بازدید 13952
چند منبع خبری به نقل از مقامات ایرانی؛

پیشنهاد ایران برای اصلاح برجام/ تصویب پروتکل الحاقی در ازای لغو تحریم‌ها و تصویب برجام در کنگره

یک منبع ایرانی که خواست نامش فاش نشود، به الجزیره گفت: ایران می‌تواند مشروط با تغییرات محدودی در برجام موافقت کند. پیشنهاد ایران تغییرات در بخش‌های فنی و نظارت بین المللی است.
کد خبر: ۹۲۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 25 September 2019

یک منبع ایرانی که خواست نامش فاش نشود، به الجزیره گفت: ایران می‌تواند مشروط با تغییرات محدودی در برجام موافقت کند. پیشنهاد ایران تغییرات در بخش‌های فنی و نظارت بین المللی است.

وی افزود: تغییرات پیشنهادی ایران در برجام شامل سرعت بخشیدن به اجرای برجام و آغاز گام هایی است که قرار بود تا سال 2025 اجرا شود.

این منبع افزود: پیشنهاد ما تبدیل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران به قانون الزام آور و دایمی است. این تغییرات در مقابل برداشته شدن تحریم ها و تأیید برجام در کنگره آمریکا صورت می گیرد.

شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی نیز گزارش داد: پیشنهاد ایران برای اصلاح توافق هسته‌ای از این قرار است: تصویب پروتکل الحاقی در مجلس این کشور، تصویب توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا و همچنین برداشته شدن همه تحریم‌ها از سوی آمریکا.

سخنگوی دولت ایران: به دنبال تغییر کوچکی در دل برجام هستیم

سخنگوی دولت، امروز با بیان اینکه در جلسه امروز1+4 مسائل و شروطی که قبلا مطرح کردیم را تکرار خواهیم کرد، ادامه داد: حرف ما این است که تحریم‌ها رفع شده و کشورها به همان شرایط گذشته معاهده و جایی که بودند، بازگردند. در این شرایط، امکان مذاکره هم وجود دارد حتی برای اطمینان بخشی رئیس‌جمهور بن‌بست شکنی کرده و مطرح نموده ایم که دنبال تغییر کوچکی در دل برجام هستیم. این پیشنهاد را رئیس جمهور مطرح می کند، ولی شرط ما این است که کشورهای طرف برجام، به جایی که در برجام بودند، بازگردند و تحریم ها برداشته شود.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما با دست پر در سازمان ملل حضور یافتیم؛ پیغام و پسغام‌های زیادی برای دیدار با ترامپ رسیده است، اگر به شرایط معاهده برگردند ما هم تصمیم می گیریم؛ هر چه اتفاق افتد در قالب 5+1 خواهد بود.
اما این پیشنهاد، همان طور که تیر ماه ظریف گفته بود و اخیرا هم در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» تکرار کرده، در حقیقت تسریع در اجرای بندهایی از توافق هسته‌ای است که بر اساس برجام باید در «روز انتقالی» یعنی در سال ۲۰۲۳ اجرایی شوند.

پیشنهاد ایران برای اصلاح برجام/ تصویب پروتکل الحاقی در ازای لغو تحریم ها و تصویب برجام در کنگره

در متن برجام در مورد تعهدات ایران و آمریکا در روز انتقالی که هشت سال پس از روز قبول توافق فرامی‌رسد، آمده است؛

ایالات متحده آمریکا

- برای اتخاذ اقدام قانونی مقتضی برای لغو، یا اصلاح قوانین به منظور حصول لغو، تحریم‌های مبتنی بر قوانین موضوعه به نحو مندرج در بخش‌های ۱-۴ تا ۵-۴ و ۷-۴ و ۹-۴ پیوست شماره دو عمل خواهد کرد؛

- جهت اتخاذ اقدام قانونی مقتضی برای لغو، یا اصلاح قوانین به منظور حصول لغو، تحریم‌های مبتنی بر قوانین موضوعه به نحو تشریح شده در بخش ۶-۴ پیوست شماره دو، در ارتباط با فعالیت‌های منطبق با این برجام شامل معامله با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه‌های شماره ۳ و ۴ پیوست شماره دو عمل خواهد کرد؛

- نام افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه شماره ۴ پیوست شماره دو را از لیست SDN و/یا لیست دورزنندگان تحریم (FSE) به شرح مذکور در بخش ۱ -۸-۴ پیوست شماره دو خارج خواهد نمود.

ایران:

- منطبق با جایگاه‌های رئیس‌جمهور و پارلمان، جهت تصویب پروتکل الحاقی اقدام خواهد کرد.

به زبان ساده، این پیشنهاد به این معناست که دولت ایران حاضر است در ازای اقدام دولت آمریکا جهت لغو تحریم‌های تعلیق‌شده در برجام و تصویب این توافق در کنگره، وفق اختیار قوه اجراییه برای تصویب و رسمیت‌بخشی به پروتکل الحاقی توافقنامه پادمانی که در حال حاضر داوطلبانه در ایران در حال اجراست، به مجلس شورای اسلامی مراجعه کند.

ظریف در پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا ایران پیشنهاد تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی را مطرح کرده، گفته است: «بله، این پیشنهاد را داده‌ایم و این پیشنهاد هنوز هم روی میز است. اما مشروط بر اینکه ایالات متحده هم آنچه باید سال ۲۰۲۳ انجام دهند، همین الان اجرایی کنند. آن هم رفع تحریم‌ها از طریق کنگره ایالات متحده است. ما آمادگی داریم. اگر رئیس‌جمهور ترامپ درباره "دائمی در برابر دائمی" جدی است. برنامه دایما صلح‌آمیز در ایران و پایش دایمی تأسیسات هسته‌ای ایران... در ازای آنچه او گفته آمادگی انجامش را دارد؛ یعنی اینکه به کنگره برود و این توافق را تصویب کند؛ بدان معنا که کنگره تحریم‌ها را بردارد.»

او سپس در پاسخ به این که آیا احتمال دیدار روحانی و ترامپ در مجمع عمومی امسال وجود دارد، گفته است: «مشروط بر آنکه رئیس‌جمهور ترامپ آنچه لازم است، انجام دهد.»

امروز یک منبع آگاه نیز به شبکه «پرس تی‌وی» و «الجزیره» گفته که پیشنهاد ایران به آمریکا این است که «پروتکل الحاقی پیش از موعد در پارلمان ایران تصویب شود و در مقابل توافق هسته‌ای به تصویب کنگره ایالات متحده رسیده و واشنگتن تمام تحریم‌ها را بردارد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴۱
طبیعیه ایران راهی دیگه ای نداره و اگر جنگی بشه شکست میخوره
این شانتاژها خوراک افکار عمومی داخلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
تو زیر کولرت بشین و تایپ کن!!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
اگر با گرفتن یک عکس و دست دادن با آقای ترامپ مشکلات اقتصادی کشور ما کمتر میشود ... خب بهتر است که روحانی این کار را انجام دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
خیلی مطمئن نباش
قبلا هم می گفتید در مقابل تحریم ها اقتصاد ما از هم می پاشد ولی این اتفاق نیفتاد
اگر همچین چیزی صحت داشته باشه یعنی بیچاره هستیم خدا اخر عاقبت مارا با این دولت مدارهای تنبل به خیر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
دقیقا چرا بیچاره هستید ؟
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
به عنوان یک جوان بیکار و تحصیلکرده ایرانی که رانت و پارتی هم نداره از خدا میخوام کمک کنه هرچهزودتر توافق بشه و ما هم یه نفسی بکشیم.خسته شدیم از این همه بدبختی
اگر چنین چیزی در صدد انجام شدن هست و مورد توافق گرفت و مقدمات اجرایی شدهن فراهم شد، بایستی یک تصویب ذر مقابل یک تصویب طرف مقابل باشد، تصویب دوم در مقابل تصویب دوم طرف مقابل باشد، به همین شکل، و به گفته ی رهبر انقلاب بایستی متناظر بر یک دیگر باشند!!! نه مانند اقدامات و قبول کردن برجام که اصلا این شرط (متناظر بودن مصوبات بر یکدیگر) در آن لحاظ نشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
اگه فرمایش دیگری هم داشتید خواهش میکنم بفرمایید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
بابا رهبر که گفتند هیچ کسی حق مذاکره با بخصوص آمریکا را ندارد. یکی فقط بگوید در این مملکت چه خبر است؟ این چه اوضاعی است . اگر برای مردم آقای روحانی دارد این کارها را می کند ، بابا ما نخواتسیم الان یک بچه هم می فهمد اینها حق ما را با این معاهده ها نمی دهند ، ما نمی خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم. بابا این مجلس گجاست چرا رئیس جمهور استیضاح نمی شود ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
در برجام هم یک شبه همه تحریمای مرتبط با هسته ای لغو شد. و تحریمهایی که اوباما وضع میکرد بسیار کم اثر وبیشتر برای بستن دهان جموری خواهان بود. البته رسانه های خودمان برای کوبیدن برجام ان تحریمها را بزرگنمایی میکردند.تا این که بلای ترامپ نازل شد
خدا به خیر بگذراند.باز هم شریح رفت مذاکره.
چرا از مذاکره بیهوده درس نمی گیرند. مشکل ما کارنکردن مسئولان و چشم امید داشتنشان به خارج از کشور و دزدیهای نزدیکانشان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
دلیلش اینه که بعضی ها به مذاکره اعتیاد پیدا کرده اند و اگه مذاکره نکنند روزشون شب نمیشه
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
دوست عزیز اتفاقا مشکل مذاکره بیهوده نیست! مشکل دیر به فکر مذاکره افتادن هست. اگه مسئولین کشور همون موقع که ترامپ اعلام کرد که دیگه برجام رو تایید نمی کنه و شش ماه بعدی از برجام خارج میشه، همون موقع به فکر مذاکره مجدد بودن، امروز این شرایط وحشتناک رو نداشتیم. ما بدون هیچ مشکلی نفت می فروختیم و تحریم های امریکا هم نبود، فقط تحریم های کنگره بود که اون هم می شد با یک تواق جدید برداشته بشه. اما الان که کار از کار گذشته، نفت و همه چیز رو تحریم کردن و دولت فهمیده که با این وضعیت نمی تونه ادامه بده! به فکر افتادن چه جوری افکار عمومی داخل کشور رو مجاب کنن که لازمه مذاکره کنیم و کوتاه بیاییم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
فکر نمیکنید بیش از حد تحت اخط دهی رسانه های زنجیره ای هستید؟
تعهدات ایران دایم میشود
جزیی و کوچک فقط همین.
تاسف انگیزه اقدامات دولت برای حلوا حلوا کردن برجام و دیپلماسی اقای روحانی بعد از خروج ترامپ از برجام
خسارتهای چندین میلیارد دلاری ایران چه میشود از اقدامات ترامپ؟؟
دستمزد این دیپلماسی ضعیف سخنرانی پمپئو علیه ایران و تحریم نفتی علیه دو شرکت چینی دقایقی پیش از سوی خزانه داری امریکا است.
حضور امسال اقای روحانی در امریکا اشتباه محض بوده.
بحرین و عربستان و امارات به طرح دریایی ایران نه گفتند.
پمپمئو و برایان هوک کلی فضاسازی علیه ایران.
۳ کشور اروپایی ایران را مسئول حوادث عربستان دانسته و بیانیه گستاخانه دادند
مکرون و مرکل و جانسون حسن نیتشان را به ترامپ گره زده اند
جمیع شرایط را جمع که می کنید !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
حرف شما درسته اما در این شرایطی که ایران داخلش گرفتار شده آیا چاره دیگری هم داریم؟! مجبوریم چشمانمون رو به روی تمام اینها ببندیم و قبول کنیم که برجام اصلاح بشه بلکه بتونیم از گوشه رینگ خارج بشیم.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
تعهدات دایم و بدعهدی های اروپا و امریکا هم دایم.
عربستان و جبیر یک تیم تبلیغاتی ضد ایرانی راه انداخته اند نیویورک.
هوک و پمپئو هم جداگانه کنفرانس های متعدد ضد ایرانی
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
پرس تی وی دروغ گفته.
سری قبل هم شایعه بسته ۱۵ میلیارد دلاری مکرون را پرس تی وی انداخت.
اخبارها را از چند منبع چک کنید.
دولت با این رسانه چرا برخورد نمی کند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
ما که بمب نمیخواهیم تعهداتمان هم دایمی شود چه ایرادی داره
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
تاسف بار وضع فعلی کشوره که دلواپسان کاسب تحریم باعثش بودن باید جوابگوی این همه فقر و بیکاری و نابودی زندگی مردم ایران بخصوص جوونها باشن
نرمش قهرمانانه! شروع شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
نرمش قهرمانانه یعنی هنوز عقلانیت در این کشور نمرده
مگر نظر لطف خدا به حال مردم بچرخه و مسولین دو کشور یکم کوتاه بیان.
تا پیش از اینکه ترامپ از برجام خارج شود افراد و تریبون های رنگارنگ کارشان شده بود بد گفتن از برجام و مخصوصا آن روزنامه روزی نبود که از برجام بد نگوید می گفتند برجام به ضرر ما بود می گفتند قرار بود برجام چنین و چنان باشد دولت رفت و چنان گرد البته نمی گفتند دولت تدارکاتچی است!خلاصه هر کس مسئولیت پذیرش برجام را به گردن دیگری می انداخت و هیچکس هم حاضر نمی شد مسئولیت پذیرش بر جام را بر عهده بگیرد ترامپ که آمد گفت بیایید دوباره در مورد برجام مذاکره کنیم وگرنه آمریکا از برجام خارج خواهد شد یکسال ترامپ را مسخره کردند و گفتند هیچ غلطی نمی کند تا ترامپ از برجام خارج شد و همه تحریم ها برگشت حالا می گویند آمریکا به برجام برگردد تا ما در مورد تغیییر برجام مذاکره کنیم !!!!! ظاهرا عادت کرده اند هم پیاز را بخورند هم کتک را !!! اگر برجام خوب بود چرا ضبح تا شب از بدی برجام می گفتند؟؟؟ اگر بد بود چرا هر روز به آمریکا می گویند به برجام برگردد؟؟؟؟ الان چرا آنهایی که هر روز از بدی برجام یقه درانی می کردند نباید پاسخگو باشند؟؟؟؟؟؟ آنها مسئول خسارت به کشور به اقتصاد کشور به پول ملی به زندگی مردم و بسیاری آسیب های دیگر هستند آنها را باید تحت پیگرد قانونی قرار داد و در هر پست و مقامی که باشند باید به دادگاه کشانده شوند و به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی و ضربه سنگین به اقتصاد کشور محاکمه کرد.
هیچ تغییری در برجام قابل قبول نیست.تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی مبارزه با فساد و رانت می باشد.مطمن باشید اگر تحریم ها هم برداشته شود وضعیت کشور بهتر نخواهد شد.
تغییرات محدود؟! یعنی باور کنیم؟! هرچند که برای من مهم نیست اما خواهشن از این به بعد ادای گنده ها رو در نیارید!
شما اشتباه می کنید که بخواهید تعهد بیشتر از ان پی تی بدهید
بارفع تحریمهای مرتبط با برجام در واقع اتفاق خاصی در حوزه تحریم ها نمی افته چون وقتی هم که برجام از طرف امریکا اجرا می شد ما همچنان در بسیاری از زمینه ها تحریم بودیم و تجار ما برای جابجایی پول مشکل داشتن/ حالا ما می خواهیم امریکا به برجام برگرده برگرده ( و با تحریمهای حقوق بشری و..... همچنان گلوی مارو چنگ بزنه)در مقابل ما تعهداتمون رو چند برابر کنیم.
واقعا نوبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
در زمان برجام ۸ برابر امروز نفت میفروختیم وهمان دلارها بازار را ارام میکرد٬ دستمزدها به موقع پرداخت میشد٬ افزایش حقوق از تورم پیشی گرفته بود ویک سوم درامد نفتی در صندوق ذخیره پس انداز میشد .
باشه حتما برمیداریم
ترامپ همین را می خواست ، منطق او همین بود که بیشترین فشار ، همیشه بیشترین نتیجه را دارد ، نتیجه آن هم حسارت بسیار به اقتصاد ایران و البته اجبار ما به پذیرش خواسته اصلی ترامپ یعنی امضای توافق با او و البته ابدی شدن تعهدات ما .
فردای این توافق و لغو تحریم های هسته ای توسط کنگره ، قانون جدیدی برای تحریم ایران به خاطر آزمایش های موشکی برقرار می کنند و در واقع تغییری در تحریم به وجود نخواهد آمد
این پیشنهاد که در واقع همان برجام است که آمریکا از اون خارج شده است! یعنی آمریکا چیزی رو بپذیرد که اون رو قبول ندارد! قبلاً هم ظریف چنین پیشنهادی رو داده بود که هیچکسی به اون توجه نکرد.
آمریکا می‌خواهد ایران به بمب اتمی دست پیدا نکند و برای این کار دو خواسته مشخص دارد:۱.توقف کامل غنی‌سازی در ایران ۲.لغو هرگونه آزمایش موشک‌هایی با قابلیّت حمل کلاهک اتمی.
اولین مورد برای این است که ایران ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد کم یا با درصد بالا نداشته باشد که لازمه اولیه ساخت بمب اتمی است.به این ترتیب باید نیروگاه آب سنگین اراک هم تعطیل شود.
دومین مورد هم برای این است که بمب اتمی بدون وسایل حمل‌کننده کلاهک اتمی و چاشنی انفجاری عملاً بی‌معناست و بدون آن نمی‌توان انفجار اتمی درست کرد!
اگر مسئولان این دو خواستهٔ عمده رو قبول کردند، راه برای برداشته شدن تحریم‌ها باز می‌شود.بالاخره یک طرف باید کوتاه بیاید.یا آمریکا بپذیرد ایران بمب اتمی داشته باشد و یا مسئولان بپذیرند برنامه اتمی رو تعطیل کنند.
هیچ راه‌حل سومی منطقاً وجود ندارد.راه‌حل سوم در واقع چیزی شبیه برجام است که همه دیدیم که شکست خورد و نتیجه‌ای نداشت.
چرا قبل از خروج آمریکا از برجام و برگشتن تحریم ها و رفتن دلار تا 19000 تومن و زجر ملت تصمیم نگرفتید که برجام رو اصلاح بکنید ؟
قبلش که گفتند بیاید دوباره مذاکره بکنیم . چرا قبول نکردید ؟ همیشه باید تحت فشار باشید و کار به مو برسه ؟
اگر موافق اصلاح برجام هستید که از ابتدا ترامپ همین را میخواست چرا از همان اول این مسئله را مطرح نکردید حالا که کشورهای اروپایی نیز موافق اصلاح برجام شده اند و اقتصاد کشور را به نابودی کشاندید راضی به اصلاح شدید
بنظر میاد مسئولین ما علت اولیه خروج آمریکا از برجام رو فراموش کرده اند!‌ بدون در نظر گرفتن مسئله پشتیبانی از گروههای شبه نظامی در منطقه و بحث موشکی که کشورهای همسایه رو تهدید میکند بازگشتی از طرف آمریکا به برجام در کار نخواهد بود. شما فراموش کرده اید که اسرائیل و عربستان لابی های قدرتمندی در واشنگتن دارند و دلیل اصلی خروج آمریکا از برجام اشتباه محاسباتی مسئولین ما بود. مسئولین ما خیال میکردند برجام دست آمریکا را بسته و احتیاجی به مدارا با همسایگان نیست پس هرکاری را در منطقه میتوانیم انجام بدهیم! اما واقعیت اینست که حضور نظامی در سوریه در مرز اسرائیل و حضور نظامی در یمن در مرز عربستان تهدیدی جدی و واقعی برای این کشورها بوجود آورده و این کشورها نمیتوانند از این تهدید چشم پوشی بکنند! امروز که بحث استیضاح ترامپ هم مطرح شده این آقا نیاز بیشتری به پشتیبانی لابی اسرائیل دارد که نفوذ زیادی در داخل کنگره و در میان دموکرات ها دارد! حتی اگر ترامپ با مسئله استیضاح درگیر نبود باز هم این لابی ها اجازه تصویب برجام در کنگره آمریکا را نمیدادند فکر میکنید چرا اوباما بجای پیمان از امضای رییس جمهور برای اجرایی کردن برجام استفاده کرد؟ چه ما خوشمان بیایید و چه نیاید باید با همسایگان مدارا کنیم.
شما که می خواید هسته ای رو بدید .. همون اول می دادید که اینقدر مردم بدبخت نشن... و اینقدر هزینه و ثروت به باد نره
این بار بخوان توافق حتی یه خطی بکنن فقط و فقط باید به ارای مستقیم مردم مراجعه کنن, ما پیش از این قیم نمی خواهیم
بی لیاقتی و امضا قرارداپهای ترکمنچای پنهانی و بعد کی بود کی بود من نبودم نداریم
بچه قنداقی الان بیشنر از مسولین ما درک سیاسی, احتماعی, دینی و اقتصادی داره
تجربه تلخ برجام دیگر و کلاه رفتن سرمان
دیگه چی میخوان اقایون تقدیم کنن و اونا بزنن زیرش
تا زمانی که تیم قویربرای مذاکره نباشه باز همینه
اقای روحانی مگرشمانگفته بودید برجام قابل مذاکره مجددنیست ؟ چرااینقدرازموضعتان عقب نشینی میکنید؟
هیهات من الذله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل