بازدید 6319

ترکیه اعزام نیروی نظامی به لیبی را آغاز کرد

رئیس‌جمهوری ترکیه از آغاز اعزام نظامیان این کشور به لیبی برای حمایت از دولت وفاق ملی خبر داد.
کد خبر: ۹۴۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 06 January 2020

به گزارش تابناک به نقل از مهر، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در گفتگو با سی‌ان‌ان ترک از آغاز اعزام نیرو‌های نظامی ترکیه به لیبی خبر داد. قرار است که یک ژنرال بلندپایه ارتش ترکیه نیز به لیبی فرستاده شود.

به این ترتیب، اعزام نظامیان ترکیه به لیبی زودتر از آنچه گمان می‌رفت، صورت می‌پذیرد.

ظاهراً مدتی کوتاه پس از موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیروی نظامی به لیبی، رئیس جمهوری ترکیه برنامه خود را عملی کرده است.

اردوغان در پاسخ به این پرسش که اعزام نیرو‌های نظامی ترکیه به لیبی چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت که نخستین نظامیان ارتش ترکیه در راه لیبی هستند.

البته هنوز مشخص نیست که ترکیه قصد دارد در مجموع چه شمار نظامی به لیبی اعزام کند.

رئیس جمهوری ترکیه قصد دارد با اعزام نیرو‌های ارتش این کشور به لیبی از دولت فائز السراج حمایت کند. دولت وفاق ملی به رهبری السراج که بر طرابلس و بخشی از لیبی تسلط دارد از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

این دولت با ژنرال خلیفه حفتر مبارزه می‌کند که از طرف مصر، عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه و روسیه حمایت می‌شود.

به گفته اردوغان اعزام نیرو‌های ارتش ترکیه به لیبی به دعوت رسمی دولت قانونی این کشور انجام می‌گیرد.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، ترکیه و لیبی دو توافقنامه بحث‌برانگیز را امضا کردند که از جمله همکاری‌های نظامی دو کشور را شامل می‌شد.

پارلمان ترکیه چندی پیش طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را با ۳۲۵ رای موافق در برابر ۱۸۴ رای مخالف به تصویب رساند. این طرح بنا به درخواست رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه به رأی گذاشته شده بود.

اعزام زودهنگام سربازان ارتش ترکیه به لیبی در حالی اجرا می‌شود که نگرانی‌ها و هشدار‌های متعددی در روز‌های اخیر در این ارتباط مطرح شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل جمعه گذشته (۱۳ دی / ۳ ژانویه) در مورد عملیات نظامی ترکیه در لیبی هشدار داده و تصریح کرده بود: هر گونه حمایت خارجی از طرف‌های درگیر در لیبی باعث تشدید نزاع می‌شود و تلاش‌ها برای یافتن راه حل صلح‌آمیز را پیچیده‌تر می‌کند.

لیبی از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ دچار بحرانی شدید و جنگی داخلی شد که همچنان ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل