بازدید 5786

20 شرکت پذیرفته شده در فرابورس در نوبت عرضه اولیه

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه 20 شرکت پذیرفته شده در فرابورس در نوبت عرضه اولیه هستند، گفت: آمادگی داریم با دریافت نظرات فعالان بازار و نهادهای مالی و پیشکسوتان و بر اساس پیشنهادات آنها دستورالعمل بوک بیلدینگ را به‌نحو حرفه ای تری به سازمان بورس ارائه دهیم.
کد خبر: ۹۵۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 09 February 2020
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه 20 شرکت پذیرفته شده در فرابورس در نوبت عرضه اولیه هستند، گفت: آمادگی داریم با دریافت نظرات فعالان بازار و نهادهای مالی و پیشکسوتان و بر اساس پیشنهادات آنها دستورالعمل بوک بیلدینگ را به‌نحو حرفه ای تری به سازمان ارائه دهیم.

امیر هامونی در گفت و گو با خبرنگار نبض بورس در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تعداد کدهای مشارکت کننده در عرضه های اولیه و همچنین نقدینگی موجود در بازار آیا بهتر نیست که حداقل درصد سهام عرضه شده برای شرکت ها با سرمایه ثبتی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۰ درصد افزایش یابد، گفت: اینکه درعرضه های اولیه تعداد مشارکت کنندگان به بیش از یک میلیون کد رسیده ، فی‌نفسه بسیار مطلوب و افتخار آفرین است اما چنانچه به نحو شایسته ای به این موضوع پرداخته نشود می‌تواند تهدید هم تلقی ‌شود .

هامونی با بیان اینکه در حال جمع آوری نظرات فعالان بازار در این خصوص هستیم، ادامه داد: فرایند بررسی نظرات کارشناسی درفرابورس در این زمینه در حال انجام بوده و بر این اساس درصدد هستیم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهمیه ای در نظر بگیریم که به طور غیرمستقیم منتفع شوند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آینده شاهد ورود صندوق های سرمایه گذاری سهام، مختلط و درآمد ثابت به عرضه‌های اولیه هستیم تا در کنار مردم حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: فرآیند به این صورت است که مازاد بر سهمیه‌ای که به بازار داده می‌شود سهمیه‌ای برای صندوق ها در آینده نزدیک در نظر گرفته شود، فرمولی برای این موضوع در نظر گرفته شده و بر اساس آن ۲۰ درصد مازاد بر سهامی که به بازار تخصیص داده شود، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری داده می شود به عنوان مثال اگر ۵ درصد عرضه اولیه داریم، ۲۰ درصد این رقم یعنی یک درصد به صندوق ها تخصیص می شود، یعنی در مجموع ۶ درصد به بازار عرضه می‌شود ۵ درصد به مردم و یک درصد نیز جداگانه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص داده می‌شود.

هامونی افزود: با این تمهید درصد سهام عرضه شده افزایش می‌یابد و همچنین عرضه های اولیه نیز روند حرفه ای تری در پیش خواهد گرفت و مطابقت بیشتری  با هنجارها و معیارهای کنونی در سایر بورس‌های دنیا خواهد داشت.

مدیر عامل فرابورس ادامه داد: در حوزه اصلاح دستورالعمل عرضه های اولیه به روش بوک بیلدینگ آمادگی کامل داریم که نظرات فعالان بازار و نهادهای مالی و پیشکسوتان را دریافت و بر اساس پیشنهادات و بررسی آنها دستورالعمل بوک بیلدینگ را به‌نحو حرفه ای تری به سازمان ارائه دهیم.

وی در خصوص فروش تعهدی نیز با بین اینکه فروش تعهدی یک بازار یک طرفه را به بازار دوطرف تبدیل کرده و به نقدشوندگی بیشتر سهام کمک می‌کند، اظهار کرد: در حال تدوین شرایطی برای شرکت‌ها در فروش تعهدی هستیم که به زودی این شرایط اعلام خواهد شد زمان آن اوایل اسفندماه خواهد بود.

هامونی تاکید کرد: فروش تعهدی در همه بازار عملیاتی نمی شود بلکه برای شرکت‌ها و نمادهایی که خود اعلام آمادگی کنند و همچنین واجد شرایط اعلام شده از طرف فرابورس باشند، اجرایی می شود.

وی با تاکید بر این که طی چند روز آینده شرایط لازم برای قرار گرفتن نام شرکت ها در فروش تعهدی اعلام می‌شود، تاکید کرد: در فرابورس بیش از ۵ شرکت در عملیات فروش تعهدی نخواهد بود و کاملاً به مرور زمان این دستورالعمل اجرایی خواهد شد تا بتوانیم این فرایند را به بهترین نحو در بازار اجرایی کنیم.

هامونی با بیان اینکه جای هیچگونه نگرانی برای اهالی بازار وجود ندارد، گفت: شرایط شرکت ها نیز تا چند روز آینده برای فروش تعهدی اعلام و به اطلاع اهالی بازار خواهد رسید .

وی در خصوص تعداد عرضه های اولیه تا پایان سال ۹۹ نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ شرکت در فرابورس پذیرفته شده اند که هنوز عرضه اولیه نشده اند، تاکی کرد: تمام تلاش فرابورس بر این است که برخی از این شرکت‌ها در اسفند ماه عرضه اولیه شوند هامونی اذعان کرد:  همگی این شرکت‌ها شرکت‌های معظم و بزرگی هستند که عرضه در بازار می تواند با توجه به وضعیت بازار نقش مناسبی در جذب نقدینگی داشته باشد.

مدیر عامل فرابورس در پایان با بیان اینکه سایر شرکت‌ها در سال ۹۰ و ۹۱ به تدریج عرضه خواهند شد خاطر نشان کرد: تعداد شرکت‌هایی که خواستار پذیرش در فرابورس هستند، بسیار بالاست و امیدواریم با همت اعضای هیئت محترم پذیرش و نگاه مثبت آنان بتوانیم در آینده شاهد حضور شرکت‌های جدید در بازار سرمایه باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل