بازدید 8174

واکنش وزیر دفاع آمریکا به حمله به تأسیسات عربستان

کد خبر: ۹۲۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸ 17 September 2019

در ادامه ادعا‌های مقامات آمریکایی علیه ایران در ماجرای حمله به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو، وزیر دفاع این کشور نیز در پیامی توئیتری علیه ایران ادعا‌هایی را مطرح کرد.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی پس از پایان نشست مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد نحوه واکنش به حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو، با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر، ادعا‌های دیگر مقامات دولت متبوعش مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله را تکرار کرد.

مارک اسپر که تنها سه ماه از حضورش در سمت وزیر دفاع آمریکا می‌گذرد، در پیام توئیتری خود علیه ایران نوشت: «ارتش آمریکا و تیم رابط ما در حال همکاری با شرکایمان است تا به این حمله بی‌سابقه پاسخ دهیم و از نظم بین‌المللی قاعده‌مندی که ایران در حال تضعیف آن است، دفاع کنیم.»

بامداد روز شنبه دست‌کم ۱۰ پهپاد تهاجمی یمنی به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو حمله کردند و بر اثر این حمله تولید نفت عربستان به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در پی این حمله غیرمنتظره که به افزایش بیش از ۱۰ درصدی بهای نفت در بازار‌های جهانی منجر شده، ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در اظهارات خود تلاش کرده‌اند که ایران را عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کنند و اوضاع را به‌گونه‌ای جلوه دهند که ایران تهدیدی برای بازار نفت و اقتصاد جهانی است.

دونالد ترامپ شامگاه یکشنبه به وقت محلی در پیامی توئیتری مدعی شد که دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران به تأسیسات نفتی عربستان حمله کرده است. مشابه این ادعا از سوی مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز مطرح شده است. با این حال، آن‌ها هیچ شواهد و مستنداتی برای اثبات ادعا‌های خود ارائه نکرده‌اند.

ساعتی پیش نشستی بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و تنی چند از اعضای دولت وی برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه واکنش به حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو برگزار شد. منابع آگاه در دولت آمریکا به شبکه خبری ای‌بی‌سی (ABC News) گفتند که مقامات وزارت دفاع آمریکا در این نشست بر ضرورت پرهیز از اقدام تنش‌زا علیه ایران تأکید کرده‌اند.



از طرفی در حالی که ترامپ بر سر ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان، ایران را متهم کرده و حتی از پیام‌هایش در توئیتر چنین برداشت می‌شد که رسماً در حال مطرح کردن تهدید نظامی است، «مارک شورت» رئیس دفتر معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران تلویحاً اعلام کرد که منظور ترامپ لزوماً تهدید نظامی نبوده است.

واکنش وزیر دفاع آمریکا به حمله به تأسیسات عربستان

البته تهدید کردن ایران به اقدام نظامی و عقب‌نشینی فوری از آن در دولت ترامپ امری مسبوق به سابقه است. اواخر خردادماه پس از آن‌که ایران یک پهپاد آمریکایی را بر فراز آب‌های سرزمینی خود سرنگون کرد، ترامپ به‌سرعت در پیامی توئیتری ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد، اما ساعاتی بعد در یک نشست خبری مسئله به‌گونه‌ای ملایم‌تر از تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با ایران طی ساعات بعد و در نشست اضطراری کاخ سفید خبر داد.

در نهایت پس از آن‌که هیچ واکنشی از سوی آمریکا مشاهده نشد، ترامپ ادعا کرد که دقایقی قبل از حمله به سه پایگاه نظامی در ایران، حمله را متوقف کرده است؛ ادعایی که از سوی برخی مقامات حاضر در نشست اضطراری کاخ سفید از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تکذیب شد.

قبل از آن نیز دولت ترامپ با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منظقه، تلاش کرده بود تهدید جنگ را برای ایران جدی جلوه دهد، اما وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ندید به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود؛ اقدامی که به دستمایه‌ای برای تمسخر ترامپ تبدیل شد و مقامات ایرانی نیز قاطعانه اعلام کردند که با دولت عهدشکن ترامپ مذاکره نخواهند کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان