بازدید 37597
اگر قرار است رپ به رسمیت شناخته شود؛

به جای حمید صفت با سابقه قتل، سراغ یک خواننده قابل دفاع نظیر یاسر بختیاری بروید

در شرایطی که مسئولین موسیقی کشور تاکنون موسیقی رپ را به عنوان یک سبک رسمی نپذیرفته‌اند و این موسیقی به صورت «عمده» و در چهارچوب «سیاست‌های رسمی» همچنان یک موسیقی زیرزمینی و فاقد مجوز مورد برخورد متولیان امر است...
کد خبر: ۹۱۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷ 27 July 2019

به جای حمید صفت با سابقه قتل، سراغ یک خواننده قابل دفاع نظیر یاسر بختیاری برویددر آستانه نمایش فیلم سینمایی «شاه کش»، حمیدرضا صفت به عنوان خواننده این اثر مطرح شده و ظاهراً برخی درصددند این خواننده با آن سوابق سیاه را وارد فضای رسمی موسیقی کشور کنند؛ اتفاقی که قطعاً قابل پذیرش نیست و اگر قرار است موسیقی رپ در فضای رسمی شناخته شود، چهره‌های دیگری بودند که نسبت به این شخص قابل‌دفاع‌تر هستند و از قضا از اقدام مشابه در قبال آنها ممانعت شد و از آن جمله به یاسر بختیاری اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «شاه کش» به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه کنندگی عباس نادران آقازاده الیاس نادران و بازی مهناز افشار، هادی حجازی فر، فرید سجادحسینی، مجید صالحی، مهدی کوشکی و... جزو آثاری است که ظاهراً قرار است در فصل تابستان اکران شود و حالا اعلام شده که قطعه موسیقی این فیلم را حمیدرضا صفت می‌خواند و بدین ترتیب این خواننده رپ از این طریق وارد فضای رسمی موسیقی ایران می‌شود؛ اتفاقی عجیب و غیرقابل باور، اما چرا؟

به جای حمید صفت با سابقه قتل، سراغ یک خواننده قابل دفاع نظیر یاسر بختیاری برویدمهناز افشار در نمایی از فیلم شاه کش

 

برای پاسخ به این پرسش باید به حدود دو سال پیش بازگشت؛ مأموران کلانتری 145 ونک در 28 مرداد 1396 در جریان مرگ مرد 66 ساله‌ای به نام هوشنگ در بیمارستان قرار گرفتند و زمانی که تیمی از مأموران برای تحقیقات ابتدایی پای در بیمارستان گذاشتند، مشخص شد، این مرد به خاطر ضربه جسم سخت به ناحیه سر و شکستگی جمجمه جان باخته است. کارآگاهان با حضور در بیمارستان پی بردند، مرد 66 ساله قبل از مرگش ادعا کرده که حمیدرضا، پسر همسرش عامل این درگیری بوده است.

حمیدرضا صفت ادعا کرده بود: «...می خواستم او را بترسانم. به همین خاطر یک گلدان را که در نزدیکم قرار داشت، برداشتم و به سمت راست مبل پرتاب کردم سپس میز را برگرداندم تا کمی او را بترسانم. او نیز می خواست بلند شود و به سمت من بیاید که در همین هنگام مادرم بین ما قرار گرفت و من با یک دست به صورتش زدم. در همین هنگام همسایه ها با صدای درگیری ما به جلوی در خانه آمدند که مادرم به سمت در رفت و من نیز هوشنگ را رها کردم و به درگیری مان پایان دادم. در این هنگام هوشنگ به سمت آشپزخانه رفت تا با چاقو به سمت من هجوم آورد که متوجه کارش شدم و به سرعت خودم را به او رساندم و دستانش را گرفتم که نتواند کاری کند. در این لحظه یک لیوان آب را برداشت که او را از دستش گرفتم و به زمین زدم و در ادامه همسایه ها وارد خانه شدند و ما را از هم جدا کردند و من نیز همراه مادرم از خانه خارج شدیم.»

سال پیش مشخص شد حمید صفت که وکلایی چون نورالله عزیزمحمدی را در اختیار داشت، قرار نیست اعدام شود و عسکر قاسمی آق‌باش، یکی از وکلای مدافع حمیدرضا صفت(خواننده رپ)، با بیان اینکه درخواست تبدیل قرار بازداشت موقت موکلم به شعبه 10 بازپرسی ارسال شد، گفت: «آقای منافی آذر بازپرس شعبه 10 قرار وثیقه 600 میلیون تومانی را برای موکلم تأیید کرده و آزاد می‌شود. در ادامه جرم موکلم در دادسرا در دو شاخه قتل غیر عمد و شبه عمد بررسی می‌شود... کمیسیون 7 نفره پزشکی قانونی تشخیص دادند که 50 درصد علت فوت مقتول ناشی از مسأله و بیماری‌های شخصی وی بوده است. اگر حمید‌صفت متهم به قتل شبه عمد شود، باید به پرداخت دیه اقدام کند و اگر اتهامش در قتل غیر عمد ثابت شود، علاوه ‌‌بر دیه باید بین یک تا سه سال در حبس بماند.» و بعد با سلام و صلوات آزاد شد و ماجرا ظاهراً تمام شد!

به جای حمید صفت با سابقه قتل، سراغ یک خواننده قابل دفاع نظیر یاسر بختیاری بروید

جزئیات این پرونده به لحاظ قضایی مرتبط با حوزه‌های دیگری است؛ اما آنچه قابل تأمل است، تلاش برای بازسازی چهره این خواننده است. در جریان مراحل رسیدگی به این پرونده، برخی اشخاص و حتی یکی از مسئولین مرتبط درباره حفظ آبرو این خواننده سخن گفته بود؛ موضوعی که طرح آن دست کم درباره پرونده‌های قتل تازگی داشت. سال گذشته بحث درباره حضور حمید صفت در برنامه ماه عسل مطرح شد که پس از نقدهای مطرح درباره چرایی استفاده از تلویزیون برای بازسازی چهره چنین اشخاصی، اساساً حضور این رپر در ماه عسل از بیخ‌وبن تکذیب و همه چیز منتفی شد!

در شرایطی که مسئولین موسیقی کشور تاکنون موسیقی رپ را به عنوان یک سبک رسمی نپذیرفته‌اند و این موسیقی به صورت «عمده» و در چهارچوب «سیاست‌های رسمی» همچنان یک موسیقی زیرزمینی و فاقد مجوز مورد برخورد متولیان امر است؛ بنابراین اگر حمید صفت با این سوابق عجیب بتواند برای فیلم «شاه کش» بخواند و فیلم با چنین آهنگی پخش شود، نخستین صدور مجوز رسمی برای یک قطعه موسیقی رپ از یک رپر زیرزمینی در فیلم‌های سینمایی که روی پرده تداوم اکران خواهد داشت.

 

به جای حمید صفت با سابقه قتل، سراغ یک خواننده قابل دفاع نظیر یاسر بختیاری بروید

پیش از این همین اتفاق برای یاسر بختیاری رخ داده بود. یاس قطعه‌ای برای فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی خواند که در نهایت در ممیزی این قطعه حذف شد و مسئولین اجازه پخش صدای این خواننده رپ که به مراتب قابل دفاع تر از عنصری چون حمید صفت است را ندادند. به تعبیر ساده‌تر اجرای رسمی حمید صفت، عملاً به منزله تغییر سیاست پیرامون موسیقی رپ نیز قلمداد خواهد شد؛ بنابراین، اگر قرار است موسیقی رپ در فضای رسمی به رسمیت شناخته شود، بهتر است دست‌کم با خوانندگان قابل دفاع‌تری این اتفاق رخ دهد.

سوای اینها، اساساً شخصی که به هر ترتیب دست به قتل عمد، شبه عمد یا غیرعمد ناپدری‌اش زده و رفتار و ادبیاتش بیشتر شبیه هر چیزی به جز یک هنرمند، چهره موجهی برای به تغییر فضا نیست؛ مگر اینکه اساساً این مسائل برای مسئولین در اولویت بعد باشد و دست‌هایی در کار باشد که چهره‌ای چون حمید صفت به هر ترتیبی وارد فضای رسمی موسیقی ایران شود؛ رویکردی که البته دیگر از منطق و مصلحت تبعیت نمی‌کند و عنوان دیگری دارد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
بحث هنر افراد چه ربطی به سابقه و زندگی شخصیشون داره ؟

خجالت نمیکشید زندگی مردم رو اینجوری جار میزنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
فردی که پسرم رسانه ای و معروف می شه بایست جار زده بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
اول این چه هنری داره؟ بعد نمیشه یک نفر که سابقه قتل داره رو الگوی جوون های این مملکت کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
عحب موضوع مهمی
الان نصف کشور مشکل و همینه

یعنی با این تیتر زدنها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
معلومه چون حمید صفت بله قربان گو هست ازش آتو هم دارن ولی یاس مردمی و همه حتی خارج از کشور هم بهش احترام میزارن.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
من که به شخصه صدای حمید رو خیلی دوست دارم ... ولی یاسر عزیز به خاطر آهنگهای اعتراضی و مردمیش که شاید خوشایند یک عده نیست بهش کم لطفی می شود
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
ببخشید حالا همه معصومیم؟ مسولین همه معصومند ؟حالا ایشون به خاطر دفاع از مادرش یه اشتباهی مرتکب شده نباید که از جامعه طرد بشه ... حالا کی گفته قراره الگو بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
زندگی مردم رو خوب اومدی... خدا شفا دهد
شما بگو نه خداییش شما بگو مگر ان وزارت خونه کارش را تا الان در موردهای دیگر درست انجام داده که بخواهد این یکی را هم درست اعمال کند؟
یک جایی سانسور کلی و شخصی یک جای دیگر که باید سانسور شود پخش می شود چه در فیلم ها و چه در ترانه ها چه در مورد ول انگاری بازیگران و چه در مورد بزرگترش نحوه بررسی پوشش و لباس های عرضه شده در کشور
این فرد در یک حادثه اتفاقی مرتکب قتل شده خانواده مقتول بزرگواری کرده مورد عفو قرار گرفته بنابراین خدواند هم وی را بخشیده اما ظاهرا آتیش شما از خانواده مقتول و خداوند متعال تند تر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
خیر این فرد اگر آدم عادی و شهروند عادی بودش درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
حادثه؟ یعنی تصادف کرده؟ زده یکی رو کشته دیگه. حالا بره زندگی اش رو کنه اما قرار نیست با این سابقه الگو باشه. کسی مانع زندگی اش نیست. با این تفسیر شما یک نفر که سابقه قتل داره میتونه رئیس جمهور هم بشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
خودش گفته از رو عصبانیت کشته تو میگی اتفاقی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
یکی از این اتفاقا برای نزدیکات بیوفته ببینم همین و میگی
عبدالحمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
خداوند کسی را که خود کشی کند ویا کسی را بکشد نمی بخشد
خانواده مقتول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
اولا ما رضایت ندادیم دوما پرونده هنوز در مراحل پزشکی قانونیه سوما قطعا کیفرخواست قتل عمد صادر خواهد شد و تخلفات صورت گرفته در پرونده قتل برای پایمال کردن خون مقتول در حال رسیدگی می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
این قتل با حساب و کتاب بوده و خانواده مقتول رضایت ندادن و بخواست خدا مقتول در خانه فوت نمی کند تا بتواند با زبان خودش قاتل را معرفی کند
اولا شاه بخشيده شاقلي نميبخشه!؟
دوما مسئولان در مورد رپ كلا سرشونو كردن تو برف
سوما ياس عزيز كجا حميد صفت و بقيه كجا! ياس عين يه آدم با استخونو با اصالته شعراش خوووون داره جاشم تو قلب ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
بره زندگی اش رو بکنه داداش منتها نباید تریبون برند چنین آدمی آرتیست ممکلت باشه. آرتیست یعنی الگو در این مملکت، به اون خدایی که پدر و مادر من و تو بهش سجده کرد؛ آره!
با این نگاه شما هر زندانی که پس از دوران محکومیتش آزاد میشود باید برود بمیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
میتونه زندگی کنه اما قاعدتاً صلاحیت نداره الگوی اجتماعی باشه. الگوی جامعه باید یک آدم با رفتار قابل دفاع باشه. تو دوست داری پسرت شبیه یاس باشه یا حمید صفت لات؟
ناشناس
| France |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
شاه بخشيده شا غلام نميبخشه
من از آهنگ های آقای صفت خوشم نمیاد نه بخاطر کارهایی که کرده بلکه به نظرم بیت نداره هرکسی که خواننده رپ نمیشه اینها با دستگاههای تبلیغاتی عظیمی که دارن خودشون و بالا آوردن در مورد آقای بختیاری هم همینه بیشتر شبیه دیکلمه است معنی نداره هرکس حرفهای آنچنانی بزنه بگیم رپر خوبیه .اون خواننده غیر مجاز شاهین هم به همین صورت ه با حرفهای ساختار شکنانه معروف شد درحالیکه هیچ بویی از رپ نبرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
تشکر از شما استا اعظم رپ و رپ شناسی
حسین محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
برو کاس کوستو جم کن.رپ یعنی حرف عمیق که آدم های با فهم و نفهم مثل تو از هم جدا بشن هم حمید هم یاس عشقن
نمی دونم این تبلیغ گوشت خوک با ذبح به روش اسلامی را درفضای مجازی دیدید؟!
نظرشما در انتخاب بین دوخواننده رپ، شبیه همین تبلیغه...!
کلا خاستگاه رپ نیهیلیسم اروپای مدرن و نوعی اعتراض هستی شناسانه(به تعبیرفلسفی) بود و هست.
درایران هم، بیشترین کارکرداین سبک موسیقی، با همون اهداف شکل گیریش در اروپا شباهت داره....
پشت هرسبک موسیقی یک فلسفه هست اما انسان های سطحی نگر فقط ظواهر اون موسیقی را می بینند نه لایه های عمیق تر مانند ریشه های پیدایش، اهداف،الزامات، کارکردها.....
چرا چنین موسیقی پوچ گرا و ناامید کننده ای در حوزه فرهنگ وهنر ما تقویت بشه؟
منافع چه کسانی با این کار داره تامین میشه؟
کاسه داغتر از آش، قتل غیر عمد انجام داده، حالا بخشیده شده، مولف این مطلب چرا داغ کرده
کاملا با نظر نویسنده موافق هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
ی سوال دارم تو کشور چندتا شرکت هستن ک ب ادمای سو سابقه دار کار میدن ؟
اگه بخوایم از تصمیمات غیر منطقی و عقلانی حرف بزنیم که نمونه های خیلی بزرگتری هستند. کلا زیاد ذهنتون رو درگیر نکنید چون اکثر کارها توی ایران ما بصورت سلیقه ای و صرفا به دلخواه فلان مدیر و حامیانش انجام میشه و اینطور نیست که یه عده دلسوز دور هم جمع بشن و خط مشی و نقشه راه تعیین کنند. امروز پسر فلان مدیر یا وزیر از ترانه این بابا خوشش اومده میخواد حمایتش کنه. باور کنید به همین کشکیه.
والا همین که تتلو رو به عنوان نقطه‌ی شروع انتخاب نکردن، جای شکر داره.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
این نظر عالی بود :)))
یاس نظیر نداره .
تا اینجای کار قرار بازداشت بخاطر کمیسیون 7 نفره به قرار وثیقه تبدیل شده و هیچکدام از اولیاء دم رضایت ندادن و کمیسیون 9 نفره هم از نوشتن درصد خودداری کرده و پزشکی قانونی المان هم به استناد مدارک پزشکی مقتول و نظریات پزشکی قانونی ایران گفته این شدت و انواع خونریزی و اسیب مغزی بدون ضربه کشنده بوجود نمیاد و مصرف داروی ضد انعقاد دلیل بروز خونریزی منجر به مرگ در این مورد نمی باشد.
کسی رضایت نداده و قطعا کیفرخواست قتل عمد صادر میشه
آدمای جالبی هستیم واسه مردم قاضی میشیم و واسه خودمون وکیل مدافع ... بس کنید کم از دور بشینیم دیگران و قضاوت کنیم شاید هر کدوم از ما هم بودیم وقتی تو اون موقعیت قرار میگرفتیم همین اشتباه ازمون سر میزد.نه تنها حمید صفت بلکه خیلی آدمای دیگه بودن که نمیخواستن توی دعوا آدم بکشند ولی خیلی اتفاقی و ناخواسته محکوم به قتل میشن میبینی تو دعوا با یه سیلی خوابوندن تو گوش یا یه هُل دادن ، طرف مقابل تعادلش و از دست میده پاش سّر میخوره و با برخورد سر به زمین طرف کشته میشه خیلی ناخواسته مهر قاتل بودن رو پیشونیش میخوره بعدش هم کی میتونه بشینه تماشا کنه که مادرش جلوش تحقیر بشه یا کتک بخوره مگر اینکه بی وجود باشیم و بی رگ وگرنه تحملش سخته .. حمید صفت هم با قصد و نقشه قبلی اینکارو نکرد واین قتل به صورت غیرعمد رخ داده ..کاش هر کدوم از ما قبل از اینکه دیگران و به باد انتقاد بگیریمو قضاوتش کنیم خودمون رو در اون لحظه و تو شرایط اون قرار بدیم .. با وجود امثال بعضی ها و طرز فکرشون باید بگم از نظر اینا هر کس هر اشتباهی کرد حق زندگی نداره دیگه همینا هستن که با افکار پوسیدشون و سمی شون به آدما فرصت خوب شدن و خوب بودنو نمیدن
ياس معركه است.....
متاسفانه اينگونه خواننده هاي ارزشي زيرزميني كردند!!!!!!!!!!!!!!!!
کسی به گرد پای یاس نمیرسه اون هیچ
ولی درمورد حمید بگم که شما اهنگ رو گوش بدین چی کار به گذشته اش دارین در ضمن بعضی وقت ها به خودتون بگین به من چه
قرار الگو جونا چ شگلی باشه پس . حتما الگو جوونا باید حامد زمانی باشه
من میگم کYasسرور همه خواننده هاست چون بختیاری
همین که با اسم من شروع نکردین جای شکر داره
بغ بغو
به امید اینکه یه روزی برسه همه رپرا تو ایران آزادانه کار کنن و فروش قانونی خودشونو داشته باشن، اینطوری هم دست رسانه های فاسد و خالتور پرور کوتاه میشه هم سایت های شرط بندی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل