بازدید 6389

روایت روسیه از نشست شورای حکام درباره ایران

یک مقام ارشد روسیه امروز پنجشنبه روایت خودش را از فضای جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی ایران ارائه کرده است.
کد خبر: ۹۳۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 07 November 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی امروز پنجشنبه روایت خودش را از نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران ارائه کرده است.

وی در توئیتر نوشت: «جلسه ویژه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توجیه چندانی نداشت. در واقع هیچ اتفاق اضطراری و هیچ رویداد فوق‌العاده‌ای به وقوع نپیوسته بود. فقط ابهاماتی درباره رویدادهایی که چند دهه پیش اتفاق افتاده بود وجود داشت. در حالت عادی، چنین مسائلی بدون درگیر کردن شورای حکام حل و فصل می‌شوند.»

اولیانوف در پیام دیگری نوشته است: «صرفنظر از این، جلسه ویژه امروز شورای حکام در فضایی مثبت به کارش خاتمه داد. دبیرخانه آژانس و ایران هر دو آمادگی خودشان را برای ادامه همکاری‌های سازنده در جهت حل و فصل مسائل مطرح‌شده در این جلسه ابراز کردند.»

شورای حکام آژانس اتمی امروز در ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی (۱۳:۰۰ به وقت تهران) برای بررسی گزارش مدیرکل موقت این سازمان درباره مسائل پادمانی در ایران تشکیل جلسه داد.

پیش از این یک مقام اروپایی ارشد به وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: «وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز در جلسه‌ای که روز دوشنبه هفته آینده خواهند داشت، ارزیابی‌های آژانس از گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی خود را مورد بررسی قرار می‌دهد».

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در چهار گام از تعهدات خود در برجام کاسته است.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد.

گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد. گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از شهریورماه شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز گذشته (چهارشنبه) با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب پنجشنبه) آغاز شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر