بازدید 20292
تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه بررسی کرد؛

پیش بینی کسری بودجه ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۸/ نفت، اوراق یا صندوق توسعه ملی؟ کدام یک کسری را جبران می‌کند؟

حسینی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت برای جبران کسری بودجه به سمت کاهش هزینه‌های خود نمی‌رود و به عنوان نمونه به فکر حذف یارانه قشرهای ثروتمند نیست و همواره به فکر افزایش درآمد‌هاست، گفت: در رابطه با کاهش هزینه ها، دولت یکسری اقدامات را در لایحه بودجه انجام داد. با توجه به افزایش نرخ تورم در جامعه، انتظارات هزینه‌ای در حوزه دولت بسیار است و امکان کاهش هزینه‌های اجتناب ناپذیر وجود ندارد.
کد خبر: ۹۰۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 25 June 2019
تابناک اقتصادیرئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود از سه راهکار برای تأمین کسری بودجه سال جاری گفت. سیدمحمد حسینی عضو، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن بیان این موضوع که در سال جاری کسری بودجه ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی قابل پیش بینی است به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: راهکار‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه در سال جاری ارائه نموده اند در بودجه نیز پیش بینی شده است، ولی امروز این منابع، منابعی پایدار و قابل اعتمادی برای افزایش درآمد‌ها در بودجه نیستند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در حالی بسته شد که همگان به این امر واقف بودند کشور در جنگ اقتصادی شدیدی به سر می‌برد و باید بودجه به گونه‌ای بسته شود که با این شرایط همخوانی داشته باشد. در زمان تدوین بودجه، مسئولین دولتی بار‌ها تأکید داشتند که بودجه برای سال ۹۸ به گونه‌ای بسته شده که با شرایط کنونی ایران همخوانی دارد.

بعد از آن که رئیس جمهور روحانی در چهارم دی ماه ۱۳۹۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را تقدیم مجلس کرد، متأسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی اعلام کرد بودجه بسته شده برای سال آینده با شرایط جنگ اقتصادی همخوانی نداشته و این بودجه با کسری مواجه خواهد شد.

در این گزارش که با تیتر بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور ۳. منابع بودجه (ویرایش اول) منتشر شد، عنوان شده بود که مجموع منابع نفتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، معادل ۱۴۲۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که حدود ۱۰.۶ درصد نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۷ رشد یافته است. در ادامه گزارش درباره میزان وابستگی بودجه به نفت آمده بود: وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۵ درصد بوده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷، رشد ۳ درصدی داشته است.
 
این گزارش در مورد منابع مالیاتی نیز عنوان کرده بود: منابع مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷،  ۸ درصد و نسبت به پیش بینی عملکرد سال جاری حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است. در نهایت مرکز پژوهش‌های مجلس پیش بینی نموده بود که ۶۶ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های نفتی و ۷ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۹۸ محقق نخواهد شد.

این عدم تحقق درآمد‌ها در کنار اجتناب ناپذیر بودن هزینه ها، نوید آن را می‌داد که در سال ۹۸ دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با تغییراتی در مجلس، تصویب و برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد. حالا با گذشت سه ماه از سال جاری، زمزمه‌هایی مبنی بر وجود کسری بودجه به گوش می‌رسد و برخی نیز برای فرار از این کسری بودجه راهکار‌هایی ارائه نموده اند.
 
به عنوان نمونه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در اینستاگرام در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ با تشریح سه مسیر برای تأمین کسری بودجه دولت، اعلام کرد: ارتباط با مردم و فعالان اقتصادی، شفافیت در سیاستگذاری و اجرا و پاسخگویی در قبال مردم، اجزای اصلی یک حکمرانی خوب برای بانک‌های مرکزی مدرن است. در شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن روبه روست، تلاش داشته ام برای برون رفت از وضعیت سخت و پیچیده، ولی گذرای این روزها، موارد یاد شده را سرلوحه فعالیت‌های بانک مرکزی قرار دهم. تجربه ساماندهی بازار ارز و برقراری ثبات نسبی در اقتصاد کشور که ناامیدی طراحان حداکثر فشار اقتصادی را در پی داشت، خود محصول همین دیدگاه بوده و لذا، طبیعی است که همین رویه برای نحوه تأمین کسری بودجه ۹۸ اعمال شود. تلاش برای جلوگیری از پولی شدن تأمین کسری بودجه و در کنار آن، پرهیز از اقداماتی که موجب شوک جدید به قیمت ها، در دوره زمانی که اثر شوک ارزی به تدریج تخلیه می‌شود، بخشی از این سیاست است؛ لذا تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده شامل تلاش برای استفاده از مسیر‌های مختلف صدور بیشتر نفت، انتشار اوراق دولتی و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است.
 
پیش بینی کسری بودجه ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۸/ نفت، اوراق یا صندوق توسعه ملی؟ کدامیک کسری را جبران می‌کند؟

فارغ از مطرح کردن و پاسخ به این پرسش که چرا با علم به حضور در یک جنگ اقتصادی تمام عیار، بودجه سال ۹۸ به گونه‌ای تدوین نشد که با کسری آن مواجه نشویم، حالا این پرسش‌ها مطرح است که آیا رئیس کل بانک مرکزی در جایگاهی قرار دارد که بتواند برای برون رفت از شرایط کسری بودجه راهکار ارائه دهد؟ همچنین راهکار‌های ارائه شده توسط ایشان چقدر عملی خواهد بود؟

سیدمحمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن بیان این موضوع که در سال جاری کسری بودجه ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی قابل پیش بینی است، در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من در ابتدا پیشنهادم به جناب آقای دکتر همتی این است که تمرکز خود را بر روی بانک مرکزی بگذارند و پیگیر سیاست‌های ارزی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی باشند. وی افزود: در مورد راهکار‌هایی که ایشان برای جبران کسری بودجه در سال جاری ارائه نموده اند، باید بگویم که مسئولین دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان به این راهکار‌ها اعتقاد دارند و در بودجه نیز این راهکار‌ها پیش بینی شده است، ولی امروز این منابع، منابعی پایدار و قابل اعتمادی برای افزایش درآمد‌ها در بودجه نیستند.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به راهکار اول آقای همتی برای جبران کسری بودجه گفت: ما اگر می‌توانستیم نفت را بیشتر بفروشیم که این کار را انجام می‌دادیم و هم اکنون نیز به علت همین عدم فروش نفت است که با کسری بودجه مواجه شده ایم. وی ادامه داد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز منوط به اذن مقام معظم رهبری است و در حال حاضر این صندوق منابعی چندانی برای برداشت ندارد. همچنین در مورد فروش اوراق دولتی نیز به عنوان یکی دیگر از راهکار‌های کسری بودجه دولت باید گفت که اولاً دیگر بازار بیشتر از این کشش فروش این اوراق را ندارد و ثانیاً با توجه به قوانین و مقررات و مشکلاتی که وجود دارد، پیمانکاران این اوراق را قبول نمی‌کنند و همان گونه که ملاحظه می‌گردد طرح‌ها هم به همین علت سرعت پیشرفت خیلی خوبی ندارند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت برای جبران کسری بودجه به سمت کاهش و مدیریت هزینه‌های خود نمی‌رود و به عنوان نمونه به فکر حذف یارانه اقشار ثروتمند نیست و همواره به فکر افزایش درآمد‌ها می‌باشد، گفت: در رابطه با کاهش هزینه ها، دولت یکسری اقداماتی را در لایحه بودجه انجام داد. همچنین با توجه به افزایش نرخ تورم در جامعه، لذا انتظارات هزینه‌ای در حوزه دولت بسیار زیاد است و از این بابت امکان کاهش هزینه‌های اجتناب ناپذیر مانند حقوق و دستمزد‌ها و ... وجود ندارد. ولی در مورد یک سری هزینه‌های دیگر نیز، هم اکنون دولت به این فکر افتاده است که با مکانیزم تخصیص آن‌ها را کاهش دهد و در این سه ماهه نیز این کار را انجام داده است و تخصیص آن چنانی را ابلاغ نکرده است.
 
حسینی در ادامه افزود: اعتقاد شخصی من این است که هم اکنون کشور با هزینه‌های بالا و گران اداره می‌شود. حجم دولت بسیار وسیع است و خود این موضوع باعث کاهش میزان بهره وری شده است و راندمان لازم را در حوزه کارکنان نظام (مقصود تنها کارکنان دولت نیست) شاهد نیستیم. حتی در شرکت‌های دولتی و شرکت‌های شبه دولتی هزینه‌ها بالاست.
 
به طور کلی هنوز خیلی‌ها در شرایط جنگ اقتصادی قرار نگرفته اند و برخی از مسئولین مملکت ما هنوز آرایش جنگ اقتصادی را به خود نگرفته اند؛ مبنی بر اینکه به نوعی بتوانند با رفتار مناسب و کارایی بیشتر، جذب مردمی داشته باشند و به عبارت بهتر اعتماد مردم را نسبت به نظام بیشتر کنند. متأسفانه هنوز برخی‌ها در این شرایط جنگ اقتصادی به دنبال گرفتن مزایا، حقوق و اضافه کار هستند.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان صحبت‌های خود ضمن ابراز امیدواری از این که کارگزاران نظام، نگاه حاکم بر جامعه که نگاه اقتصادی هست را درک کنند، افزود: وقتی این اتفاق رخ دهد، آنگاه رفتار مسئولین صرفه جویانه و برخورد‌ها نیز عاقلانه خواهد شد و امید به جامعه بازخواهد گشت و در نتیجه مشکلات و هزینه‌های مردم نیز کمتر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۷
جیب ملت بدبخت
فروش چند دوره خدمت سربازی . بهترین گزینه
همه را خر فرض کردید.پول های مفتی که به مدیران بی لیاقتتون میدید را کم کنید همه چیز درست میشه
مردم بیچاره
تا ونزوئلا ؛ یک مش حسن دیگر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
عجب کاری کردیم ما مملکتمون رو دادیم دست حسن
هیچکدام...گزینه چهارمی را مطرح می کردید که از همه محتمل تره و در عین حال هم خیلی ساده و هم بدونه دردسره... یعنی جیب مردم.
هیچی دیگه دستگاههای چاپ اسکناس سه شیفته میشن (هر چند قبلا هم با تمام ظرفیت کار میکردند)
كاري نداره ! براى نفس كشيدن از ملت بخت برگشته ماليات اخذ كنيد . چون خودي ها كه به زندگي لاگجرى عادت كرده اند و سختي كشيدن را دوست ندارند .
اختلاس !
کدامیک کسری را جبران می‌کند؟
پاسخ : اختلاسها
وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز و درآمد بی حساب و کتاب دولت عامل اصلی این مشکلات است.صدا و سیما با این سیستم عریض و طویل دانشگاههای دولتی با اونهمه خدمه و حشم با کمترین دستاورد برای صنعت و وجود ارگانهای موازی بی حساب و کتاب تنها مشتی نمونه خروار هست.متاسفانه اکثر صنایع ما هم شبه دولتی هستن و چنین مشکلاتی دارند.الان که در بحث فروش و انتقال پول نفت به مشکل خوردیم تازه متوجه اشتباهات میشویم
با افزایش مالیات ها و عوارض خلق الساعه جبرانش میکنن. نگران تحریم ها نیستن چرا که به لطف جیب ملت تحریمها هیچ اثری روی جیبشون نداره.
قطعا مردم باید جبران کنند.
خیلی شیک و مجلسی و طبق سنوات گذشته ، دست در جیب مردم میکنند و کسری ها و کمبودهای بودجه و مخارج خزانه را بیرون می کشند.
بزرگی دولت و نیروهای استخدامی ان بیانگر کنترل شدید بر تمام جوانب منابع مالی و اقتصادی کشور است اصلا چیزی به بخش خصوصی واقعی واگذار نمی کند اگر کارخانجات و شرکتها ی مختلف را به بخش خصوصی واگذار می کرد و فقط مالیات و عوارض از انها می گرفت این مشکلات را نداشت بیشتر شرکتهای دولتی و مکانهای تولیدی دولتی پر هزینه هستند نیرو بیشتر از نیاز استخدام می کنند اما اگر همینها خصوصی بودند از کوچکترین واحد خود حداکثر بهره برداری را می کردند خلاصه که دولت باید کوچک شود یک دولت و اینهمه وظیفه کار بسیار سختی است
این ایده بسیار خوبی است چرا دولت برای جبران کسری بودجه به سمت کاهش و مدیریت هزینه‌های خود نمی‌رود و به عنوان نمونه به فکر حذف یارانه اقشار ثروتمند نیست؟
اگر امروز این ریسک ها را نکنید فردا با شرایطی مواجه هستید که ریسک آن کلیت منافع و امنیت ملی کشور را تهدید خواهد کرد.
دروغ میگویید هیچ کسری بودجه ای نداریم و اقایان همتی و نوبخت یک کت جادویی پیدا کرده اند و تمام کمبودهای بودجه را از ان در می اودند.
سایتتان خیلی دروغ پردازی می کند و واقع بین باشید تا زحمات اقایان نوبخت و همتی به چشم تان بیاید.
چند تا اقتصاد دان دیگر هم همین دروغها را می گفتند و من به انها گفتم کمبود بودجه با عملکرد این دو نفر در دولت ایران هیچ وقت پیدا نخواهد شد و فقط وای به حال این دونفر بعد از اتمام دولت و افشای شعبده های کت جادوییشان با المانهای اقتصاد ایران.
هیچکدام. بالا بردن دوباره نرخ ارز متاسفانه!
طبق روال معمول با چاپ پول بدون پشتوانه حل میشه
صندوق توسعه ملی دلارهای فروش نفت میباشد ، 40 سال گذشت نتوانستیم برای نفت جایگزین پیدا کنیم و این روزها صحبت از درآمد مالیاتی برای جایگزین کردن نفت مطرح میباشد ولی این مورد هم ساختارهای خودش را دارد که بعید است در حال حاضر زیر ساخت آن فراهم باشد.لذا بیاییم روی همان نفت تمرکز کنیم و با کشورهایی که امکان دارد با ارز خودشان نقت از ما بخرند مبادله نماییم. اوراق مشارکت هم حد و حسابی دارد که مسئولان حتما در جریان هستند.
شرط میبندم از جیب مردم و ازافزایش قیمت باصطلاح حاملهای سوخت
اب ، برق ، تلفن ، گاز ، بنزين ، عوارض خروج ، .... كليه منابع درامد دولت را گران كنيد . ما ملت هم چشممون چهار تا چون خودمون انتخاب كرديم اينطور زندگي كنيم ، به مقاومت اقتصادي ادامه مي دهيم . از ما بهتران هم مي توانند به زندگي لوكس ادامه دهند .
چرا در این شرایط مربی خارجی برا فوتبال استخدام می کنند باز اکه فوتبال مثل والیبال مقام می آورد ی چیزی ..... و همچنین موارد دیگر از این قبیل
هردولتی میهن دوست که بیشتر از دونیم برابر حقوق یک کارگر حقوق میگیرد، از این اضافه پرداخت اگر صرفنظر کند تمام مسایل ایران حل خواهد شد.
و یا اگر آقا زادگان همراه والدین خود بزندگی بریز و بپاش پایان دهند
و یا اگر آقای رییسی موفق شود عدالت واقعی را اجراکند
اضافه بودجه هم خواهیم داشت تا چشم ترامپ و دیگر ایران ستیزان انگلیسی اروپایی کور و از زور تعجب از همدردی ایرانیان نسبت به میهن خود از حدقه بیرون آید!
مقاومت مي كنيم :))))
بهترین راه جیب مردم است
جیب مردم
کسیکه پول نداره و کسری بودجه حق نداره ماهی پونزده میلیون و بیست میلیون و بالاتر حقوق بده . هر جای دنیا باشه بحرانی به این شدت پیش بیاد بلافاصله حقوق ده پونزده میلیونی رو میکنن سه میلیون نه اینکه بیان برای پرداخت حقوقهای آنچنانی از بانک مرکزی استقراض کنن ( خلق پول و چاپ اسکناس ) و بنزین بیشتر رو این تورم ونزوئلایی بریزن . تموم فاجعه اقتصادی فعلی بخاطر عدم کفایت مدیریتی و لیاقته . دهها میلیون نفر تو تنور تورم بسوزن و خاکستر بشن تا به یکعده در هر حالت و وضعیتی حقوق بالا پرداخت بشه !!! تدبیرتو شکر برای این طرز اداره کشور
ماهی 300 میلیون از بیت المال و جیب ملت به یک پزشک کارانه بده میخوای دچار کسری بودجه نشی ؟!!!!!!!
با دلار ١٣ هزار تومن مي شه ٥ ميليارد دلار!
حداقل ۹۰ هزار میلیارد کسری بودجه داریم ، اگه خدایی نکرده جنگ نشه ؟!
آخرش به اين نتيجه ميرسن كه دلار رو ٣٠٠٠ تومان گرون كنن تا كسري بودجه حل بشه.تو اين مملكت بهترين راهكار كه به ذهن عليل مسئولين ميرسه همينه.عمرا فكر كني دولت از هزينه هاي ريخت و پاشش بزنه
ارز به زائران اربعین اختصاص پیدا خواهد کرد
فصل دوم سال جاری (Q2) اغاز شده و ما تازه در حال پیش بینی کسری بودجه هستیم؟ الآن باید درصدد تصحیح انحرافات محاسباتی خود باشید!
اوضاع مملكت ما خوبه و در اوج اقتداريم ! دنيا به ما حسودي ميكنه!اگه ميذاشتن همه اروپااييها و امريكاييها به ايران مهاجرت ميكردن !
خدایا عاقبت محمود گردان!
سلام وقتی تابستان سیب زمینی 7 تا 8 هزار تومان است یعنی از جیب ملت کسری بودجه با صادرات تامین می شود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی