بازدید 30526
به بهانه بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس؛

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و معضلی به نام ناکارآمدی

«هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کارآمدی لازم ندارد»؛ این موضوع را عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرده که این روز‌ها با آماج انتقادات زیادی روبه روست؛ سوال این است، آیا واقعا هیاتی که برای رسیدگی به امور مربوط به دوران نمایندگی نمایندگان تشکیل شده، کارآمدی لازم را ندارد؟
کد خبر: ۹۵۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 31 January 2020

«هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کارآمدی لازم ندارد»؛ این موضوع را عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرده که این روز‌ها با آماج انتقادات زیادی روبه روست؛ سوال این است، آیا واقعا هیاتی که برای رسیدگی به امور مربوط به دوران نمایندگی نمایندگان تشکیل شده، کارآمدی لازم را ندارد؟

به گزارش «تابناک»؛ شماری از نمایندگان مجلس هشتم پس از دیدار با مقام معظم رهبری در سال ۸۹ و تاکید ایشان بر ضرورت خودنظارتی، طرح نظارت بر نمایندگان را آماده کردند. این طرح با نام «قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» در آخرین ماه‌های عمر این دوره مجلس جهت اجرا ابلاغ شد. طبق ماده ۱ این قانون، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به منظور حفظ شأن و منزلت نمایندگان و نظارت درباره امور مربوط به دوران نمایندگی در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود.

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و معضلی به نام ناکارآمدی

رویه اطلاع رسانی درباره بررسی پرونده‌ها و شکایات صورت گرفته در هیات نظارت مجلس دهم بر خلاف مجلس نهم بود که اساسا با توجیه محرمانه بودن جلسات، هیچ خبری از نتایج رسیدگی‌ها منتشر نمی‌کرد. اطلاع رسانی‌های هیات در دوره دهم نیز با فراز و فرود‌هایی روبه رو بود تا جایی که در هفته‌های اخیر اساسا جلسات هیات برگزار نشد.

هیات نظارت تشکیل شد تا جایی برای نظارت بر عملکرد نمایندگانی باشد که یکی از وظایف تعریف شده قانونی آن‌ها، نظارت بر علمکرد دستگاه‌های اجرایی است. اینکه هیات چقدر در انجام این وظیفه اش و مشخصا رسیدگی به شکایات و پرونده‌های نمایندگان موفق بوده در این مقال نمی‌گنجد. بحث بر سر این است که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه جایگاهی در احراز صلاحیت نمایندگان دارد؟ شورای نگهبان از رد صلاحیت نود نماینده به دلیل مسائل مالی سخن می‌گوید، اما مگر نه اینکه طبق تبصره ۱ ماده ۶ این قانون مربوط به مجازات نمایندگان متخلف، اگر دارایی نماینده‌ای به ناحق افزایش یافته باشد، باید موضوع تا قبل از انتخابات دوره بعد به اطلاع شورای نگهبان رسیده و به دستگاه قضائی ارسال شود؟ آیا این کار نشده یا اینکه اساسا تخلفی وجود نداشته است؟

شاید بتوان پاسخ به این پرسش را در صحبت‌های علی لاریجانی، رییس مجلس یافت که در انتقاد به اعلام رد صلاحیت نمایندگان به دلیل مسائل مالی گفت: «از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده ردصلاحیت‌ها را مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست، چون نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بند‌هایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان این گونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام را متهم به فساد کند.»

البته که چندی بعد کدخدایی در توییتی واکنش تلویحی داشت و نوشت: ««فقدان نظارت در دوره نمایندگی از جمله آسیب‌هایی است که مجلس با آن روبه روست. استمرار نظارت شورای نگهبان در دوره چهار ساله نفی شده و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز کارآمدی لازم را ندارد. چنانچه برای این مهم تصمیمی گرفته نشود، بر آسیب پذیری نظام نمایندگی افزوده خواهد شد.»

محمد جواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در گفت‌وگو با تابناک درباره استعلام شوای نگهبان از هیات گفت: هیات نظارت در بررسی صلاحیت نمایندگان داوطلب در انتخابات مجلس از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان استعلام نکرده است؛ البته که آن‌ها از نظر قانونی الزامی برای استعلام از ما ندارند، چون قانون انتخابات مجلس، قبل از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به تصویب رسیده؛ پس طبیعی است در آن زمان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجود نداشته که بخواهند آن را به عنوان مرجعی جهت استعلام در قانون قید کنند.

وی در عین حال گفت: البته ممکن است سازمان یا افراد حقیقی و حقوقی رونوشتی از برخی شکایات واصله به هیات نظارت را به شورای نگهبان داده باشند که ما از آن بی اطلاعیم. البته که طبق بندی از قانون هیات نظارت ما باید در صورت دیدن تغییرات نامتعارف مالی، موضوع را به شورای نگهبان اعلام کنیم.

جمالی همچنین در گفت و گوی دیگری اظهار داشت: ممکن است بنا بر دلایلی، اطلاعات رد صلاحیت نمایندگان به شورای نگهبان ارائه شده، ولی برای هیات ارسال نشده باشد.

به هر صورت در هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات مجلسی قرار داریم که ۳۰ درصد نمایندگان فعلی داوطلب رد صلاحیت شده اند. نمایندگانی که قرار بود پرونده‌های احتمالی مالی آن‌ها در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی شده تا کار به جایی نرسد که شاهد این حجم از تخریب‌ها علیه خانه ملت باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
کاری نداره. تمامی نمایندگان عضو هیات نظارت بر نمایندگان به دلیل عدم توانایی در انجام وظایف و خیانت به آرا و اعتماد مردم رد صلاحیت بشوند و از خدمت در پستهای دولتی ممنوع شوند. به نظر من تعداد نمایندگانی که مرتکب تخلف مستحق رد صلاحیت شده اند، بیشتر از این تعداد رد صلاحیت شده است ولی یک مثل محمود صادقی و علی مطهری به دلایل سیاسی رد صلاحیت شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
منظور از خانه ملت همون خانه دولت و رفقا هستش
کارایی از نظر آقای کدخدایی یعنی اینکه اگه از رفتار نماینده ای خوشمون نیومد هیات نظارت بتونه کاری کنه شبیه کاری که شورای نگهبان با منتخب مردم اصفهان کرد یا بلایی که سر منتخب شورای شهر یزد آوردن. به این میگن کارایی دیگه تذکر درج در پرونده و ارسال پرونده مفاسد به دادگاه رو قبول ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
با اون نماینده زابل که با کارمند گمرک اون رفتار را داشت و مدرکش جعلی بود و ..... چکار کردند؟؟؟
با اون نماینده دزد رانت خوار ... چکار کردند؟؟
مصونیت های قضایی برای نمایندگان مجلس میتواند ایجاد فساد کند

اکثریت نماینده های مجلس با سوء استفاده از موقعیت خود به اعتماد عمومی ضربه جبران ناپذیری وارد کرده اند

بنده رای نمیدم
در هر جای دنیا به تایید بالاترین مرجع رسیدگی کننده معلوم میشد یک سوم نمایندگان مجلس دچار فساد اقتصادی شده اند یک بحران سیاسی مملکت را فرامی گرفت اینجا انگار نه انگار حتی هنوز همان یک سوم در مجلس حضور دارند و از دولت حقوق می گیرند
وقتی رییس فراکسیون مبارزه با فساد خودش رد صلاحیت شده شما انتظار دارید هیت نظارت بر نمایندگان وظیفه خود را درست انجام دهد؟
ایران واقعا کشور عجیی است 90 نماینده بی صلاحیت دارند برای مردم تصمیم می گیرند و هیچ کس مخالفتی با این موضوع نمی کند
دموکراسی یه ساختار مردم نهاد و شیشه ای میخواد
جمع کنید بفرستید برا خود غربیا بدرد ما نمیخوره ساعتی 20 میلیونه چقده خرجشم نکنید
سیستم استصوایی است که کار آمدگی ندارد
اگر صداقت دارید لطفا نظرات رو منتشر کنید.
به نظر من خود نظارتی در هیچ سازمانی جواب نمیده نتیجش میشه همین حراست های عریض و طویلی که در دل سازمانهای مختلف حل شده اند وعملا وظیفه حراست از منافع رئیس سازمان و باند او را بر عهده دارند نه منافع ملی یا سازمانی و یا حتی بدنه سازمان. متاسفانه اسم این چشم پوشی بر تخلف را هم گذاشته اند کار تیمی ولی اسم واقعی آن باند و مافیاست. باید نهادی از بیرون بر نماینده ها نظارت کند و این یک واقعیته که اغلب افراد بیشتر به زور و قدرت احترام میگذارند نه اخلاق.
فحوای کلام ریاست محترم مجلس این است که باید واقعیت تخلفات و فساد نمایندگان را پوشاند تا بیگانگان از آن سو استفاده نکنند. اینجور نمیشود با فساد مبارزه کرد آقای لاریجانی‌ و عدم مبارزه با فساد نتیجه اش میشود همین وضعیت فعلی.
به نظر من تمام شلوغ بازی این ۹۰ نفر نماینده رد صلاحیت شده به جز چند نفری همچون مطهری و صادقی که به دلیل صراحت لهجه و حرف حق زدن رد صلاحیت شده اند، برای فرار از مجازات قانونی در محاکم قضایی است که البته دستگاه قضایی ما با حضور آقای رئیسی هوشیار است.
هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و معضلی به نام ناکارآمدی:
این معضل مختص به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیست بلکه این معضل به تمام سیستم بازرسیها وارد است. یکی از بزرگترین مشکل همین دستگاههای نظارتی هستند که نسبت به وظایفشان عمل نمیکنند. اگر هیات نظارتی طبق ضوابط عمل میکردند، کشور دچار بسیاری از مشکلات نمیشود. «باید در تمام امور ضوابط را جایگزین روابط کنیم». این امری است که باید از سطوح بالای اجتماع به سطوح پایین ترویج یابد.
نظامی که از پس لات و اوباشی چون ترامپ بر میآید، باید بتواند از پس چهارتا نماینده پرروی متخلف فاسد بربیاید.
واقعا وجود چهارتا نماینده پرروی متخلف فاسد باعث وهن نظام جمهوری اسلامی است. باید پرونده های اینها علنی شود تا حساب کار دست بقیه مفسدینی بیاید که برای نمایندگی مجلس و فریب مردم مظلوم ایران نقشه کشیده اند.
حرمت امامزاده رو متولی باید نگه داره جناب لاریجانی. شما خودتان باید تعارف را کنار میگذاشتید و از زیر مجموعه خودتان شروع میکردید. متاسفانه در مدیریت تعارف کردن ضربه بدی به مدیر میزنه. شما باید شجاعانه تر برخورد میکردید همانطور که دیدید آقای رئیسی از قوه قضائیه شروع کردند و امروز مقبول مردم هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
لطفا از طرف خودتان صحبت کنید نه مردم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
مقبول تو است
در دوره قبل، ما از میان کاندیداهای تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان دست به انتخاب زدیم. ولی الان بعد از 4 سال اعلام می شود که حداقل یک سوم از این افراد تخلفاتی داشته اند که عملا امکان تأیید صلاحیت در این دوره را ندارند. یعنی این افراد روزهایی بعد از آنکه اصطلاحا خرشان را از پل شورای نگهبان گذشته، شروع به انجام انواع و اقسام تخلفات کرده اند. با این حساب و کتاب باید پرسید فایده ی نظارت شورای نگهبان چیست؟ فایده وجود ساز و کار نظارت بر نمایندگان در مجلس چیست؟ دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی در این وسط چه کاری انجام میدهند؟ آیا احتمال دارد که سایر نمایندگانی که برای دور بعد تأیید صلاحیت شده اند هم تخلفاتی داشته باشند که اندک بوده و یا اینکه به دلایلی امکان پیگیری آن توسط شورای نگهبان فراهم نشده و یا اینکه مباحثی مثل دلالی و پرداخت پول باعث تأییید صلاحیت آنها شده باشد.
آقای بهروز نعمتی: اون روزی که به رای مردم به لیست امید و عارف خیانت می کردید، فکر امرور را نمیکردید؟
رای بی رای. هنوز آلزایمر ما آنقدر شدید و پیشرفته نشده است تا حوادث و فجایع تلخ ماه آبان را فراموش کنیم
نظارت و این کلمات قلمبه و سلمبه همه کشک هست، نظارت کیلو چند؟!هر نماینده برای خود و اطرافیان امپراتوری تشکیل می دهند؟!فقط رای مردم به نفع خود و اطرافیان والسلام
ومعضل بزرگتري به نام مجلس بي اختيار
رای ندادن وعدم شرکت درانتخابات! شایدمسولین کهنسال، بخودبیایندوحیاکنند،وپستهای مادام العمررارهاکنند!!!!!!!یکبارهم که شده،این نوع رای راامتحان کنیم!!!
یکی از معضلات اساسی کشور ما این است که هر کسی این حق را به خود می دهد که در تمام مسائل اظهار نظر کرده بلکه نظر و سلیقه خود را عین قانون بداند. کدخدایی چکاره مردم است که برای منتخب ملت تعیین تکلیف می کند؟ او تا تایید صلاحیت وظیفه قانونی دارد بعد از انتخاب ملت هیچکاره است
اون وقتی که احمدی نژاد را رد صلاحیت کردند خوب بلد بودید تمجید کنید ، حالا منتقد شدید؟
منافع شما معیار صلاح مملکته؟
بهترین روش آن است که هرگاه به تعداد رای دهندگان در یک حوزه ، طوماری امضا شود و اظهار عدم رضایت اعلام گردد ، نماینده آن حوزه انتخابیه برکنار شود . این بهترین روش نظارت برکار نمایندگان است
این یک حقیقت است که طی این چند ساله در موارد مختلف واقعیت هم یافته است که هر جا نظر و حتی مصوبات مجلس به مذاق سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی - مالی جناح تمامیت خواه خوش نیامده ، عملکرد مجلس مختل شده و با جو سازی و هیاهو و شبنامه و طومار و غیره کار را از دست مجلس خارج و در هزارتوی شورای نگهبان انرا مسکوت و کن لم یکن و یا ابتر و متحول و متغیرش کرده اند که نه تنها با روح که با یال و اشکم و دم طرح و یا لایحه منافات کلی یافته است. حالا این وسط سوء رفتار نمایندگان اگر جنبه مالی و خلافات شرعی باشد که هیچ . در دادگاه صالحه رسیدگی خواهد شد.ولی اگر جنبه سیاسی و جناحی داشته باشد هم در جای خودش از جمله همین ایام دادگاه شورای نگهبان سره از ناسره را جدا و ناسره غیر همسو در قیف استصواب چنان فشرده و نا صواب می‌شود . تا وقتی مجلس متکی به ارای بالا باشد چون انتخاب شوندگان یعنی وکلای بعدی منتخب آرایی هستند که به علت کثرت آرا لزوماً منطبق با ارای قلیل تر جناح خاص نیست این مجلس نه تنها عصاره مردم نیست که همان سرنوشت مذکور بالا را خواهد داشت. اما اگر انطورکه از قرائن پیداست مجلس پشتوانه ارای کثیر را در آنبان خود نداشته باشد آنوقت موضوع توفیق میکند چرا که همان ارای حداقلی برای ورود وکلای همسو با جناح خاص به مجلس کافیست و رییس مجلس و‌نواب از همین جناح خاص انتخاب و بر مسند و جایگاه رتق و فتق امور مجلس مینشینند و همین مجلس می‌شود عصاره فضائل و مصوباتش می‌شود محصولاتی کارشناسانه که عین شرع و قانون اساسی است این مزایا را در انبان نسبتاً خالی از آرای مردمی و بدل از آن بی اقبالی مردمی میگذارند و فارغ از هیاهو و طومار و غیره راه مردمسالاری را بر سبیل آنچه رفت طی میکنند . در این شرایط که مجلس در رأس امور است و اوضاع بر پاشنه دیگری میچرخد آنوقت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان منزلت و شرف دیگری دارد و دفاع از حقوق دوستان و یاران و نمایندگان همسو و خاص وظیفه خطیری است که به جان در حفظ و استمرار آن کوشا خواهند بود.
بعضي از مجلسي ها كه طرفتار آزادي هستن مگه چيكار كردن؟
سلام
متاسفانه تهران همیشه با لیست پیش رفته و همیشه لابی گری و تضییع حقوق از هر جناحی که با لیست رفته اتفاق افتاده.
در مجلسی قرار داریم که ۳۰ درصد نمایندگان فعلی داوطلب رد صلاحیت شده اند!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل