بازدید 10016

واکنش ظریف به نشست شورای حکام

کد خبر: ۹۱۰۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ 10 July 2019
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد آمریکا که از برجام خارج شده، اصلاً در جایگاهی نیست که موضوعات مربوط به برجام را در نشست‌های بین‌المللی مطرح کند.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و در جایگاهی نیست که موضوعات مربوط به برجام را در مجامع بین‌المللی مطرح کند، برگزاری نشست شورای حکام به درخواست آمریکا را مضحک خواند.

ظریف در این پیام توئیتری اظهار داشت: «دلایل مضحک بودن جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا: الف) ایالات متحده از برجام نفرت دارد، از آن خارج شده و آن را نقض می‌کند و همه آنانی که به برجام پایبند هستند را تنبیه می‌کند. ب) آمریکا اصلا در جایگاهی نیست که موضوعات برجام را مطرح کند. ج) بنا به ۱۵ گزارش آژانس، ایران کاملا به برجام پایبند بوده است. د) اقدامات ایران قانونی و طبق پاراگراف ۳۶ توافق است.»

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر امروز در وین اتریش برگزار شد. هفته گذشته پس از تأیید رسمی عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین‌شده در برجام، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که کشورش بیش از ۱۴ ماه است که از برجام خارج شده، درخواست کشورش برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام را تحویل دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد.

«جکی ولکات» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با قرائت بیانیه‌ای از طرف دولت متبوعش بار دیگر ادعا‌های کشورش علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد اقدامات اخیر ایران مبنی بر توسعه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود نه‌تن‌ها مستلزم توجه فوری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، بلکه امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در مقابل، «کاظم غریب‌ابادی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد: «برخی ادعا‌های بی پایه و اساس و نامرتبط تکراری از سوی برخی هیأت‌ها مطرح شد که هیأت من به آن‌ها و با جزئیات دقیق، در نشست‌های پیشین پاسخ داد. از آنجا که آن ادعا‌ها مرتبط با دستورکار این مجمع نیست، قصد ندارم پاسخ‌ها را تکرار کنم. اما، مایلم این حقیقت را تاکید کنم که تکرار ادعا‌ها و اتهامات بی پایه و اساس، به آن‌ها به طور سحرآمیزی اعتبار نمی‌بخشد. «وی خاطرنشان کرد: «مایلم یکبار دیگر تکرار کنم که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً برای مقاصد صلح آمیز است، همانگونه که مکرراً توسط آژانس نیز تایید شده است. این برنامه مطابق با نیاز‌های ایران و برنامه‌های توسعه کشور ادامه خواهد یافت. غنی سازی نیز جزئی لاینفک از این برنامه است، همانگونه که حق هر کشور دیگر عضو معاهده عدم اشاعه می‌باشد. این حق توسط یک کشور داده نشده که بخواهد آن را پس بگیرد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار