری در مجموع ۴۰۹.۷۹ هزار تن پیاز، سیر و موسیر به ارزش ۱۶۴ میلیون دلار صادر شده که این ارقام به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۱ درصدی و ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت

به هر صورت رشد صادرات در ده ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نوعی تایید کننده این موضوع است که صادرات نیز در کاهش عرضه پیاز در بازار داخلی و افزایش قیمت آن بی تاثیر نبوده است.

قیمت پیاز در ماه های آینده صعودی است یا نزولی؟

به تازگی اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی طی مصاحبه ای با بیان اینکه خوشبختانه پیاز جنوب در راه بوده و بخشی از آن به بازار تزریق شده است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت پیاز کاهش یافته و بازار آن در روزهای آینده به ثبات بیشتری خواهد رسید. همچنین هرچه به فصل بهار نزدیک تر می‌شویم، کاشت بیشتر شده و به تدریج پیاز جدید جای پیاز کهنه را خواهد گرفت.

هر چند کارگر ابراز امیدواری کرده که در روزهای آینده قیمت پیاز باثبات شود و کاهشی باشد، دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار اعلام کرده که در صورت عدم کنترل صادرات این محصول تا بهار سال آینده خبری از کاهش قیمت نیست.

دارایی نژاد در مصاحبه خود گفت: پیاز همانند میوه‌های دیگر نیست و تا فروردین ماه خبری از عرضه پیاز نو به بازار نیست که این امر می‌تواند در صورت عدم کنترل صادرات چالش‌های متعددی را در بازار‌های داخل ایجاد کند هر چند پیاز به میزان کافی در انبار‌ها دپو شده، در برخی مواقع دلالان با سوء استفاده از شرایط بازار به دنبال نوسان کاذب قیمت هستند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه علیرغم تجربه گرانی پیاز در ابتدای سال جاری و بررسی دلایل آن، باز هم مسئولین نتوانسته اند در انتهای سال جاری وضعیت بازار پیاز را متعادل نگه دارند و قیمت پیاز را کنترل کنند و گویا قرار است دوباره در روزهای عید، پیاز اشک مردم را در بیاورد! شاید ممنوعیت صادراتی این کالای کشاورزی به صلاح تجار و تولیدکنندگان داخلی نباشد؛ اما می توان از طریق اعمال تعرفه های بالاتر جهت صادرات، اندکی صادرات پیاز را کنترل کرد تا تعادل به بازار باز گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
اگر می شد تولید نقدینگی عظیم و سالی ۳۰ درصد توسط بانک مرکزی را با توییت درمانی و پست درمانی مهار کرر همه کشورهای دنیا ژاپن و المان می شدند. بانک مرکزی فقط یک نرخ ارز را تثبیت مصنوعی کرده و تصور می کند اگر این نرخ کلیدی را مصنوعی نگه دارد همه بازارها را می تواند نگه دارد در حالیکه بر عکس است. نرخ ارز زمانی ثبات را در اقتصاد و تورم بهتر نگه می دارد که نرخ ان واقعی باشد . اگر نرخ ارز واقعی می شد قیمت گوشت و خودرو و فولاد و بورس و سود بانکی و رشد نقدینگی و مسکن و... بهتر به نفع ۹۸ درصد جامعه ایران متعادل می شد ولی چه می شود که همه مدیران فقط به فکر راضی کردن بالا و دید ۶ ماهه هستند
درداین ملت یکی ودوتا نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
مثال مملکت ما مثل شترمیماند که به شترگفتندچراقیافت شمایلت اینطورنامیزون است شترگفت شرمنده من هیچ چیم مثل خلایق نیست حالا مملکت ماایران است
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
زکدام ملت هستی...؟ زکدام مذهب هستی....؟
گوشت گوسفند کجا 80 تومنه بگید ما هم بخریم. کمتر از 120 ندیدم. ایران نیست لابد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
سر کوچه نوبخت اینا..............
شاپور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
گوشت گاو کیلویی۹۰خریدم
این گرانی ها نتیجه نضارت بر بازار است که از یکماه پیش وعده داده شد! هر چه مردم خواهش کزدن نظارت نباشد نشد که نشد و همه می دانستند با نظارت همه چیز گران میشود که شد! از میوه گرفته تا مواد شویند و...!
نظارت به معنای واقعی حداقل یعنی ثابت ماندن قیمتها ولی نظارت در کشور ما یعنی گرانی و توجیه گرانی!!!!
اگر نرخ سودبانکی کم نشده بود پولها سرازیر بازارمسکن نمیشد تا ۳۰۰ برابر افزایش قیمت داشته باشه هنوزهم دیرنیست اقای همتی مردم ایران راخصوصاقشرمستضعف دریابید وانها رافدای خوش خدمتی خود به مسعولین خودننمایید والله دنیا حساب وکتاب دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
کاهش سود بانکی هیچ تأثیری بر بازار مسکن نداشته است1
این مافیای دولت و مجلس بکمک املاکی های کلاش بود که قیمت مسکن را تخیلی کرد تا سودجوئی نمایند ولی باعث شد مسکن به کما برود!
هیچ آدم عاقلی وقتی می داند سرمایه اش در مسکن حبس میشود و نقدشوندگی ندارد و هزینه های زیادی هم دارد در آن سرمایه گذاری نمی کند!
تمام این تبلیغات کذائی مربوط به مسئولان طماع و املاکی های کلاش است شاید بتوانند با این ترفند سودجوئی نموده و افراد ساده را وادار به خرید با قیمت توهمی نمایند و پول یامفت بدست بیاورند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
سود بانکی زیاد باعث افزایش نقدینگی میشه و اون هم تورم میاره
شاپور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
دقیقا اززمانیکه سودروز شماربرداشتند تمام اجناس واملاک وخودرو ۳۰۰درصدافزایش قیمت پیداکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
مسعععولین غلیظی...
از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو صادر میکردید, درب های دنیا به روی ایران بسته شد, ببینژم قیمت ها کاهش پیدا میکنه یا نه؟!
فعلا که رییس اتحادیه گوشت فرمودن چون صادرات کم شده گوشت گرون شده!!!! یعنی مرغ پخته از صحبت های اینها خنده اش میگیره.
تو مغازه ها پیاز زیاده پس کمبود نیست فرصت طلبی در کنار عدم نظارت جدی باعث گرانیه
عدم نظارت دولت بر کاشت داشت و برداشت
اینا رو ول کنید، چند روز پیش رفتم لیمو شیرین خریدم قبل از این بحران کرونا کیلویی ۴۵۰۰ تومن، امشب رفتم بخرم از همون مغازه قبلی گفت کیلویی ۱۳۵۰۰ تومن!!! کشورهای دنیا باید بیان از مسئولین ما یاد بگیرند این مدیریت رو خداییش!!
پیازو ول کن سیرو بچسب! کیلویی 35 هزار تومان! متأسفانه وجدان از جامعه رخت بربسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
ربطی به وجدان نداره ،عرضه تقاضا ست،وقتی رسانه اعلام میکنه برای سلامتی خود از کرونا سیر بخورید همین میشه ،حالا که خوب گرون شد اعلام کردن سیری تاثیری نداره
چی تو این مملکت ارزونه؟فقط جون ادمیزاد
نه ماشین نه خونه نه گوشت نه پیاز نه...
انقدر گرونی عادت کردیم که دیگه تو ذهنمون خودکار همه چیز گرونه
تفاوت هارو حالیمون نمیشه
از بس سعی میکنیم خرید نکنیم
مگر موارد ضرور
فقط که پیاز نیست. به سایر کالاهایی هم که افزایش بسیار زیادی داشته اند، توجه کنید از جمله (بر اساس آمارهای جدول اول):برنج ایرانی، شیر، ماست، پنیر (کلاً لبنیات)، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، چای خارجی و حتی گوشت گوسفند و گاو. این کالاها یعنی تمام کالاهای مصرفی که تمام مردم به آنها نیاز دارند. مگر می توان آنها را مصرف نکرد. معنی دیگر آن یعنی هزینه های زندگی دلاری و درآمدها ریالی. یعنی عدم کارآیی دولت در اداره امور مملکت زیرا قدرت کنترل شدید تورم را ندارد. تازه اگر افزایش قیمت مسکن، اتومبیل، وسایل زندگی، بیکاری، از دست رفتن مشاغل را هم به حساب آورید آن وقت متوجه می شوید که چقدر مردم روز به روز متضرر می شوند. نتیجه آن که روز به روز مردم بیشتر ایمان خود را به دنیا و آخرت از دست می دهند و ..... . نهایتاً: تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
دولت که ناتوان است حداقل از مردم مالیات نگیرد - این همه سال گرفتند منایع فروختند گمرکی گرفتند الان از سود سرمایه گذاری همانها استفاده کند - برخی کشورها این منابع را ندارند و دولت های کوچک تری دارند - تحمیل این همه هزینه به مردم ناتوان ظلم است
بله فروشگاهها و تولیدکننده ها فروشندهای کل و جز ازاین بیماری کرونا سواستفاده کرده اجناس را به چندبرابر قیمت می فروشند درآمدهایشان بالا میره جناب حسن روحانی هم حالادرپایان سال از رونق اقتصادی حرف خواهدزد. یعنی بیماری کرونا جیب مردم خالی کرد جیب تولیدکننده ها فروشگاههای اتکا شهروند کوروش رفاه جانبو باران هایپراستار و.... را پر. افتخار حسن روحانی در این رونق اقتصادی بالارفت.
سلام یه سوال کرونایی .با توجه به ورود ویروس کرونا به چرخه رسمی طبیعت ، یعنی باید از سال بعد هر پاییز و زمستان منتظر فعالیت این ویروس باشیم ؟ در این صورت راهکار چیست ؟ ۱. یا باید مثل آنفولانزا بیخیال شیم مثل یه بیماری عادی بهش نگاه کنیم هر سال بیاد ؟ ۲. یا باید واکسنش کشف بشه مثل واکسن فلج اطفال همه مردم قبل از مبتلا شدن واکسینه شوند ؟ ۳. یا باید پادتن یا همان داروی درمان کننده بیماری کشف شود و فرد در صورت بیمار شدن استفاده کرده و بهبود یابد ؟ هر کی اطلاعاتی از چرخه ویروسها در طبیعت داره بگه من که فکر نمیکنم یه ویروس خود به خود در طبیعت محو و نابود بشه . تابناک تو هم نظر پزشکان رو جویا شو ببینیم قراره سالهای بعد چی کار کنیم ؟
این امارتون هم دروغی بیش نیست.چای خارجی 29 هزارتومنی الان 64 هزار تومن هست اینو چطور درصدش رو اونجوری در اوردید؟پیاز هم که از دستاوردهای دولت هست.
هیچ دلیلی غیر از بی ارزگی مسئولین باعث گرانی نیست
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
بابا توروخدا فارسی رو یادبگیرید بعد پاس بدارید
مسعولین بی ارزه...خخخخخخخ
چطوریاست ک اینارو نمیگیرن
ولی من دستفروش رو میگیرن
اجازه بدید مجلس بعدی تشکیل بشه ، اینبار کشور بصورت انقلابی گل و بلبل میشه .هر چند که با کمترین رای به مجلس راه پیدا کردن ،ولی انقلابی بودنشون سر جاشه ، شک نکنید
فقط کاریکاتور همراه تیتر خبر
اون پیازه ،
اگاه باشید داروی سرطان خیلی وقته پیدا شده تمام سرطانها
و امریکا با تهدید و یا پول دهن کاشفان دارو را بسته چرا؟
چون جان مردم دنیا مهن نیست پول مهم است
امریکا ویروس کرونا را به صورت جهش ژنتیکی و در آزمایشگاه به این شکل خطرناک در آورد و مردم چین را مبتلا کرد
و سپس مردم ایران را مبتلا کرد
و منتظر واکسن آن توسط آمریکا باشید چون خودش ساخته و خودش پاتن و واکسن را می تواند بسازد
و می خواهد چهره پست خود را در جهان بشر دوست جلوه دهد
ای مافیای پست امریکا که کودکان ایران و جهان را کشتی
جوانان ایران را نابود کردی و به مردم خودت رحم نمی کنی
مردم ایران و قشر فقیر و متوسط این کشور را تحریم کردی دستت رو شده حتی برای کورها و کرها که فقط می توانند لمس کنند ...
به خدا حق مامردم ایران این نیست.به خدا قسم که هیچ کشوری مردمانی مثل ایرانی ها ندارند،!واسه چی اخه من یادم هست میگفتند که چراغی که به خونه رواس به مسجد حرامه. اخه چی شد؟ چرا همه پیش رفت میکنن اما ما در ایران پس رفت چراکشوری مثل امریکا داره مردم دنیارو بیچاره می‌کنه واسه رافاه بیشتر مردمش جیب این کشور های عربی رو خالی می‌کنه که جیب مردم خودش خالی نباشه،!اما ایران عزیز من چی؟ مردم من خیلی هاشون شبها گرسنه می‌خوابند خیلی ها نگاهشون به دسته اینو اونه. چرا چرا چرا
با بستن مرزها و قطع صادرات همه چیز ارزان میشود
چی جهش نداشته ؟خدا رحم کند!
انشالله که خدا رو شکر تمام صادرات مان برگشت خورده و بزودی دلالها به دست و پای مردم میفتند برای فروش محصولاتشون.
وقتی قیمت بذر وسم وکود و دیگر نهاده های کشاورزی چندین برابر شده چطور انتظار داریم قیمت محصولات کشاورزی پایین باشه
کشور ما هنوز نمیتونه یک بذر درست حسابی دست مردم بده من نمیدونم این وزارت جهاد کشاورزی کارش چیه واقعا
من پیاز کارم اقا میدون پیاز ۶ هس چرا میخواد کشاورزا دربه در کنید زورتون به دلالها نمیرسه میزند تو سر تولید کننده
من پیاز کارم به فکرماتولیدکننده ها هم باشیدبا این گرونی کود وسم و.....پیاز کمتراز 4و5تولید کننده ها را نابود می کند. دلالها پیاز روگرون کردند.جنوب الان 3یا4تومن ازدست کشاورز میخرند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار